USA slopar lag om nätneutralitet

Permalänk
Medlem

@sensei451: visst är det bra over there eller?

länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror verkligen folk att de vill tappa en väldigt stor andel abbonenter bara för att införa "paket" som skulle ge dem minimal vinst?

Tappa abonnenter? Hur många tror du kommer bojkotta internet? Skulle du leva utan internet bara för att du är missnöjd? Är ju lite som att säga "jag tycker el-priserna är för höga så jag tänker leva i skogen". Sure el är lite viktigare, but the point is the same.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Tappa abonnenter? Hur många tror du kommer bojkotta internet? Skulle du leva utan internet bara för att du är missnöjd? Är ju lite som att säga "jag tycker el-priserna är för höga så jag tänker leva i skogen". Sure el är lite viktigare, but the point is the same.

Vissa verkar inte förstå att ISP i USA redan har kraftigt monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Perfekt ju.
Nu kan alla fakenews sidor starta en ISP och erbjuda alla låginkomstagare att gratis surfa runt på dessa ”nyhetssidor”.
I USA räknas ca 40% av befolkningen som fattiga så de kan ta hem nästa presidentval utan rysk inblandning i en kick.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att detta kanske var en bra sak att ta bort nätneutralitet, så är det en extremt överdriven reaktion. Inte var folk förbannade innan lagen fanns i USA? I ett område där en ISP har monopol och skulle få för sig att bara ha abonnemang för vissa nyhetssidor, tror du att folk hade betalat för internet då? Jag menar, kan inte jag använda dom sidorna jag vill så är ju internet helt meningslöst för min del. Vad som är mest troligt är ju att man då hade begränsade abonnemang för just vissa sociala medier, vilket redan är där dom flesta nyheter sprids.

Tänkte även ifrågasätta varifrån du fick din information ifrån att 40% av befolkningen skulle leva i fattigdom. Enligt US Cencus Bureau från 2010 så var det cirka 15% av befolkningen som levde i fattigdom. Sedan får man också tänka på att inte alla som för denna typ av statistik gör på samma sätt.

Permalänk
Avstängd

Demokrater vill rösta om nätneutralitet
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/demokrater-vill-r%C3%B6...
"Nu säger senator Charles Schumer att han ska tvinga fram en omröstning i senaten, med stöd av Congressional Review Act. Det är en lag som tillåter kongressen att se över federala regelverk som utfärdats av myndigheter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Clickbaitclockers at it again...
Nej, USA har inte röstat för att slopa NN, FCC har gjort det.
Det måste fortfarande gå igenom ett flertal instanser innan det kanske blir verllighet.

Sedan så kommer givetvis fearmongering in, som 99& av alla tech-channels och deras bihang predikar.

Enligt dem så kommer det att bli såhär ca 2s efter att detta eventuellt sker:
YouTube kostar $3/månaden, Netflix $5 osv..

Det är ganska så jävla skrämmande att folk verkligen tror på detta.

Visst, vi i Sverige har en väldigt stor valfrihet när det gäller att välja leverantör av internet, men att tro att de Amerikanska (även fast de är as) skulle påtvinga sina kunder något sådant är absurt.

Tror verkligen folk att de vill tappa en väldigt stor andel abbonenter bara för att införa "paket" som skulle ge dem minimal vinst?

Republikanerna, kontrollerar idag samtliga instanser som det kommer att gå igenom, förrutom då kanske vissa lägre instanser i domstolsväsendet, men slutar det hela i USA:s högsta domstolen, så är det något som de kontrollerar.

Vill kongressen stoppa det måste det ske 60 lagstiftningsdagar från att det börjar gälla, alltså pratar vi om inte särskilt lång tid...

Minns alla (här är en tråd, minns att de fanns fler) som trodde att Republikanerna i kongressen inte skulle ge ISP:erna rätt att sälja information om sina kunder, och när de väl gjorde det, så levde de vidare i sin fantasivärld där Trump skulle lägga in sitt veto....

