Anmäl dig till Roborock Challenge!

Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nejdå, inga amerikanska intressen inblandade här inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Svenska bolag har också intressen, och i ett samhälle som vårt är politikerna deras främsta representanter.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött av att läsa alla komplett intelligensbefriade inlägg när det kommer till frågor av den här typen.

Alla verkar tro att 6 års fängelse nu skulle vara straffet som alltid utdelas till någon som laddat ner en film...

Detta handlar alltså om det maximala straffet som kan delas ut för grovt upphovsrättsbrott. Det ska då jämföras med maxstraffet för mord, som är livstidsfängelse! Men ni har rätt, det är ju typ samma sak...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Finns det någon skala av fildelning som du tycker borde ge högre straff än gruppvåldtäkt/misshandel?

Det här är väl en sak som gäller det mesta inom straffskalors avgränsningar.
Det finns mängder av brott som är mer ringa vars maxstraff är högre än mer grova brotts minimumstraff. Jämförs maximum mot minimum så kommer många avgränsningar mellan respektive brottstyper se lite märkliga ut, och om man dessutom då jämför enskilda domar i brottsfall utan att titta närmre på orsakerna till graderingen på straffskalan så kan det förefalla väldans märkligt.
En mer rättvis jämförelse är väl om maxstraffet för ett brott står i rimlig proportion till maxstraffet för ett annat brott. Det möjliggör en jämföresle.

Men ja, jag ser det inte som konstigt alls att en engångshändelse med en smäll på käften en utekväll kan ge kortare straff än organiserad piratberksamhet.

Huruvida nuvarande straffhöjning är motiverad eller inte är väl svårare. Frågan är väl vad vinsten skulle vara att höja straffskalan egentligen. Bättre rehab för pirater kanske? Knappast ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hårdare straff på fildela än röja rikets säkerhet (transportstyrelsen). Ja, något är bakvänt.

Permalänk
Medlem

Vad yrar ni om? Våldtäkt har ett maxstraff på sex år eller 10 vid grov våldtäkt. Mord ligger på livstid senast jag kollade.

Att många domar inte utdelar maxstraff är en annan sak då det finns många andra parametrar som påverkar. Men att jämföra ett brotts maxstraff med de lägst utdelade straffet i ett annat är totalt ointressant och intetsägande.

Sedan kan jag tycka att sex år låter lite väl mycket, kan inte riktigt se nyttan med att hålla någon inlåst en längre tid för den typen av brott.

Permalänk
Medlem

This!

Det svenska samhället håller ju på att falla sönder helt och hållet. Håller med en ovanstående i tråden.
Ska våra skattepengar gå till att få fast en och annan piratkopierare för att sätta denna person i fängelse, i fler år än 1 våldtäktsman och även behöva betala mer i skadestånd.
Istället för att lägga de pengarna på välfärden. På sjukvård, utbildning och pensionen.
Bygg mer bostäder! Köp in nya skolböcker till skolorna. Rehabilitering. Assistenter. Bättre lön och förutsättningar för våra poliser.
Finns många saker som behöver fixas/förbättras.

Kan ju undra vad detta är för j'vla regering. Längtar till nyval.
Dom gör allt för att hova in pengar, på alla möjliga sätt. För att vi ska betala de problem som dom skapat. Skrämmande och skrattretande. Fy skäms!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Eller så kan ni satsa på riktiga brott som Sverige lider av:
Hot mot vårdpersonal
Bildbränder
Våld mot kvinnor mm

Men det är fejk news för att starta ett problem som inte är ett problem, fråga SVT.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallandes:

Sant. Men samtidigt, får du inte ens 2 års fängelse för att glida runt med en ak 47a heller. Om det är det enda brottet, och du är ostraffad tidigare. Tyvärr.

Ja det låter rimligt att det borde vara rätt hårda straff på att inneha automatvapen utan tillstånd. Exakt hur det ser ut där vet jag inte.
För visst håller jag med om att det ger mer otrygghet i landet av att det skjuts till höger och vänster än av att det piratkopieras.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det bara riktat mot personer som driver streamingtjänster så är det ju inte riktat mot folk som fildelar "för privat bruk"... Annars hade det gått stick i stäv med regeringspartiet miljöpartiets ståndpunk i frågan.

