*surkärring-varning* Sponsrade byggen. Impregnerande eller bara meh?

Permalänk
Medlem

*surkärring-varning* Sponsrade byggen. Impregnerande eller bara meh?

Vill börja med att klargöra att jag inte ser ner på någons jobb, att få arbeta med datorbyggen låter toppen. Jag känner bara att jag vill skriva av mig lite för att inte gå och hålla mina tankar inom mig och kanske är det någon enstaka som håller med om att vissa saker möjligtvis har gått lite för långt.

Jag brukade imponeras väldigt mycket av folks byggen av custom-datorer här på Sweclockers men det känns mer och mer som en axelryckning när man ser projekt på projekt som sponsras av tillverkare och datoraffärer, och som byggs ihop (och även moddas) av experter med fancy maskiner och förmodligen redan arbetar med att fräsa, borra, svarva och liknande.

Jag förstår att många kanske har wow-känslan kvar när de läser alla trådarna om snygga "hemmabyggen" som stolt visas upp från alla vinklar. Men är det verkligen imponerande om någon som redan har top-of-the-line maskiner och all kunskap som krävs, som får hemskickat de coolaste prylarna och förmodligen i många fall på något sätt även tjänar en hacka på sitt byggprojekt?

Vart är värstingbyggena som är skapade av glada amatörer med passion, där de köpt komponenterna SJÄLVA och inte fått hemskickade prylar för tiotusentals kronor? För min del blir det en axelryckning på sin höjd när jag ser sponsrade byggen. Vem som helst med verktygen kan göra ett nästan lika gott jobb om de la ner lite tid på att undersöka hur de ska gå tillväga.

Eller är det bara jag som känner att det inte känns lika häftigt längre, just i fallen där någon uppenbart är proffs och inte ens betalat för prylarna själv?

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med dig.
Fler influencers som ska insperera oss att köpa saker, det handlar väl om det.
Ju mer sådana byggen jag sett, ju mer har jag slutat kolla på sponsrade byggen, det finns liksom inget intressant. Mer kred åt hobbybyggare

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Ghetto mods for the win!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Personligen tittar jag inte ett dugg åt de sponsrade byggena längre, eller egentligen någonsin gjort. Det är mycket roligare när folk bygger på riktigt tajt budget eller annan märklig begränsning. Typ vattenkyld RPi bara för att.
Eller bygger om en möbel för att husera server eller liknande.

Att kasta massa pengar som någon annan står för utan egentlig begränsning tycker jag är förhållandevis tråkigt. Samma motivering till att jag inte tittar på youtube-videos som handlar om just dyr hårdvara bara för att dyr hårdvara. Om det är en spännande teknisk lösning så är det dock en annan femma.

Det är dock viktigt att poängtera att detta är en högst subjektiv åsikt i ett subjektivt ämne, det är helt okej och förväntat att folk tycker raka motsatsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker de flesta är meh för det handlar bara om custum av icke vitala delar. Liksom chassi, behöver man en ha en sådan? Strömkablar är det inte bara audiofiler som jålar med att sleva sånt?

Men folk har olika intressen och de får göra vad de vill, vissa byggen kan dessutom bli snygga.

Men typ såhär ser en nörds datorsystem och och den förklarar varför allt är kopplat som det är:
https://dialacom.co.uk/2017/06/26/my-home-server-rack-44-proc...
Det inger lite respekt, men som sagt folk får göra vad de vill.

Att det är mycket sponsor inom något hänger ofta ihop med att det är stor public och det finns pengar att få tillbaka, det är mycket sponsors inom väldigt mycket, men varför klaga?
*edit*
När jag var yngre körde jag med dubbla 3,5" drivers, 5st dvd-brännare (ej inkopplad pata till alla) etc och tyckte det såg balt ut, men man ändrar sig. Tycker man att vanliga custombuilds börjar bli tråkig, joiana då de stora grabbar och töserna och bygg system som bild jag länkade till.

Permalänk
Avstängd

Jag håller absolut med dig till fullo, anledningen till att jag älskar projekt som involverar maskinarbete är mest på grund av att jag själv jobbar med sådant och ser det som en separat grej, inte så mycket själva datorn, sedan, om vi tar saker som experimenten med serier av egentillverkade kylblock gjorda i precisionsmaskiner som en person här gjorde för några år sedan, så tycker jag mest att metallarbetet var fantastiskt fint gjort samt att jag gillade hans experimentlusta och andan att själv undersöka och experimentera.

Annars håller jag med om att byggen som i princip är tapetserade med sponsordekaler eller loggor i inledningen av beskrivningen, osv är ganska avtändande även om jag givetvis förstår varför man vill bli sponsrad med tanke på hur dyra en del av komponenterna är.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag tycker de flesta är meh för det handlar bara om custum av icke vitala delar. Liksom chassi, behöver man en ha en sådan? Strömkablar är det inte bara audiofiler som jålar med att sleva sånt?

Men folk har olika intressen och de får göra vad de vill, vissa byggen kan dessutom bli snygga.

Men typ såhär ser en nörds datorsystem och och den förklarar varför allt är kopplat som det är:
https://dialacom.co.uk/2017/06/26/my-home-server-rack-44-proc...
Det inger lite respekt, men som sagt folk får göra vad de vill.