Varför skulle ISP:erna kräva pengar av sin kunder? Omständigt och skulle bara leda till att de hatar dem mer som sagt.
Netflix och andra abonnemangtjänster är lätta för ISP:erna, kräv dem direkt på pengar så att de tvingas höja kostnaderna för abonnemangen, Youtube blir svårare, men det blir väl att kräva en del av reklampengarna och så får Google se till att man inte kan stoppa reklamen alls.

Permalänk
Medlem

Eller ett ypperligt tillfälle att starta en egen business, slogan "100% fair Internet!"

Big business is evil,
Big government is evil,
one cannot exist without the other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaanin:

Ja, när staten förlorar möjligheten att godtyckligt stänga ner din ISP utan att behöva gå via domstol så blir faktiskt nätet lite friare.
Skrämmande många som verkar försvara det kinesiska systemet där staten dikterar vad du ska och inte ska få se på internet.

"Det kinesiska systemet"? Nu är du lite svart och vitt i ditt tänk här. Bara för att man menar att staten ska reglera marknaden så betyder det inte att man vill att staten ska full kontroll som i t.ex. Kina. Om marknaden är så pass dominerad som den är i USA av två företag så kommer en fri marknad leda till att dessa två helt godtyckligt kommer att förstöra för konkurrenter och stänga ned delar av marknaden. Något som hände innan NN infördes i USA.

Skrivet av THB:

Clickbaitclockers at it again...
Nej, USA har inte röstat för att slopa NN, FCC har gjort det.
Det måste fortfarande gå igenom ett flertal instanser innan det kanske blir verllighet.

Sedan så kommer givetvis fearmongering in, som 99& av alla tech-channels och deras bihang predikar.

Enligt dem så kommer det att bli såhär ca 2s efter att detta eventuellt sker:
YouTube kostar $3/månaden, Netflix $5 osv..

Det är ganska så jävla skrämmande att folk verkligen tror på detta.

Visst, vi i Sverige har en väldigt stor valfrihet när det gäller att välja leverantör av internet, men att tro att de Amerikanska (även fast de är as) skulle påtvinga sina kunder något sådant är absurt.

Tror verkligen folk att de vill tappa en väldigt stor andel abbonenter bara för att införa "paket" som skulle ge dem minimal vinst?

Är det verkligen mer skrämmande än folk som tror att företag vill sina kunder väl om de kan använda sin monopolliknande ställning? Det finns tonvis med exempel där Netflix blev throttlad av både Verizon och AT&T för att tvinga sina kunder över till sin egen service som kostade mer och hade sämre utbud. Menar du seriöst att detta inte har hänt och att Amerikanska företag skulle bry sig om sina kunder i det fallet? Är du inte lite väl naiv nu?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

‘Stop Using Legal Arguments,’ MSNBC’s Ali Velshi To Former FCC Head

https://www.youtube.com/watch?v=6wHoeCNhnNc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xinpei:

Om staten äger all viktig infrastruktur så har de ju ett monopol och därför säger du emot dig själv.

Nej det gör jag inte.
Jag säger inte att staten inte skall ha monopol, jag säger att staten skall äga all infrastruktur, vilket givetvis innebär att staten då äger monopolet, vilket är bättre än att en enskild aktör har det.

Om staten äger ett monopol, kan den och bör den agera annorlunda, än en enskild aktör skulle göra.
För att upprepa, jag tycker inte att staten skall ha monopol på allting, jag tycker att det staten eller kommunerna skall äga ett monopol i stället för enskilda aktörer.

Ta elnäten, de fungerar som monopol, aktörerna tar ut kraftiga överpriser, trots försök att reglera dessa, lösningen är att staten tar över näten, då går i alla fall pengarna in i statskassan.
https://www.nyteknik.se/energi/kritik-mot-hojda-elnatspriser-...

Kommunalägda elnät, tenderar också att ha lägre avgifter, än vad de privata her.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

@AxMi-24: Vad menar du? Gäller väl bara om man har andra ISP att välja mellan som kund.

Om tillräckligt många klagar så finns det risk för politisk aktion trots alla mutor. Det skulle bli jävligt livat om en ISP blockar google och de skulle bi påhoppade av politiker. Så är man tillräckligt stor, som netflix anser sig själv vara, så sitter man säkert och ens potentiella konkurrenter gör det inte så det är inte förvånande att varken netflix eller google gjorde speciellt mycket väsen av sig denna gång.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Google, fine. Men med Netflix är jag inte lika säker. Kan ju också vara så att de inte är så oroliga eftersom de redan har speciella avtal, och avtalsbrott är ju i högsta grad straffbart, så då borde man onekligen sitta säkert (juridiskt). (Google äger ju en egen ISP för övrigt.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

USA är på så många, många sätt ett helt stört land. De som bestämmer fattar med god regelbundenhet beslut som alltid missgynnar den vanliga amerikanen. Tricket är att framstå som valbar trots att man enbart gynnar de rikaste 1% (Trump).

Och nix, jag är inte vänster alls. Har alltid röstat borgerligt i hela mitt liv.

Och ja, jag har bott i USA ett par år i slutet av åttiotalet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Finns få till inga nackdelar med mindre statlig inblandning.

Så kan det låta enbart när man aldrig öppnat en historiebok och istället förläst sig på korkad högerpropaganda på nätet.

Vad sägs om arsenik i maten du äter?
Eller verkningslöst socker i medicinen du köper?
Eller strömförande yttre kapslingar på elektroniken du köper?
Eller oskyddade sågklingor roterande med full fart centimeter från dina händer varje dag på jobbet?
Eller 58 olika järnvägsbolag som alla har olika standard på sin räls så du får byta tåg flera gånger så fort du reser en längre sträcka?
Eller fabriker som pumpar sitt avfall rakt ut i ditt dricksvatten?
osv osv

Om du nu hade en tidsmaskin så skulle du kunna resa tillbaka till 1800-talet och uppleva den här härligt fria världen utan ond statlig inblandning.
För så här såg det ut i varenda land i världen innan staten började ställa krav på vad företagen sålde till oss medborgare och hur de behandlade sina arbetare.

Hade jag en tidsmaskin skulle jag gärna skickat dig tillbaka dit och gjort dig lycklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

‘Stop Using Legal Arguments,’ MSNBC’s Ali Velshi To Former FCC Head

https://www.youtube.com/watch?v=6wHoeCNhnNc

Den gästen han har där är en fd lobbyist for telecomindustrin som utsågs till chef för FCC av G W Bush.
Han ljuger som en häst travar för att försöka sälja in den avreglering av internet som FCC nu införde och republikaner som han alla stödjer.
Klippet du länkar till är spritt av nån högertomte och kommentarsfältet är fullt av andra högertomtar som skrattar gott åt hur den onda liberala journalisten blir "krossad" av den mäktiga republikanen.

Det där är teater för korkade högertomtar som inte förstår frågan överhuvudtaget och bara vill se republikaner "vinna".

Att de alla kommer förlora på det här beslutet - precis som de kommer förlora på republikanernas skattesänkningar och de skulle förlorat på om de lyckats skrota Obamas sjukvårdsreform - fattar de överhuvudtaget inte.

Jag vet inte vad din poäng med att länka till klippet var men om man läser kommentarerna kan det vara effektivt som ett exempel på hur j-a korkade den genomsnittliga amerikanska republikanska väljaren är iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Så kan det låta enbart när man aldrig öppnat en historiebok och istället förläst sig på korkad högerpropaganda på nätet.

Vad sägs om arsenik i maten du äter?
Eller verkningslöst socker i medicinen du köper?
Eller strömförande yttre kapslingar på elektroniken du köper?
Eller oskyddade sågklingor roterande med full fart centimeter från dina händer varje dag på jobbet?
Eller 58 olika järnvägsbolag som alla har olika standard på sin räls så du får byta tåg flera gånger så fort du reser en längre sträcka?
Eller fabriker som pumpar sitt avfall rakt ut i ditt dricksvatten?
osv osv

Om du nu hade en tidsmaskin så skulle du kunna resa tillbaka till 1800-talet och uppleva den här härligt fria världen utan ond statlig inblandning.
För så här såg det ut i varenda land i världen innan staten började ställa krav på vad företagen sålde till oss medborgare och hur de behandlade sina arbetare.

