USA slopar lag om nätneutralitet

Permalänk
Melding Plague

USA slopar lag om nätneutralitet

Efter livlig debatt slopar Federal Communications Commission i USA den endast två år gamla lagen om nätneutralitet, vilket öppnar för internetleverantörer att åter begränsa och blockera innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävligt sub-optimal väg att börja vandra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Så jävla korkat, för att uttrycka mig milt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

RIP Internet

Permalänk
Medlem

Tur att man lever i den civilserade delen av västvärlden! Helt sjukt att kurruption inte är olagligt i USA om man gör det genom en ”lobby”!

Permalänk
Medlem

Det är väl inte riktigt klart än, måste inte kongressen godkänna detta först?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddyK:

Det är väl inte riktigt klart än, måste inte kongressen godkänna detta först?

Jo, riktigt klart är det inte än.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så dumt att detta inte fått större uppmärksamhet i Sverige. Det kommer att påverka oss också men folk fattar inte hur viktigt det är, det är helt enkelt för komplext för gemene man. Är på riktigt orolig för vad detta kan betyda, så klart för ett fritt, globalt internet men framförallt den långsiktiga påverkan det kan ha på demokratin.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

USA... vilket jävla land. Kommer inte frivilligt sätta min fot där på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

@wounds: Betvivlar det påverkas oss något alls. De som kommer beröras är medborgare i USA med en dålig ISP.

Svårt och se hur vi påverkas. Alla som vill sälja tjänster till oss i EU kommer inte begränsa hastigheten eller har servrar i EU (och då hamna under EU regler).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tur att man lever i den civilserade delen av västvärlden! Helt sjukt att kurruption inte är olagligt i USA om man gör det genom en ”lobby”!

Tvivlar dock på att det svenska folket skulle resa sig och klaga när det väl blir aktuellt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Så dumt att detta inte fått större uppmärksamhet i Sverige. Det kommer att påverka oss också men folk fattar inte hur viktigt det är, det är helt enkelt för komplext för gemene man. Är på riktigt orolig för vad detta kan betyda, så klart för ett fritt, globalt internet men framförallt den långsiktiga påverkan det kan ha på demokratin.

Gemene man vet inte ens hur man tömmer papperskorgen i sitt e-mailkonto. Detta är inte särskilt förvånande.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Undrar en sak, innan Obama, då fanns väl inte ens detta?
Internet verkade ju fungera rätt bra innan det

Får väl se hur det blir, inget jag direkt brytt mig om, mer spännande att följa
Folk har ju målat upp värsta Y2K scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tvivlar dock på att det svenska folket skulle resa sig och klaga när det väl blir aktuellt här.

Har redan varit aktuellt här i EU.
Folket reste sig och klagade, och nätet är fortfarande fritt.

https://savetheinternet.eu/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha vip-prioritet på all min trafik, så att denna alltid kan gå före i kön.
Problemet är inte stort om det ej vore för slippery slope, det börjar lite oskyldigt men skenar senare iväg. Jag har dock lite svårt att se vilken trafik de vill begränsa, men väldigt mycket trafik går genom vpn tunnlar. Och då kan de ju ej göra så mycket mer än att begränsa vpn..

Jag ser dock affärsmöjligheter för kohandel, med netflex som nämndes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tur att man lever i den civilserade delen av västvärlden! Helt sjukt att kurruption inte är olagligt i USA om man gör det genom en ”lobby”!

Det är inte bara lagligt, korruption är centralt i deras politiska system. Mycket fascinerande och säkert en bidragande orsak till att även mer extrema vänstervindar verkar tillta på andra sidan pölen.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Tanken är att sätta reglerna i sten. Idag följer de flesta andan i neutralitet och målet med reglerna är att garantera att alla följer dom så det blir rättvist.

Men tror det är att skjuta sig i foten att inte följa reglerna som nu tas bort. De ende du gör förbannad är dina kunder och det slutar sällan väl :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam

"Bästa pris på 1984"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Nivity: Tanken är att sätta reglerna i sten. Idag följer de flesta andan i neutralitet och målet med reglerna är att garantera att alla följer dom så det blir rättvist.

