Bahnhof och Framtidens bredband i Göteborg (iTUX) - låg prestanda på kvällen

Permalänk
Medlem

Möjligtvis finns det flera olika lokalisationer med infrastrukturen och enbart delar av den blir överbelastad rimligtvis.
Men mycket svårövergripbart problem helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Att det kan vara så kan jag också tänka mig. Samtidigt verkar det inte finnas någon symmetri i problemen och den tillfälliga lösningen med att byta IP med tanke på att en del användare inte mäter någon direkt förbättring efter den åtgärden.

Jag tycker mig se symmetri. Vi har antagligen två problem:
1. Bahnhof har ett CGNAT-relaterat. Detta drabbar kunder med CGNAT i hela nätet. Om det sedan är limiterat till en eller samtliga CGNAT-routrar och därmed bara vissa eller alla deras kunder får de svara på.
2. Lokala överbelastade punkter i iTUX-nätet. Detta träffar tex OwnIT-kunden som inte har CGNAT vad jag hört, eller de som rapporterar att byte till publikt inte hjälpt.

Jag tror att om vi börjar kolla på de som testat med publikt IP och det _inte_ fungerat för så kommer vi antagligen kunna pin-pointa det till ett rätt precist lokalt område i Göteborg plus minus några stycken som kanske borde installera om sina datorer istället.:-P

Sedan är frågan också för de som bytt till publikt och det inte hjälpt för, om de faktiskt bytt till publikt genom ex dhcp.bahnhof.se, eller om de antog de fick publikt så snart de anslut direkt till fibermodemet. Det var ju det som hände den jag kommenterade innan, som trodde den hade publikt IP då den var ansluten direkt till fibermodemet, men för vilken hastigheten inte blev bra för förrän den "aktiverade" sin dator, något jag inte har svar på än vad jag kan se, men antar innebär att det var först då denne person faktiskt aktiverade publikt IP genom dhcp.bahnhof.se.

Det är också därför det blir så viktigt att kontakta sin tjänsteleverantör då man har problem som detta, eftersom de på ett helt annat sätt (om de har vettig supportpersonal) kan hjälpa med felsökning, faktiskt kunna svara på om du har testat med ett publikt IP eller inte, kan hjälpa att verifiera om problemet du har är relaterat till något problem hos dem eller ett problem i nätet, men också kunna påtala för de som driftar nätet (i detta fallet iTUX) om det finns ett problem där, och kan de skicka iväg en lista på sådär tio kunder som har problem så blir det också lättare för de som driftar nätet att kanske se gemensamma nämnare i felrapporterna. Och som därmed kan se till att det är just ditt problem som blir löst. Man får tänka på att det finns sådär 72 000 anslutningar [1] i detta nätet, och med ett så stort nät är det inte ovanligt att det är flera parallella problem som pågår samtidigt, men utan felrapporter är det svårt att uppmärksamma då alla inte kanske fångas av monitoreringar (CPU-användinng och bandbredd ser bra ut, men switchen har fått spel och slänger var 10 paket ändå), men också veta vilka av dem som bör prioriteras utefter kundpåverkan av de man ser.

[1] https://poseidon.goteborg.se/nyheter/framtidens-bredband-teck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Jag tycker mig se symmetri. Vi har antagligen två problem:
1. Bahnhof har ett CGNAT-relaterat. Detta drabbar kunder med CGNAT i hela nätet. Om det sedan är limiterat till en eller samtliga CGNAT-routrar och därmed bara vissa eller alla deras kunder får de svara på.
2. Lokala överbelastade punkter i iTUX-nätet. Detta träffar tex OwnIT-kunden som inte har CGNAT vad jag hört, eller de som rapporterar att byte till publikt inte hjälpt.

Jag tror att om vi börjar kolla på de som testat med publikt IP och det _inte_ fungerat för så kommer vi antagligen kunna pin-pointa det till ett rätt precist lokalt område i Göteborg plus minus några stycken som kanske borde installera om sina datorer istället.:-P

Sedan är frågan också för de som bytt till publikt och det inte hjälpt för, om de faktiskt bytt till publikt genom ex dhcp.bahnhof.se, eller om de antog de fick publikt så snart de anslut direkt till fibermodemet. Det var ju det som hände den jag kommenterade innan, som trodde den hade publikt IP då den var ansluten direkt till fibermodemet, men för vilken hastigheten inte blev bra för förrän den "aktiverade" sin dator, något jag inte har svar på än vad jag kan se, men antar innebär att det var först då denne person faktiskt aktiverade publikt IP genom dhcp.bahnhof.se.