Hade jag en tidsmaskin skulle jag gärna skickat dig tillbaka dit och gjort dig lycklig.

Kommer en sådan dum slutsats naturligt för dig eller måste du anstränga dig? Jag svarade på frågan "Hur är detta bra för konsumenterna", gjorde en utläggning av hur avregleringen endast hade fördelar och sammanfattade kommentaren med meningen du valde att plocka ut för ditt nonsensargument. Politik är inte svartvitt och vi diskuterar just nu EN fråga.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Kommer en sådan dum slutsats naturligt för dig eller måste du anstränga dig? Jag svarade på frågan "Hur är detta bra för konsumenterna", gjorde en utläggning av hur avregleringen endast hade fördelar och sammanfattade kommentaren med meningen du valde att plocka ut för ditt nonsensargument. Politik är inte svartvitt och vi diskuterar just nu EN fråga.

Du hade spytt ur dig en hel räcka dumheter innan den där kommentaren också - och fortsatte antaligen senare - men jag valde att svara där eftersom jag inte läste längre i tråden.
Här är några andra av dina mindre genomtänkta kommentarer du redan hunnit kläcka ur dig på de första sidorna:

Skrivet av RaZman:

Härligt! Hela idén var idiotisk och föråldrad.

Det skrev du helt utan att kommentera nån alls och det är hela dina kommentar så försök skylla den på att du svarade och att jag skulle ha citerat dig selektivt du.

Skrivet av RaZman:

Finns inget som heter "rättighet till sjukvård".
Finns inget som heter "rättighet till nätet" (tog bort fria då slopandet av nätneutralitet är vad som gör nätet fritt igen).

Skrivet av RaZman:

Mindre statlig kontroll av nätet och den fria marknaden gör det per definition mer fritt, ja.

Så nej, det är ingen som tvingat dig att skriva korkade saker och jag har inte felciterat dig.

Du tror uppenbarligen - som vissa högertomtar på nätet idag - att all statlig inblandning bara skapar ofrihet och din definition av "frihet" är alltså enbart friheten att låta företag göra precis som de vill.

Du har naturligtvis rätt att tycka så - men jag har också rätt att påpeka att du då uppenbarligen inte har minsta koll på hur västvärldens samlade historia av statliga regleringar faktiskt ser ut.

För endast om du aktivt blundar för historiska fakta kan man som du påstå att statliga regleringar enbart skulle vara av ondo och att frihet från regleringar automatiskt skulle innebära en förbättring för vanliga människor.

Men det är väl med dig som de flesta högertomtar på nätet idag - ni har ju inte läst på ett skit av den verkliga historian, utan all er "kunskap" kommer ju från rabita högerbloggar som spyr galla över allt vad regleringar heter av rent ideologiska skäl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Hur ser du förresten på elnätet? Kan vi verkligen ha en fri elmarknad när de lokala elnäten ägs av företag med garanterad ensamrätt och stomnätet är statligt? Borde inte alla företag som vill kunna dra egna elnät?

Förstår inte varför vi överhuvudtaget skulle behöva ha privata elleverantörer. Det är säkert något idiotiskt krav från EU som vi måst anpassa oss till. Ser inte alls fördelarna med det.

Detsamma gäller andra (naturliga) monopol, som tåg- och vägnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte varför vi överhuvudtaget skulle behöva ha privata elleverantörer. Det är säkert något idiotiskt krav från EU som vi måst anpassa oss till. Ser inte alls fördelarna med det.

Detsamma gäller andra (naturliga) monopol, som tåg- och vägnätet.

Även Postmord. Gillade den tidigare Posten betydligt bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Clickbaitclockers at it again...
Nej, USA har inte röstat för att slopa NN, FCC har gjort det.
Det måste fortfarande gå igenom ett flertal instanser innan det kanske blir verllighet.

Sedan så kommer givetvis fearmongering in, som 99& av alla tech-channels och deras bihang predikar.

