Min upplevelse som kund hos Nordea
Det började för ungefär ett år sedan. Jag ville betala för större saker på Swish, som ung har man en gräns på 2500 kronor om dagen på Swedbank. Jag valde därför att byta till Nordea.
Jag öppnade flera chattar, ringde dem och bad både mamma & pappa ringa några gånger. Varje gång fick vi samma besked, swish gränsen var på en summa långt över mitt kapital och det ska inte bli några problem. Vi tar oss till Nordea för att lösa detta, pappa fick då ta ledigt från jobbet någon timme på grund av bankens usla öppetider, även om detta gäller långt fler banker än Nordea.
När kontot väl är skapat fungerar det utmäkt. Tills nu när jag skulle överföra mitt sprande till mitt namn på Avanza. Nordea har en gräns. Den ligger på 10 000 i månaden, den gäller allt och den gäller tills det att man fyller arton. Inga undantag.
Jag fick ringa Nordea, först säger dem att det lättaste blir för mig att kontakta min nya bank och be dem avsluta mitt Nordea konto. Jag säger att Avanza varken erbjuder den tjänsen eller har fysiska kontor för den delen, supporten förstår och ber mig åka ner till ett Nordea kontor, så löser dem det. Jag ringer en gång till, samt startar ännu en chatt. Får samma besked varje gång - jag behöver bara gå dit själv. Ings föräldrar och ingen fullmakt.
Väl inne på kontoret är det relativt tomt, jag hade håla så varför inte utnyttja den och gå till banken när det inte är kö. Jag ser två tre stycken jobba, tar min lapp och får hjälp direkt. Jag ber dem avsluta mitt konto, hon tittar på mig och säger att min nya bank ska göra det och att Nordea inte har någon möjlighet alls att lösa detta åt mig. Jag blir frustrerad, men säger inget. Förklarar istället att Avanza inte erbjuder den tjänsten, kontotyperna eller överhuvudtaget har ett kontor. Här blir det väldigt konstig stämning, mitt framför de andra som väntar på hjälp, mitt framför ögonen på arbetskamraterna säger hon ”du kanske valde fel bank” och börjar skratta. Hon säger sedan att dem tyvärr inte kan avsluta mitt konto, sånt gör dem inte helt enkelt. Jag går därifrån.
Jag ringde Nordea kort därpå, fick ett entonigt svar om att jag hade rätt, om min nya bank inte kan kontakta Nordea kan de självklart avsluta kontot. Jag frågar om de anser att jag ska gå tillbaka till samma kontor och person som nyss sade att Nordea inte avslutar Nordea konton, och hånade mig för att ha valt en dålig bank. Får då ett rent allmän ät svar om att man måste besöka ett kontor för att avsluta kontot.
Imorgon ska jag iväg med mamma & pappa till Nordea i Helsingborg då allt annat är stängt då min mamma jobbar sent. Låt oss se om det går bättre då.
Sammanfattningsvis har jag nog aldrig mötts av samma inkompetens, dryghet & rent ut sagt hån och flin som man möts av på Nordea. Usel service helt enkelt.
Är det någon som har lika dålig erfarenhet med Nordea? Eller någon annan bank? Är alla banker så oerhört otrevliga & okunniga eller har jag haft extremt otur med varje samtal & möte?