Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Satte ihop mitt L3-1800 med pcb silent black som det varit lite snack om. Än så länge har jag bara bytt fjäder i dem till 72g Sprit.
Kommer nog att få smörja dem också innan jag löder dit leds...

https://i.imgur.com/cMGYnh0.jpg

Någon mer som provat sina Silent blacks? Jag har GMK Carbon monterade och märker att stammen tar i ibland när jag trycker på tangenterna. Det känns som att glappet i brytaren är tillräckligt för att ibland haka i inne i brytaren.

Notera att jag avsiktligt valt att inte smörja dem ännu. Jag provar i steg för att hitta rätt. Jag har ingen plåt och har ännu inte lött i några leds så möjligheter att modifiera finns. Men smörja dem kommer jag definitivt att göra.

Sen så tycker jag att de är sköna att skriva på men jag undrar om inte Gateron Svarta känns bättre. De är lenare och jag upplever att de har mindre glapp. Svårt att jämföra dämpad vs odämpad. Vidare så tycker jag att de brytare som har svart botten, dvs inte RGB-utförande eller SMD-utförande, känns lenare. Någon som har liknande upplevelse?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Någon mer som provat sina Silent blacks? Jag har GMK Carbon monterade och märker att stammen tar i ibland när jag trycker på tangenterna. Det känns som att glappet i brytaren är tillräckligt för att ibland haka i inne i brytaren.

Sen så tycker jag att de är sköna att skriva på men jag undrar om inte Gateron Svarta känns bättre. De är lenare och jag upplever att de har mindre glapp. Svårt att jämföra dämpad vs odämpad. Vidare så tycker jag att de brytare som har svart botten, dvs inte RGB-utförande eller SMD-utförande, känns lenare. Någon som har liknande upplevelse?

Har använt mina silent blacks i en halv vecka nu, men inte kännt att de skulle haka fast.
Håller med om att de känns relativt raspiga, även trots att jag försökt smörja dem. Inte lika illa som mina förra icke-silenced cherry med den gamla gjutformen, men inte lika lena som mina icke-silent gaterons heller. Tycker att smörjan förändrade ljudet litegrann, men inte slät/raspigheten vad jag kan känna.
Tycker däremot att de har rätt lite vobblighet. Kan tyvärr inte uttala mig om andra färger på botten än de svarta.
Med det sagt älskar jag dem personligen, de är jättesköna att skriva på!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: De glappar ju inte som Zealios v1. Jag gillar också de dämpade mycket men sällar mig nog i ledet att jag förväntade mig att de skulle vara lenare och detta med fjädern ska bli intressant hur Cherry kommenterar.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag verkar intressant. Låter spontant som en lite Zealios-liknande switch, fast "silent". Kan det vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

@hag: De glappar ju inte som Zealios v1. Jag gillar också de dämpade mycket men sällar mig nog i ledet att jag förväntade mig att de skulle vara lenare och detta med fjädern ska bli intressant hur Cherry kommenterar.

Zealios v1 har jag ingen aning om hur de var, så de kan jag inte jämföra med heller tyvärr.
Däremot håller jag nog också med om att jag förväntade mig att de skulle vara lenare än de var.

Skrivet av jH0Ni:

Det här tycker jag verkar intressant. Låter spontant som en lite Zealios-liknande switch, fast "silent". Kan det vara något?

Det har väl utannonserats om "Zilents" nyligen också annars? Har jag för mig att jag sett på reddit. Jag är dock inte intresserad så det är inget jag lagt på minnet närmare.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad är rent av den bästa linear switchen just nu runt 35g-45g med minsta gungning runt omkring? Kailh Box Red?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med mx blue egentligen? Går inte att få tag på något vettigt tangentbord med blåa brytare var jag än letar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Vad är rent av den bästa linear switchen just nu runt 35g-45g med minsta gungning runt omkring? Kailh Box Red?

Jag skulle tro det, jag har hört mycket gott om BOX-switcharna. Jag har inte hunnit testa dem själv ännu dock.

Skrivet av firstofmay:

Vad har hänt med mx blue egentligen? Går inte att få tag på något vettigt tangentbord med blåa brytare var jag än letar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ett vettigt tangentbord enligt dig?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag skulle tro det, jag har hört mycket gott om BOX-switcharna. Jag har inte hunnit testa dem själv ännu dock.

