OVPN.se och Win10 = långsamt

Permalänk
Medlem

OVPN.se och Win10 = långsamt

tar det lite kortfattat istället för en novell.

kör klienten från ovpn.se
har 100/100 lina men får ut ca 120/120 från samtliga maskiner utan vpn.
kör jag sedan med vpn från en virtuell win8.1 får jag ut ca 100/100.
kör jag sedan med vpn från en virtuell win10 får jag kanske ut 45/45... inom några timmar sjunker den hastigheten till ca 40/1.

speedtest kör alltid mot samma. jag testar mot samma vpn server både från win8.1 samt win10

någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Om jag vore du, så skulle jag kontakta deras support. Har haft OVPN tidigare och deras support var riktigt bra! De kan felsöka och eventuellt fixa till ditt problem bättre än vad vi kan

Det låter hur som helst att något ligger och stryper din anslutning till VPN-tjänsten. Antingen ligger problemet på din sida av linan, eller så ligger problemet hos OVPN, vilket de kan kolla upp. Det kan även (om du har otur) vara internetleverantören som ligger och stryper din VPN-anslutning, då de kanske inte tillåter VPN-anslutningar. Dock är det lika med noll i orsak, men man vet ju inte, förrän man har pratat med leverantörens support.

Om OVPN inte hittar något problem alls, så kan det vara 1) din router, eller 2) din internetleverantör.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Jag har också upplevt hastighetsproblem med windows 10 + vpn, även utan vpn då och då.

Kör jag via Linux har jag inga hastighetsbekymmer men så fort Windows 10 bootas så börjar strulandet, windows 7 flöt allt på riktigt bra i när jag hade det installerat, dumt nog "uppgraderade" jag med en nyinstallation av W10.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Minnd att Windows 10 hade ett nätverksproblem som bara inträffade när man körde på Windows 10 och VPN, även om man som i mitt fall körde VPN via pfSense. Tror dock att det är löst i senaste versionen av Windows 10 för senaste gången jag installerade om en maskin så verkade jag inte behöva göra om det. Skrev om detta i OVPN tråden på flashback för något år sen.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren, känns tråkigt att gå tillbaka till en äldre version av Windows, då kanske det blir till att lära sig lite linux då.

@Airikr: tror inte det är varken router eller ISP då det fungerar perfekt på en dator som inte är windows 10, så det känns som att det är win10 som är problemet... såvida det inte är en kombo av win10 och min router.

Men jag har iaf kontakt ovpn, tänkte bara kolla med er här om det fanns någon snabb fix.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd

@issue: Visst är det trist när det strular sådär, suck... Om du blir sugen på att testa linux finns massa olika distros att välja mellan, finns en som gör det busenkelt för windows användare att känna igen sig och får lätt o använda linux för första gången Zorin OS heter det.
Zorin OS

kan va värt o testa

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

deras support imponerar tyvärr inte.
de bad mig att byta TAP9 version, detta hjälpte min download, dock har jag fortfarande mellan 0-3mbps upload.

nästa gång ber de mig testa med TCP fast jag redan sagt att jag har publik ip, den tjänsten fungerar endast med UDP.

Samt så ber de mig följa deras felsökningsmall, där man laddar NER filer med wget.
Det är ju upload jag har problem med...

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tar det lite kortfattat istället för en novell.

kör klienten från ovpn.se
har 100/100 lina men får ut ca 120/120 från samtliga maskiner utan vpn.
kör jag sedan med vpn från en virtuell win8.1 får jag ut ca 100/100.
kör jag sedan med vpn från en virtuell win10 får jag kanske ut 45/45... inom några timmar sjunker den hastigheten till ca 40/1.

speedtest kör alltid mot samma. jag testar mot samma vpn server både från win8.1 samt win10

någon som vet vad det kan vara?

Hej.
Har du deras extrafunktion multihop? Dvs man tunnlar trafiken mellan flera serverhallar. Jag har denna extrafunktion och kan ibland dippa lite men inte så dramatiskt som du beskriver.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tacksam för svaren, känns tråkigt att gå tillbaka till en äldre version av Windows, då kanske det blir till att lära sig lite linux då.

@edgren: tror inte det är varken router eller ISP då det fungerar perfekt på en dator som inte är windows 10, så det känns som att det är win10 som är problemet... såvida det inte är en kombo av win10 och min router.

Men jag har iaf kontakt ovpn, tänkte bara kolla med er här om det fanns någon snabb fix.

Behövs inte, Windows 10 fixar det med rätt inställningar. Sen verkar du köra virtuellt av någon anledning vilket kan spöka till det hela också beroende på hypervisor osv.

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller deras support, ibland svarar de med flera dagars mellanrum eller inte alls, ger kryptiska och ofullständiga svar med mera.

Har också problem med deras klient till W10, den bara kraschar vid uppstart så köpte en licens utav viscosity istället, funkar finemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Hej.
Har du deras extrafunktion multihop? Dvs man tunnlar trafiken mellan flera serverhallar. Jag har denna extrafunktion och kan ibland dippa lite men inte så dramatiskt som du beskriver.

Enda extra är publik ipv4

Skrivet av improwise:

Behövs inte, Windows 10 fixar det med rätt inställningar. Sen verkar du köra virtuellt av någon anledning vilket kan spöka till det hela också beroende på hypervisor osv.

då gäller det bara att hitta rätt inställningar då. hade ju 45/45 som dippade till 40/1 och stannade där tills reconnect. nu har jag ~100/90 som dippar till ~100/1.
Har inte problemen med virtuell 8.1, och hade inte problem men en ubuntu förut. så tror inte att det är hyper-v som strular.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Har du ipv6 aktiverat?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Gnarf: nej. har testat båda varianterna, men samma skit så kör med det av

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Enda extra är publik ipv4

då gäller det bara att hitta rätt inställningar då. hade ju 45/45 som dippade till 40/1 och stannade där tills reconnect. nu har jag ~100/90 som dippar till ~100/1.
Har inte problemen med virtuell 8.1, och hade inte problem men en ubuntu förut. så tror inte att det är hyper-v som strular.

Med dessa hastigheter är det nog dock inte de problem som jag tänkte på främst (vilka jag tror dom fixat numera i Windows 10), där var det snarare sugrör som gällde ett tag tills man gick in och fixade det. Då är det förmodligen mer typiska nätverksrelaterade inställningar. Sen bör det nämnas att VPN med kryptering och komprimering drar en hel del CPU kraft i högre hastigheter om det ska skötas lokalt på klienten men det borde väl inte vara något problem om du "bara"har 100/100 och det fungerade i tidigare Windows. Jag gav dock snabbt upp OpenVPN klient, i synnerhet OVPNs egna som iaf då var en kraschfest, och kör det i en egenbyggd router istället.