Permalänk
Proffsmoddare

Louqe Ghost S1 Custom Loop | Mods By Faggan

Tjena!

Under Dreamhack Winter i år så pratade jag en del med Patrik på Louqe om deras kickstarter chassi Ghost S1. Vi diskuterade fram och tillbaka om möjligheten att montera en custom loop i chassit. Jag menade att det borde gå att komma på ett sätt att montera allt så att det är möjligt att få in alla nödvändiga komponenter. Jag erbjöd mig även att göra ett bygge i deras chassi om de ville ha en utställnings exemplar för att visa på möjligheten att få in en custom loop. Vi bytte nummer och jag tänkte att det kommer nog inte bli något före nyår.
Dagen efter Dreamhack var slut så ringde Patrik mig och så var bollen i rullning!

Förutsättningar:
Jag vill försöka använda komponenter som finns på marknaden för vattenkylning. Det vill säga att vem som helst ska kunna bygga ihop en loop med ungefär samma komponenter och på ett liknande sätt som jag gjort utan att behöva ha tillgång till avancerade maskiner.
Allt detta med ett undantag. Jag kommer att göra en custom reservoar som utgör toppen på chassit. DOCK kommer jag lämna ett förslag på hur man kan få in en konsument reservoar.

Komponenter i detta bygge:
Chassi: Louqe Ghost S1 L
CPU: Intel i7 7700k
GPU: EVGA GTX 1080Ti
Motherboard: MSI Z270I Gaming Pro Carbon
PSU: Corsair SF600
RAM: Corsair Dominator
Custom Loop: EKWB och Bitspower

Pumpen jag har valt är EK-XTOP DDC 3.2 PWM Elite - Acetal. Det finns mindre och smidigare pumpar där ute men D5 och DDC är ändå någon form av standard i många custom loops. Av dessa två pumpar så är DDCn något mindre och varje kubikcentimeter i detta chassi måste planeras noga.

Från Louqe har jag fått ett av deras vita Ghost S1. Dock kommer det slutgiltiga bygget vara i ett svart chassi. På grund av begränsad tillgång så har jag fått detta för att kunna göra allt klart och sedan flytta över till det slutgiltiga chassit. För tillfället saknar jag även topphatten för att husera radiator och fläktar.

Observera att detta chassi är en prototyp och kan avvika i färg och form från det slutgiltiga chassit som går till försäljning.

Jag är riktigt taggad på att komma igång med detta så nu kör vi!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ser fram emot detta. skall det vattenkylas utan att göra egna moddar på chassit?

Permalänk
Proffsmoddare

@anon52047: Kul!
Ja, målet är att göra så få förändringar i chassit som möjligt. Chassit är redan så unikt så jag vill behålla så mycket jag kan. Eventuellt kommer jag göra nya chassisidor för att kunna visa vattenkylningen mer. Men då gör jag de nya sidorna i akryl som monteras på exakt samma sätt som originalsidorna gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tror jag e lite för hypad inför chassit eftersom jag trodde det innebar egentillverkad/custom kylare när jag läste din rubrik till tråden, hehe.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Håller också på med ghost-chassit utan att ens ha det fysiskt ska bli kul att få lite inspiration

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant

Permalänk
Medlem

Det ska bli sjukt spännande, precis vad jag hade i åtanke för min Ghost.

Nu är det väl inte helt cusom, men borde det inte vara en fördel att använda en radiator + pump + reservoir från nya EK-MLC Phoneix serien?

https://www.ekwb.com/news/ek-mlc-phoenix/

PS. Det borde gå att dumpa kablarna från radiatorn ovan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DST:

tror jag e lite för hypad inför chassit eftersom jag trodde det innebar egentillverkad/custom kylare när jag läste din rubrik till tråden, hehe.

Det hade ju varit något i och för sig. Får komma ihåg det till någon framtida mod!

Skrivet av Wasp:

Håller också på med ghost-chassit utan att ens ha det fysiskt ska bli kul att få lite inspiration

Skrivet av elBenko:

Detta ska bli intressant

Kul att ni följer

Skrivet av sunefred:

Det ska bli sjukt spännande, precis vad jag hade i åtanke för min Ghost.

Nu är det väl inte helt cusom, men borde det inte vara en fördel att använda en radiator + pump + reservoir från nya EK-MLC Phoneix serien?

https://www.ekwb.com/news/ek-mlc-phoenix/

PS. Det borde gå att dumpa kablarna från radiatorn ovan.