Men tror det är att skjuta sig i foten att inte följa reglerna som nu tas bort. De ende du gör förbannad är dina kunder och det slutar sällan väl :).

Grejen är ju den att många amerikaner inte verkar kunna välja ISP. Det finns en att "välja" på. Inte mycket till val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar en sak, innan Obama, då fanns väl inte ens detta?
Internet verkade ju fungera rätt bra innan det

Får väl se hur det blir, inget jag direkt brytt mig om, mer spännande att följa
Folk har ju målat upp värsta Y2K scenariot.

Vad menar du? Lagen kom till under Obamas tid för att företag INTE skulle köpa in sig och få förtur hos diverse ISP, detta vill man nu häva/förändra.

Vad skulle du tycka om din ISP i princip bestämmer vad för tjänster du kommer kunna använda? Beroende på vad företagen betalar till respektive ISP. Med andra ord kan man styra information och peka folk åt ett visst håll. Går det här genom och företag börjar agera så kommer det bli extremt korrupt.'

USA har inte som oss, de har inte 15 olika internetleverantörer att välja mellan, de äger också ofta kabeln vilket är helt tvärtom mot i Sverige där företag hyr in sig och betalar för att använda nätet etc.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Grejen är ju den att många amerikaner inte verkar kunna välja ISP. Det finns en att "välja" på. Inte mycket till val.

I USA äger ISP:n både tjänst och kabel, därav monopolsituationen som är mycket mera ovanlig här i Sverige där vi ofta har öppna stadsnät på fibern.

Man märker stor skillnad mellan Sverige och Norge; i Norge liknar för det mesta modellen som dom kör i USA; och som ett resultat av det ligger fiberutbyggnaden långt efter Sverige trots att dom är ett mycket rikare land generellt sett.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Perfekt ju.
Nu kan alla fakenews sidor starta en ISP och erbjuda alla låginkomstagare att gratis surfa runt på dessa ”nyhetssidor”.
I USA räknas ca 40% av befolkningen som fattiga så de kan ta hem nästa presidentval utan rysk inblandning i en kick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vad menar du? Lagen kom till under Obamas tid för att företag INTE skulle köpa in sig och få förtur hos diverse ISP, detta vill man nu häva/förändra.

Vad skulle du tycka om din ISP i princip bestämmer vad för tjänster du kommer kunna använda? Beroende på vad företagen betalar till respektive ISP. Med andra ord kan man styra information och peka folk åt ett visst håll. Går det här genom och företag börjar agera så kommer det bli extremt korrupt.'

USA har inte som oss, de har inte 15 olika internetleverantörer att välja mellan, det finns ett fåtal stora vilket gör det hela ännu värre.

Jag menar precis det jag sa.
Innan lagen kom till under Obamas till fanns den inte, men internet fungerade bra på den tiden.
Jag är fullt medveten om vad det innebär, men också kvarstår ju att lagen inte fanns innan Obamas tid. Sure det var 2009 innan dess, och streaming ex var ju inte direkt som nu. Men internet fanns

I vilket fall som ska det bli intressant att följa, folk har som sagt målat upp värsta Y2K scenariot.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt illa att det nått såhär långt och ännu värre om det vinner laga kraft.

Internet ska vara internet. De som vill ha kabel-TV har väl redan sådan liksom?

Helt sjukt... Avgå!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag menar precis det jag sa.
Innan lagen kom till under Obamas till fanns den inte, men internet fungerade bra på den tiden.
Jag är fullt medveten om vad det innebär.
Och ja dom är ofta mer limiterade till ISP än många andra länder är.

Ja innan såg väl inte ISP eller större företag "potentialen" i att få förtur på internet. Det är väl som allt annat, det är lagligt innan någon utnyttjar systemet och vips så kommer det en lag.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Kan inte se hur detta är en förbättring för konsumenten om man inte kan välja internetleverantör.

Permalänk
Medlem

Korruptionen går djupt..

Permalänk
Medlem

En del människor vill man skicka till en öde och lämna dom där för alltid.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det är ju så sjukt, och går det ens att bojkotta? generella mängden skulle väl ändå välja att ha någon form av internet än inget alls...

Permalänk
Medlem

Länge leve plutokratin, tydligen.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec