Permalänk
Discokungen
Skrivet av alexander_s:

@Jonas79: Frågan är om reservoar egentligen behövs. Har läst om flertalet som byggt utan och det verkar funkar ok! Tänker att om man kör en quick relese nånstans på slangen så kan en reservoar användas när loppen fylls för att sen tas bort?

Det är vansinnigt drygt att försöka lufta en loop utan tank, tyvärr. T-koppling fungerar inte speciellt bra och luften vill inte riktigt ut den vägen och åker hellre vidare i loopen.

Det GÅR att lufta med T-koppling men det kräver arbete till skillnad från med en tank.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Geeks Gaming

riktigt snyggt bygge och gillar den rena layouten när man ser allt, även eventuella missar eller svår kabeldragning. Kan såklart funka om man ramar in det mer, men är inte riktigt samma grej. Med helt rena paneler så blir det mer som en utställning vilket också ställer högre krav på insidan.

Hade varit snyggt om det fanns glaspaneler med lätt tint som också har ventilationshål tror det kan funka bra också utseendemässigt. Hade säkert också funkat för ett vanligt luft-kylt system.

Gillar dock jobbet väldigt snyggt hittills!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jonas79:

Snyggt jobb en så länge.

Men att bygga en egen Custom resorvoar är nog utanför väldigt mångas kunskaper.

Kommer några av dina smarta lösningar kunna beställas av dig eller någon annan ?

If this is popular, then I 100% sure that Louqe can make and sell these as accessories for this people that wish to water cool

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jonas79:

Snyggt jobb en så länge.

Men att bygga en egen Custom resorvoar är nog utanför väldigt mångas kunskaper.

Kommer några av dina smarta lösningar kunna beställas av dig eller någon annan ?

Tack!

Om det gäller ett fåtal reservoarer så kan jag tänka mig att göra dem på beställning. Däremot har jag inte möjlighet att producera några större antar. Eftersom jag gör alla mina frästa detaljer manuellt så går det även åt en hel del tid vilket kommer återspeglas i priset. Vi får se vad Louqe hittar på. Annars kan du/någon annan som är intresserad höra av sig till mig så kanske jag kan svänga ihop något.

Skrivet av TheMadPanda:

riktigt snyggt bygge och gillar den rena layouten när man ser allt, även eventuella missar eller svår kabeldragning. Kan såklart funka om man ramar in det mer, men är inte riktigt samma grej. Med helt rena paneler så blir det mer som en utställning vilket också ställer högre krav på insidan.

Hade varit snyggt om det fanns glaspaneler med lätt tint som också har ventilationshål tror det kan funka bra också utseendemässigt. Hade säkert också funkat för ett vanligt luft-kylt system.

Gillar dock jobbet väldigt snyggt hittills!

Kul att du gillar det! Ja det är helt klart en utmaning. Jag har ett litet skrymsle bakom nätaggregatet som jag kommer behöva gömma undan några av splittarna för 24-pin kabeln i bland annat.
I övrigt så är det exakt längd och fina avslut som gäller.

Ja det kanske hade varit något. Jag vet att Louqe håller på att titta på sidor med fönster men jag tror inte de har annonserat vilket material det kommer bli än.

Tack så mycket

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Se där ja! Riktigt stiligt

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Faggan: Vad för delar kan du tillverka? enkla saker som har acceptabel noggrannhet för hand eller även block och liknande som kräver mer noggrannhet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Vzano:

@Faggan: Vad för delar kan du tillverka? enkla saker som har acceptabel noggrannhet för hand eller även block och liknande som kräver mer noggrannhet?

Nu tänkte jag närmast på flera exemplar på den reservoaren jag har gjort till detta bygge. Men generellt så kan jag tillverka distributionsblock och platta reservoarer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt, gillar reservoaren skarpt!

Permalänk
Proffsmoddare

Då var kablarna på plats. I alla fall de stora kablarna, några små återstår att sleeva så som fläktar, pump och powerknapp.

Det där med att göra kablar till ett chassi som i princip inte ger något utrymme att gömma undan för långa kablar är inte helt enkelt. Det blev inte lättare då jag har inkräktat på utrymmet ovanför nätaggregatet för att få plats med pumpen under.

Varje part är 1,5mm² koppar och individuellt sleevad med paracord. 1,5mm² kabel är egentligen mycket mer än man behöver per part men jag gillar utseendet med lite grövre kablar. Dessutom fyller de upp paracorden bättre än 1,0mm² gör. Jag föredrar paracord då det är väldigt flexibelt och har mindre maskor än andra sleeves vilket i min mening får det att se lite mer exklusivt ut. Nackdelen är att det är mycket lättare att skava och då ser det väldigt tråkigt ut.

