Permalänk
Medlem

12v till 7v

Ifall man har en molex kontakt där båda trådarna är kopplade till vardera ände. Alltså till 12v och 5v vad jag har förstått. Då borde väl det resultera i 7volt på fan header? Den skall gå till min 12v poybia pump som alltså ska köra på 7v för att låta mindre.

Permalänk
Avstängd

yes,

röd+svart= 5V
gul+svart= 12V
gul+röd= 7V

Permalänk
Skrivet av Klubba:

yes,

röd+svart= 5V
gul+svart= 12V
gul+röd= 7V

Jag tänkte återuppliva denna lite från de döda..
Hur fungerar det här?

Jag har två xspc 750 pumpar som jag vill sänka hastigheten på. De matas nu av vanlig molex direkt från nätagget där endast två kablar är anslutna från pumpen. Alltså svart och gul.
Kan jag koppla om dessa så de får 7V istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag tänkte återuppliva denna lite från de döda..
Hur fungerar det här?

Jag har två xspc 750 pumpar som jag vill sänka hastigheten på. De matas nu av vanlig molex direkt från nätagget där endast två kablar är anslutna från pumpen. Alltså svart och gul.
Kan jag koppla om dessa så de får 7V istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, nej och återigen NEJ!
Det är inte så det fungerar med DC...
I en molex är det(oftast) kopplat; "GUL,SVART,SVART,RÖD" där representerade färg är "+12VDC,0VDC,0VDC,+5VDC".
(Använd multimeter för att säkerställa vilken kabel som är vilken)
Om man tvinar ihop GUL(12) och Röd(5) får man inte 7VDC, utan man får ett nätagg som med otur säger puff tillsammans med vad som ansluts till denna kontakt.

För att får 7VDC behöver du sätta ett motstånd(resistor) i serie på 12VDC kabeln, som tar ned det från 12VDC till 7VDC.
DC system behöver både +VDC och 0(-)VDC, annars händer inget.

Om man skall vara ordentlig, skall man egentligen använda en DC-DC Step-Down för att sänka från 12VDC till 7VDC.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Skrivet av Creatooz:

Nej, nej och återigen NEJ!
Det är inte så det fungerar med DC...
I en molex är det(oftast) kopplat; "GUL,SVART,SVART,RÖD" där representerade färg är "+12VDC,0VDC,0VDC,+5VDC".
(Använd multimeter för att säkerställa vilken kabel som är vilken)
Om man tvinar ihop GUL(12) och Röd(5) får man inte 7VDC, utan man får ett nätagg som med otur säger puff tillsammans med vad som ansluts till denna kontakt.

För att får 7VDC behöver du sätta ett motstånd(resistor) i serie på 12VDC kabeln, som tar ned det från 12VDC till 7VDC.
DC system behöver både +VDC och 0(-)VDC, annars händer inget.

Om man skall vara ordentlig, skall man egentligen använda en DC-DC Step-Down för att sänka från 12VDC till 7VDC.

Stort tack! Fick det inte riktigt att gå ihop där. Men tänkte att det var bäst att fråga då det ju hade varit en trevlig lösning om det fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av Creatooz:

Nej, nej och återigen NEJ!
Det är inte så det fungerar med DC...
I en molex är det(oftast) kopplat; "GUL,SVART,SVART,RÖD" där representerade färg är "+12VDC,0VDC,0VDC,+5VDC".
(Använd multimeter för att säkerställa vilken kabel som är vilken)
Om man tvinar ihop GUL(12) och Röd(5) får man inte 7VDC, utan man får ett nätagg som med otur säger puff tillsammans med vad som ansluts till denna kontakt.

För att får 7VDC behöver du sätta ett motstånd(resistor) i serie på 12VDC kabeln, som tar ned det från 12VDC till 7VDC.
DC system behöver både +VDC och 0(-)VDC, annars händer inget.

Om man skall vara ordentlig, skall man egentligen använda en DC-DC Step-Down för att sänka från 12VDC till 7VDC.

Du är rätt men också fel. Det går att göra, men det är inte att rekommendera för den som inte är insatt.
Läs här tex: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Att rekommendera är att använda en buck converter, tex denna från finland, denna från kina eller denna från Sverige
Kolla effekten på pumpen bara

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

Nej, nej och återigen NEJ!
Det är inte så det fungerar med DC...
I en molex är det(oftast) kopplat; "GUL,SVART,SVART,RÖD" där representerade färg är "+12VDC,0VDC,0VDC,+5VDC".
(Använd multimeter för att säkerställa vilken kabel som är vilken)
Om man tvinar ihop GUL(12) och Röd(5) får man inte 7VDC, utan man får ett nätagg som med otur säger puff tillsammans med vad som ansluts till denna kontakt.