Att det är mycket sponsor inom något hänger ofta ihop med att det är stor public och det finns pengar att få tillbaka, det är mycket sponsors inom väldigt mycket, men varför klaga?
*edit*
När jag var yngre körde jag med dubbla 3,5" drivers, 5st dvd-brännare (ej alla ikopplad pata) etc och tyckte det såg balt ut, men man ändrar sig. Tycker man att vanliga custumbuilds börjar bli tråkig, joiana då de stora grabbar och töserna och bygg system som bild jag länkade till.

Instämmer, det var kul i början när man gick i högstadiet, men byggen som i dendär länken är det som ger riktig respekt, där varenda kabel är snyggt monterad, osv.
Jag håller själv också på att fasa ut alla lösa småburkar och gå över till rackchassin och industristandard, vanliga chassin blir alltid frustrerande kompromisser när man bygger på den nivån, även med relativt simpla saker i sammanhanget som jag håller på med blir det snabbt frustrerande när prylarna inte håller någon riktig standard.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Sponsrade byggen kan absolut bli snygga men är ofta allt i en passande färgkombo bygg skiten ta några snygga kort som är en av 100 liknande...zzzz

Någon som gått ut i garaget tagit radiator från värmepaketet i en bil och baserat sin diy vattenkylning på till sitt diy chassie och som vattenblock har nån beg gammal cpu kylare man fräst ur sen en 212 tornkylare på grafikkortet med 2 x 140mm i p & p eller liknande då är det mycket roligare byggen som är intressant

Det är det kreativa jag saknar som förr när man fick leta upp en cpu kylare borra den för att kunna få bättre gpu kylning och modda allting själv för extras och skulle man ha fönster fick man såga skiten själv och kanske inte var snyggaste men roligare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mig spelar det mindre roll om de är sponsrade. Det viktiga är att man lagt ner arbete på bygget och inte bara skruvar ihop massa färdiga komponenter från hyllan. Visst man kan ha gjort snygga slang-/kabel-dragningar och estetiskt tilltalande komponentval, men det blir mer intressant när det ligger hantverk bakom. Har man NC-maskiner underlättar det såklart, men har man bara tålamod och är noga går det med handverktyg också

Permalänk
Proffsmobbare

Ska inte ge mig in för djupt i diskussionen eftersom min position inte är speciellt neutral, men sponsorer är skillnaden mellan att kunna presentera ett bygge varje år mot att kunna bygga 5-6 datorer om året och visa upp. Även om någon skulle sälja varje nytt bygge efter färdigställandet är det ändå många tusenlappar som går upp i rök, det är en mycket dyr hobby. Dessutom är marknaden för färdiga, modifierade datorer utan garanti mer eller mindre obefintlig.

Med vissa undantag kan du också se att väldigt många sponsrade projekt kretsar kring flera generationer gammal hårdvara, ofta återanvänd från tidigare projekt.

Att bygga ett eget chassi från grunden kan utan konstigheter gå på många tusentals kronor utan verktyg inräknade, och då är det inga superverktyg. Bara skruvar brukar kosta någon tusenlapp med alla mått och gängor, en skiva aluminium kostar en tusenlapp. Vill du ha kabelstrumpa så är det en tusenlapp extra där också.

Att vem som helst kan göra samma sak med liknande verktyg håller jag inte alls med om, det är något som ofta yttras men väldigt sällan bevisas. Design är också en stor del av ett projekt, och maskiner skapar inte den åt dig. Ofta finns det enorma mängder med omfattande detaljarbete bakom som inte går att uppskatta genom att scrolla genom ett galleri lite snabbt.

Sist tycker jag det är viktigt att skilja på någon som får uppbackning och bygger ett riktigt omfattande projekt med hög grad av modifiering, och någon som borrar ett par hål, monterar ihop vattenkylning i ett chassi och kallar det en dag.

Det finns fortfarande en omfattande grupp med medlemmar här på forumet som är sponsrade och använder detta som hjälp för att kunna bli bättre, få mer tid att spendera på modifieringen istället för att lista ut hur man ska ha råd, eller bara som motivationskälla.

Mitt förslag är att du (och andra) dyker in i projektloggarna och galleriet och verkligen pushar för det ni tycker om, det tycker jag är en mer produktiv användning av energin. Varför inte starta ett eget projekt? Det finns ett par guider på forumet och fler är på väg.

Några frågor från min sida;
Vad tycker du är lösningen på detta "problem"?
Om man har kunskap och vill bygga något, hur ska man göra istället?
Om det står fina maskiner i garaget, ska dessa inte användas om jobbet utförs bättre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag håller absolut med dig till fullo, anledningen till att jag älskar projekt som involverar maskinarbete är mest på grund av att jag själv jobbar med sådant och ser det som en separat grej, inte så mycket själva datorn, sedan, om vi tar saker som experimenten med serier av egentillverkade kylblock gjorda i precisionsmaskiner som en person här gjorde för några år sedan, så tycker jag mest att metallarbetet var fantastiskt fint gjort samt att jag gillade hans experimentlusta och andan att själv undersöka och experimentera.

Annars håller jag med om att byggen som i princip är tapetserade med sponsordekaler eller loggor i inledningen av beskrivningen, osv är ganska avtändande även om jag givetvis förstår varför man vill bli sponsrad med tanke på hur dyra en del av komponenterna är.

Jag delar din åsikt kring maskinarbeten och ser många moddare lite som bilmoddare, inget snack om att vissa kan göra saken grymt snyggare och ha lagt ner hur mycket arbete som helst. Kanske bytt ett eget chassi, belysning, kylning etc. Men har de inte rört motorn, växellådan, bromsarna, hjulupphängningen, styrningen etc så är det kanske inget som imponerar bil på bilsportsfanatiker.