Varje part i varje kabel är precis den längd den ska vara för att få formen jag vill ha. För att krångla till det så har Corsair valt att göra 24-Pin kontakten till moderkortet 28-pin i nätaggregatets ände. Det är 4 parter som delar på sig och går in på två pins vardera i nätaggregatet. Det finns säkert en väldigt bra anledning till detta men det gör det blir krångligare att få till bra kablar. Utöver det så är det en av de 24 pinnsen som inte används i moderkortets ände. Det löser jag och många andra som gör custom cablar genom att stoppa in en blindgångare. Den går ingenstans men det ser bättre ut när kabelkammen är full.

Nog med dravel! Hur blev det då?

Kablarna sticker nu upp ca 5mm över kanten på chassit men eftersom min topp sitter på distanser så tror jag att jag kommer få in kablarna.

Jag vet inte vad ni tycker men jag själv är väldigt nöjd med detta.

Nu ska jag ta itu med nyårsmiddagen. Rören får vänta till nästa år!
Gott nytt år!

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

@Faggan: Hmm det är snyggt på ett sätt men samtidigt så är det något som stör mig, hursom bra jobbat ! Hur var det o dra kablar osv?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Proffsmobbare

Ser ruskigt bra ut! Roligt med lite mönster på sleeven också!

Corsair's extra fyra kablar är sense-kablar. Det är delat så att en går till 3.3V, en till 5V, en till 12V och en till jord. Jag tror att det har något med spänningskompensering eller kalibrering att göra.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av andra94:

@Faggan: Hmm det är snyggt på ett sätt men samtidigt så är det något som stör mig, hursom bra jobbat ! Hur var det o dra kablar osv?

Tack. För att beskriva det med ett ord: Trångt. Men man kan ju välja att använda kablarna som kommer med SF600 då blir det mycket lättare.

Skrivet av Laine:

Ser ruskigt bra ut! Roligt med lite mönster på sleeven också!

Corsair's extra fyra kablar är sense-kablar. Det är delat så att en går till 3.3V, en till 5V, en till 12V och en till jord. Jag tror att det har något med spänningskompensering eller kalibrering att göra.

Ja jag så den sleeven när jag shoppade och tänkte precis samma sak
Aha, det låter rimligt. Även om jag i så fall ställer mig frågande till varför denna sammankoppling inte är gjord på insidan av nätaggregatet precis innan kontakten. Elektriskt är det ju samma sak...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Tack. För att beskriva det med ett ord: Trångt. Men man kan ju välja att använda kablarna som kommer med SF600 då blir det mycket lättare.

Ja jag så den sleeven när jag shoppade och tänkte precis samma sak
Aha, det låter rimligt. Även om jag i så fall ställer mig frågande till varför denna sammankoppling inte är gjord på insidan av nätaggregatet precis innan kontakten. Elektriskt är det ju samma sak...

Jag gillar den mönstrade sleeven skarpt! Även riktigt schyst med såpass grova kablar. Är det möjligt att dra 8-pin cpu på ett annat sätt? När jag ser kablaget så är ser allt ut att vara optimerat, diskret och kortaste/bästa vägen. Förutom 8-pinen. Den kanske är dragen på det mest optimala sättet, men intrycket jag får är att den inte är det. Allt annat ger ett intryck av datorkabel-zen, men rent estetiskt sticker den ensamma kabeln ut.
Skulle man kunna få den att gå längs psu-sidan, förbi ramminnet och i nederkant? Då skulle det kunna se ut som att den bara bryter sig loss från 24-pins kabeln på slutet.

Tack för kneget @Faggan! Sjukt kul att se Ghosten i ett riktigt bygge!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kribol01:

Jag gillar den mönstrade sleeven skarpt! Även riktigt schyst med såpass grova kablar. Är det möjligt att dra 8-pin cpu på ett annat sätt? När jag ser kablaget så är ser allt ut att vara optimerat, diskret och kortaste/bästa vägen. Förutom 8-pinen. Den kanske är dragen på det mest optimala sättet, men intrycket jag får är att den inte är det. Allt annat ger ett intryck av datorkabel-zen, men rent estetiskt sticker den ensamma kabeln ut.
Skulle man kunna få den att gå längs psu-sidan, förbi ramminnet och i nederkant? Då skulle det kunna se ut som att den bara bryter sig loss från 24-pins kabeln på slutet.

Tack för kneget @Faggan! Sjukt kul att se Ghosten i ett riktigt bygge!