Miljöpartiet vill

skriva in ett skydd för allas rätt till anonymitet i grundlagen,
utveckla skyddet för personlig integritet inom såväl FN som EU,
riva upp och göra om FRA-lagen, och
göra fildelning för eget bruk laglig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Vi har ett problem med för tomma fängelser, detta är ett försök att lösa problemet.

Permalänk

...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Läste precis att ett mord gav 22 månader, känns då helt rätt att piratkopiering skall ge 72 månader, gäller att visa vilken typ utav brott som är värst.

Ett mord som jag inte vi har någon som helst information om vad det gäller och ett tänkt maxstraff för organiserad piratkopiering? Ser inget principiellt fel i detta, det beror helt på förutsättningarna.

Sedan förstår jag inte alla dessa inlägg som raljerar över att man ska prioritera "riktiga" brott. Piratkopiering ÄR fortfarande ett brott och denna tänka lagändring gäller INTE "Pelle som har laddat ner senaste episoden av Game of Thrones". Är tanken att man ska tillåta saker som du/ni/någon anser vara mindre allvarliga? Vem ska bestämma detta?

Och man ska jämföra straffskalor bör man rimligen jämföra maxstraff mot maxstraff. Att jämföra straff i fall där vi inte vet omständigheterna med ett tänk maxstraff är minst sagt helt irrelevant. Det blir inte ens äpplen och päron, det blir äpplen och nässpray...

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg (§1.2) /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Finns det något sätt för oss vanliga medborgare att påverka beslutsfattningen? Kan man kontakta politikerna direkt och informera om våra åsikter? Jag är trött på att läsa dessa nyheter och se att den enda konsekvensen blir surande i kommentarerna. Kan vi inte ta det ett steg längre för att visa vårt missnöje?

Just detta undrar jag också.
Hur fan gör vi för att ta detta ett steg längre än att bara dela inläggen på Facebook där de ändå kommer glömmas bort tills nästa gång man läser om det i nyheterna?

Permalänk
Medlem

Verkar som lag och ordning har fått en ny betydelse i Sverige.
Polisen är antingen bakbunden eller inkompetent, eller båda delarna.
Politiker som inte har någon verklighetsförankring alls.

Jag gav upp och emigrerade, inte långt, men långt nog.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Men det rör ju inte pengar, då kan man ju inte ha höga straff!! /Sarkasm /regeringens syn

Att ha folk i fängelse kostar massor av pengar.

Kanske straffarbete i fängelset likt i USA vore lösningen, modernt slaveri ungefär.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fast det där handlar om bristande bevisning.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Fast det där handlar om bristande bevisning.

Och straffskalan är den tydligaste måttet på hur mycket utredningsresurser ett misstänkt brott får.

Så det känns bra att regeringen tar krafttag mot den organiserade nerladdningen av underhållning på internet.
Det har verkligen gått överstyr...

Permalänk
Medlem

Det är ju val i höst men jag känner att det nästan inte lönar sig att rösta eftersom det inte kommer att bli bättre. Antingen blir det Socialdemokraterna eller moderaterna som vinner.

Permalänk
Medlem

Åter igen ett bevis på att det tar cirka två inlägg innan en hel tråd kan bli en enda stor circlejerk av
"på min gata" "Min polare säger" "jävla pk" "detta skitland" utan någon som helst intresse av fakta, att faktiskt läsa inlägget och helt utan ett endaste lite uns av logik.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att ha folk i fängelse kostar massor av pengar.

Kanske straffarbete i fängelset likt i USA vore lösningen, modernt slaveri ungefär.

Har vi inte det längre? Vet att skötsamma interner förr fick tillverka brio tåg!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Han behöver alla skattepengar som möjligt för att finansiera den här höga massinvandringen som kommer ta död på oss alla ändå.

Permalänk
Medlem

Handlar lagförslaget om grova brott så kan jag hålla med om att det finns utrymme för mer kännbara straff. Även om jag samtidigt också önskat att det lagts mer fokus på mindre och mer resurs-smala upphovsrättsmäns rätt. Som fotografer, filmskapare och musiker på indie-nivå som får sitt material utnyttjat för ekonomisk vinning för andra utan tillåtelse. De stora bolagen brukar ju ha rätt stora ekonomiska muskler att försvara sina intellektuella egendomar och lobba för att få fördelaktiga lagar introducerade eller skärpta medan små spelare allt för ofta förbises och stå utan rättslig uppbackning i sin kamp att få rätt.