Men alla har vi olika smaker och för den stora skaran är är det enklare moddning som gäller. Och då är det intressant att se på proffsmoddare för inspiration till vad som går att göra.
Jag tycker dessutom att väldigt mycket färdiga moddningsgrejer bygger på vad moddare gjorde tidigare.
Jag minns runt 1996 när vissa bygge ihop egna 120 mm fläktkylllösningar till cpun och man bara gapade och undra, nu idag så är detta mer eller mindre standard. Samma sak gäller chassin, hade det inte varit för moddare så hade de nog varit tråkiga allihopa.

Så låt folk modda på, angående sponsers så handlar det om pengar. Och det bästa folk kan göra är att inte köpa produkter för att de finns i ett ssnyggt bygge utan för att de får bra betyg i tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Några frågor från min sida;
Vad tycker du är lösningen på detta "problem"?
Om man har kunskap och vill bygga något, hur ska man göra istället?
Om det står fina maskiner i garaget, ska dessa inte användas om jobbet utförs bättre?

Absolut har du rätt i vad du skriver och självklart är det vackra skapelser rätt ofta. Arbetet är bra gjort och mycket tid har lagts ner på många av projekten. Det var inte min mening att trampa på någons tår och klanka ner på dina och andra proffs skapelser. Jag ville bara förmedla min känsla när jag ser dessa moddar/projekt där komponenterna blivit skänkta och där projekten oftast rätt uppenbart är skapade med agendan att mer visa företagens produkter än skaparens skicklighet som konstnär och uppfinnare. Dessa projekt är, som reklampelare, maffiga och vackra men när komponenterna inte är betalade av skaparens blod, svett och tårar så har jag svårt att hitta den där Wow-känslan.

Svar på dina frågor:
Lösningen kanske är (här på Sweclockers alltså) att inte lägga upp sponsrade byggen på förstasidan utan kanske att istället ha en månadens amatörmodd/amatörprojekt som lyfts fram. Har man intresset att se proffsmodddningar tror jag att man ändå vet vart på forumet som man ska klicka sig in. Så länge proffsmodd-projekten lyfts fram kommer amatörernas projekt i skymundan. Men samtidigt förstår jag att en sådan ändring skulle drabba Sweclockers ekonomiskt lite grann då dessa byggtrådar genererar mer reklamvisning så det är kanske inte så populärt.

Om man har kunskap och vill bygga, bygg på! Det finns garanterat hundratals som uppskattar sponsrade byggen lika mycket som ghettomoddare och glada amatörer. Jag uppskattar också vackra foton på vackra skapelser men för just MIN del har de tappat lite av sin charm, därav den här lilla "skriva-av-mig"-tråden

Jo då, man ska använda det man har att arbeta med! Min originalpost i tråden handlar som sagt inte om att man ska använda bågfil och plåtsax istället för en modern svarv, dremel eller laserskärare. Det är bara inte lika imponerande i MIN värld när någon som arbetar med det dagligen (okej kanske inte dagligen men rätt ofta) och har erfarenheten samt blir sponsrad (uppbackning) med fina skinande prylar.

Ett snyggt arbete är fortfarande ett snyggt arbete, frågan är bara om sponsrade verk av experter ska lyftas fram som de gör. Men mycket handlar ju om vad som får mest slagkraft, flest visningar och i slutändan är mest populärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Ska inte ge mig in för djupt i diskussionen eftersom min position inte är speciellt neutral, men sponsorer är skillnaden mellan att kunna presentera ett bygge varje år mot att kunna bygga 5-6 datorer om året och visa upp. Även om någon skulle sälja varje nytt bygge efter färdigställandet är det ändå många tusenlappar som går upp i rök, det är en mycket dyr hobby. Dessutom är marknaden för färdiga, modifierade datorer utan garanti mer eller mindre obefintlig.

Med vissa undantag kan du också se att väldigt många sponsrade projekt kretsar kring flera generationer gammal hårdvara, ofta återanvänd från tidigare projekt.

Att bygga ett eget chassi från grunden kan utan konstigheter gå på många tusentals kronor utan verktyg inräknade, och då är det inga superverktyg. Bara skruvar brukar kosta någon tusenlapp med alla mått och gängor, en skiva aluminium kostar en tusenlapp. Vill du ha kabelstrumpa så är det en tusenlapp extra där också.

Att vem som helst kan göra samma sak med liknande verktyg håller jag inte alls med om, det är något som ofta yttras men väldigt sällan bevisas. Design är också en stor del av ett projekt, och maskiner skapar inte den åt dig. Ofta finns det enorma mängder med omfattande detaljarbete bakom som inte går att uppskatta genom att scrolla genom ett galleri lite snabbt.

Sist tycker jag det är viktigt att skilja på någon som får uppbackning och bygger ett riktigt omfattande projekt med hög grad av modifiering, och någon som borrar ett par hål, monterar ihop vattenkylning i ett chassi och kallar det en dag.

Det finns fortfarande en omfattande grupp med medlemmar här på forumet som är sponsrade och använder detta som hjälp för att kunna bli bättre, få mer tid att spendera på modifieringen istället för att lista ut hur man ska ha råd, eller bara som motivationskälla.

Mitt förslag är att du (och andra) dyker in i projektloggarna och galleriet och verkligen pushar för det ni tycker om, det tycker jag är en mer produktiv användning av energin. Varför inte starta ett eget projekt? Det finns ett par guider på forumet och fler är på väg.

