Nya regler vid tankning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikael_a1:

Tanka bemannat och gå in i butiken och betala?

Är ju inte så att det är ett problem jag har (iaf inte nu när det är snö ute ) utan diskussionen är ju mer om vad som är rätt/fel och vilka problem det kan ställa till med. Går du utanför storstäderna kan det vara riktigt svårt att hitta bemannade bensinstationer, med en mc där bensin-lampan tänds efter 15-20mil från fulltankat kan det t.o.m vara svårt att ta sig från bensinmack till bensinmack norröver.

Jag tycker det låter helt galet att de ska reservera 1500:- för varje tankning, de borde ju endast reservera det man faktiskt handlat för.

Finns ju andra situationer där det kan bli knepigt och dra iväg, säg att du går upp på morgonen och ska klippa gräset, så är soppan slut i gräsklipparen, går du ner med 5L dunken till macken och köper några liter bensin (1500:- reserverat), sen åker du och handlar mat och behöver tanka bilen (3000 reserverat). Efter maten blir du sugen på en fisketur och åker och tankar båten (4500:- reserverat). När du kommit hem frånfisketuren så behöver grannen hjälp att ta ner ett träd, fina motorsågen har du ju alltid kört på blyfri 98 och du vill ju inte använda gräsklippar-bensinen till den, så en sväng ner till macken igen med en dunk (6000:- reserverat), efter du hjälpt grannen ringer en polare och frågar om ni ska ta en kvällsrunda med MC'n, naturligtvis har den ju också tom tank, 7500:- reserverat.... då har du den dagen handlat bensin för kanske 1000:- men får 7500:- reserverat på kontot som du inte kan komma åt föränn dagar senare, för mig låter detta på alla sätt tokigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@DavidtheDoom: Det är folk som du som är problemet här i världen. Kliv ner från din höga stol och inse att det finns många.. många som har mindre pengar än du och som kanske inte har "ordnad ekonomi". Många måste använda bil för att ens få in en krona på banken och i slutet av månaden så kanske det är slut pengar.

Tycker pump-ägarna kan sluta var så jävla bekväma. Dom tjänar nog mycket med pengar för att kunna införa ett system där man anger ett belopp i förväg, så riskeras inte detta.

Läser sen också på andra ställen att folk stoppat in sitt kort, fått en reservation på 1500kr men sen inte kunnat tanka pga nått tekniskt fel.

en vecka senare ligger reservationen kvar. Pumpägaren refererar till banken, när det är dom som gjort fel. Än en gång hamnar den lilla människan utan ekonomiska muskler i kläm.

Bil blir mer o mer en klassfråga, pöbeln ska tvingas till kollektivtrafik och samtidigt blir man av med jobbet när tåget inte går för 7de dagen i rad, eller man blir sen till jobbet. Och pendla måste man för få en bostad nära jobbet kräver ett lån på flera miljoner.

Nä, fortsätt du ursäkta dom stora bolagen med miljardvinster.. dom behöver all hjälp dom kan få.

Höga stol för att han tycker att det är rimligt att man skall kunna klara en reservation på 1500 kr? Nja får faktiskt hålla med @DavidtheDoom här. Problemet ligger i att vi har ett så sjukt konsumtionssamhälle där det är status på att köpa grejer. Sen förstår jag att exempelvis ensamstående småbarnsföräldrar med en låg månadslön kan ha det sjukt tajt. Men då kan ett kreditkort som enbart används till att tanka bilen lösa detta problem. 10 000 kr i kredit skall du kunna få utan bekymmer så länge du inte har fastnat i fällan av att köpa konsumtionsprylar på kredit.

Citat:

13 procent av de tillfrågade med en månadslön på upp till 24 000 kronor, att det inte skulle klara en oförutsedd utgift på över 1 000 kronor utan att behöva låna.

Swedbank via aftonbladet

Utöver det tycker jag det inte är orimligt att Visa och Mastercard skyddar sig från tjuvtankningar. Att det har varit möjligt fram tills nu är rätt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tanka bemannat och gå in i butiken och betala?

Tanka bemannat är ju alltid dyrare, där ja bor kan det skilja upp till 70öre litern på typ Circle K bemannad och St1 tankstation

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De värsta med detta är, om jag förstått de rätt:
Att de reserveras 1500kr på kortet, och de kan dröja flera dagar innan denna reservation upphör. Lek med tanken att man är en barnfamilj. Jag har 1500kr kvar på kortet och behöver tanka bilen för och ta mig till arbetet. 3 dagar till löning.
Reserveras mina sista 1500kr på kortet så vi får leva på vatten ur kranen de sista dagarna innan löning.?