Enligt dem så kommer det att bli såhär ca 2s efter att detta eventuellt sker:
YouTube kostar $3/månaden, Netflix $5 osv..

Det är ganska så jävla skrämmande att folk verkligen tror på detta.

Visst, vi i Sverige har en väldigt stor valfrihet när det gäller att välja leverantör av internet, men att tro att de Amerikanska (även fast de är as) skulle påtvinga sina kunder något sådant är absurt.

Tror verkligen folk att de vill tappa en väldigt stor andel abbonenter bara för att införa "paket" som skulle ge dem minimal vinst?

Givetvis, men chanserna att det inte kommer gå igenom resten är rätt små.

Republikanerna kontrollerar sedan förra årets val alla 3 grenar av den amerikanska regeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Finns få till inga nackdelar med mindre statlig inblandning.

Du börjar mer och mer låta som en nyliberal. Det finns flertalet nackdelar med mindre statlig inblandning.. framförallt om marknaden ser ut som den i USA. Ett exempel är företagens förmåga att köpa upp mindre företag för att behålla sin monopolliknande situation. Ett annat är t.ex. svart arbetskraft frodas om marknaden släpps helt fri. Företag kan utnyttja en hur den vill och sprida vilket skitsnack de vill. Man kan börja kalla arsenik för "hälsovänligt och alternativ medicin" samtidigt som man lovar guld och gröna skogar men ger en nyckeln till en privat soptipp. Visst är dessa lite av hyperboler men poängen borde vara klar. Man kan inte avreglera en marknad helt för då börjar företagen utnyttja en direkt. För det ligger i deras intresse.

Ett par saker som inte varit på plats om staten inte varit involverad.

Bättre arbetsförhållande.
Reglerad arbetstid.
Bättre arbetssäkerhet
Sämre lönestruktur

Man ser fort när marknaden släpps lös att arbetsgivare börjar tumma på dessa för att göra så stor vinst som möjligt.

Skrivet av videopac:

Förstår inte varför vi överhuvudtaget skulle behöva ha privata elleverantörer. Det är säkert något idiotiskt krav från EU som vi måst anpassa oss till. Ser inte alls fördelarna med det.

Detsamma gäller andra (naturliga) monopol, som tåg- och vägnätet.

För att man ska ha alternativ. Alternativ är alltid bra och det är en av sakerna som varit positiva med avregleringen av marknaden. Och nej det är inget idiotiskt krav från EU utan det är snarare en drös med alliansregeringar som fört igenom. Vilket i sig är något positivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

För att man ska ha alternativ. Alternativ är aldrig bra och det är en av sakerna som varit positiva med avregleringen av marknaden. Och nej det är inget idiotiskt krav från EU utan det är snarare en drös med alliansregeringar som fört igenom. Vilket i sig är något positivt.

Gissar att du menade alltid? Nej, jag kan inte se att det alltid är positivt med alternativ... Hur som; att vi var tvungna att dela upp landet i olika zoner och tillämpa olika taxor för eldistributionen i dessa var kanske inte heller något krav från EU?

Vet inte riktigt varför, men jag ser inget positivt med den utveckling vi har haft vare sig på elförsörjningen, tågnätet eller för all del Postens förvandling till PostNord. Just ja, bilbesiktning är ju också ett sådant fint exempel... det skulle ju bli både billigare och bättre. Jodu, det blev det ju verkligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Gissar att du menade alltid? Nej, jag kan inte se att det alltid är positivt med alternativ... Hur som; att vi var tvungna att dela upp landet i olika zoner och tillämpa olika taxor för eldistributionen i dessa var kanske inte heller något krav från EU?

Vet inte riktigt varför, men jag ser inget positivt med den utveckling vi har haft vare sig på elförsörjningen, tågnätet eller för all del Postens förvandling till PostNord. Just ja, bilbesiktning är ju också ett sådant fint exempel... det skulle ju bli både billigare och bättre. Jodu, det blev det ju verkligen...

Japp. Alltid.

Är trött så jag skrev fel.

Har ändrat det.

