Be Quiet Dark Base 700

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Dark Base 700

Be Quiet breddar flaggskeppsserien Dark Base med ett nytt chassi, som trots mindre yttermått ärver intressanta egenskaper som ett modulärt inre, sober design och hög byggkvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension, blev faktiskt lite sugen på detta chassi nu när det blir nästa uppgraderingsdags men prislappen är ju lite väl saftig dock idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt för min smak, lite för fult också. Men det är ju rent subjektivt. Jag har prövat ett chassi med härdat glas och det räcker gott. Kommer återgå till gammal hederlig metall med nästa burk. Dock fint att återse det modulära inslaget, det skall Be Quiet ha en eloge för.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi och bra recension. Håller med vad som sagt att det är något dyrt. BeQuiet! verkar ligga lite högre i pris generellt på deras topprodukter. Även deras nya nätagg är relativt dyra.

Permalänk
Medlem

Älskade Jonas citat: "Det här är ju ett chassi med fokus på låg ljudnivå, det heter ju Be Quite"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Supernöjd med mitt Dark Base 700! Lyckades dessutom nypa ett när Inet sålde för 1190:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

@JonasT Att E-ATX går in ser jag inga problem med. du tänkte nog på SSI EEB?

T.ex mitt gamla Tyan S3992 var av den standarden.

EATX är speccad för att vara lite bredare än vanliga ATX, sen har vi SR2 som är HPTX vill jag minnas att det hette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Supernöjd med mitt Dark Base 700! Lyckades dessutom nypa ett när Inet sålde för 1190:-

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här

Till er andra som funderar på chassit.. Läs kommentarerna till testpilot för detta chassit.. Finns lite info där man bör känna till om man tänkt köra 3x140mm fläktar I fronten

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Supernöjd med mitt Dark Base 700! Lyckades dessutom nypa ett när Inet sålde för 1190:-

Det var inte lite billigare.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite för dyrt, för det priset hade jag hellre köpt ett Corsair Crystal 570X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Proffsmobbare

Igenkänningsfaktorn på 8-pin var inte dålig, jag hann skruva bort hela moderkortsplåten innan polletten trillade ner. Det var tur att sticksågen inte var inkopplad!

Permalänk

Tycker det verkar riktigt bra, visst lite dyrt, men ett chassi kan man ju "återanvända" till skillnad från grafik kort som man köper med jämna mellanrum för betydligt mer pengar.
Allt är relativt

Permalänk
Medlem

i review säger jonas att man kan koppla fläkontrollern till exempelvis CPU fan headern på moderkortet. Jag kopplade min till en vanlig fan header på moderkortet, också 4 pin. Duger det?
När jag kör min i "auto" läget så går den i stort sett på max konstant. Har inte lyckats ställa in det på något sätt...
Någon som har rekommendation på program som kan styra detta? Behöver jag koppla om den till CPU header för att det ska funka rätt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

i review säger jonas att man kan koppla fläkontrollern till exempelvis CPU fan headern på moderkortet. Jag kopplade min till en vanlig fan header på moderkortet, också 4 pin. Duger det?
När jag kör min i "auto" läget så går den i stort sett på max konstant. Har inte lyckats ställa in det på något sätt...
Någon som har rekommendation på program som kan styra detta? Behöver jag koppla om den till CPU header för att det ska funka rätt?

Beroende på moderkort... kolla manualen för just ditt moderkort.

Jag anslöt den till "CHA_FAN2" på mitt HERO X.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@JonasT Att E-ATX går in ser jag inga problem med. du tänkte nog på SSI EEB?

T.ex mitt gamla Tyan S3992 var av den standarden.

EATX är speccad för att vara lite bredare än vanliga ATX, sen har vi SR2 som är HPTX vill jag minnas att det hette.

Jag har ett Asus Crosshair Extreme VI som är 30.5 cm x 26.9 cm, speccen på chassiet är max 30.5 x 27.5cm, kommer mitt moderkort täcka kabelgenomförningarna i gummi till höger om moderkortet tro?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Undrar om det härdade glaset är PostNordstryktåligt:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Jag har ett Asus Crosshair Extreme VI som är 30.5 cm x 26.9 cm, speccen på chassiet är max 30.5 x 27.5cm, kommer mitt moderkort täcka kabelgenomförningarna i gummi till höger om moderkortet tro?

Jag tror du kommer få fram kablarna därifrån ändå för moderkortet går ju inte längst botten. Så även om de täcker lite så finns där ändå lite plats skulle ja gissa..
hursomhelst så har du ändå möjlighet att dra kablarna via andra vägar där vid luckorna för lagringsenheterna så det är no problem oavsett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Beroende på moderkort... kolla manualen för just ditt moderkort.

Jag anslöt den till "CHA_FAN2" på mitt HERO X.

Ingen aning vad jag ska kolla efter.. Man kan ju styra fläktarna via pwm om det är 4pin cha fan uttag eller?
Vad ska man använda för program för att kunna ställa snygga fläktkurva.. Sist ja testade asus AI suite 3 så var det så mycket problem att jag gav upp det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nima2001:

Ingen aning vad jag ska kolla efter.. Man kan ju styra fläktarna via pwm om det är 4pin cha fan uttag eller?
Vad ska man använda för program för att kunna ställa snygga fläktkurva.. Sist ja testade asus AI suite 3 så var det så mycket problem att jag gav upp det..

Skickades från m.sweclockers.com

Många moderkort har inte PWM på samtliga 4-pin. Den fjärde pinnen är bara en dummy. I dessa fall är oftast bara CPU fan uttagen äkta PWM. Bland andra mitt Z97 Gaming 5 från MSI är så. Så prova att sätta hubben i CPU fan uttaget och se om det funkar bättre

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Bra recension, vore trevligt med en snabb titt på tillbehörslådan dock. Brukar ibland innehålla lite "quality of life" grejer som ger det där lilla pluset i kanten(tex phantex utmärkta låda osv.)

Permalänk

@Mookachacka: jo moderkortet kommer täcka hålen, men där finns fler hål så det kommer att fungera

Permalänk

Riktigt snygg RGB på denna! Jag är inte såld på härdat glas, men RGB kommer nog att stanna kvar framåt. Så länge det går att stänga av finns bara fördelar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.