Vad är ett vettigt tangentbord enligt dig?

Tja, finns knappt några från Corsair längre. Vet inte riktigt, känns bara som att det mest är MX-reds som säljs atm.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tja, finns knappt några från Corsair längre. Vet inte riktigt, känns bara som att det mest är MX-reds som säljs atm.

Vad är dina kriterier? Det kanske finns något annat alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Det är svårt att svara när du inte ger mycket info.

Två vettiga förslag till tangentbord med RGB i mitt tycke
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4038060
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3612089

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Gateron silent reds kom k fredags och passande nog kom viterbi idag! synd bara att man jobba sent idag, så han inte speciellt långt med bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad är dina kriterier? Det kanske finns något annat alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Mediaknappar tycker jag faktiskt är väldigt trevligt, dessvärre har Ducky inte det på sina tangentbord vilket är lite störande. Annars måste jag säga att kvalitén på deras produkter är väldigt hög. Anledningen till att jag nämner Corsair är väl lite för att jag tycker att deras extraknappar (volym osv) är väldigt trevligt utformade samt att många av deras tangentbord har annat användbart som USB-passthrough och fulldugliga handledsstöd.

Skrivet av dorf_se:

@firstofmay: Det är svårt att svara när du inte ger mycket info.

Två vettiga förslag till tangentbord med RGB i mitt tycke
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4038060
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3612089

Jag förväntade mig inte rekommendationer utan snarare ett svar på varför det knappt finns några tbord med blåa brytare. Har redan ett masterkeys samt ducky YOTR med blåa brytare och är väl egentligen ganska nöjd med båda. Hade Asus Claymore funnits med blues hade det nog varit ett köp annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Hmm. Mediaknappar tycker jag faktiskt är väldigt trevligt, dessvärre har Ducky inte det på sina tangentbord vilket är lite störande. ... och fulldugliga handledsstöd.

Jag förväntade mig inte rekommendationer utan snarare ett svar på varför det knappt finns några tbord med blåa brytare. ....

Jag förstår vad du menar, men varje gång jag läser liknande påståenden uppfattar _jag_ det ungefär som "Tangentbordet har bara små bokstäver och inga dedikerade tangenter för stora bokstäver".

Med det sagt både Ducky och CM har mediatangenter, om än inte dedikerade (och minns jag rätt så har väl (fullstorleks-)duckyn t.o.m. dedikerade volymtangenter ovanför numpadden?)

Vad gäller "bristen" på tangentbord med blå brytare är det väl som mycket annat: En kombination av att leverentarörerna/tillverkarna bestämt sig för att det inte finns någon efterfrågan på dessa och inte tar in dem, och eftersom utbudet är begränsat visar försäljningssiffrorna att "blå brytare" säljer dåligt V.S.V.

Permalänk
Medlem

Är rätt sugen på att bygga ihop ett tangentbord, funderade på om man skulle plocka varje del separate eller om tex KBDFans 75% är något att ha, misstänker att om man väljer till keycaps är det rätt låg kvalitet för 20 dollarydoos.

Var sugen på KBDFans 5° men vill inte gå ner till 60%, har för mig att jag läste på /r/mk att det skulle komma en större version men kunde inte hitta något konkret om det.

Läste även att stabbarna som skickas med inte är genuina cherry stabbar, bör jag i så fall beställa högre kvalitets stabbar separat?

Har tidigare använt MX Brown och MX Clear och varit nöjd, Har dock läst att Gateron Browns skulle vara lite mer smooth, någon som har erfarenhet av båda/alla tre och kan ge sin åsikt?

Permalänk
Medlem

@aydinz: Om du väljer att skaffa ett KBD75, köp inte genom massdrop. KBDfans har dem i lager och kostar sannolikt mindre för dig som icke-amerikan på grund av KBDfans tveksamma tulldokument.

Huruvida du köper ett kit eller inte är väl helt och hållet upp till dig; sakerna du ska ha är desamma oavsett vilken väg du väljer att vandra.