Lek med tanken att du är en barnfamilj och bara har 1500kr kvar och om det händer nåt eller du blir rånad eller tappar ett kort eller nån blir sjuk eller vad som helst, så behöver alltså din barnfamilj leva på kranvatten till nästa löning...

Lek med tanken att ha lite mer säkerhet innan man blir barnfamilj.. Alltid ha lite buffertspar .. Inte ifall något händer utan NÄR något händer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Lek med tanken att heltidsjobb inte är en rättighet, att du har snålt med pengar men gör rätt för dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@DavidtheDoom: Det är folk som du som är problemet här i världen. Kliv ner från din höga stol och inse att det finns många.. många som har mindre pengar än du och som kanske inte har "ordnad ekonomi". Många måste använda bil för att ens få in en krona på banken och i slutet av månaden så kanske det är slut pengar.

Tycker pump-ägarna kan sluta var så jävla bekväma. Dom tjänar nog mycket med pengar för att kunna införa ett system där man anger ett belopp i förväg, så riskeras inte detta.

Läser sen också på andra ställen att folk stoppat in sitt kort, fått en reservation på 1500kr men sen inte kunnat tanka pga nått tekniskt fel.

en vecka senare ligger reservationen kvar. Pumpägaren refererar till banken, när det är dom som gjort fel. Än en gång hamnar den lilla människan utan ekonomiska muskler i kläm.

Bil blir mer o mer en klassfråga, pöbeln ska tvingas till kollektivtrafik och samtidigt blir man av med jobbet när tåget inte går för 7de dagen i rad, eller man blir sen till jobbet. Och pendla måste man för få en bostad nära jobbet kräver ett lån på flera miljoner.

Nä, fortsätt du ursäkta dom stora bolagen med miljardvinster.. dom behöver all hjälp dom kan få.

Jag är själv låginkomsttagare och håller verkligen inte med dig. David konstaterar bara fakta. Tvivlar starkt på att han är med och manipulerar "samhället" för att gynna sig själv.
Klarar man inte av grundläggande ekonomi, så kommer man per automatik drabbas av problem med ekonomi. Klarar du inte av att ha pengar sparade för att tanka bilen så ska du INTE ha bil. Att tanka bilen är ju bara en liten del av kostnaderna när man äger en bil.

Sen kan jag hålla med om att folket glider isär i Sverige. Klyftorna ökar. Hårt arbetande sjunker i värde. Glassiga chefspositioner med feta löner ökar. Rika människor blir snåla och spenderar pengar på billigt kinaskit (som inte gynnar vårat egna samhälle). Företag anlitar billigare utländsk arbetskraft för att smita undan svenska system. Privatpersoner gör svartaffärer, för att klara av sin egna ekonomi. Låginkomsttagare lånar pengar för att resa på lyxsemestrar och köpa fina bilar. Däremot tvivlar jag på att det är Pumpägarnas fel. Problemet tror jag ligger hos alla förbannade (stora) företag som ska visa hur duktiga dom är, genom att göra jättevinster och sitta och skryta i sina kompiskretsar av företagsledningar/chefer - och det gör man genom att utnyttja arbetskraften. Ju mer man ger efter som arbetare, desto mer utnyttjad blir man och det är allmänt känt att Svenskar "biter i det sura äpplet" och sitter och gnäller på sina arbetskamrater istället för att stå tillsammans och faktiskt ifrågasätta sina chefer.

Jag säger inte att du har fel eller att jag har rätt. Men samhället verkar faktiskt vara på väg käpprätt åt skogen.
Får själv brev hem om att åka kollektivt och snart tvingas jag göra mig av med bilen pga ekonomiska skäl. Och jag lever inget glassigt liv heller

Hela samhället är ändå en stor fet kedja och om folk slutar köra bil så kommer mekaniker-jobb försvinna, bilar kommer sluta sälja, människor kommer leva mer "lokalt, småföretag ökar, stora företag tjänar mer (små företag får alltid betala mer hos stora företag), privatpersoner blir mer benägna att hamna utanför systemet och tittar på olagliga lösningar. Men jag vet inte riktigt heller.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Sluta klaga på mackägarna. Det är inte mackägarna som har infört det nya systemet, det är Visa och Mastercard som kräver detta. Så sluta använd ditt Visa eller Mastercard när ni handlar så har ni löst problemet.