Jag förstår hur du menar. Jag är själv inte helt nöjd med den dragningen men när rören kommer på plats så tror jag att det kommer se bättre ut. Det finns plats att dra den så som du beskriver och antingen ta upp den mellan Minnena och nätdelen eller mellan nätdelen och chassit. Men, båda rören kommer gå nedåt från CPU-blocket och in mellan moderkortet och radiatorn. De tillsammans med att det ska anslutas fläktar på anslutningarna som ligger under blocket tror jag skulle göra att det ser mest rörigt ut att dra 8-pinen den vägen också. Fördelen med att den kommer den vägen den gör är att den hjälper att hålla 6-pinnen från grafikkortet på plats. Det kanske går att få till även med andra dragningar.

Vi får se hur det ser ut när rören är på plats. Om jag behåller den som den är så ska jag bråka lite med den så den går lite rakare eller vad man ska säga. försöka få bort så att den inte går i en lutning på den övre delen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Jag förstår hur du menar. Jag är själv inte helt nöjd med den dragningen men när rören kommer på plats så tror jag att det kommer se bättre ut. Det finns plats att dra den så som du beskriver och antingen ta upp den mellan Minnena och nätdelen eller mellan nätdelen och chassit. Men, båda rören kommer gå nedåt från CPU-blocket och in mellan moderkortet och radiatorn. De tillsammans med att det ska anslutas fläktar på anslutningarna som ligger under blocket tror jag skulle göra att det ser mest rörigt ut att dra 8-pinen den vägen också. Fördelen med att den kommer den vägen den gör är att den hjälper att hålla 6-pinnen från grafikkortet på plats. Det kanske går att få till även med andra dragningar.

Vi får se hur det ser ut när rören är på plats. Om jag behåller den som den är så ska jag bråka lite med den så den går lite rakare eller vad man ska säga. försöka få bort så att den inte går i en lutning på den övre delen.

Köper resonemanget! Linjen blir ett måste om du behåller den där uppe. 👍

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Entusiast

Riktigt fint jobbat... att sleeva och behöva anpassa så det får plats i det där måste ha vart tufft. Hur mår fingrarna?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Riktigt fint jobbat... att sleeva och behöva anpassa så det får plats i det där måste ha vart tufft. Hur mår fingrarna?

Tackar!
Fingrarna mår toppen, brukar sällan ha problem med dem efter jag har sleevat.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Faggan:

Tackar!
Fingrarna mår toppen, brukar sällan ha problem med dem efter jag har sleevat.

Inte?

Permalänk
Proffsmoddare

Nej, Vart brukar "man" få ont? På sin höjd får jag en lätt rodnad på sidan av pekfingret efter att ha mätt upp all sleeving. Antingen har jag haft tur eller så arbetar jag på ett sätt som gör att jag slipper skador. Men jag tror inte att mitt arbetssätt skiljer sig något nämnvärt från många andras.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Faggan:

Nej, Vart brukar "man" få ont? På sin höjd får jag en lätt rodnad på sidan av pekfingret efter att ha mätt upp all sleeving. Antingen har jag haft tur eller så arbetar jag på ett sätt som gör att jag slipper skador. Men jag tror inte att mitt arbetssätt skiljer sig något nämnvärt från många andras.

Skojas bara lite Jag brukar bli öm av allt eldande och duttande med fingrarna för att få sleeven att fastna samt allt piller efter man skalat kablaget.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Skojas bara lite Jag brukar bli öm av allt eldande och duttande med fingrarna för att få sleeven att fastna samt allt piller efter man skalat kablaget.

Använd krympslang så slipper du duttandet!

Typ:
https://www.youtube.com/watch?v=i-xk86Iebco
Titta från ca 1 min 50 sec.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Faggan:

Använd krympslang så slipper du duttandet!

Typ:
https://www.youtube.com/watch?v=i-xk86Iebco
Titta från ca 1 min 50 sec.

Har använt den metoden

Kanske jag som har känsliga fingrar... hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Då var kablarna på plats. I alla fall de stora kablarna, några små återstår att sleeva så som fläktar, pump och powerknapp.

Det där med att göra kablar till ett chassi som i princip inte ger något utrymme att gömma undan för långa kablar är inte helt enkelt. Det blev inte lättare då jag har inkräktat på utrymmet ovanför nätaggregatet för att få plats med pumpen under.

Varje part är 1,5mm² koppar och individuellt sleevad med paracord. 1,5mm² kabel är egentligen mycket mer än man behöver per part men jag gillar utseendet med lite grövre kablar. Dessutom fyller de upp paracorden bättre än 1,0mm² gör. Jag föredrar paracord då det är väldigt flexibelt och har mindre maskor än andra sleeves vilket i min mening får det att se lite mer exklusivt ut. Nackdelen är att det är mycket lättare att skava och då ser det väldigt tråkigt ut.