Kinastabilisatorer är inget vidare roliga, så jag hade skaffat mig något annat om jag vore i dina kläder och gällande brytare handlar det om personliga preferenser. Kör på det du gillar, eller prova något nytt om du inte är nöjd. Personligen hade jag inte köpt kopior, men jag hade heller inte köpt taktila brytare då jag tycker taktila MX-brytare är bedrövliga oavsett vilken tillverkare och färg det är på dem. Smaken är helt enkelt som baken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aydinz:

Är rätt sugen på att bygga ihop ett tangentbord, funderade på om man skulle plocka varje del separate eller om tex KBDFans 75% är något att ha, misstänker att om man väljer till keycaps är det rätt låg kvalitet för 20 dollarydoos.

Var sugen på KBDFans 5° men vill inte gå ner till 60%, har för mig att jag läste på /r/mk att det skulle komma en större version men kunde inte hitta något konkret om det.

Läste även att stabbarna som skickas med inte är genuina cherry stabbar, bör jag i så fall beställa högre kvalitets stabbar separat?

Har tidigare använt MX Brown och MX Clear och varit nöjd, Har dock läst att Gateron Browns skulle vara lite mer smooth, någon som har erfarenhet av båda/alla tre och kan ge sin åsikt?

KBD75 tycker jag är en riktigt trevlig bräda (QMK) och prisvärd. Men det finns ingen anledning att köpa den från Massdrop, köp den direkt från KBDFans så får du den snabbare (och antagligen billigare i slutänden).

Ang Keycaps: visst s.k. "låg kvalitet", men det är jämfört med "top-of-the-line caps". Jämfört med vanliga "stock"-flims-flams-tunna-ABS-caps så är NPKC mycket bättre, enligt min subjektiva åsikt! (på KBD kan du plocka ihop själv f.ö.).

Vad gäller stabbar så är de medföljande "ok" (efter smörjning), men varför inte kosta på sig genuina för en liten merkostnad, om det ryms inom budget? Stabbar PCB-monterade (Genuina)

Brytarpreferenser är väldigt personligt, t.ex. så gillar inte jag någon form av Taktila MX brytare (men jag har alla tre sorter hemma). Men "generellt" så upplever jag Gateron som "lenare" än Cherry ("re-toolade" Cherry är dock "lenare" än "icke re-toolade"). Framförallt är de(gateron) ofta avsevärt billigare

Men det är bara du som kan avgöra vad du gillar bäst. Personligen rekommenderar jag Linjära Silent MX (men kanske Gateron Silent Brun kan vara något för dig?)

KBD66 finns ju också (titta runt lite på kbd-sidan om du inte gjort det innan: det finns lite gott-o-blandat där.

Edit: Too-slow... what @khers said
Edit2: För att bidra med något mer(kanske): glöm inte att använda/prova koden "ILOVEKBDFANS" som ger en slant i rabatt (Koden har funkat i många månader, så den kan funka fortfarande)

Permalänk
Medlem

Nu är jag här och tjatar igen...
Ni som har följande case: kbdfans

..ni har det möjligtvis inte i grå färg? Har varit inne på svart länge men jag vill verkligen komma igång och bygga snart. Och eftersom svart inte finns i lager funderar jag på om den grå varianten är mörk och snygg nog. @anon257891 @Khers

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Jag tror jag har ett grått KBD66 hemma(?), ska se om jag kan ta ett foto (och jämföra med ett svart chassi), kommer så småningom: kanske är lite julstress som ska klaras av först

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Jag tror jag har ett grått KBD66 hemma(?), ska se om jag kan ta ett foto (och jämföra med ett svart chassi), kommer så småningom: kanske är lite julstress som ska klaras av först

Schysst! Ta julstressen först, jag kan vänta

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Sådär: färdig med julen

Svårt att få till ljuset för mig som fotoamatör/nybörjare, men här är två stycken med lite olika vitbalans (sanningen ligger väl någonstans mitt emellan kanske):

Från vänster till höger: KBD 5grader svart, IQUnix svart, KBD66 "grey", Plank "gunmetal", KBD75 silver

Edit: Subjektivt upplever jag den som några nyanser mörkare grå "i verkligheten" än den är på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Sådär: färdig med julen

Svårt att få till ljuset för mig som fotoamatör/nybörjare, men här är två stycken med lite olika vitbalans (sanningen ligger väl någonstans mitt emellan kanske):
https://i.imgur.com/bqoaNHMm.jpg
https://i.imgur.com/y7v1w03m.jpg
Från vänster till höger: KBD 5grader svart, IQUnix svart, KBD66 "grey", Plank "gunmetal", KBD75 silver

Edit: Subjektivt upplever jag den som några nyanser mörkare grå "i verkligheten" än den är på min skärm.

