Vilken musmatta ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken musmatta ska jag köpa?

Hejsan!

Tror nästan att ngn liknande tråd har varit upp innan...

Men nu till saken, jag har en Pilot® Wheel Mouse Optical och har tröttnat lite på min IKEA-musmatta. Skulle gärna vilja veta vilken musmatta som passar.. Den ska glida lätt är ett måste!

Har hört att everglide inte passar till alla optiska möss...!?

tips tack

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk
Medlem

Sök finns tusen trådar om det, orka bråka i en till tråd vilken som är bäst det måste du prova själv.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

haha tycker du killen ska pröva sig fram?.... orka.. köp en func eller en icemat typ.. jag kör func, den e bra

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

func + mouseskatez är det bästa du kan ha

Permalänk
Avstängd

om du har att everglide inte funkar med optiska möss så kan jag säga att everglide fungerar inte alls efter ett tag, är inget att ha, välj mellan func och icemat och känn dig fram

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
haha tycker du killen ska pröva sig fram?.... orka.. köp en func eller en icemat typ.. jag kör func, den e bra

Orka? Hur kommer det sig att man skriver så? Orka handla mat och så vidare? Betyder det att man orkar göra det eller?
Varför kan inte folk skriva normalt? Om det nu betyder att man inte orkar köpa flera musmattor, varför skriver man inte det då?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Hej !

Det finns en plast som kallas för vekaplast (Hårdskumplast av PVC) som funkar lika bra som dom här värsting musmattorna i plast . Plasten kan du köpa av din lokala glasm för säkert samma peng som en musmatta ifrån IKEA . Jag tog hem en sådan plastbit ifredags för att testa å när tanten min blir lyrisk över hur mkt bättre det funkar då funkar det bra .

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Okej så ni rekommenderar func och icemat..

Men vilken av dessa ska jag ta:

IceMAt
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ICEMATBL
Func1030
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=FUNCBL

evigt tacksam!

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
om du har att everglide inte funkar med optiska möss så kan jag säga att everglide fungerar inte alls efter ett tag, är inget att ha, välj mellan func och icemat och känn dig fram

Finns Everglide Giganta Optical. Den funkar hur bra som helst med optiska möss. Men jag tycker den känns hård, tjock och otymplig.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

funcen ger bättre glid av dessa du tagit upp

Permalänk
Medlem

Tack, det får bli funcen då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Orka? Hur kommer det sig att man skriver så? Orka handla mat och så vidare? Betyder det att man orkar göra det eller?
Varför kan inte folk skriva normalt? Om det nu betyder att man inte orkar köpa flera musmattor, varför skriver man inte det då?

språket utvecklas.. gör det du med!
surgubbe...

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
språket utvecklas.. gör det du med!
surgubbe...

Nu håller du dig lugn...

Jag tycker han ska prova sig fram, jag gjorde det, jag har haft everglide, func och nu icemat och tycker den är bäst....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett jävla dilemma att köpa musmatta..
Jag tror att jag ska investera i en func 1030...

Permalänk
Medlem

Har en func den är skit bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnReAL1
Har en func den är skit bra!

skrivihop.nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Everglide funkar ypperligt med optiska möss!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Japp! Everglide fungerar suveränt med optiska möss, men dom ger lika bra glid som ett sandpapper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle
Japp! Everglide fungerar suveränt med optiska möss, men dom ger lika bra glid som ett sandpapper.

Du vet tydligen inte vad du pratar om!!
Det är en sådan everglide jag har... en optica, fungerar kanonbra...

https://www.everglide.com/shop/products_detail.asp?CategoryID...

Specifications:
Designed for Optical Mice!
They are paper thin and lightning fast!
Optically Friendly Image
8" High
10 1/2" Wide
1/16" Deep
.012" Velvet, Scratch-Resistant Textured Vinyl
1/32" Rubber Base

Berätta vad som gör den här sträv! Tunn är den dessutom....

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

func

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för gamer mattan på www.musmattor.com !
Har precis bytt upp mig till en sådan hade tidigare en Icemat, och den är helt underbar. Den är svinstor (A3 storlek) plus att man får eget tryck!

Annars kan du alltid skaffa en func, det är ett säkert kort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du vet tydligen inte vad du pratar om!!
Det är en sådan everglide jag har... en optica, fungerar kanonbra...

Självklart vet jag vad jag pratar om. Precis som gimo skriver är det ett jävla dilemma att köpa musmatta.

Jag anser att funcen med mouseskatez ger bäst glid, ja jag har provat everglide också.

Alla tycker vi olika, smaken är som baken..... delad

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart vet jag vad jag pratar om. Precis som gimo skriver är det ett jävla dilemma att köpa musmatta.

Jag anser att funcen med mouseskatez ger bäst glid, ja jag har provat everglide också.

Alla tycker vi olika, smaken är som baken..... delad

Du skriver.. jag citerar "men dom ger lika bra glid som ett sandpapper. " Vilket inte stämmer på en Everglide Optica... Kanske på en Everglide Giganta men det skriver du inte utan du genereliserar Everglides mattor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag generaliserar inte Everglides mattor. Gigantan som du tror jag syftar på testade jag för 2 år sedan när dom var populära. (plastbrickorna med tryck på)

Jag säger fortfarande att alla tycker vi olika, vissa gillar icemat eller ratpad, andra func eller speedpad, vissa kanske tycker tygmattor glider bäst.

Det är en bedömningsfråga från person till person. Visst var det kanske dumt att skriva att den gav glid som ett sandpapper. Ja, jämför man med gigantan så kanske den kritiken är befogad.

Optican har jag vänner som har, så den har även jag provat. Men jag hävdar fortfarande att funcen ger bäst glid. Optican kan mycket väl vara en bättre matta. Men som sagt, alla tycker vi olika. Antar att jag försvarar mattan för att jag fastnat för den.

Sen är det inte bara musmattan som påverkar glidet, utan även val av mouseskatez.

För er som vill läsa mer omdömen om funcen kan kika in denna tråd: http://frag4.fragzone.se/fragbite/index.php?threadID=288

XeroX: tror du blir nöjd hur du än väljer.. de flesta mattorna har bra glid tillsammans med ett par bra skatez.

Permalänk
Medlem

Även jag har en giganta, fungerar numera som bricka...
Den bästa matta jag träffat på är dells små svarta mattor men dem är på tok för små... optican fungerar bra den med har hyffsat glid, mouseskatezen jag kör med kommer från www.gtek.com..

Ett bra sätt att få bättre glid på mattan är att använda någon typ av silikon spray av något slag på mattan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahhh..... silikonspray har jag inte provat. Var kan man inhandla en sådan, hur fungerar den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahhh..... silikonspray har jag inte provat. Var kan man inhandla en sådan, hur fungerar den?

Basta vinyl kanske eller vinylglans av något slag?..
Dvs. något som används för att fräscha upp vinyl!
Spraya på det & torka av det med en trasa... Vi har silikonspray på jobbet jag skall ta hem & prova.. har faktiskt inte gjort det ännu.

Visa signatur