En bättre lösning skulle annars vara att få bankernas, Visa/Mastercard och bensinmackarnas datorsystem att samarbeta bättre så att det tar minuter och inte dagar innan reservationen släpps. Men eftersom det är så många olika företag inblandade så är det väl inte helt enkelt att genomföra detta.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inget problem? Pengarna reserveras några minuter herregud.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Man kan ju ha åsikter kring det här reservationsbeloppet och dess nödvändighet, men jag håller helt och hållet med @DavidTheDoom ståndpunkt.

Det spelar inte riktigt roll vilken inkomst man har. Har man en bil och blir ekonomiskt påverkad av det här reservationsbeloppet till den grad att man haltar fram till den 25:e, då har man inte planerat sin ekonomi rätt.

Med tanke på att jag själv har varit (är) student under flera år kombinerat med bilägande känner jag att jag har behörighet att säga det.

På ena sidan av myntet har du rätt. Men på den andra sidan är de inte lika lätt. Jag har själv familj med två barn. För några år sen fick jag lämna jobbet pga firman jag vart anställd på konka. De var ett helvete, och under tiden konkursboet jobbade med att dra in pengar så stod jag utan lön i flera månader. Tog jag ett nytt jobb så förlorade jag rätten till att få ut den lön företaget vart skyldig mig. Så under tiden fick jag helt enkelt gå på socialbidrag och tro mig, försöka få ekonomin att gå ihop med plus på kontot i ett sånt läge är i princip omöjligt utan att säga upp de mesta man har som innebär utgifter. Skulle jag hamna i en sån sits igen där jag måste gå på ett sånt här bidrag så är just denna sak med en reservation på 1500 kr som låser sig i flera dagar väldigt väldigt påfrestande.
De finns många människor som lever på existensminimum pga arbetslöshet, kanske har praktik med tillhörande låga ersättning, fas 3 där A-Kassan inte längre hjälper med mera. Kom å säg till en sådan människa att han inte planerat sin ekonomi rätt och du förtjänar en käftsmäll. Se de sista sista med lite humor, men du förstår kanske min poäng här hoppas jag!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man har bil men så pass ont om pengar att man inte klarar av en reservation på 1500 kr ett par dagar så bör man väl ta tillfället i akt att se över sin ekonomi och försöka sluta leva endast lön-till-lön?

Kanske mest problem för Kalle 15år som ska tanka mopeden. Men känns ändå märkligt att det ska reserversas 1500..
kanske borde få välja 250, 500, 1000, 1500 som ändras till den riktiga summan efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är ju inte så att det är ett problem jag har (iaf inte nu när det är snö ute ) utan diskussionen är ju mer om vad som är rätt/fel och vilka problem det kan ställa till med. Går du utanför storstäderna kan det vara riktigt svårt att hitta bemannade bensinstationer, med en mc där bensin-lampan tänds efter 15-20mil från fulltankat kan det t.o.m vara svårt att ta sig från bensinmack till bensinmack norröver.

Jag tycker det låter helt galet att de ska reservera 1500:- för varje tankning, de borde ju endast reservera det man faktiskt handlat för.

Finns ju andra situationer där det kan bli knepigt och dra iväg, säg att du går upp på morgonen och ska klippa gräset, så är soppan slut i gräsklipparen, går du ner med 5L dunken till macken och köper några liter bensin (1500:- reserverat), sen åker du och handlar mat och behöver tanka bilen (3000 reserverat). Efter maten blir du sugen på en fisketur och åker och tankar båten (4500:- reserverat). När du kommit hem frånfisketuren så behöver grannen hjälp att ta ner ett träd, fina motorsågen har du ju alltid kört på blyfri 98 och du vill ju inte använda gräsklippar-bensinen till den, så en sväng ner till macken igen med en dunk (6000:- reserverat), efter du hjälpt grannen ringer en polare och frågar om ni ska ta en kvällsrunda med MC'n, naturligtvis har den ju också tom tank, 7500:- reserverat.... då har du den dagen handlat bensin för kanske 1000:- men får 7500:- reserverat på kontot som du inte kan komma åt föränn dagar senare, för mig låter detta på alla sätt tokigt

Men så är det inte...
I 99,9% fall så reserveras summan bara under de 1-5 min det tar för dig att tanka klart. Sen räknas det om till det faktiska beloppet du tankat för.

I övriga fall har det hänt något, typ slut på bensin i pumpen, tekniskt fel på pumpen, något med uppkopplingen m.m

DÅ kanske du fastnar med ett reserverat belopp på 1500kr.
Det kommer tillbaka inom 1-3 bankdagar och du kan fortsätta leva lycklig i resten av dina dagar..