Några frågor från min sida;
Vad tycker du är lösningen på detta "problem"?
Om man har kunskap och vill bygga något, hur ska man göra istället?
Om det står fina maskiner i garaget, ska dessa inte användas om jobbet utförs bättre?

Gillar hur ditt inlägg inte har särskilt mycket att göra med TS med tanke på att du snackar om att folk själva betalar allt. Medans TS snackar om att allt är redan betalat av sponsorer.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att sponsorer är bra. Till en viss gräns. När jag t.ex planerar ett bygge så vet jag i processen av planeringen exakt vilka delar jag vill ha. T.ex det där vattenblocket, och den där reservoaren. Tillverkare kvittar, går enbart på design. Därefter kan jag fråga om sponsring är på tapeten. Ibland går det, ibland inte.

T.ex många tillverkare stället som krav, Corsair, Alphacool, EK med flera, ställer som krav att man ej ska blanda delar från andra tillverkare. T.ex Corsair, då ska du ha alla deras bitar och inte ha en Seasonic PSU.

Och i det stadiet säger jag FU. Tänker ALDRIG som moddare ta emot delar om någon ställer krav på mig vilka delar jag kan använda eller inte använda.

Och för min del, jag skiter i vad saker och ting kostar. Vill jag ha något så ska jag ha det. Kan jag få det sponsrat är det nice, men annars så betalar jag. Skulle aldrig ta emot en produkt som jag personligen inte skulle betala för annars. Det är att hora ut sig tycker jag!

Tycker personligen inte att det finns något hjärta eller själ i helsponsrade byggen idag. De vill bara massproducera så många byggen som möjligt på så kort tid som möjligt med så lite tid nedlagt som möjligt så de kan gå vidare till nästa. Därefter, jag känner många internationella moddare som gör så här som jag inte tänker nämna vid namn, som säljer allt när det är klart o gör sig en ordentligt fin hacka på grejerna om de t.ex fått 2 st 1080's med dyraste moderkortet.

T.ex mitt projekt jag arbetar på just nu. Har över 1000 timmar nedlagt de senaste 13 månaderna och lagt ned kring 90 000kr (varav typ 8000kr eller mindre är sponsrat).

De grejerna som är sponsrade är delar jag personligen verkligen kände DESSA MÅSTA JAG HA. Oavsett om jag kunde få de sponsrat eller inte. Då pratar vi PSU, ett vattenblock och lite andra små saker.

Har man varit med ett tag så ser man otroligt snabbt vad det är för mod man kollar på T.ex om de snålat in på komponenter de ej kunde få sponsrat och inte själva vill lägga ned pengarna. Eller om de använder budgetmärken bara för de kunde få det sponsrat och ej kunde få de bästa grejerna gratis.

De byggen som man imponeras av är där varenda liten skruv är genomtänkt och där personen bakom har lagt ned hela sin själ och hjärta i varje detalj. Där allt fyller ett syfte och har en mening. Där varje komponent är det bästa av sitt slag som personen av egen känsla valt ut och inte tagit emot gratis med öppna armar

Jag kanske stampar på en massa ömma tår här och ställer till med en massa kalabalik, men so be it Har kanske misst chansen här för samarbete med vissa företag i framtida projekt, men då är det ni som förlorar på det. Jag har plånbok för att köpa vad som än krävs till mina byggen, med eller utan er hjälp haha

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av tintinj:

Absolut har du rätt i vad du skriver och självklart är det vackra skapelser rätt ofta. Arbetet är bra gjort och mycket tid har lagts ner på många av projekten. Det var inte min mening att trampa på någons tår och klanka ner på dina och andra proffs skapelser. Jag ville bara förmedla min känsla när jag ser dessa moddar/projekt där komponenterna blivit skänkta och där projekten oftast rätt uppenbart är skapade med agendan att mer visa företagens produkter än skaparens skicklighet som konstnär och uppfinnare. Dessa projekt är, som reklampelare, maffiga och vackra men när komponenterna inte är betalade av skaparens blod, svett och tårar så har jag svårt att hitta den där Wow-känslan.

Svar på dina frågor:
Lösningen kanske är (här på Sweclockers alltså) att inte lägga upp sponsrade byggen på förstasidan utan kanske att istället ha en månadens amatörmodd/amatörprojekt som lyfts fram. Har man intresset att se proffsmodddningar tror jag att man ändå vet vart på forumet som man ska klicka sig in. Så länge proffsmodd-projekten lyfts fram kommer amatörernas projekt i skymundan. Men samtidigt förstår jag att en sådan ändring skulle drabba Sweclockers ekonomiskt lite grann då dessa byggtrådar genererar mer reklamvisning så det är kanske inte så populärt.

Om man har kunskap och vill bygga, bygg på! Det finns garanterat hundratals som uppskattar sponsrade byggen lika mycket som ghettomoddare och glada amatörer. Jag uppskattar också vackra foton på vackra skapelser men för just MIN del har de tappat lite av sin charm, därav den här lilla "skriva-av-mig"-tråden

Jo då, man ska använda det man har att arbeta med! Min originalpost i tråden handlar som sagt inte om att man ska använda bågfil och plåtsax istället för en modern svarv, dremel eller laserskärare. Det är bara inte lika imponerande i MIN värld när någon som arbetar med det dagligen (okej kanske inte dagligen men rätt ofta) och har erfarenheten samt blir sponsrad (uppbackning) med fina skinande prylar.