Skrivet av RetarDeD:

Verkar som lag och ordning har fått en ny betydelse i Sverige.
Polisen är antingen bakbunden eller inkompetent, eller båda delarna.
Politiker som inte har någon verklighetsförankring alls.

Jag gav upp och emigrerade, inte långt, men långt nog.

På vilket sätt har du engagerat dig för att försöka få en ändring på den ordningen, då?
Eller gjorde du ett konstaterande och uppgivet flytt?

En ganska nedslagen och barnslig retorik i övrigt. En som jag känner igen allt för ofta i detta forumet med åren.

Skrivet av Crippen:

Han behöver alla skattepengar som möjligt för att finansiera den här höga massinvandringen som kommer ta död på oss alla ändå.

Vem pratar du om?

Skrivet av Yorgo_:

Just detta undrar jag också.
Hur fan gör vi för att ta detta ett steg längre än att bara dela inläggen på Facebook där de ändå kommer glömmas bort tills nästa gång man läser om det i nyheterna?

Mejla till beslutsfattarna, sök upp intresseorganisationer som stödjer din sak eller bilda en egen om du inte hittar någon, skriv debattinlägg och offentliga inlägg för att bidra skapa opinion. Det finns massor att göra. I denna frågan har säkert medlemmar och ledamöter i Piratpartiet en viss känsla för var man lämpligast vänder sig - om man inte själv engagerar sig i deras politiska parti.

Permalänk

Ja det är ju tur vi har kvar Copyswede.
/s

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Har vi inte det längre? Vet att skötsamma interner förr fick tillverka brio tåg!

Det finns absolut, det är arbetsplikt nästan överallt.

Permalänk
Medlem

hur kan fildelning ens vara värre än mord/våldtäkt etc? snubbla dom och vrickade hjärnan?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

edit: ger upp

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Bör man få något typ av straff som exempelvis böter? Defintivt. Bör man få fängelse straff för nått som inte hotar samhället på något sätt? Nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallandes:

Glida runt med en kalaschnikov 2 års fängelse! Ladda ner Beck, 6 år på kåken! Logiskt?

Med tanke på hur dåliga Beckfilmerna har blivit, så förtjänar man 6 år för att ha sett dom senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

hur kan fildelning ens vara värre än mord/våldtäkt etc? snubbla dom och vrickade hjärnan?

Det handlar om att skapa en tydlighet att det finns en risk i att tjäna pengar på andras intellektuella egendom. Vilket framgår i artikeln. Någon som delar ett par usla Beck-filmer utan ekonomisk vinning kommer ju inte drabbas av den förstärka lagen. De som tjänar miljontals kronor i reklamintäkter genom olagliga strömningstjänster (genom att dela material de inte äga rätt att strömma) riskerar däremot att känna av den förstärka lagen.

Mycket av problemet med våldtäktsfall som utgör de ofta i sammanhanget klena straffpåföljderna handlar om bevis. Desto högre straffvärde desto högre krav ställs på bevis. Det är ett område där det är enormt svårt att på ett rättssäkert sätt döma folk då det ofta saknas vittnen, bevis större än att koppla personen till en plats, etc. Därför hamnar man ofta i en situation där en person döms för något mycket mildare än vad densamme anklagats för.

Det sänder väldigt olustiga signaler. Absolut. Men man bör nog grunda sig i verkligheten kring dessa ting innan man blir helt nedslagen av världens orättvisa.

Permalänk
Medlem

Lite kul när man ser folk i kommentarerna som tror att ladda ner en film kommer ge sex års fängelse pga detta. Det är ju personen som delar de är ute efter, inte den som laddar ner. Dvs ger man folket möjlighet att olagligt streama filmer och/eller ladda ner den från dig riskerar man upp till sex års fängelse om det görs på stor skala, inte annars, typ så. Är en VISS skillnad.

Sen håller jag med om att våldtäkt och fildelning som jag läst bland kommentarerna verkar ge liknande maxstraff...det är skevt däremot om det stämmer. Riktigt skevt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |