Permalänk
Avstängd

Liten update, blir ett Corsair 900D med Två 480 radiatorer, en 280 radiator och en 140 radiator. Alla radiatorer blir runt 86 mm tjocka så måste titta lite om dom får plats

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: och hur många pumpar blev det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

@Esseboy: och hur många pumpar blev det?

Blir nog två DCC pumpar i serie till en början Planerar nog att ha fyra haha

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Blir nog två DCC pumpar i serie till en början Planerar nog att ha fyra haha

Bara att köpa en eller två såna här då.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd

@Lord_Moridin: fel pumptyp, ska ha DDC 3.2 pumpar med 30% högre tryck

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

@Esseboy:
Så det blev inget av industripumparna du var inne på tidigare?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Helt värdelöst chassi för vattenkylning, ser bra ut på pappret men nej. Du kan fråga flera som har byggt loopar i det. Rekommenderar verkligen inte det. Kvalitén är helt undermålig. Och ja jag har det själv och har byggt loop.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@Esseboy:

Helt värdelöst chassi för vattenkylning, ser bra ut på pappret men nej. Du kan fråga flera som har byggt loopar i det. Rekommenderar verkligen inte det. Kvalitén är helt undermålig. Och ja jag har det själv och har byggt loop.

Vad är av dålig kvalitet? Vilka andra chassin rekommenderar du? (3000-4000 kr klassen)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

@Esseboy:
Så det blev inget av industripumparna du var inne på tidigare?

Nä, tror inte fästena för slangar med mera är designade för mer än 1-2 bar :/ Skulle få köra koppar isåfall och löda alla anslutningar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Tänk på att 480 radiatorer bygger ganska mycket år kortsidorna, så det är lätt att trampa i fallgropar där när man väljer, som man tycker, rymliga chassin om de har rätt konfiguration för denna standard. 480 i dual är inte så vanligt vad det verkar...

(Jag kör också 480 i dual på bygget jag håller på med, men är stillestånd just nu då jag håller på att spara mer pengar till ett bättre kontrollsystem än det jag skissade på förut så måste ta det i etapper (på grund av husrenoveringar och annat "skoj" parallellt som fan äter pengar konstant från roliga grejer...))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nä, tror inte fästena för slangar med mera är designade för mer än 1-2 bar :/ Skulle få köra koppar isåfall och löda alla anslutningar

Allright, hade vart kul att se annars...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Vaggorna nr 1 helt värdelös, så ska du ha någon disk så är det kört. Chassit i sig är inte alls genomtänkt det är massa plats utan någon tanke om varför. Chassit känns rangligt och inte alls något som kostar över 3000 spänn nytt. Kan inte personligen rekommendera det, men om du ska ersättare skulle jag hellre snegla på Cooler Master Cosmos C700P (kanske är helt ute och seglar då det är ett mycket nyare chassi och i min mening snyggare. Vill du vara riktigt exklusiv går ju annars det att beställa caselabs från usa smakar det så kostar det Ska du ha fler än 2 gpu? Annars tycker jag ett miditower duger gott för en vanlig bra loop.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@Esseboy:

Vaggorna nr 1 helt värdelös, så ska du ha någon disk så är det kört. Chassit i sig är inte alls genomtänkt det är massa plats utan någon tanke om varför. Chassit känns rangligt och inte alls något som kostar över 3000 spänn nytt. Kan inte personligen rekommendera det, men om du ska ersättare skulle jag hellre snegla på Cooler Master Cosmos C700P (kanske är helt ute och seglar då det är ett mycket nyare chassi och i min mening snyggare. Vill du vara riktigt exklusiv går ju annars det att beställa caselabs från usa smakar det så kostar det Ska du ha fler än 2 gpu? Annars tycker jag ett miditower duger gott för en vanlig bra loop.

Tja, skulle kosta runt 2000 kr ren i frakten Visst skulle det sitta fint med ett Caselab chassi, men tror jag kör på 900D ändå. Är ganska händig så tror nog jag klarar mig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, skulle kosta runt 2000 kr ren i frakten Visst skulle det sitta fint med ett Caselab chassi, men tror jag kör på 900D ändå. Är ganska händig så tror nog jag klarar mig

Spelar ingen roll om du är händig när chassit är kasst i sig. Men upp till dig , gav dig iallfall en synpunkt. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Jag var också rejält sugen på ett Caselab, men räknade på att det skulle landa på ca 12 000:- för de modeller som var någonting att ha (SMA, 8, med flera är värdelösa budgetprylar, jag skulle inte satsa på dem man kommer alltid att svära över en massa saker om man väljer dessa modeller till denna typ av byggen, finns en orsak till att de kostar mindre än en tredjedel, det är inte värt att vara dumsnål om man väljer caselab tycker jag...). Håller på att leta ett begagnade halvbredds chassi med överkammare från dem, typ STH-10, eller 12, etc är de enda vettiga chassina i den mindre storleksklassen tycker jag, kommer man över dem kan man lika gärna leta ett begagnat rackchassi så jag ser inte större mening med det heller om man väljer dubbelbredd chassina, man sparar ändå ingen plats och de är vekare än ett bra racktower.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Spelar ingen roll om du är händig när chassit är kasst i sig. Men upp till dig , gav dig iallfall en synpunkt. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Är det allt för dåligt drar jag fram svetsen haha! Men tack för varningen! Värt att tänka på Köper först i April så ska hålla ögonen öppna

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Blir nog två DCC pumpar i serie till en början Planerar nog att ha fyra haha

Jösses, helt onödigt med två pumpar...men-men, du har tydligen bestämt dig så du får väl finna dig i med att riskera FAC och erosion i kopplingar och block istället.

Har du hittat slang ännu?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Har du kollat på vad 2 pumpar ger i tryck, eller är tanken att köra dem helt i serie eller ska du bygga typ pump->cpu->rad->pump->gpu->rad?
Om du ändå ska köra dubbla pumpar varför inte göra 2 system som går paralellt?
Annars går det att köpa Festo kopplingar det kör jag med i mitt system (något modifierade dock), specade till 16bar (-20 till +70°C) men klarar över 20bar när jag testat dem i gamla jobbet beroende på slang.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Jösses, helt onödigt med två pumpar...men-men, du har tydligen bestämt dig så du får väl finna dig i med att riskera FAC och erosion i kopplingar och block istället.

Har du hittat slang ännu?

FAC?

Siktar på att köra 480+420+280 radd endast på CPUn, så för att få så låg temp som möjligt måste jag ha högt flöde över CPU blocket

Arbetar de kommande 9 månaderna och har få utgifter, därför jag inte bryr mig om 1000 kr hit eller 2000 kr dit.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

@Esseboy: Har du kollat på vad 2 pumpar ger i tryck, eller är tanken att köra dem helt i serie eller ska du bygga typ pump->cpu->rad->pump->gpu->rad?
Om du ändå ska köra dubbla pumpar varför inte göra 2 system som går paralellt?
Annars går det att köpa Festo kopplingar det kör jag med i mitt system (något modifierade dock), specade till 16bar (-20 till +70°C) men klarar över 20bar när jag testat dem i gamla jobbet beroende på slang.

2 pumpar ska ge runt 1 bar tryck, kommer sätta pump-block-rad-res-pump.

Haha, dom låter smarriga Men ska testa med vanliga först (kör väl systemet utanför riggen först nått dygn )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Om pengar inte är kritiskt så skulle jag titta en gång till på systemen vi diskuterade tidigare då de tål mycket högre tryck än de billiga, tittar du på industrisystemen i samma klass så finns det system för över 5 bar konstant.
Det skiljer inte så hiskeligt i pris om man ändå custombygger med bra prylar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

FAC?

Siktar på att köra 480+420+280 radd endast på CPUn, så för att få så låg temp som möjligt måste jag ha högt flöde över CPU blocket

Arbetar de kommande 9 månaderna och har få utgifter, därför jag inte bryr mig om 1000 kr hit eller 2000 kr dit.

FAC=Flow Assisted Corrosion

Flödet genom CPU-blocket är inte begränsande utan hur mycket värme du kan avleda ur radiatorerna, vilket beror förenklat på uppehållstiden (det vill säga flödeshastigheten) och delta-T(eller snarare en funktion of luftflödet genom radiatorn, värmöverföring/värmegenomgångstal och rumstemp/vattentemp samt strömningförhållandet och tid). Högt flöde genom radiatorn ger mindre mängd värme som kan avledas till luften då delta-T är litet.

Det är ett optimeringsproblem som är lite mer komplicerat att lösa än att bara öka volymsflödet, vilket får icke önskvärd effekt vid låga temperaturdifferanser.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

FAC=Flow Assisted Corrosion

Flödet genom CPU-blocket är inte begränsande utan hur mycket värme du kan avleda ur radiatorerna, vilket beror förenklat på uppehållstiden (det vill säga flödeshastigheten) och delta-T(eller snarare en funktion of luftflödet genom radiatorn, värmöverföring/värmegenomgångstal och rumstemp/vattentemp samt strömningförhållandet och tid). Högt flöde genom radiatorn ger mindre mängd värme som kan avledas till luften då delta-T är litet.