Ett snyggt arbete är fortfarande ett snyggt arbete, frågan är bara om sponsrade verk av experter ska lyftas fram som de gör. Men mycket handlar ju om vad som får mest slagkraft, flest visningar och i slutändan är mest populärt.

Först vill jag bara berätta att du inte trampar på mina tår, det är en viktig diskussion att ha om det är något som känns som ett problem. Jag använder varken fräs, svarv eller någon datorstyrning i mina projekt så inte heller där är det något påhopp för min del, och jag håller delvis med dig. Det finns en viss charm i att knacka fram något från ingenting med hjälp av simpla handverktyg, men det kräver samtidigt inte samma omfattande erfarenhet som en CNC många gånger. Däremot är det för min del viktigt att byggaren själv tar fram delarna, iallafall i största möjliga grad, oavsett maskin.

Vad som märks tydligt efter denna tråden är att det finns ett problem med utförandet i dagsläget. Är det skrikiga banners, vattenstämplar med företag, eller länkar och omnämnande som påverkar mest? Eller är det hela konceptet med att få något utan kostnad för att bygga en modifierad dator?

Jag håller med om att det finns byggloggar och gallerier som gränsar till reklamuppslag i tidningar, och att det är något som behöver förändras. Också inställningen till sponsorer skulle kunna behöva arbetas i bägge riktningar, ingen blir per automatik bättre inom hobbyn för att X eller Y backar upp. Inte heller känns det som ett måste att det skulle dra ner betyget. Det finns en tråd som går genom riktlinjer för presentationen, men den är lite luddig i dagsläget:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1318892-sarskilda-regl...

Det är väldigt viktigt att byggen från mer självständiga byggare lyfts fram så att hobbyn fortsätter växa och utvecklas, det är också något som jag personligen tycker mig se på Sweclockers framsida, där gallerier av alla slag kan synas. Men det är möjligt att synvinkel och åsikter skiljer sig åt här.

Projektavdelningen på Sweclockers har väldigt låg aktivitet sedan den delades av från ’modifikationer och egna konstuktioner’ till ett underforum, idag är det ett tiotal aktiva trådar per månad, med ett fåtal svar i varje. En normal bygglogg har ett fåtal tusen visningar under hela projektets gång, den här tråden har redan nu fler visningar och svar än många byggloggar.

Spelar sponsringens omfattning någon roll för intrycket? Eller är det själva konceptet kring sponsring som känns tveksamt?
Ett aktivt ställningstagande som byggaren själv skulle kunna ta, är att i så fall be om äldre eller simplare hårdvara än aktuella flaggskepp, så att det är mindre risk för att det sticker i ögonen.

Skrivet av AdoringFan:

Gillar hur ditt inlägg inte har särskilt mycket att göra med TS med tanke på att du snackar om att folk själva betalar allt. Medans TS snackar om att allt är redan betalat av sponsorer.

Det håller jag inte med om, jag skriver om hur byggare fortfarande får betala för råmaterial själva när sponsorer står för delar av hårdvaran. Kostnadsbesparingarna på hårdvarusidan ger mer utrymme för påkostade byggnationer i form av mer utrymme för experimentation. Det finns ett helt spektrum av fördelningar mellan att få allt och ingenting.

Jag har inte heller stött på någon sponsor som betalar för hela bygget, på sin höjd är det ett moderkort eller en processor. Dessa två tusen kronor eller vad det kan vara brukar istället försvinna iväg på verktyg.

Hur det sedan kan upplevas för den som surfar runt på forumet är en helt annan sak, och är vad jag är intresserad av att veta mer om. Någonstans finns säkerligen en lösning som gör fler nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Först vill jag bara berätta att du inte trampar på mina tår, det är en viktig diskussion att ha om det är något som känns som ett problem. Jag använder varken fräs, svarv eller någon datorstyrning i mina projekt så inte heller där är det något påhopp för min del, och jag håller delvis med dig. Det finns en viss charm i att knacka fram något från ingenting med hjälp av simpla handverktyg, men det kräver samtidigt inte samma omfattande erfarenhet som en CNC många gånger. Däremot är det för min del viktigt att byggaren själv tar fram delarna, iallafall i största möjliga grad, oavsett maskin.

Vad som märks tydligt efter denna tråden är att det finns ett problem med utförandet i dagsläget. Är det skrikiga banners, vattenstämplar med företag, eller länkar och omnämnande som påverkar mest? Eller är det hela konceptet med att få något utan kostnad för att bygga en modifierad dator?

Jag håller med om att det finns byggloggar och gallerier som gränsar till reklamuppslag i tidningar, och att det är något som behöver förändras. Också inställningen till sponsorer skulle kunna behöva arbetas i bägge riktningar, ingen blir per automatik bättre inom hobbyn för att X eller Y backar upp. Inte heller känns det som ett måste att det skulle dra ner betyget. Det finns en tråd som går genom riktlinjer för presentationen, men den är lite luddig i dagsläget:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1318892-sarskilda-regl...

Det är väldigt viktigt att byggen från mer självständiga byggare lyfts fram så att hobbyn fortsätter växa och utvecklas, det är också något som jag personligen tycker mig se på Sweclockers framsida, där gallerier av alla slag kan synas. Men det är möjligt att synvinkel och åsikter skiljer sig åt här.