Det är helt klart ett bra alternativ! Speciellt om man vill slippa bocka rör etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Faggan: Min tanke var att en kombinerad radiator + reservoir + pump borde spara plats då du slipper skapa utrymme åt pump och reservoir. I kombon ovan verkar pumpen lägga till typ 2cm på längden av radiatorn.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Proffsmoddare

@sunefred: Fördelen med det systemet är att man inte behöver en reservoar. Det kommer ju fyllt från EK också så det underlättar helt klart!

I detta chassi så är det svåraste att få plats med en reservoar på ett bra sätt. Det finns helt enkelt inte plats. Jag har inte hittat någon som får plats i alla fall. Jag kommer in på det mer senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det ska bli sjukt spännande, precis vad jag hade i åtanke för min Ghost.

Nu är det väl inte helt cusom, men borde det inte vara en fördel att använda en radiator + pump + reservoir från nya EK-MLC Phoneix serien?

https://www.ekwb.com/news/ek-mlc-phoenix/

PS. Det borde gå att dumpa kablarna från radiatorn ovan.

Med fläktar är denna 68mm, spökets största hatt rymmer bara 56,5mm. I så fall får man stacka ytterligare en hatt ovanpå

Edit: Längden verkar lugn dock, 295mm vs spökets 320(?)mm

Permalänk
Medlem

detta ska följas

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@elBenko: Bara montera radiatorn i botten med L Topp hatt så ska platsen finnas tycker jag.

Sett att dom monterar bort botten plåten och sedan skruvar fast denna på hatten och sedan helt öppet ända upp till nätdelen och övriga chassit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

@sunefred: Fördelen med det systemet är att man inte behöver en reservoar. Det kommer ju fyllt från EK också så det underlättar helt klart!

I detta chassi så är det svåraste att få plats med en reservoar på ett bra sätt. Det finns helt enkelt inte plats. Jag har inte hittat någon som får plats i alla fall. Jag kommer in på det mer senare.

Reservoar är ju inte ett krav heller på något vis. Gör ju dock bara allting betydligt krångligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det ska bli sjukt spännande, precis vad jag hade i åtanke för min Ghost.

Nu är det väl inte helt cusom, men borde det inte vara en fördel att använda en radiator + pump + reservoir från nya EK-MLC Phoneix serien?

https://www.ekwb.com/news/ek-mlc-phoenix/

PS. Det borde gå att dumpa kablarna från radiatorn ovan.

Skrivet av elBenko:

Med fläktar är denna 68mm, spökets största hatt rymmer bara 56,5mm. I så fall får man stacka ytterligare en hatt ovanpå

Edit: Längden verkar lugn dock, 295mm vs spökets 320(?)mm

med 15mm fläktar så hamnar man just över en L tophat så man får leva med en glipa ovan eller under tophaten. MEN det är inte säkert att den passar alls , trots spökets 320mm så är hörnen invändigt inte allt för brukbara och då är nog EK-MLC kylaren på gränsen i längd + den fykantiga formen i hörnen på pumpen och att pumpen sitter på ena sidan av radiatorn så lär det inte gå montera den i dom färdiga hålen i chassit åtminstone. detta är något som kommer måsta provas i verkligheten innan man kan säga säkert

Permalänk
Medlem

Man får ju plats med 2st 120mm AIO, varav den ena är NZXT Kraken X31. Antar att den andra har liknande dimensioner på radiatorn (155 x 120 x 30 mm) dvs 310mm, då borde 295mm passa anser ju jag.

Permalänk
Medlem

@fax110: Blir det glipa så är det redan no-go för min del. Tycker också det är synd att byta fläktarna eftersom en av fördelarna med MLC är att det bara är en enstaka sladd till hela kombinationen. Så ser fram emot vad du hittar för lösning vad gäller placering av pump och reservoir.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ska bygga ett nytt system i april när chassit kommer. Har planerat att göra en custom loop utan reservoar. Problemet blir hur man ska göra med pumpen, en CPU block med integrerad pump hade varit mest optimal.

Finns två sätt att gå att jag kollat:
A: Sätta en pump där 2.5" enheterna kommer sitta. (Problem här är att jag måste ha nästan alla lagringsenheter utanför datorn)
B: Köpa en AIO från fractal design och expandera den med ett block till GPUn och en extra 240mm rad. (Får förlita mig på blocket/pumpan att ge mig bra temperaturer och bra hållbarhet.)

