Far Cry 5 får systemkrav

Permalänk
Avstängd

Någon som vet systemkraven för 1440p?

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon267242:

Jag tror avtalet mellan Ubisoft och Nvidia har slutat. Nyaste AC har inte Gamework vad jag vet.

Sökte på det och Ubisoft påstår faktiskt det du säger. Intressant att se hur det blir med FC5 dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Nej, dagens konsoler är numera som ''low-end'' PC's då de är X86 baserade med en GPU som har samma beräkningskraft som ett HD7850, samt en processor som får spö av en SB i3'a

Optimering idag på konsolerna är ''sänk grafiken till de klarar 20-30FPS''

Han har rätt, med konsol har du normalt bara en konfiguration att utveckla spelet mot (fler denna generation i och med fler versioner med annan prestanda som släpps). Det är enklare att designa mot en låst plattform än en plattform med miljarder kombinationer av mjuk- och hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Han har rätt, med konsol har du normalt bara en konfiguration att utveckla spelet mot (fler denna generation i och med fler versioner med annan prestanda som släpps). Det är enklare att designa mot en låst plattform än en plattform med miljarder kombinationer av mjuk- och hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det innan under PS3 och Xbox tiden, men nu när dagens generation PS4 och Xbox så är de inget annat än just X86 baserat system, dvs en ''low-end'' PC.

''Dra ner på inställningarna till det slutar att lagga''

Även spelutvecklarna har reagerat på att dagens processorer i konsolerna är alldeles för svaga.

Man märker ju att diverse spel oftast är kisskassa ''optimerat'' över konsolernas gräns, spelutvecklarna är ofta lata för att optimera över konsolernas gränser på vad de klarar av.

Ett bra exempel är spelet Assassin Creed origin, spelar man spelet med grafikinställningarna över låg/medium så får man rejäla laggspikar, spelar man spelet med samma inställningar som PS4 och Xbox så blir det mindre lagg i FPS'en. Lata utvecklare eller snåla..kanske båda.

Ibland förstör utvecklarna spelet med flit på PC och skyller på piratkopiering..särskilt Ubisoft.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av anon267242:

Nej eftersom du behöver mer än 3 GB VRAM men inter mer än 3.5. Då funkar ju inte 780 TI eller 1060 3GB

Men det vet du ju inte? Det finns INGET spel som BEHÖVER mer än 3Gb VRAM, men som då kan rekommendera 970. Att lita på en 500MB VRAM buffer är idiotiskt, vad händer om någon drar på en AA för högt?
Du drar slutsatser som inte stämmer. Bara för att spelet rekommenderar 4gb VRAM buffer, innebär inte att spelet kräver upp till 4Gb, och det innebär inte att 3,5GB räcker bara för att de inkluderade ett 970 i rekommendationen. Dina påståenden är baserade på slutsatser som du bara antagit, ingenting annat. Finns ingenting som stödjer det du säger, förutom konstiga slutsatser från specifikationerna, vilket inte alls nödvändigtvis är baserade på VRAM, utan faktiska speltester...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Det var det innan under PS3 och Xbox tiden, men nu när dagens generation PS4 och Xbox så är de inget annat än just X86 baserat system, dvs en ''low-end'' PC.

''Dra ner på inställningarna till det slutar att lagga''

Även spelutvecklarna har reagerat på att dagens processorer i konsolerna är alldeles för svaga.

Man märker ju att diverse spel oftast är kisskassa ''optimerat'' över konsolernas gräns, spelutvecklarna är ofta lata för att optimera över konsolernas gränser på vad de klarar av.

Ett bra exempel är spelet Assassin Creed origin, spelar man spelet med grafikinställningarna över låg/medium så får man rejäla laggspikar, spelar man spelet med samma inställningar som PS4 och Xbox så blir det mindre lagg i FPS'en. Lata utvecklare eller snåla..kanske båda.

Ibland förstör utvecklarna spelet med flit på PC och skyller på piratkopiering..särskilt Ubisoft.

Nej, det gäller fortfarande. Enorm skillnad mot att utveckla ett fåtal plattformar eller mot miljarder konfigurationer som alla fungerar olika i varierande grad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nej, det gäller fortfarande. Enorm skillnad mot att utveckla ett fåtal plattformar eller mot miljarder konfigurationer som alla fungerar olika i varierande grad.

Är det därför PS4 och Xbox fortfarande sitter och trycker nere på 720P@20-30FPS (Som de flesta low-end PC's kämpar med) på de flesta AAA-titlar som släpps till alla plattformar?

Enda scenariot är ju de exklusiva titlarna som kan göras lite finare genom att lura ögonen hos spelaren, antingen är spelen extremt linjära och små banor så som ''The last of us'' ser bra ut då och då, men extremt låst spel, platta texturer på träd och buskar, stenar..likadant med spelet Uncharted, påminner om ett upphottat Far cry 3 med lite bättre shaders, men extremt linjärt ''följ den röda tråden'' för att låsa möjligheterna till en större spelvärld som tar på processorkraften.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag har väntat ganska länge på detta spel, och några av mina favoritspel hat varit både far cry 3 och 4, så jag är ganska hyped-up!
Tror ni jag kan köra spelet på 1080p 60 fps high eller medium med en gtx 1060 6GB, intel i5 6500 och 16 GB ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700, EVGA GTX 1080, ASUS ROG B450-F, 32GB ram, NZXT H500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Är det därför PS4 och Xbox fortfarande sitter och trycker nere på 720P@20-30FPS (Som de flesta low-end PC's kämpar med) på de flesta AAA-titlar som släpps till alla plattformar?

