Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske?

Tack till alla ni som svarade på min förra fråga

När man bränner en VCD eller SVCD, spelar det egentligen någon roll hur fort man bränner den då? Eller måste man bränna den i 4x för bästa resultat?
Samma gäller med en audio cd, skall man bränna den 2x eller 4x för bästa resultat?

Tacksam för svar.

/Da Duder

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga dumma frågor.
Jag tyckte den var intresant.
Själv vill jag även veta fördelen med VCD och SVCD och hur man gör sådana. Jag har gjort massa filmer som jag vill ge till släkten så de på ett lätt sätt kan se dessa på dator eller DVD om det går.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta var ett större problem förr i tiden.
Eftersom mediet är digitalt bör alla ettor vara ettor och alla nollor vara nollor, dock finns det väl aldrig en garanti att både skrivning och läsning sker korrekt. I dagsläget finns det antagligen förbättrad felkontrollering och det bör inte vara några problem att köra i högre hastighet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Ace
Jag tror detta var ett större problem förr i tiden.
Eftersom mediet är digitalt bör alla ettor vara ettor och alla nollor vara nollor, dock finns det väl aldrig en garanti att både skrivning och läsning sker korrekt. I dagsläget finns det antagligen förbättrad felkontrollering och det bör inte vara några problem att köra i högre hastighet.

Förtydliga dig. Jag förstod inte riktigt vad du menade. Vilket är svårast att läsa, CD eller VCD? Vad har ettor och nollor med detta att göra och hur aktiverar man felkontrollering vad nu det är?

Permalänk
Hedersmedlem

Bränner jag en SVCD blir det alltid under 24x, annars
"hackar" filmerna i DVD-spelaren.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att med dagens brännare borde det inte bli fel om man bränner snabbare.

Tack för svaren boys

/Da Duder

Permalänk
Medlem

Hur bränner man en SVCD då?
Kan inte så mycket om sånt.

Permalänk
Medlem

För er som har nero är det bara att starta programet och välja videos/pictures och sen i undermenyn väljer man vcd eller svcd, på en 700MB skiva får det plats 45 minuter film när det är svcd och bränner man det som vcd är det 1½ till 2 timmar (vet inte exakt).

Om man går tillbaka till topic... när jag bränner i 16x hastigheten (brännaren klarar inte mer) så hänger inte ljudet med ibland och ibland hackar filmen men i ~12 och lite under så brukar det inte vara någon fara

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem

musik skall alltid brännas med låg hastighet för bästa ljud. Bränner man med 20x, så hör man brusljud och musiken kan hacka.

svcd kan man bränna med nero

Permalänk
Medlem

Förlåt om lite off topic men vad är det för skillnad på SVCD oh VCD då?

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om vad som är skillnaden mellan VCD och SVCD.

http://www.dvdrhelp.com/vcd

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnReAL1
Förlåt om lite off topic men vad är det för skillnad på SVCD oh VCD då?

lite enkelt kan man säga att vcd får ungefär samma kvalite som gamla VHS-filmer medan svcd kan få nästan lika bra kvalite som DVD

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.