Nyinstallerad GTX 1080 - Alla spel krashar

Permalänk

Nyinstallerad GTX 1080 - Alla spel krashar

Datorn hade börjat krasha både vid spelande och andra tillfällen och jag fann fel på ram-minnet. Så:
Jag slängde ut mitt 8Gb Ram-minne och satte in två st nya 8 Gb (16 Gb totalt) Ram minnen.
Jag slängde ut 2 st GTX 780 (SLI) ur min burk och satte in ett GTX 1080 istället som min brorsa hade fått över förra veckan.

Jag monterade och startade upp datorn och den hittade allt nytt Ram samt även GPU. Allt såg perfekt ut.
I alla spel jag testar nu så krashar spelet efter någon minut. Typ av fel: stopped responding och liknande.
Jag avinstalerade då alla grafikdrivisar helt, startade om och körde clean install på det via Geforce experience. Krasherna fortsätter dock på precis samma vis.

Min uppgraderade burk:
Asus Maximus VI Hero
Intel i7-4770 3.5hgz (3.9 Ghz turbo)
16 Gb ddr3 1866mhz Ram (2 x 8 Gb)
GTX 1080
Nätagg 1050 w (behövdes när jag körde SLI innan)
Vattenkylning
Windows 10

Vad jag tog bort:
2x GTX 780 (SLI)
1x 8Gb ddr3 1866mhz Ram

Temp:
Alla temperaturer är oerhört bra. Senaste krashen kom CPU upp i bara strax över 35 grader och GPU runt 60 grader.
Anledningen att jag tog bort mitt gamla Ram var att när jag testade det efter fel så visade det sig ha ett fel och behövdes bytas ut. Jag hade redan då krasher.

Jag kommer inte på vad jag mer kan prova för att få rätt på detta. Tacksam för all hjälp jag kan få.

UPDATE: speltest
Homefront The revolution : Spelkrash
Russian Fishing 4: Spelkrash
Portal 2: Felfritt
Borderlands 2: Datorkrash (auto reboot)

Kört SFC.exe (systemfilsgranskaren). Inga fel.

ny info om temperaturer
Permalänk
Medlem

Rensa drivrutiner med hjälp av DDU http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle... installera sen nya drivrutiner just detta är ganska viktigt kan vara just när man byter grafikkort.

+ kör ett minnestest också på det nya minnet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Omformatering och nyinstallation av Windows kan vara på sin plats efter byte av ram minne har jag läst någonstans.
Uppdatering av bios kan också behövas pga nyare grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vill lägga till att jag hade samma fel innan jag bytade ut mitt ram-minne.

Permalänk
Skrivet av logrell:

Omformatering och nyinstallation av Windows kan vara på sin plats efter byte av ram minne har jag läst någonstans.
Uppdatering av bios kan också behövas pga nyare grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Ominstallation för att ändra RAM är bara dumt, knappt man behöver göra det när min installerar ny cpu nu för tiden. Skulle inte tro det är BIOS.

Jag skull köra ett memtest för att kolla ram minerna, sedan cpu/gpu stress test för att se hur det går.

Permalänk
Avstängd

förstår att cpu ligger på 23 grader när du inte gör något, men skriv vad cpu plus gpu har för temp när det används, rätt meningslöst annars.

Permalänk
Medlem

Får du blåskärm? I så fall får du en dumpfil du kan analysera för att veta vad den klagar på. Oftast drivrutiner.

Permalänk

@Harddrive: Ja, jag fick ett fel vid bluescreen under kategorin "BugCheck", Händelse-ID 1001
"Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x000000d1 (0x00000000000f1018, 0x0000000000000002, 0x0000000000000001, 0xfffff801d2301143). Innehållet dumpades och sparades i: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 53c2eef1-00ee-4d3b-ab18-ecfe0b43b4ac"

Permalänk

@JSvanberg: Senaste krashen kom CPU upp i bara strax över 35 grader och GPU runt 60 grader.