Det är också därför det blir så viktigt att kontakta sin tjänsteleverantör då man har problem som detta, eftersom de på ett helt annat sätt (om de har vettig supportpersonal) kan hjälpa med felsökning, faktiskt kunna svara på om du har testat med ett publikt IP eller inte, kan hjälpa att verifiera om problemet du har är relaterat till något problem hos dem eller ett problem i nätet, men också kunna påtala för de som driftar nätet (i detta fallet iTUX) om det finns ett problem där, och kan de skicka iväg en lista på sådär tio kunder som har problem så blir det också lättare för de som driftar nätet att kanske se gemensamma nämnare i felrapporterna. Och som därmed kan se till att det är just ditt problem som blir löst. Man får tänka på att det finns sådär 72 000 anslutningar [1] i detta nätet, och med ett så stort nät är det inte ovanligt att det är flera parallella problem som pågår samtidigt, men utan felrapporter är det svårt att uppmärksamma då alla inte kanske fångas av monitoreringar (CPU-användinng och bandbredd ser bra ut, men switchen har fått spel och slänger var 10 paket ändå), men också veta vilka av dem som bör prioriteras utefter kundpåverkan av de man ser.

[1] https://poseidon.goteborg.se/nyheter/framtidens-bredband-teck...

Vi får se när lösningen kommer och vad den består i. Klart är att problemet har olika karaktär för flera av användarna även om det också finns likheter. Än så länge verkar ju leverantörerna gå på symptom för att hitta orsak.

Permalänk
Medlem

Har Banhof 100/100 igenom iTUX och har haft problem med internet sedan 04-08.

Under alla tider på dygnet så får jag problem med att mina förfrågningar ut på nätet timar ut. Kör jag en trace route så är det alltid de två första hoppen som timar ut. När det är som värst så timar alla hopp ut förutom till itux-framtiden-A336-gw.bahnhof.net. Har knappt kunnat använda mitt internet på en vecka nu. Det tog mig t.ex ca 25 minuter att logga in på sweclockers

Har nyligen skaffat fiber men det verkar som att det här är ett återkommande problem i nätverket om man googlar på det men brukar det ta så här lång tid att åtgärda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloch:

Har Banhof 100/100 igenom iTUX och har haft problem med internet sedan 04-08.

Under alla tider på dygnet så får jag problem med att mina förfrågningar ut på nätet timar ut. Kör jag en trace route så är det alltid de två första hoppen som timar ut. När det är som värst så timar alla hopp ut förutom till itux-framtiden-A336-gw.bahnhof.net. Har knappt kunnat använda mitt internet på en vecka nu. Det tog mig t.ex ca 25 minuter att logga in på sweclockers

Har nyligen skaffat fiber men det verkar som att det här är ett återkommande problem i nätverket om man googlar på det men brukar det ta så här lång tid att åtgärda?

Skicka gärna in felrapport till supporten med all möjlig information (även det IP din router/gateway får; om du sitter bakom CGN så börjar det med 100.), det underlättar att hitta ett eventuellt mönster för att snabbare lokalisera ett fel, eller möjligen flera fel.

Permalänk
Medlem

@Soir: Hur? Jag har försökt att ringa in hela veckan, när jag väl fick prata med någon så sa dem att en driftstörning redan är registrerad så jag behöver bara vänta så får jag ett sms när det är löst. Samma sak om jag går in på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloch:

@Soir: Hur? Jag har försökt att ringa in hela veckan, när jag väl fick prata med någon så sa dem att en driftstörning redan är registrerad så jag behöver bara vänta så får jag ett sms när det är löst. Samma sak om jag går in på hemsidan.