Varje part i varje kabel är precis den längd den ska vara för att få formen jag vill ha. För att krångla till det så har Corsair valt att göra 24-Pin kontakten till moderkortet 28-pin i nätaggregatets ände. Det är 4 parter som delar på sig och går in på två pins vardera i nätaggregatet. Det finns säkert en väldigt bra anledning till detta men det gör det blir krångligare att få till bra kablar. Utöver det så är det en av de 24 pinnsen som inte används i moderkortets ände. Det löser jag och många andra som gör custom cablar genom att stoppa in en blindgångare. Den går ingenstans men det ser bättre ut när kabelkammen är full.

Nog med dravel! Hur blev det då?
https://i.imgur.com/2LaECF8.jpg
https://i.imgur.com/CKVvdZN.jpg

Kablarna sticker nu upp ca 5mm över kanten på chassit men eftersom min topp sitter på distanser så tror jag att jag kommer få in kablarna.
https://i.imgur.com/BSlmpgd.jpg

Jag vet inte vad ni tycker men jag själv är väldigt nöjd med detta.

Nu ska jag ta itu med nyårsmiddagen. Rören får vänta till nästa år!
Gott nytt år!

Riktigt snyggt bygge hittills.

Hur har det gått med rören ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jonas79:

Riktigt snyggt bygge hittills.

Hur har det gått med rören ?

Tackar

Det har gått bra. De är egentligen klara men på grund av hur trångt det är i chassit så måste jag montera dem i en väldigt specifik ordning. Därför försöker jag göra klart de sista kablarna innan jag monterar ihop allt. Förhoppningsvis blir jag klar ganska snart så om någon dag så bör ett inlägg komma med hur rören blev!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Då var rören på plats!
Utöver rören har även kablar för fläktar och pump satts på sin plats. Jag har även satt dit två ljuspaneler som ni får se när de slutgiltiga bilderna kommer. Jag valde att dra om moderkortets 8-pin kabel och lägga den nedåt och längst med undersidan på grafikkortet istället. Personligen tycker jag att det blev mycket bättre! Tog mig även friheten att skala upp Louqes interna förlängning av matningen till nätaggregatet och sleeva parterna individuellt i samma tema som övriga kablar.

Jag har försökt att optimera rördragningen så mycket som möjlig. Det finns ärligt talat inte så många sätt att göra det på när jag har komponenterna placerade som de är nu. Det är en rörkoppling mellan pump och radiator som döljs av 24-pin kabeln.

För att kunna dra rören under moderkortet så har jag filat bort lite av ryggraden i chassit. Den går ca 6mm utanför kanten på moderkortet så jag filade ner den så att den går jäms med. Det finns ca 13mm mellan moderkortet och radiatorn så 12mm rören passar perfekt.

Nu återstår att undersöka om jag ska göra nya chassisidor (igen). Jag har fått två extra av louqe som jag skulle kunna skära upp och göra fönster i. Troligen kommer jag göra det och leverera med två exemplar av sidor med fönster. Sedan återstår bara att fylla loopen och ta lite fina bilder på skapelsen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Se där! Snyggt!

Permalänk
Medlem

Goodie, det ser riktigt bra ut, och så sjukt att allt det där får plats på så lite yta

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Håller med alla, riktigt snyggt!

Är det möjligt att ha en mindre kylare så det får plats en 3.5"HDD eller två 2.5"SSD bredvid?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laktos:

Se där! Snyggt!

Skrivet av bluppblupp:

Goodie, det ser riktigt bra ut, och så sjukt att allt det där får plats på så lite yta

Tack så mycket! Kul att det uppskattas

Skrivet av Freffo:

Håller med alla, riktigt snyggt!

Är det möjligt att ha en mindre kylare så det får plats en 3.5"HDD eller två 2.5"SSD bredvid?

Du kan ju välja att montera en S eller M tophat för att få plats med det. Men vill man ha det utförandet jag visar här så blir det nog svårt. Man kan få in en SSD mellan chassit och nätaggregatet om man inte har så mycket kablar att gömma undan (Jag får inte in en SSD där). Annars måste man reducera storleken på radiatorn men personligen så tycker jag att 240mm är minimum för CPU och 1st GPU i samma loop. Om du hittar en tunnare radiator så kanske du får in en SSD på så vis, men då offrar du mycket luftflöde i ett chassi som redan har en hel del i vägen för luften. Framförallt om man bygger så som jag har gjort.

Visa signatur