Dator fryser/rebotar när man spelar tyngre spel, Hjälp!

Permalänk
Medlem

Dator fryser/rebotar när man spelar tyngre spel, Hjälp!

Tjenare alla läsare!

Byggde en dator här för någon månad sedan, och under senaste tiden har det vart problem.

Operativsystem: Windows 10
Processor: Amd ryzen 5 1500x
Processorkylare: Be quiet pure rock
Moderkort: Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3
Minne: 1x8gb
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB GT OC
Hårddisk: Samsung 850-Series EVO 250GB
Nätaggregat: Fractal Design EFFEKT 500W
Övrig kylning: 2 fläktar i chassit

Datorn har aldrig varit överclockad!

Det började med att cpu;n överhettades när man spelade spel, fixade problem med att byta till en eftermarknads kylare och ny kylpasta, det fixade temperaturen.
Nu funkar det att spela exempel cs;go, men när jag börjar spela pubg/h1z1 så fryser datorn eller rebotar om spelet är i window mode, detta händer ungefär 5-10 minuter in i gamet.
Har även fått error som "irql_not_less_or_equal" och "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR", detta händer dock inte mer då jag testade några "hotfix".
Jag misstänker själv att jag behöver mer ram-minnet, men eftersom att cpu har överhettas tidigare så är jag lite orolig om det kan vara det som strular? Temperaturerna är riktigt bra och inget i dator som går varmt.

Hjälp uppskattas, Mvh. Jadrox

Permalänk

Misstänker nästan MOBO eller CPU-överhettning.

Installera gärna nåt program som kollar tempen efter Windows-start så du kan minimera under spelet o kolla tempen i programmet.

AMD Ryzen Master, eller MSI's motsvarighet kan vara ett sånt program.

Har du tillräckligt med in -och utsug-fläktar? Man brukar rekommendera minst ett utsug och en insug-fläkt.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

@Windows-95: Har kollat tempen från uppstart till dator fryser, CPU tempen överhettas inte, och tillräckligt med fläktar har jag också.
Alltså kan det vara Moderkortet? eller kan det vara nätaggregatet? men tycker 500w borde räcka?

Permalänk
Skrivet av Jadrox:

@Windows-95: Har kollat tempen från uppstart till dator fryser, CPU tempen överhettas inte, och tillräckligt med fläktar har jag också.
Alltså kan det vara Moderkortet? eller kan det vara nätaggregatet? men tycker 500w borde räcka?

Prova gärna med mer RAM, även om 8 GB kan vara snäppet på gränsen till tillräckligt.

I grund o botten kan det finnas många fler orsaker.

1. ESD-skada på CPU eller mobo. Just saker som du nämner som kan uppstå trots att datorn startar upp.

2. Någon kabel som sitter på fel plats (även om det passar)?

3. Luftflödet är inte optimalt inne i datorchassit trots tillräckligt med fläktar? Datorn släcker sig som säkerhetsåtgärd vid hög belastning.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"