Det beskedet bör du inte nöja dig med. Där gjorde Bahnhof support det alltför enkelt för sig... Att få registrerat en felanmälan med ett ärendenummer (id) är bra om du behöver utveckla något angående det problem du har med din anslutning. Det har också Bahnhof själva efterfrågan tidigare i den här tråden "Vi är medvetna om hastighetsproblemet som ni upplever och felsöker så gott det går. Men vi behöver fler felanmälningar från er som är Bahnhofkunder för att kunna felsöka ännu mer". När du skriver att du försökt felanmäla via hemsidan är det här du menar ? https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof i Göteborg via Telia Öppen Fiber, och har de senaste typ 4 veckorna börjat tappa internetförbindelsen någon gång per dag (vad jag märkt iallafall). Kommer tillbaka efter typ 10 sekunder. Har publik IP. Kommer upp i 80mbit fast att jag ska ha 100.

Kan det ha något med samma problem att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Det beskedet bör du inte nöja dig med. Där gjorde Bahnhof support det alltför enkelt för sig... Att få registrerat en felanmälan med ett ärendenummer (id) är bra om du behöver utveckla något angående det problem du har med din anslutning. Det har också Bahnhof själva efterfrågan tidigare i den här tråden "Vi är medvetna om hastighetsproblemet som ni upplever och felsöker så gott det går. Men vi behöver fler felanmälningar från er som är Bahnhofkunder för att kunna felsöka ännu mer". När du skriver att du försökt felanmäla via hemsidan är det här du menar ? https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Precis därför jag ringt dagligen. Ja, på deras hemsida så är det den sidan jag kommer till. Utöver telefon numret så har de varken email, chat eller kontakt formulär

Så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Deras system verkar ju vara byggda så att man inte ska kunna kontakta dem gällande ett känt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Jag har Bahnhof i Göteborg via Telia Öppen Fiber, och har de senaste typ 4 veckorna börjat tappa internetförbindelsen någon gång per dag (vad jag märkt iallafall). Kommer tillbaka efter typ 10 sekunder. Har publik IP. Kommer upp i 80mbit fast att jag ska ha 100.

Kan det ha något med samma problem att göra?

Det är nog tveksamt. Det problemet som är aktuellt här har det gemensamt att det är användare inom det s k Framtidens Bredband i Göteborg, alltså fibernät för fastigheter inom Bostadsbolaget, Poseidon och Familjebostäders områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloch:

Precis därför jag ringt dagligen. Ja, på deras hemsida så är det den sidan jag kommer till. Utöver telefon numret så har de varken email, chat eller kontakt formulär

Så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Deras system verkar ju vara byggda så att man inte ska kunna kontakta dem gällande ett känt problem.

Om du ringer till dem och inte uppger personnummer i samtalsfördelaren utan bara knappar dig vidare och när du får svar begär du att få göra en felanmälan. Vad du beskrev här ovan är problemet du upplever annorlunda än vad andra har, t ex oberoende av tiden på dygnet så har du långa svarstider med timeout. Bahnhof måste göra en analys av problemet innan de kan avfärda en felanmälan som om att de redan känner till vad orsaken är.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma problem med iTUX och Bahnhof sedan två år tillbaka. Har ringt kundtjänst en gång för ett bra tag sedan, de kände då inte till problemet till samma utsträckning som idag. Har tyvärr varit för upptagen för att hålla på och mäta och rapportera och felanmäla.

Föräldrarna har Bahnhof via Telia öppen fiber, där funkar allt problemfritt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag har upplevt samma problem med iTUX och Bahnhof sedan två år tillbaka. Har ringt kundtjänst en gång för ett bra tag sedan, de kände då inte till problemet till samma utsträckning som idag. Har tyvärr varit för upptagen för att hålla på och mäta och rapportera och felanmäla.

Föräldrarna har Bahnhof via Telia öppen fiber, där funkar allt problemfritt.

Intressant och bra att du skriver om det här. Det hjälper till att få en kartläggning på hur det står till med Framtidens Bredband och med dess tjänsteleverantörer. Jag startade en tråd här på Sweclockers för några år sedan angående samma symptom och problem som jag och många med mig upplever nu igen. Efter förra perioden, jag minns inte hur många veckor den varade, avhjälptes problemen och anslutningen funkade normalt (enligt vad jag betalade för).

Om jag får ge dig ett råd bör du absolut göra en felanmälan till Bahnhof och få ett ärende registrerat. Det är svårt att reklamera något som det inte finns någon dokumentation över.