Enda scenariot är ju de exklusiva titlarna som kan göras lite finare genom att lura ögonen hos spelaren, antingen är spelen extremt linjära och små banor så som ''The last of us'' ser bra ut då och då, men extremt låst spel, platta texturer på träd och buskar, stenar..likadant med spelet Uncharted, påminner om ett upphottat Far cry 3 med lite bättre shaders, men extremt linjärt ''följ den röda tråden'' för att låsa möjligheterna till en större spelvärld som tar på processorkraften.

Känns inte som du är helt uppdaterad med senaste generationen. Det du nämner är hur det såg ut mot slutet av PS3 och Xbox 360 generation. Denna klarar de hålla sig betydligt högre och gör sådant som motsvarande PC-hårdvara inte klarar av med samma specifikation. PS4 Pro och XOX klarar ju av UHD till och med. Optimeringsmöjligheterna kan göra underverk.

Att det med dagens mått och även vid lanseringen ses som låga specifikationer är uppenbart, en låst plattform är identisk generationen ut även om undantag finns. Men utvecklare kan fortfarande få ut väldigt mycket ur hårdvaran om de har kompetens och/eller resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Men det vet du ju inte? Det finns INGET spel som BEHÖVER mer än 3Gb VRAM, men som då kan rekommendera 970. Att lita på en 500MB VRAM buffer är idiotiskt, vad händer om någon drar på en AA för högt?
Du drar slutsatser som inte stämmer. Bara för att spelet rekommenderar 4gb VRAM buffer, innebär inte att spelet kräver upp till 4Gb, och det innebär inte att 3,5GB räcker bara för att de inkluderade ett 970 i rekommendationen. Dina påståenden är baserade på slutsatser som du bara antagit, ingenting annat. Finns ingenting som stödjer det du säger, förutom konstiga slutsatser från specifikationerna, vilket inte alls nödvändigtvis är baserade på VRAM, utan faktiska speltester...

Vet inte varför du tar mina ord som dom vore 100% sanna? Jag säger bara vad jag tror, jag har inga källor tex.

Sen säger dom ju inte heller att spelet måste ha 4 GB VRAM för att funka, det 2 GB för det. Men för "Rekommenderade systemkrav" så är det 4 GB VRAM. Vilket betyder att det är nog mer än 3 GB VRAM för att får det att funka bra utan att skitet cracha helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElWeed:

Då blir det kanske att köpa en Ryzen refresh propp också förutom ett nytt grafikkort. Min R3 klarar högst ett 1060 och jag vill nog ha ett vassare grafikkort för att njuta maximalt av detta spel.

Din 1200 överklockad klarar större kort än så, men med dagens priser på grafikkort så.........

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av anon267242:

Vet inte varför du tar mina ord som dom vore 100% sanna? Jag säger bara vad jag tror, jag har inga källor tex.

Sen säger dom ju inte heller att spelet måste ha 4 GB VRAM för att funka, det 2 GB för det. Men för "Rekommenderade systemkrav" så är det 4 GB VRAM. Vilket betyder att det är nog mer än 3 GB VRAM för att får det att funka bra utan att skitet cracha helt.

Vilket jag inte köper. Dessutom kraschar inte spel om de har för lite VRAM, men jag skulle vilja se tester om hurvida GTX 780Ti och GTX 970 presterar här, jag tror knappast att om 970 har tillräckligt med VRAM, att 780 Ti helt plötsligt skulle bli buffer-strypt för videominne. Om gränsen dessutom låg så pass över 3GB, så skulle de som sagt inte rekommendera ett 3,5GB kort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om det här spelet kan dra nytta av att de flesta CPUer har fler än en kärna.
Alla spel jag kollat hittills kör bara en tråd hårt, även om aktiv process hoppar mellan olika kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Hoppas kunna driva spelet i 1080p över 100fps med inställningar på åtminstone medium samt kantutjämning och sådant crap avaktiverat, tycker oftast det blir snyggare så också.

Ser mest fram emot att lira storyn i co-op mode med polare, det blir jävla fräckt!

Vilka Far cry spel, vad du vet om, kan man göra det? (Även andra co-op du gillar får du gärna nämna)

Man är ju alltid på jakt efter nya co-op spel!! Borderlands-serien <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Vilka Far cry spel, vad du vet om, kan man göra det? (Även andra co-op du gillar får du gärna nämna)

Man är ju alltid på jakt efter nya co-op spel!! Borderlands-serien <3

Är väl ganska unikt för Fc5 som jag har förstått det, vet att fc3 hade vissa co-op missions men hade inget med huvudstoryn i säg att göra.

Jag spelar knappt spel så jag har ingen aning om liknande titlar, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vilka Far cry spel, vad du vet om, kan man göra det? (Även andra co-op du gillar får du gärna nämna)

Man är ju alltid på jakt efter nya co-op spel!! Borderlands-serien <3

Far Cry 4 har också co-op efter man klarat "tutorialet" har jag för mig.

Sen är det inte Far Cry, men Dying Light har ett väldigt kul co-op läge.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.