För att får 7VDC behöver du sätta ett motstånd(resistor) i serie på 12VDC kabeln, som tar ned det från 12VDC till 7VDC.
DC system behöver både +VDC och 0(-)VDC, annars händer inget.

Om man skall vara ordentlig, skall man egentligen använda en DC-DC Step-Down för att sänka från 12VDC till 7VDC.

Ingen har väl sagt här att man ska göra en kortslutning mellan 12V och 5V (som du säger tvinna ihop dessa).
Om något pratar OP om att köra sin last över 12V och 5V (istället för 12V och 0V).

Permalänk
Avstängd

Jösses vad mycket felsvar, det enda i hela @Creatooz inlägg som stämmer är detta ""GUL,SVART,SVART,RÖD" där representerade färg är "+12VDC,0VDC,0VDC,+5VDC"."

och potentialskillnaden mellan +5V och +12V är............. TADAAA!! 7V

det är så varenda simpel fläktkontroller på varenda billigare chassi sen 90-talet fungerar, men det kan stå low (5V, röd-svart) medium (7V, röd-gul) high (12V, gul-svart) i stället för 5. 7. 12

Går alldeles utmärkt att driva något som en fläkt eller pump på 7V genom att koppla mellan gul och röd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

För att får 7VDC behöver du sätta ett motstånd(resistor) i serie på 12VDC kabeln, som tar ned det från 12VDC till 7VDC.
DC system behöver både +VDC och 0(-)VDC, annars händer inget.

+VDC och -VDC relativt till vad? Varandra? Jord?

Kopplar man 12VDC tillsammans med 5VDC så kan man lika gärna kalla dom 7VDC och 0VDC.
(Så länge man inte blandar in något annat)

Potentialskillnaden mellan 12VDC och 5VDC blir 7VDC, så man kan absolut koppla om en Molex kontakt att ge 7VDC. Bara man vet vad man gör, samt att man märker kontaken så den inte kommer i bruk någon annanstans.

Svart (Jord) - Gul (12VDC*) = 12VDC potential
Svart (Jord) - Röd (5VDC*) = 5VDC potential
Svart (Jord) - Svart (Jord) = 0VDC potential
Röd (5VDC*) - Gul (12VDC*) = 7VDC potential

*Spänning relativt till jord (svart tråd).

Går absolut att sätta in en Step-down eller ett motstånd. Men om man behöver just 7VDC så har man en färdig potential redan. Blir mycket enklare att använda den.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Jösses vad mycket felsvar, det enda i hela @Creatooz inlägg som stämmer är detta ""GUL,SVART,SVART,RÖD" där representerade färg är "+12VDC,0VDC,0VDC,+5VDC"."

och potentialskillnaden mellan +5V och +12V är............. TADAAA!! 7V

det är så varenda simpel fläktkontroller på varenda billigare chassi sen 90-talet fungerar, men det kanske står low (5V, röd-svart) medium (7V, röd-gul) eller high (12V, gul-svart)

Går alldeles utmärkt att driva något på 7V genom att koppla mellan gul och röd

Det går bra för en fläkt eller två. En pump kan ha hög startström varvid nätdelen kan få fnatt och skicka ut helt fel spänningar. Jag sabbade två CPUer innan jag förstod vad som var felet. Hur bra det fungerar beror på hur din nätdel är uppbyggd. Vad som händer är att strömmen kommer att gå ifrån 12v ledningen och in i 5 volt ledningen varvid potentialskillnaden är 7 volt.
5 volt delen i en nätdel är inte byggd för att ta i mot ström. I teorin bör det fungerar bra så länge någon annan del av datorn dra mer ström från 5 volt ledningen än vad pumpen skickar in men det är ett stort risktagande. Jag har en liten pump och 7-volt mod fungerade bra men min gamla 750w PSU men inte med Fractal design 600w PSU (den sabbade två CPUer...).

Nu kör jag pumpen på 5 volt och det har fungerat bra. Jag har cirka 3% glykol i vattnet. Det tycks göra vattnet "halare" och pumpen startar lättare.

Sök på 7-volt mod om du vill veta mer.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W