Skrivet av Alpha77:

Kanske mest problem för Kalle 15år som ska tanka mopeden. Men känns ändå märkligt att det ska reserversas 1500..
kanske borde få välja 250, 500, 1000, 1500 som ändras till den riktiga summan efteråt.

I artikeln stod det ju att om du har under 1500kr reserveras bara det beloppet som finns på kontot. Om du är 15 och ska tanka moppen kanske du har 130kr på kontot. Då reserveras 130kr och du kan tanka för 130kr. Inte konstigare än så.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Att tanka bilen är ju bara en liten del av kostnaderna när man äger en bil.

Stadsbo much? Jag tankar för ~50tkr/år. Reparerar/skattar/försäkrar för... 15-18 tkr.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kan det möjligtvis vara så att förslagna personer passar på att tömma sitt konto på pengar medan dom tankar och på så sätt tankat gratis för att sen flytta in pengarna igen på kontot? Själv tankar jag dock i garaget numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

I artikeln stod det ju att om du har under 1500kr reserveras bara det beloppet som finns på kontot. Om du är 15 och ska tanka moppen kanske du har 130kr på kontot. Då reserveras 130kr och du kan tanka för 130kr. Inte konstigare än så.

Fast i @Alpha77 exempel så är det inte snack om att Kalle 15 år har en buffert över för andra kostnader. Så i detta fallet så reserveras samtliga hans pengar och han kan inte göra något tills det är upplåst och vid tekniska problem kan det vara ett par dagar.

Här har vi ändå ett tydligt exempel på hur någon blir körd om upplåsningen inte är direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Fast i @Alpha77 exempel så är det inte snack om att Kalle 15 år har en buffert över för andra kostnader. Så i detta fallet så reserveras samtliga hans pengar och han kan inte göra något tills det är upplåst och vid tekniska problem kan det vara ett par dagar.

Här har vi ändå ett tydligt exempel på hur någon blir körd om upplåsningen inte är direkt.

jaja, fast kalle 15 bor med 99% säkerhet hemma hos föräldrar/förälder och det går nog ingen nöd på han

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Stadsbo much? Jag tankar för ~50tkr/år. Reparerar/skattar/försäkrar för... 15-18 tkr.

Är inte direkt vanligt att köra 6 000 mil om året, snittet ligger snarare runt 1 200 mil.
https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/korstrackorna-okade-und...

Vilket då är mer runt 10 000 kr om året, vilket då blir än mindre del av bilägandet då service, skatter, försäkring och värdeminskning är bra mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

jaja, fast kalle 15 bor med 99% säkerhet hemma hos föräldrar/förälder och det går nog ingen nöd på han

Vad spelar det för roll om personen nu fortfarande bor hemma? Behöver man automatiskt inte pengar bara för man bor hemma?
1500kr för t.ex. mig som studerande är mycket pengar. Det är 500kr under mitt hela bidrag (utan lån) en hel månad, om dessa pengar blir "låsta" i ett par dagar så är det rätt jobbigt.

Bara för en själv klarar 1500kr betyder inte det att alla gör det. Om de nu fixar så det faktiskt inte tar dagar för reservationen att släppa så är det lugnt, t.ex. om det bara gäller för ett par minuter när du väl tankar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Fast i @Alpha77 exempel så är det inte snack om att Kalle 15 år har en buffert över för andra kostnader. Så i detta fallet så reserveras samtliga hans pengar och han kan inte göra något tills det är upplåst och vid tekniska problem kan det vara ett par dagar.

Här har vi ändå ett tydligt exempel på hur någon blir körd om upplåsningen inte är direkt.

Då får han skaffa ett betalkort som inte är kopplat till Visa/Mastercard (finns det sådana?, AmEx?), åka till en bemannad mack och tanka, eller så betalar han kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Är inte direkt vanligt att köra 6 000 mil om året, snittet ligger snarare runt 1 200 mil.
https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/korstrackorna-okade-und...

Vilket då är mer runt 10 000 kr om året, vilket då blir än mindre del av bilägandet då service, skatter, försäkring och värdeminskning är bra mycket mer.

Jag har aldrig bott så att jag kunnat komma under 3-3.5k mil per år. Aldrig haft värdeminskning på en bil. Däremot värdeökning(!)
Även 10 000kr/år i skatt, försäkring och reparationer var högt räknat då.
Jag kan köpa att jag är något av ett extremfall. Dock betyder inte det att alla rimligen ska förväntas ha 1500kr (ibland multiplar av 1500kr) att avvara flera dagar i streck.