Tack för bilderna!
Hmm... nu blir man bra fundersam alltså. Även om det upplevs som lite mörkare afk så är jag lite tveksam. Man vill ju gärna att det ska bli precis som man har tänkt när man ändå ska lägga en slant. Kanske tar och väntar på svart ändå. Det är bara att det kliar något gräsligt i fingrarna! Min första order till detta blivande bygga gjordes innan sommaren, och jag har fortfarande inte kunnat sätta igång ordentligt. Nåväl, tålamod är en dygd, och så är fallet för tangentbordsnörden i synnerhet!

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
...fast den går ju att beställa (i svart) på deras aliexpress-shop: så varför inte beställa därifrån
(f.ö. upplever jag den grå i verkligheten som väldigt nära KBDfans bilder (på min skärm))

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
...fast den går ju att beställa (i svart) på deras aliexpress-shop: så varför inte beställa därifrån
(f.ö. upplever jag den grå i verkligheten som väldigt nära KBDfans bilder (på min skärm))

Men vadfalls, är det olika lager för deras aliexpress-butik och deras "separata"??

Jag förutsatte bara att det var dåligt uppdaterat på aliexpress-sidan.

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Jag tror deras affärssystem kan behöva en uppdatering

Enklast/säkrast är väl att maila wei (mailto:wei@kbdfans.cn) och fråga om de har svarta hemma (eller ta det på deras "tjatt-sida"?

Jag upplever det som om att de är otroligt serviceminded (även om språket kan vara sisådär och att de har mycket att göra ibland).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Jag tror deras affärssystem kan behöva en uppdatering

Enklast/säkrast är väl att maila wei (mailto:wei@kbdfans.cn) och fråga om de har svarta hemma (eller ta det på deras "tjatt-sida"?

Jag upplever det som om att de är otroligt serviceminded (även om språket kan vara sisådär och att de har mycket att göra ibland).

Gjorde det tidigare, får se om jag får klarhet i frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

[...]
Ang Keycaps: visst s.k. "låg kvalitet", men det är jämfört med "top-of-the-line caps". Jämfört med vanliga "stock"-flims-flams-tunna-ABS-caps så är NPKC mycket bättre, enligt min subjektiva åsikt! (på KBD kan du plocka ihop själv f.ö.).
[...]

Varför är inte NPKC "top-of-the-line caps"? De är ju PBT, 1,5mm tjocka och de har inge skönhetsfel eller defekter. På vilket vis är de sämre än t.ex EnjoyPBT?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: ePBT är inte heller direkt bäst i klassen; ganska inkonsekvent tryck, inte helt på banan när det kommer till QC, många som rapporterat att hattarna går sönder alldeles för enkelt, mm. Dock ser det ut som om NPKC spelar i en annan liga när det kommer till deras tryck. Baserat endast på de, förmodligen, väl tillfixade produktbilderna på MD ser det bedrövligt ut. Ingenting jag skulle vilja ha på mitt tangentbord, men kanske värt $20, liksom ePBT eventuellt är värt pengarna men inte är något jag vill sitta och titta på dagarna i ända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: ePBT är inte heller direkt bäst i klassen; ganska inkonsekvent tryck, inte helt på banan när det kommer till QC, många som rapporterat att hattarna går sönder alldeles för enkelt, mm. Dock ser det ut som om NPKC spelar i en annan liga när det kommer till deras tryck. Baserat endast på de, förmodligen, väl tillfixade produktbilderna på MD ser det bedrövligt ut. Ingenting jag skulle vilja ha på mitt tangentbord, men kanske värt $20, liksom ePBT eventuellt är värt pengarna men inte är något jag vill sitta och titta på dagarna i ända.

Tryck kan jag förvisso inte uttala mig om, jag har aldrig ägt något set med legends. Men jag äger däremot tre stycken blanka sets från NPKC och jag är väldigt nöjd med dem. Jag kan inte se hur man kan göra dem bättre eller att det kan finnas något som är bättre.

EnjoyPBT är ju högt ansedd i gemenskapen och många anser att de är bland de bästa du kan köpa.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

EnjoyPBT är ju högt ansedd i gemenskapen och många anser att de är bland de bästa du kan köpa.

Bara bland de som inte sett bättre