Projektavdelningen på Sweclockers har väldigt låg aktivitet sedan den delades av från ’modifikationer och egna konstuktioner’ till ett underforum, idag är det ett tiotal aktiva trådar per månad, med ett fåtal svar i varje. En normal bygglogg har ett fåtal tusen visningar under hela projektets gång, den här tråden har redan nu fler visningar och svar än många byggloggar.

Spelar sponsringens omfattning någon roll för intrycket? Eller är det själva konceptet kring sponsring som känns tveksamt?
Ett aktivt ställningstagande som byggaren själv skulle kunna ta, är att i så fall be om äldre eller simplare hårdvara än aktuella flaggskepp, så att det är mindre risk för att det sticker i ögonen.

Det håller jag inte med om, jag skriver om hur byggare fortfarande får betala för råmaterial själva när sponsorer står för delar av hårdvaran. Kostnadsbesparingarna på hårdvarusidan ger mer utrymme för påkostade byggnationer i form av mer utrymme för experimentation. Det finns ett helt spektrum av fördelningar mellan att få allt och ingenting.

Jag har inte heller stött på någon sponsor som betalar för hela bygget, på sin höjd är det ett moderkort eller en processor. Dessa två tusen kronor eller vad det kan vara brukar istället försvinna iväg på verktyg.

Hur det sedan kan upplevas för den som surfar runt på forumet är en helt annan sak, och är vad jag är intresserad av att veta mer om. Någonstans finns säkerligen en lösning som gör fler nöjda.

Inte för att gå utanför ämnet, men har du sett att du är (proffsmobbare) istället för (proffsmoddare)?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Personligen saknar jag tiden när personer satt med borrmaskiner och fräste vattenblock eller byggde ett chassi helt från botten med provisoriska mått nerkladdade på några A4. När man fick åka till Biltema/Jula/Harald-Nyborg titt som tätt för att hitta rätt silikonslang eller aluminiumnät till fläktgaller, eller åka runt bland djuraffärer och akvariebutiker för att hitta rätt Eheim pump och kopplingar.

Fasen så gammal man är.
Tyvärr är sponsrade byggen i min bok nästan alltid reklam. Jag har inget emot sponsring om det är rejält motiverat och utförligt förklarat varför "moddaren" valde just dom komponenterna och inte något i stil med "dessa ser snygga ut = jag fick dom gratis".
Med det sagt så förstår jag att folk lägger ner tiden att faktiskt hitta och undersöka både tema, stil och design inför ett begynnande bygge. Det är i många fall varken lätt eller gratis.

Nästan så jag blev sugen att lägga upp några av min egna bedrövliga alster som är mer om att lösa ett behov än att försöka imponera folk.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Klankar inte ner arbetet bakom sponsrade byggen för jag vet hur jobbigt och tidskrävande det är att göra saker snyggt och även om man har en cnc maskin, fräs ,svarv och allt man behöver sen skiter i design så tar det löjligt mycket tid och blir ett jävla jobb bara där och snyggt tar TID för det är så lätt att göra småfel som syns även om dom inte påverkar funktion

Men kommer man i ett underdog scenario där man tar vad man har kan man fortfarande få lika bra även bättre kylning än ett sponsrat chassie genom smarta enkla lösningar som knappt kostar något alls och ett par petflaskor ett par slangar och limpistol sen buntband kan bli en rejäl vattentank med minimalt med arbete som är rolig lösning och blir en dator som har lite mer själ och vem som helst kan göra med minimala resurser som funktions mässigt kan bli riktigt bra

Men ser man på skönheten och odjuret så är skönheten mer professionellt byggt utan tvekan men odjuret kan äta upp skönheten och samma med bil och tar man en ny m3a som är skitsnyggt stylad så är det lätt att mosa den med en trimmad turbomatad e30 från 1986 för 25000kr och sponsrat känns mer reklam bygge som är snyggt men odjuret är ett roligare scenario med själ där det finns lösningar man inte alltid har sett

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Klankar inte ner arbetet bakom sponsrade byggen för jag vet hur jobbigt och tidskrävande det är att göra saker snyggt och även om man har en cnc maskin, fräs ,svarv och allt man behöver sen skiter i design så tar det löjligt mycket tid och blir ett jävla jobb bara där och snyggt tar TID för det är så lätt att göra småfel som syns även om dom inte påverkar funktion

Men kommer man i ett underdog scenario där man tar vad man har kan man fortfarande få lika bra även bättre kylning än ett sponsrat chassie genom smarta enkla lösningar som knappt kostar något alls och ett par petflaskor ett par slangar och limpistol sen buntband kan bli en rejäl vattentank med minimalt med arbete som är rolig lösning och blir en dator som har lite mer själ och vem som helst kan göra med minimala resurser som funktions mässigt kan bli riktigt bra

Men ser man på skönheten och odjuret så är skönheten mer professionellt byggt utan tvekan men odjuret kan äta upp skönheten och samma med bil och tar man en ny m3a som är skitsnyggt stylad så är det lätt att mosa den med en trimmad turbomatad e30 från 1986 för 25000kr och sponsrat känns mer reklam bygge som är snyggt men odjuret är ett roligare scenario med själ där det finns lösningar man inte alltid har sett

Som min nuvarande rigg, då den ser verkligen ut som skit just nu, men den gör det den skall...

(Skall bli ändring på det förstnämnda dock när jag får mer tid och pengar att fixa med det igen...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kollade första sidan på galleriet ett par gånger efter jag såg den här tråden. För mig spelar inte sponsringen i sig inte så stor roll.