Edit: Sen är väl medelvärdet rätt ointressant? Bor du i en storstad så är kollektivtrafik ofta ett faktiskt alternativ. Det finns även många äldre som har bil men kanske inte kör mer än en gång i veckan för att handla/hälsa på släkt och vänner.
Med det i åtanke tycker jag nästan att 1 200 mil per år låter högt.
Lägg där till entusiastbilar som rullar ett fåtal hundra mil per år på sin höjd.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte problemet?
Folk stoppar i sitt bankkort anger kod , ja då har de personuppgifter på personen. Sedan om denna gör vad som helst, ja då är det bara att sätta dit denna. Skulle det vara så att personen ej har mycket pengar på sitt konto, så blir det bara en övertransaktion och det tar banken hand om. När det gäller bensin så har personligen troligen ett fordon och denna kan kronofogden beslagta om personen ej betalar.

Det känns som om bankerna /bensinmackarna är ute efter småproblem nära stora finns.

Jag själv som många andra har lite pengar på mitt transaktionskonto, det handlar inte om att någon är pank, snarare att individen är säkerhetsmedveten och har lite pengar på detta konto. -Man har nyss handlat mat, pengarna på kontot räcker ej. Ska man då göra en pengaflyttning med en lång kö arga kunder bakom sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad spelar det för roll om personen nu fortfarande bor hemma? Behöver man automatiskt inte pengar bara för man bor hemma?
1500kr för t.ex. mig som studerande är mycket pengar. Det är 500kr under mitt hela bidrag (utan lån) en hel månad, om dessa pengar blir "låsta" i ett par dagar så är det rätt jobbigt.

Bara för en själv klarar 1500kr betyder inte det att alla gör det. Om de nu fixar så det faktiskt inte tar dagar för reservationen att släppa så är det lugnt, t.ex. om det bara gäller för ett par minuter när du väl tankar.

Spelar ganska stor roll om man bor hemma och precis som jag skrev tidigare så reserveras inte mer pengar än man har och det görs enbart om något går åt helvete med tankningen...

Bor han hemma finns det garanterat någon typ av mat hemma, sen om man nu vet att man kommer få tillbaka pengarna om några dagar (högst) så får man antingen låna pengar av päronen/polare eller se till att strunta i att köpa godis/gå på bio i två dagar..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Dessa dumheterna gäller inte bensinkort va.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Ja detta "drabbar" alla men är ett icke problem för har du pengar på kontot så är allt ok, sen skulle du inte ha 1500 kr utan bara 765 så kan du tanka bara för 765 kr....

Inga svåra saker och förstår inte uppståndelsen?

Detta är ju bara ett skydd för att du inte ska kunna övertrasserad dit konto och då drabba kortleverantören med pengar som "kostar" dom.

Skrivet av DavidtheDoom:

Om man har bil men så pass ont om pengar att man inte klarar av en reservation på 1500 kr ett par dagar så bör man väl ta tillfället i akt att se över sin ekonomi och försöka sluta leva endast lön-till-lön?

Tankar man ofta eller för bara små summor är det väl lite stökigare. Själv kan jag inte tänka mig ha kreditkort och då är ju inte det en lösning heller. Rimligen bör reservationen kunna hävas om inget köp har genomgåtts via banken?

Råkade ut för det i somras, reserverade 1,500kr men det gick inte tanka pröva igen nu var det 3000kr som var reserverade. Tog automaten på andra sidan pumpen reserverade 1500kr, men gick inte tanka (men släppte pengarna i alla fall på 5 sekunder). Gjorde om det och reserverade 1,500kr igen (måste gjort något fel först när jag skulle tanka på andra pumpen). Men dessa 1,500kr reserverade försvann fort, i alla fall men inte dom i första automaten.

Tog i alla fall kontakt genast med banken om dessa 3000kr som var låsta efter försöket i första automaten. Skulle då ta 2/3 arbetsdagar få tillbaks dessa och jag krävde pengarna tillbaks, fick tillbaka dessa också (sen fick jag ytterligare tillbaka pengar som var reserverade efter 2/3 arbetsdagar och sen rätta dom till saldot efter ytterligare par dagar).