Ska blir roligt att se hur du gör det så man får lite inspiration.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ska bygga ett nytt system i april när chassit kommer. Har planerat att göra en custom loop utan reservoar. Problemet blir hur man ska göra med pumpen, en CPU block med integrerad pump hade varit mest optimal.

Finns två sätt att gå att jag kollat:
A: Sätta en pump där 2.5" enheterna kommer sitta. (Problem här är att jag måste ha nästan alla lagringsenheter utanför datorn)
B: Köpa en AIO från fractal design och expandera den med ett block till GPUn och en extra 240mm rad. (Får förlita mig på blocket/pumpan att ge mig bra temperaturer och bra hållbarhet.)

Ska blir roligt att se hur du gör det så man får lite inspiration.

Jag har haft liknande tanke. Tänkte mig en celsius s24, köpa block till GPU i alu (ekwb har de tror jag) då s24 är i alu. För att fylla systemet tänkte jag mig EKWB snabbkopplingar och då koppla in en reservoar för att fylla den med vatten och sen koppla bort den igen, borde fungera tänker ju jag. Det blir dock inte mkt billigare än EKWB AIO, och skulle den kunna få plats på något vis så är den bättre på alla plan då den är tjockare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Jag har haft liknande tanke. Tänkte mig en celsius s24, köpa block till GPU i alu (ekwb har de tror jag) då s24 är i alu. För att fylla systemet tänkte jag mig EKWB snabbkopplingar och då koppla in en reservoar för att fylla den med vatten och sen koppla bort den igen, borde fungera tänker ju jag. Det blir dock inte mkt billigare än EKWB AIO, och skulle den kunna få plats på något vis så är den bättre på alla plan då den är tjockare med.

pump är fortfarande koppar.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Jag tänkte först montera radiatorn så som du föreslog men det går tydligen inte. Radiatorn kan inte monteras med slangarna uppåt.. Hade varit jäkligt skönt att få plats med ek AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

pump är fortfarande koppar.

Säker på att det är koppar som är i kontakt med vatten o inte bara cpu? Låter ju konstigt att fractal skulle blanda koppar med ALU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Säker på att det är koppar som är i kontakt med vatten o inte bara cpu? Låter ju konstigt att fractal skulle blanda koppar med ALU.

Skickades från m.sweclockers.com

Det görs av alla AIO:s. Dom har en kylvätska som förhindrar galvanisk rost till en mindre grad.

https://www.youtube.com/watch?v=xVthLRyN9Ss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@elBenko: Bara montera radiatorn i botten med L Topp hatt så ska platsen finnas tycker jag.

Sett att dom monterar bort botten plåten och sedan skruvar fast denna på hatten och sedan helt öppet ända upp till nätdelen och övriga chassit

Det är ju visserligen ett alternativ som skulle kunna funka, japp

Permalänk
Entusiast

Spännande! Ska bli sjukt skoj att se vad du åstadkommer

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jazon:

Jag har haft liknande tanke. Tänkte mig en celsius s24, köpa block till GPU i alu (ekwb har de tror jag) då s24 är i alu. För att fylla systemet tänkte jag mig EKWB snabbkopplingar och då koppla in en reservoar för att fylla den med vatten och sen koppla bort den igen, borde fungera tänker ju jag. Det blir dock inte mkt billigare än EKWB AIO, och skulle den kunna få plats på något vis så är den bättre på alla plan då den är tjockare med.

hmm... Då blir det svårt för mig, har 980Ti och den kom ut innan EK släppte aluminium serien, har annars inte hittat någon som säljer nya koppar block till mitt EVGA 980Ti FTW, får kolla runt mer eller titta mer på begagnat.

Smart sätt att fylla på den. Jag tänker lite att jag ska göra en egen sluten som jag förhoppningsvis inte behöver oroa mig med avdunstning men ska kunna byta vätska en gång varje år eller så. Blir nog att jag kör full koppar på allt för att undvika ett huvudvärk med galvanisering.

EDIT: Finns tydligen ingen som gör vatten block till EVGA 06G-P4-4996 men till EVGA 06G-P4-4995 finns det, någon som vet skillnaden mellan PCB?