Skrivet av videopac:

Gissar att du menade alltid? Nej, jag kan inte se att det alltid är positivt med alternativ... Hur som; att vi var tvungna att dela upp landet i olika zoner och tillämpa olika taxor för eldistributionen i dessa var kanske inte heller något krav från EU?

Vet inte riktigt varför, men jag ser inget positivt med den utveckling vi har haft vare sig på elförsörjningen, tågnätet eller för all del Postens förvandling till PostNord. Just ja, bilbesiktning är ju också ett sådant fint exempel... det skulle ju bli både billigare och bättre. Jodu, det blev det ju verkligen...

PostNord är ett exempel där en verklighetsfrånvänd ledning konstant tar fel beslut. Bilbesiktningen har jag ingen kunskap om. Just olika taxor för eldistributionen i olika zoner beror inte på EU utan på var ifrån elen kommer samt hur väl infrastrukturen är utbyggd. Sedan har vi exempel där privata alternativ inte gör någon egentlig skillnad. Så som apotek där istället för att öka sortiment och tillgänglighet och pris så följer istället dessa de statliga apoteken. Andra fall där alternativ visat sig vara positiv (i de flesta fall.. det finns alltid oseriösa aktörer) är vård och skola. I nästan varenda fall så är det inte möjligheten som är problemet utan att oseriösa aktörer förstör för de seriösa. Eller privata aktörer som följer den statliga "strömmen".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fast, detta var ju även aktuellt långt innan ''the mad man of the white house''

Eh, nej, Obama var starkt för nätneutralitet.
https://obamawhitehouse.archives.gov/node/323681

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte varför vi överhuvudtaget skulle behöva ha privata elleverantörer. Det är säkert något idiotiskt krav från EU som vi måst anpassa oss till. Ser inte alls fördelarna med det.

Detsamma gäller andra (naturliga) monopol, som tåg- och vägnätet.

Krav på infrastruktur ska ligga nationellt, utförande å planering likaså, drift skötsel kan absolut läggas privat men ska hanteras nationellt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

@AxMi-24: Google, fine. Men med Netflix är jag inte lika säker. Kan ju också vara så att de inte är så oroliga eftersom de redan har speciella avtal, och avtalsbrott är ju i högsta grad straffbart, så då borde man onekligen sitta säkert (juridiskt). (Google äger ju en egen ISP för övrigt.)

Det är vad netlfix sa till sina investerare. De bör veta bäst tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Enklare att ta sig in på ISP-marknaden = Mer konkurrens = Bättre tjänst och fler alternativ för konsumenterna.
Högre pris för t.ex. företag som Netflix = Lägre ISP-kostnad för konsumenten, samtidigt begränsas Netflix i sin prissättning av konkurrensen på streamingmarknaden vilket leder till lägre priser för alla.

Finns få till inga nackdelar med mindre statlig inblandning.

Kvalificerat skitsnack. Att nätneutralitet skulle leda till svårigheter för nya ISP att etablera sig är i bästa fall långsökt. Att Netflix skulle behöva "muta" sig till att få leverera en tjänst till folk skulle däremot leda till mindre konkurrens eftersom en ny aktör på streamingmarknaden skulle behöva ösa upp en rejäl skopa pengar till ISP:erna för att ens kunna börja konkurrera.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

@Xinpei: Indirekt så kan man nog påstå att EU är ansvariga för zonindelningen:

Läs hela

Apoteket har jag inte så mycket att säga om egentligen, förutom att det känns som att kliva in en parfymaffär nu för tiden när man skall dit. Tack och lov behöver jag inte dit så ofta

Privata skolor... nej, det tycker jag inte är så lyckat. En sak är om man verkligen kunde välja fritt men det är ju bara en chimär. En del skolor måste man ju ställa barnet i kö till innan barnet är fött för att ha en chans... eller så måste man känna rektor/lärare på skolan för att få in sitt barn. Hur bra är det? För att inte tala om religiösa friskolor... ARGH! Idioti på hög nivå!