Permalänk
Medlem

Pratade med support tidigare idag runt lunchen, försökte erbjuda mig att skicka in information kring problemen jag upplever men blev informerad om att problemet är lokaliserat och håller på att lösas nu samt att mina symptom med time out var identiskt med problemet som är registrerat. Ingen information ifrån mig behövdes.

Betyder detta att vi har flera problem samtidigt om det nu enbart är jag i tråden som har problem med att de två första hoppen alltid får time out?

Vilket problem är det då som står under "Aktuel Driftinfo"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloch:

Pratade med support tidigare idag runt lunchen, försökte erbjuda mig att skicka in information kring problemen jag upplever men blev informerad om att problemet är lokaliserat och håller på att lösas nu samt att mina symptom med time out var identiskt med problemet som är registrerat. Ingen information ifrån mig behövdes.

Betyder detta att vi har flera problem samtidigt om det nu enbart är jag i tråden som har problem med att de två första hoppen alltid får time out?

Vilket problem är det då som står under "Aktuel Driftinfo"?

Det är ju en helt unik förmåga den supportmedarbetaren har, att inte ens behöva ta del av den information som du erbjuder, göra en analys av innehållet och vad du vill förmedla men ändå klara av att avgöra att de problem du upplever har med det pågående felet att göra. Hoppas du får dina problem fixade om det nu är på gång att lösas allmänt.

Permalänk
Medlem

iTUX, Framtidens Bredband, Bitcom, Lindholmen

iTUX, Framtidens Bredband, Bitcom, Lindholmen.
Bitcom, 100/100 Fast IP.
Loggat var 15:e minut ett par dagar, mest för nyfikenhet.
Blå, download.
Röd, upload.

Tilläggsinformation
Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Det är ju en helt unik förmåga den supportmedarbetaren har, att inte ens behöva ta del av den information som du erbjuder, göra en analys av innehållet och vad du vill förmedla men ändå klara av att avgöra att de problem du upplever har med det pågående felet att göra. Hoppas du får dina problem fixade om det nu är på gång att lösas allmänt.

jag uttryckte mig rätt kasst. Efter att han fråga efter kundnummer så så han att ärendet är registrerat. jag nämnde att det kanske inte var samma problem. mitt är att två första hoppen för varje förfrågan får time out och erbjöd mig att skicka in det jag samlat ihop. först då fick jag reda på att det faktiskt gällde samma ärende och att felet var lokaliserat. men problem kvarstår fortfarande och ärendet har inte blivit uppdaterat. vet fan inte vad jag ska göra. kanske prova att ringa igen och hoppas på någon som gör sitt jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, något verkar vara gjort nu under eftermiddagen. Mina hastigheter ser lite mer stabila ut i hämtning. Någon annan som kan verifiera liknande eller är det bara jag?

Permalänk

Nu har min uppkoppling fungerat sedan i lördags ungefär så antar att Ownit/iTUX varit och gjort någonting. Hur är det för er Bahnhofanvändare? Fortfarande prestandaproblem eller är det åtgärdat för er också?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

Mitt har fungerat sedan jag skaffade publikt ip.
Bor i gamlestaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Nu har min uppkoppling fungerat sedan i lördags ungefär så antar att Ownit/iTUX varit och gjort någonting. Hur är det för er Bahnhofanvändare? Fortfarande prestandaproblem eller är det åtgärdat för er också?

Jag har också haft normal hastighet kvällstid sedan helgen, till och med utan publik IP, så något har uppenbarligen fixats. (iTUX, Bahnhof 100/10, Lunden)

Permalänk
Medlem

Även min anslutning, när jag testar med den IP som förut gav min taskiga värden, verkar funka normalt. Jag har i och för sig bara testat nu ikväll och ska köra några tests till.

Tid 20:10 - 240,85/82,68 Mbit/s, latenstid 12,38 ms
Tid 20:17 - 239,17/87,93 Mbit/s, latenstid 12,41 ms

Mycket bättre värden nu, som sagt, men inte vad jag genomsnittligt haft tidigare. Det har legat på 248/100, latenstid 4 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Även min anslutning, när jag testar med den IP som förut gav min taskiga värden, verkar funka normalt. Jag har i och för sig bara testat nu ikväll och ska köra några tests till.