Brukar bli problem med mitt visa kort, när folk får för sig dra pengar i förskott. Hänt tidigare också när reserverade 400kr jag hade kvar på kontot och hävda jag inte hade täckning (nej var inte soprent på kontot, men har för vana att inte ha mycket pengar på bankkortet). Så alla dessa reservationer är enligt mig av ondo, har aldrig fungerat bra och gör en bara stressad när pengar dras och man inte får något bränsle.

Sen svårt att kräva tillbaka dessa pengar från banken (jag vägrar ligga ute med pengar åt banken/bensinbolaget), behöver stå på sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@DavidtheDoom: Det är folk som du som är problemet här i världen. Kliv ner från din höga stol och inse att det finns många.. många som har mindre pengar än du och som kanske inte har "ordnad ekonomi". Många måste använda bil för att ens få in en krona på banken och i slutet av månaden så kanske det är slut pengar

Om någon lever lön till lön in på kronan som svensk medborgare så har man antingen dålig ekonomisk planering/prioritering eller rätt till ekonomiskt bistånd. I annat fall är det väl knappast någon svårighet att tanka bemannat? Detta berör ju enbart obemannade stationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Nima2001:

Lek med tanken att heltidsjobb inte är en rättighet, att du har snålt med pengar men gör rätt för dig.

Att inte ha pengar att mata sina barn pga 1500kr... Då tror jag man ska se det som att skaffa barn inte är en rättighet heller..
IMO

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Helt rätt, företag i Sverige drabbas väldigt hårt av ökad kriminalitet i form av bedrägerier, stöld, och skadegörelse.

Det är inte en mänsklig rättighet att tanka, säljaren / stationen sätter villkoren, passar det inte går det utmärkt att låta bli.

Sverige är nog ett av världens vekaste länder med en enormt gnällig och mjuk befolkning, kanske just också därför behovet uppstår, paradoxalt nog.

Mvh

Problemet är alltså inte att det reserveras pengar på kontot innan man tankar, utan att denna reservation för vissa hålls kvar i flera dagar så att man inte kommer åt mellanskillnaden som man inte tankade för.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Intressant att se att man fortfarande har problem med tilläggsauktorisationer på debitkort och därför måste göra en så hög aukt att man inte KAN tanka för mer än den om man inte har en lastbil...
Borde ju ha varit ett ganska litet problem att låta kunden välja auktorisationsbelopp och sen slutar pumpen när det är förbrukat.
Trodde för övrigt att mackarna gjort det här sen urminnes tider med tanke på att hotell och hyrbilsfirmor har gjort det så länge det funnits elektroniska system för kreditkortsbetalningar.
Slutligen är troligen långt fler än 0.1% av reservationerna som ligger kvar i mer än några minuter, snarare 10%...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Om någon lever lön till lön in på kronan som svensk medborgare så har man antingen dålig ekonomisk planering/prioritering eller rätt till ekonomiskt bistånd. I annat fall är det väl knappast någon svårighet att tanka bemannat? Detta berör ju enbart obemannade stationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller att man är säkerhetsmedveten. På transaktionskontot ska man enbart ha så mycket pengar som man behöver, det kvittar om man såbheter Bill Gate och har flera miljarder, för man ska ändå inte ha mycket mer stålar på transaktionskontot än vad man gör av med.
Att det då finna skumma aktörer som reserverar mer pengar än vad de behöver kan ställa till med problem, även om man så har någon miljard på sparandekontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Att inte ha pengar att mata sina barn pga 1500kr... Då tror jag man ska se det som att skaffa barn inte är en rättighet heller..
IMO

Skickades från m.sweclockers.com

Min svägerska är änka med två barn efter att hennes make blev misshandlad till döds. Hon jobbar så mycket hon kan, lever så snålt det går men kan lik förbannat inte spara många kronor. Ska hon också bara rycka på axlarna och säga "det var ju faktiskt inte en rättighet att skaffa barn" när hon av oklar anledning får sina pengar reserverade av bensinmacken veckan innan löning?

Försök att tänka liiiite längre än näsan räcker.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eller att man är säkerhetsmedveten. På transaktionskontot ska man enbart ha så mycket pengar som man behöver, det kvittar om man såbheter Bill Gate och har flera miljarder, för man ska ändå inte ha mycket mer stålar på transaktionskontot än vad man gör av med.

Självklart, detta hjälper däremot folk (mig inklusive) som har transaktionskonto då det minskar risken för att man går under 0kr utav misstag och åker på övertransaktion som ofta har en straffkostnad. Självklart resulterar det i en högre minimum gräns för vad man kan ha på ett transaktionskonto om man planerar att tanka obemannat vilket är negativt däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.