Permalänk
Medlem

bara för att kolla vart felet ligger, prova prime95 samt furmark fungerar inte furmark bör det vara gpu relaterat, kanske strömförsörjning 8pin? kanske all 12v är kopplat på samma rail (om det nu är uppdelat)

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Avstängd

Finns program som kan hjälpa dig läsa dmp filer Dmp program

Permalänk

@Metro35: Tack.

DMP filen ger en hel del information.
122917-54828-01.dmp 2017-12-29 20:53:21 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x000000d1 00000000`000f1018 00000000`00000002 00000000`00000001 fffff801`d2301143 usbccgp.sys usbccgp.sys+1143 x64 ntoskrnl.exe+1640e0 C:\WINDOWS\Minidump\122917-54828-01.dmp 8 15 16299 961 868 2017-12-29 20:55:00

Just "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" kanske är intressant. Driver-strul kanske.

Permalänk
Medlem

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - Fick jag när mina gamla RAM började ge upp. Har du kört MemTest?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

DMP filen i bluescreenview säger: Caused by: usbccgp.sys. Försöker ta reda på exakt vad sjutton det är.

Permalänk

@frong: Jag körde memtest på mitt Ram, vilket visade sig ha fel. Det var då jag köpte nytt Ram som jag satt i idag. jag har inte kört memtest på det nya Ram-minnet. Men det verkar ha med någon driver att göra "usbccgp.sys".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Det är tydligen drivrutiner som har med USB att göra. Det enda nya jag har i USB är en ny Razer basilisk som kör på razer synapse drivrutiner. Lysande.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

@frong: Jag körde memtest på mitt Ram, vilket visade sig ha fel. Det var då jag köpte nytt Ram som jag satt i idag. jag har inte kört memtest på det nya Ram-minnet. Men det verkar ha med någon driver att göra "usbccgp.sys".

Jag skulle köra MemTest på de nya också. Senast fick jag byta mina nya RAM direkt. Alt. pröva köra uteslutningsmetoden med USB först antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong: Jag körde memtest nu på Ram. Inga fel hittades.

Permalänk

Körde universallösningen till slut : Formatering och ominstallation av windows.
Spel som krashade efter någon minut tidigare har nu varit igång i över 1 timme utan problem.
Jag nöjer mig med en möjlightvis förhastad slutsats sålänge att det är fixat nu.

Tack alla för era tips.

Permalänk

Nehej... fan vad sur jag blir

Installerade om allt. Spelen funkade. Sedan isntallerade jag Razer synapse för min Basilisk, körde spelet igen, och Krasherna är tillbaka.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@spacemarcus: vilken version av synapse kör du?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: Jag kör 3:an. Jag misstänkte att det var den som gjorde att det krashade, så jag provade efter clean win 10 install att köra version 2 först, men min mus (Razer Basilisk) stödjs inte av den versionen, så jag installerade 3:an, körde mina spel och direkt var krasherna tillbaka på exakt samma vis som tidigare.

bluescreen-meddelandena och felrapporten (.dmp filen) säger också att det är usb drivers som är orsaken, så jag känner mig 99% säker på att det är just detta.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@spacemarcus: Ajdå, 3:an är väl fortfarande i Beta-stadiet? Ser ut som många har samma eller liknande fel som dig tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: Ja, det står att det är Beta. Samtidigt MÅSTE man ha den versionen för att kunna använda Basilisk. Grrrr....

Permalänk

Har börjat timea krasherna. Det tar alltid mellan ca 3-5 minuter från att jag börjat spela. Säkert 20 dokumenterade krasher. Vad är det som sker 3-5 minuter in i ett spel som har med Synapse att göra?

Permalänk

Avinstalerade synapse 3. Startade om. Kom upp en ruta från Razer att jag blivit UTVALD att prova massa skit om jag instalerade synapse igen. Vad fan? ... Krashade fortfarande. Letade upp alla .dll filer och skit som Razer lagt i systemet och tog bort dem. Startade om. Krashar fortfarande.

Jag ger upp. *'#!&"@@#
Installerar om windows igen, sen skiter jag i det. Musen får ligga på hyllan.