Det är ett optimeringsproblem som är lite mer komplicerat att lösa än att bara öka volymsflödet, vilket får icke önskvärd effekt vid låga temperaturdifferanser.

Fan,blir nog att bygga eget chassi... så man kan ha 1260 rad i fronten och 1260 rad i taket haha! Blir nog mycket billigare i MDF

Hur tjock MDF tror ni att det krävs?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Mycket spännande tråd!
Kör du byggloggar här eller blir det en separat?
Du måste säga till när du sätter igång så man kan följa från start!

Tycker du ska satsa på egenbyggt chassie så du har fritt spelrum med vilka radiatorer du vill använda, är du klar innan sommaren har du draemhack casemodtävling att ställa upp i!

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI: Jag håller inte med dig, ett ökat flöde är alltid önskvärt så länge du inte har en pump på riktigt hög effekt som introducerar mer energi i vattnet än det som annars kan ses som försumbart i systemet.
Visst är det så att det är lättare att kyla något som har stor differens mot omgivning men samtidigt så värmer du upp cpu blocket och tappar prestanda där. För vattenblocket spelar ju ändå roll med tanke på att olika vattenblock faktiskt presterar olika.

Däremot så finns det ju givetvis ett optimalt läge sett till prestanda/effektförbrukning men är du bara ute efter högsta möjliga kyleffekt så är ett högt flöde med högt tryck alltid det bästa. Men för en person som prioriterar ljudnivå men kan ha en cpu som går i 60°C vid full load så kan man dra av på flödet och fläkthastigheten.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Mycket spännande tråd!
Kör du byggloggar här eller blir det en separat?
Du måste säga till när du sätter igång så man kan följa från start!

Tycker du ska satsa på egenbyggt chassie så du har fritt spelrum med vilka radiatorer du vill använda, är du klar innan sommaren har du draemhack casemodtävling att ställa upp i!

Tja, bor ju i Finland så orkar nog inte åka dit haha Kan försöka göra en bygglogg om jag väljer att bygga eget chassi

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

@ZAIZAI: Jag håller inte med dig, ett ökat flöde är alltid önskvärt så länge du inte har en pump på riktigt hög effekt som introducerar mer energi i vattnet än det som annars kan ses som försumbart i systemet.
Visst är det så att det är lättare att kyla något som har stor differens mot omgivning men samtidigt så värmer du upp cpu blocket och tappar prestanda där. För vattenblocket spelar ju ändå roll med tanke på att olika vattenblock faktiskt presterar olika.

Däremot så finns det ju givetvis ett optimalt läge sett till prestanda/effektförbrukning men är du bara ute efter högsta möjliga kyleffekt så är ett högt flöde med högt tryck alltid det bästa. Men för en person som prioriterar ljudnivå men kan ha en cpu som går i 60°C vid full load så kan man dra av på flödet och fläkthastigheten.

Exakt, DDC pumpar är ju luftkylda så torde inte introducera nämnvärt mycket värme i loopen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror du behöver läsa på en del om vattenkylning för massa saker du säger stämmer inte för 5 öre.

"
Sen tänkte jag mest köpa en så overkill pump som möjligt för att om jag kyler 2 grafikkort i framtiden lär det behövas."

Nej inte på lång väg hjälper ingenting.

"Jag siktar in mig på ett moderkort med 4-pins, 8-pins och 6-pins strömkontakter så kan nog fort hända att CPUn börjar dra runt 300-400 watt."

Nej din ryzen kommer inte dra 400W.

https://i.imgur.com/e18bJEy.jpg

Kyld med 1x D5 i 2ans läge,3x 480 RADS, datorn drog över 2400W
GPUr voltmoddade över 80 % överklock och 400W + per kort och CPU 5.1GHz runt 500W.
Sen GPU temp runt 55-60c och CPU 72c.

CPU 5.1GHz runt 500W nu hoppas jag att du skrev fel.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Psydrop:

CPU 5.1GHz runt 500W nu hoppas jag att du skrev fel.

Nope

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Exakt, DDC pumpar är ju luftkylda så torde inte introducera nämnvärt mycket värme i loopen

Det spelar ju ingen roll så länge pupmpen är i chassit för då värmer den ju ändå upp luften som passerar genom en radiator antar jag.
Men en pump är ju ändå på 5-15W vilket fortfarande är försumbart när vi pratar en cpu på 150w 2-3 grafikkort på 200W styck.

Visa signatur

Blank