Permalänk

Bygga egen gaming dator!

Tjena!
Jag har lirat på min dator i många år nu och känner att den inte längre räcker till. Jag har bestämt mig för att bygga en sprillans ny, chassi är nog det enda jag behåller.
Jag har kikat på en processor, "Intel Core i5 8600k 3,6 GHz socket 1151.2" Som gick för runt 2,3k. Skulle behöva hjälp att då hitta ett moderkort och ramminne som passar bra till processorn ovan. Jag är inte så jätte kunnig när det gäller datorer så om jag skulle skriva något knasigt får ni gärna rätta mig!
Processorn-

De krav jag har för datorn är att jag vill kunna spela cs med minst 180 + fps, Pubg med helt ok fps, (80+ iaf).
Har inte en fast budget riktigt ännu men runt 8k.
Skriv då gärna förslag på delar och komponenter som ni vet skulle passa budget och krav! Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

@Linus Claesson: 80+ fps får du nog inte på pubg med en dator för 8k tyvärr då det är ett väldigt dåligt optimerat spel.

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk

@Linkan0039: runt 8 k, som sagt inte riktigt en fast budget ännu, och sen 10 fps hit och dit gör inget

Permalänk
Medlem

Med den budgeten, om du siktar på att köpa nytt, så får du nog tänka över dina processoralternativ. 8600K med moderkort ram osv kommer att göra att du har på tok för lite pengar över till ett grafikkort som inte kommer flaska rejält.

Antingen lär du sikta in dig mer på budgetalternativ eller så får du överväga att gå begagnat, iaf på vissa delar (främst gpu)

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600 och ett GTX 1060 går för ca 8000-9000 idag. Det ger dig en stadig FPS på 200+ fps i CSGO och runt 60-100 fps på PUBG beroende på settings.

Ryzen 2600 är på ingång om du vill vänta, den kommer ge dig lite mer spelprestanda för samma pris

Permalänk

@Gurraahh: Har du förslag på en annan processor? Som endå bör klara av pubg o cs osv.

Permalänk

@NewCamps: Du har inga förslag på en intel i5 som ksk är lite billigare än den jag har länkat men endå funkar med ett 1060? föredrar intel över amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus Claesson:

@NewCamps: Du har inga förslag på en intel i5 som ksk är lite billigare än den jag har länkat men endå funkar med ett 1060? föredrar intel över amd.

intel i5 8400 är det väl så i fall. Går ej att överklocka dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus Claesson:

@NewCamps: Du har inga förslag på en intel i5 som ksk är lite billigare än den jag har länkat men endå funkar med ett 1060? föredrar intel över amd.

Problemet med Intel är priser på moderkort, billigaste z370 chipset ligger på ca 1300.
En i5 8400(GÅR EJ ATT ÖVERKLOCKA) betyder en extra kostnad på 400-500 och en i5 8600k skulle kosta ca 1200 extra för att det icke ingår en kylare. Detta om man jämför med AMD's plattform i samband med ett 1600.

Sedan så ingår det en kylare med Ryzen processorn, en som är kapabel till smått överklock och som fungerar väldigt bra för att vara en stockkylare.
För att avsluta det hela så har Ryzen plattformen support framtill år 2020, detta betyder att du lätt kan byta ut din CPU till en nyare utan att behöva byta moderkort i framtiden.

Det jag vill höra från dig är varför du föredrar Intel över AMD speciellt nu när du har en låg budget.

Permalänk
Medlem

Missförstå mig rätt, jag har själv gått över till Ryzen, men... Fortfarande är mycket av OS, webbläsare och spel mer beroende av frekvens än antal kärnor. En Core i3 7300 med en Hyper 212 Evo är billigare än Ryzen 5 1600 och det finns inga garantier att Ryzen överklockar till 4GHz. Dessutom har du möjlighet att använda Intel RST med t.ex. RAM cache. För många kommer Intel att "kännas snabbare" eftersom fönster, video och många program laddas snabbare.

Det sagt håller jag med @NewCamps om att Ryzen 5 1600 är lite av kung i det här segmentet. För att få något som "känns" lite snabbare när du startat CS:GO ger du upp 4 riktiga kärnor. Vill du streama dina spel, redigera video eller använda fler program samtidigt kommer det att straffa sig.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11427548/

Permalänk
Medlem

En variant med AMD skulle kunna se ut:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11427765/

SSD är lite mindre och i stock är CPU prestanda ingen större skillnad i flesta spel. Men i flertrådade program eller om du kör program i bakgrunden kommer Ryzen att vara snabbare. Dessutom kan du överklocka.

Ett https://www.inet.se/produkt/5402858/gigabyte-geforce-gtx-1060... ryms nästan i budgeten och är nog värt de extra slantarna.