Mmm... assistansreformen, ytterligare ett gigantiskt misslyckande som blivit en riktig gökunge i samhället. Otroligt skevt att det inte ligger i kommunens regi utan skall vara något som liknar en "jack-pot" om man har en släkting som har assistansbehov. (Den där Westerberg borde ha steglats för länge sedan, vilken besparing det varit för samhället!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Även Postmord. Gillade den tidigare Posten betydligt bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Det fallet är lite speciellt. Danskarna har nyligen bestämt sig för att gå över till ett elektroniskt system för all myndoghetskontakt. Då sådana brev utgjorde en stor del skulle det innebära drastiskt minskade volymer och intäkter samtidigt som man satt fast i ganska frikostiga anställningsavtal. Så man ville bli av med skiten.

De lurade svenskarna till att köpa deras postverksamhet. Maud Olofsson et al var så glada i hågen över att göra affärer att de sket fullständigt i om det var bra eller ej. Och danskarna gnuggade händerna.

Skrivet av Xinpei:

Du börjar mer och mer låta som en nyliberal. Det finns flertalet nackdelar med mindre statlig inblandning.. framförallt om marknaden ser ut som den i USA. Ett exempel är företagens förmåga att köpa upp mindre företag för att behålla sin monopolliknande situation. Ett annat är t.ex. svart arbetskraft frodas om marknaden släpps helt fri. Företag kan utnyttja en hur den vill och sprida vilket skitsnack de vill. Man kan börja kalla arsenik för "hälsovänligt och alternativ medicin" samtidigt som man lovar guld och gröna skogar men ger en nyckeln till en privat soptipp. Visst är dessa lite av hyperboler men poängen borde vara klar. Man kan inte avreglera en marknad helt för då börjar företagen utnyttja en direkt. För det ligger i deras intresse.

Ett par saker som inte varit på plats om staten inte varit involverad.

Bättre arbetsförhållande.
Reglerad arbetstid.
Bättre arbetssäkerhet
Sämre lönestruktur

Man ser fort när marknaden släpps lös att arbetsgivare börjar tumma på dessa för att göra så stor vinst som möjligt.

För att man ska ha alternativ. Alternativ är alltid bra och det är en av sakerna som varit positiva med avregleringen av marknaden. Och nej det är inget idiotiskt krav från EU utan det är snarare en drös med alliansregeringar som fört igenom. Vilket i sig är något positivt.

Dessa stora avregleringar är inget som någon alliansregering genomfört, det skedde långt tidigare, men det tog tid att genomföra.

*** raderat ***

Skrivet av Bloopy:

Krav på infrastruktur ska ligga nationellt, utförande å planering likaså, drift skötsel kan absolut läggas privat men ska hanteras nationellt.

Fast då blir det att staten (alla medborgare) får betala för alla investeringar medan företagen skinnar verksamheten och tar all vinst. Nej, antingen får den privata sfären stå för alla fioler och all risk eller så får staten fixa det hela. Den här mellanlösningen som är populär idag är bara ett "nyliberalt" påfund designad av och för stora företag så de kan blåsa folket på mer pengar helt utan risk.

Mer läsning:

http://josefsson.net/artikelarkiv/59-ett-sverige-foer-de-rika...

https://www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-i...

*** raderat ***

Citerade inlägg raderade. Onödig sidodiskussion.
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kvalificerat skitsnack. Att nätneutralitet skulle leda till svårigheter för nya ISP att etablera sig är i bästa fall långsökt. Att Netflix skulle behöva "muta" sig till att få leverera en tjänst till folk skulle däremot leda till mindre konkurrens eftersom en ny aktör på streamingmarknaden skulle behöva ösa upp en rejäl skopa pengar till ISP:erna för att ens kunna börja konkurrera.

Skitsnack, defintivt.

Noterar att @RaZman fortfarande inte lyckats komma men en förklaring till varför mediekonglomeraten lobbade kongressen och hällde pengar över de som röstade för att ta bort Net Neutrality, om det, som han hävdar, kommer att innebära mer konkurrens, fler alternativ för konsumenterna, lägre ISP-kostnader för konsumenten, lägre priser för alla, med mera. Varför skulle det gynna mediekonglomeraten?