EDIT 2: Har läst runt lite har hittat att FTW använder sig av reference PCB.

Skrivet av Wasp:

Det görs av alla AIO:s. Dom har en kylvätska som förhindrar galvanisk rost till en mindre grad.

https://www.youtube.com/watch?v=xVthLRyN9Ss

O.O Visste inte att det såg ut sådär inne i ett slutet loop, blir lite äcklad av hur mycket material som var löst i systemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Proffsmoddare

Kul med så mycket intresse! Får nästan lite prestationsångest.

Skrivet av Wasp:

Reservoar är ju inte ett krav heller på något vis. Gör ju dock bara allting betydligt krångligare

Det är kanske bökigt att få in en reservoar men det finns klara fördelar att ha en. Det är nästan omöjligt att få ur luften ur ett system utan reservoar. Om man inte gör som @jazon föreslog och kopplar in en temporärt för att få ur luften.

Skrivet av Vzano:

Ska bygga ett nytt system i april när chassit kommer. Har planerat att göra en custom loop utan reservoar. Problemet blir hur man ska göra med pumpen, en CPU block med integrerad pump hade varit mest optimal.

Finns två sätt att gå att jag kollat:
A: Sätta en pump där 2.5" enheterna kommer sitta. (Problem här är att jag måste ha nästan alla lagringsenheter utanför datorn)
B: Köpa en AIO från fractal design och expandera den med ett block till GPUn och en extra 240mm rad. (Får förlita mig på blocket/pumpan att ge mig bra temperaturer och bra hållbarhet.)

Ska blir roligt att se hur du gör det så man får lite inspiration.

Alternativ A blir nog svårt om du ska använda en DDC eller D5. det kan gå med en DC-LT.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Faggan:

Kul med så mycket intresse! Får nästan lite prestationsångest.

Det är kanske bökigt att få in en reservoar men det finns klara fördelar att ha en. Det är nästan omöjligt att få ur luften ur ett system utan reservoar. Om man inte gör som @jazon föreslog och kopplar in en temporärt för att få ur luften.

Alternativ A blir nog svårt om du ska använda en DDC eller D5. det kan gå med en DC-LT.

Du har mycket att stå upp till nu

DC-LT låter vettigt, blir första custom bygget men skulle vara roligt om man lyckas. Kommer nog köra det mesta begagnat för att hålla nere kostnaden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Vzano:

Du har mycket att stå upp till nu

DC-LT låter vettigt, blir första custom bygget men skulle vara roligt om man lyckas. Kommer nog köra det mesta begagnat för att hålla nere kostnaden.

Ja, det är nog så!

Förhoppningsvis får du några tips och idéer från mitt bygge och slipper göra om mina misstag

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Det första problemet med att bygga i ett så litet chassi lät inte vänta på sig.

Avståndet mellan grafikkortet och chassisidan är för litet för att få in rören i blocket. En 90-graders böj på röret och en rak anslutning skulle kräva en böj med för snäv radie. En 90-graders anslutning bygger för mycket och slår i sidan den med. Jag visste att det var en risk när jag tittade på en lösning för rören. Jag hade räknat med att jag skulle kunna tvinga in anslutningarna och därmed precis få plats med dem. Det går att göra om man använder EKWBs 90-graders anslutning med tillhörande 12mm OD rörkoppling men det skaver på anslutningarna när man skjuter ner chassisidan och sätter grafikkortet i spänn på ett otrevligt vis. Bitspowers 90-garders anslutning är något större (ca 1-2mm) och det gör att den helt enkelt inte går in alls.

En lösning på problemet då?
Då jag inte har lust att beställa mer grejer till detta så valde jag att göra en ny detalj till vattenblocket. Det är ett block som vinklar ner gängorna och därmed gör det möjligt att skruva dit anslutningar som jag vill. Blocket ansluter där originaldelen skulle ha suttit.

Detta ger mig ca 5mm tillgodo mot chassisidan.

Om man då inte har tillgång till att tillverka ett eget block så skulle jag istället titta på EK-FC Terminal Rotary 90° eller motsvarande. Med en sådan får man bättre möjligheter att ansluta rören utan att de tar i chassisidan. Beakta dock höjden beroende på det grafikkort du vill använda. Jag har ett kort som jag uppskattar ligger kring referensmåtten på 1080Ti och därmed går en sådan lösning in utan en tophat ovanför.

Visa signatur