Mitt problem är alla byggen som (för mig) ser mer eller mindre lika ut. WOW dina rör är gula istället för röda eller du har slevat alla kablar gröna.

Gillar dom mer udda byggena oavsett vad det sitter för hårdvara i dom.

Kommer ihåg för många år sedan att Någon hittade något lågpris chassi som såldes ut för någon hundring. Det drogs igång en spontantävling där alla köpte chassit och försökte göra något snyggt av det. Kommer inte ihåg om det var här på sweclockers eller någon annanstans.

Där är en ide för någon firma. Sälj något billig skräplåda, ge folk X antal veckor/månader att modda det och ha sen en tävling. Kan ske med olika klasser beronde på budget, verktygsnivå eller liknande.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Sponsrade byggen är i princip ointressanta, det är ju varje "amatörs" hantverkskunskaper och kreativitet som är intressant.

Att ha allting "färdigt" så att säga ställer ju inte samma krav på egen insats, blir bara kommersiellt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med.

Samtidigt så är det som skillnaden mellan Formel 1 och folkrace, båda kan vara intressanta men på olika sätt (jag är inte intresserad av varken eller, men ni förstår nog poängen).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ska inte ge mig in för djupt i diskussionen eftersom min position inte är speciellt neutral, men sponsorer är skillnaden mellan att kunna presentera ett bygge varje år mot att kunna bygga 5-6 datorer om året och visa upp. Även om någon skulle sälja varje nytt bygge efter färdigställandet är det ändå många tusenlappar som går upp i rök, det är en mycket dyr hobby. Dessutom är marknaden för färdiga, modifierade datorer utan garanti mer eller mindre obefintlig.

Med vissa undantag kan du också se att väldigt många sponsrade projekt kretsar kring flera generationer gammal hårdvara, ofta återanvänd från tidigare projekt.

Att bygga ett eget chassi från grunden kan utan konstigheter gå på många tusentals kronor utan verktyg inräknade, och då är det inga superverktyg. Bara skruvar brukar kosta någon tusenlapp med alla mått och gängor, en skiva aluminium kostar en tusenlapp. Vill du ha kabelstrumpa så är det en tusenlapp extra där också.

Att vem som helst kan göra samma sak med liknande verktyg håller jag inte alls med om, det är något som ofta yttras men väldigt sällan bevisas. Design är också en stor del av ett projekt, och maskiner skapar inte den åt dig. Ofta finns det enorma mängder med omfattande detaljarbete bakom som inte går att uppskatta genom att scrolla genom ett galleri lite snabbt.

Sist tycker jag det är viktigt att skilja på någon som får uppbackning och bygger ett riktigt omfattande projekt med hög grad av modifiering, och någon som borrar ett par hål, monterar ihop vattenkylning i ett chassi och kallar det en dag.

Det finns fortfarande en omfattande grupp med medlemmar här på forumet som är sponsrade och använder detta som hjälp för att kunna bli bättre, få mer tid att spendera på modifieringen istället för att lista ut hur man ska ha råd, eller bara som motivationskälla.

Mitt förslag är att du (och andra) dyker in i projektloggarna och galleriet och verkligen pushar för det ni tycker om, det tycker jag är en mer produktiv användning av energin. Varför inte starta ett eget projekt? Det finns ett par guider på forumet och fler är på väg.

Några frågor från min sida;
Vad tycker du är lösningen på detta "problem"?
Om man har kunskap och vill bygga något, hur ska man göra istället?
Om det står fina maskiner i garaget, ska dessa inte användas om jobbet utförs bättre?

Jag tror du missar helt
TS skriver att han vill se hobbybyggen som de flesta andra kan återskapa med lite tid och energi

Vi är alltså less på sponsrade profdfsbyggen.

Så jag är glad om en hemmapulare gör ETT bygge på hela sin livstid som speglar omsorg och entusiasm. Den personen ger mig mycket mer glödje att följa än en som gör en massa projekt professionellt

Permalänk
Inaktiv

Kan hålla med. Ger oftast högst betyg till de som bygger helt och hållet för sin hobby. Sen kan jag tycka att vissa på forumet gör sådana fantastiska byggen (sponsrade eller ej) att det blir hårdvaruporr oavsett. Om inte annat så väcker det idéer och får förhoppningsvis sponsorerna att tänka ett varv till. Det kan man ju inte tycka illa om

Permalänk
Medlem

För mig gör det absolut ingenting om komponenterna är anskaffade genom sponsorer. Det är arbetet runtikring komponenterna som är det viktiga enligt mig personligen. Sedan kan det presenteras på olika bra sätt. Får komponenternas sponsorer alltför stor plats i byggloggen så stör det och som följare tappar man då lättare fokus.

En sponsrad moddare har högst troligen en gång startat alltihop med blod/sevett/tårar och efter mycket slit lyckats bli sponsrad och ännu mer tid kan läggas på det som moddaren brinner för. Det är lätt att glömma detta och tro att de bara startade med sponsorer från dag ett.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av AppendixSE:

Jag tror du missar helt
TS skriver att han vill se hobbybyggen som de flesta andra kan återskapa med lite tid och energi

Vi är alltså less på sponsrade profdfsbyggen.

Så jag är glad om en hemmapulare gör ETT bygge på hela sin livstid som speglar omsorg och entusiasm. Den personen ger mig mycket mer glödje att följa än en som gör en massa projekt professionellt

Nu vet jag inte om jag missförstår här, men som du skriver så känns de som att du menar att så fort man är sponsrad så blir projektet automatiskt inte gjort med omsorg och entusiasm?

Jag förstår hela grejen bakom att det är tråkigt att se bara massa banners eller 14 foton på en sponsrad produkt i olika vinklar, det är en sak. Men det finns många som verkligen bara gör de för de tycker att de är roligt, och att få någonting gratis blir mera bara ett hjälpmedel att kunna fortsätta med sin hobby.

Första gången jag blev sponsrad var med en 20$ 4x20 LCD och en powerswitch med LED som jag själv valde ut till mitt bygge. Jag tyckte de var superroligt och var jättestolt även fast de då inte handlade om mycket pengar. Så det handlar inte alltid om stora företag som går in och kastar massa produkter runt sig för att göra reklam.

Jag tycker dock de är roligt att se att det kommer fler och fler nya personer här på forumet som startar projekt och gör häftiga byggen så därför tycker jag man kan försöka vara positiv mot de hela istället.

Skrivet av anon193054:

Kan hålla med. Ger oftast högst betyg till de som bygger helt och hållet för sin hobby. Sen kan jag tycka att vissa på forumet gör sådana fantastiska byggen (sponsrade eller ej) att det blir hårdvaruporr oavsett. Om inte annat så väcker det idéer och får förhoppningsvis sponsorerna att tänka ett varv till. Det kan man ju inte tycka illa om

Många bygger ju dock helt och hållet för sin hobby även fast de är sponsrade, sen finns de ju dom som kanske är mera komersiell och sprutar ut 4-5 sponsrade byggen om året, då är de en annan sak för då kanske man inte lägger ner lika mycket tid och själ i varje projekt.

Att bli sponsrad kan ju vara det som behövs för att man ska kunna färdigställa ett projekt man planerat och viljat göra under lång tid, så de är ju många gånger positivt med.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är roligt även med sponsrade byggen då fantasin verkligen kan få flöda fritt.
Jag skulle ju inte klaga på om jag skulle bli sponsrad men helst av allt vill jag egentligen ha en plats för lite mer seriöst moddande. Köksbordet har sina restriktioner så att säga.

Mitt bygge som jag håller på med har liksom tagit ja en bit över 1 år för att få tag på alla delar som jag vill ha i datorn. Har fortfarande vissa planer som kommer att ta tid att fixa utan sponsorer men har man gett sig in i leken får man leken tåla

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Personligen tycker jag det är roligt även med sponsrade byggen då fantasin verkligen kan få flöda fritt.
Jag skulle ju inte klaga på om jag skulle bli sponsrad men helst av allt vill jag egentligen ha en plats för lite mer seriöst moddande. Köksbordet har sina restriktioner så att säga.

Mitt bygge som jag håller på med har liksom tagit ja en bit över 1 år för att få tag på alla delar som jag vill ha i datorn. Har fortfarande vissa planer som kommer att ta tid att fixa utan sponsorer men har man gett sig in i leken får man leken tåla

Skulle det vara något att skapa en hobby "marknadsplats" för modifikationer där en användare betalar för alla delar men moddaren får leka lite?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Som min nuvarande rigg, då den ser verkligen ut som skit just nu, men den gör det den skall...

(Skall bli ändring på det förstnämnda dock när jag får mer tid och pengar att fixa med det igen...)

Har kört på riktiga Frankenstein burkar jag med och hade en server i moderkortets kartong till Chassie där moderkort och nätagg suttit fast med buntband till där datorn varit monterad i utrymmet under alla lådor i en hurts med träskruv i träskivan så känner igen scenariot 😉

Roliga med skitdatorer är att man kan alltid göra nått och är allt för perfekt blir dom tråkig och är ironiskt nog samma med prestanda och sitter man med 8700k 1080ti så får man ingen verklig utdelning av att klocka skiten ur dom så även där är en skitdatorer roligare och betydligt billigare och är bara att polera up bajset lite och go mental 😀

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Proffsmoddare

Sponsring betyder inte att personen i fråga gör det endast för sponsringen, sponsring är ett hjälpmedel för att kunna färdigställa en projekt som annars kanske inte skulle kunna gå att genomföra. Som @Laine skrev tidigare är det en väldigt dyr hobby och de flesta som håller på med den gör det just som hobby och inte som ett arbete. Sen har jag har full förståelse för att man även som lite mer "proffsmoddare" inte kan lägga ut 20-30k varannan månad på byggen.

Jag ser inte heller att användandet av en cnc eller laser är något negativt då som det tidigare beskrivits endast är verktyg i sammanhanget. Designen är ju i grund och botten något som en person har gjort och inte maskinen. Sen ska man vara medveten om mängden jobb som faktiskt går åt att skapa sin ritning i CAD eller liknande program också, det är inte bara att rita något i paint och trycka på "run" så ploppar den ut. Att behärska styrningen av en cnc ( fräs eller laser ) är heller inget som man ska sticka under stolen med, det är inte så enkelt som man tror att få det perfekt, maskinen kommer göra det du säger åt den men den bryr sig inte om du givit den fel instruktioner.

Jag själv använder mest handverktyg och vanliga elverktyg och uppskattar byggen där mycket finlir med sådana verktyg givit bra resultat men hade jag haft tillgång till en egen cnc så hade jag definitivt använt den :).

TLDR; Så länge bygget görs med passion och glädje spelar det mindre roll vilka verktyg man använder eller om ett företag bestämt sig för att hjälpa till med delar.

Visa signatur