Tid 20:10 - 240,85/82,68 Mbit/s, latenstid 12,38 ms
Tid 20:17 - 239,17/87,93 Mbit/s, latenstid 12,41 ms

Mycket bättre värden nu, som sagt, men inte vad jag genomsnittligt haft tidigare. Det har legat på 248/100, latenstid 4 ms.

Vilken testserver hamnar du på?
Senast jag försökte hamnade jag i Sthlm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har Framtidens bredband, iTux och Bahnhof som du, men har 100/100 och bor i Högsbohöjd. Jag sätter ihop ett litet script och låter det köra en gång i timmen på servern några dagar, återkommer.

Edit: Jag kommer använda följande script för att mäta upp/ned-kopplingshastigheten för min anslutning. Jag har ett cron-job som kör scriptet varje timme. Sätter en notifikation om att återkomma till den här tråden nästa söndag, så får vi se vad resultatet är! Känn full frihet att ta scriptet och använda det!

Slutligt resultat. Varje mätning är medelvärdet av tre mätningar, gjorda så snabbt som möjligt efter varandra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Bahnhof

Tack för alla utförliga felanmälningar, det hjälpte oss att hitta felet och iTUX åtgärdade det den 17/4 runt 16-tiden. Vi hade stor hjälp av era egna mätningar och den info ni delade med er av. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Vilken testserver hamnar du på?
Senast jag försökte hamnade jag i Sthlm...

Stockholm STHIX - default

Permalänk
Medlem

Mina mätvärden har normaliserats nu också. Gott att det fixats
Om jag nu ändå ska klaga lite, så hade jag bättre värden genomsnittligt tidigare. Då låg det på cirka 248/100 och med svarstider kring 4-5 ms. Nu under den senaste tiden har jag cirka 240/90, 12 ms.

Bahnhof skrev här ovan angående felet, "iTUX åtgärdade det den 17/4 runt 16-tiden". Ska kolla med supporten vad det var för fel. Alltid kul att veta. Jag skriver om det här, om jag får något svar från de...

Jag tycker att det var en bra samverkan vi alla hade angående det här problemet. Att få veta om, och i så fall hur, det är i andra områden och delar av nätet ger en ganska tydlig bild om vilken nivå felet ligger på. Här var det ju ett flertal, även med andra ISP, som hade liknande symptom som jag upplevde. Sedan slutade alltihop också som vi inledningsvis trodde, att iTUX åtgärdade det den 17/4 runt 16-tiden.

Tack för era bidrag och inlägg i tråden !

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Om jag nu ändå ska klaga lite, så hade jag bättre värden genomsnittligt tidigare. Då låg det på cirka 248/100 och med svarstider kring 4-5 ms. Nu under den senaste tiden har jag cirka 240/90, 12 ms.

4-5 ms har du inte från Göteborg till Stockholm så det lär ha varit en annan testserver tidigare. Testa olika på Bredbandskollen

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

4-5 ms har du inte från Göteborg till Stockholm så det lär ha varit en annan testserver tidigare. Testa olika på Bredbandskollen

Nej, det är rätt. Jag blandade ihop resultaten. 4-5 ms var mot Göteborg och inget annat !

Däremot när jag nu testar mot Göteborg, sedan felet blev avhjälpt, är inte svarstiden lika bra som jag hade tidigare. Så här ser det ut numer:
242,90/93,17 Mbit/s, latenstid 15,66 ms
246,23/92,22 Mbit/s, latenstid 20,72 ms
243,92/93,82 Mbit/s, latenstid 24,22 ms
240,67/91,78 Mbit/s, latenstid 12,97 ms
244,27/95,80 Mbit/s, latenstid 15,66 ms
242,44/93,68 Mbit/s, latenstid 13,97 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Nej, det är rätt. Jag blandade ihop resultaten. 4-5 ms var mot Göteborg och inget annat !

Däremot när jag nu testar mot Göteborg, sedan felet blev avhjälpt, är inte svarstiden lika bra som jag hade tidigare. Så här ser det ut numer:
242,90/93,17 Mbit/s, latenstid 15,66 ms
246,23/92,22 Mbit/s, latenstid 20,72 ms
243,92/93,82 Mbit/s, latenstid 24,22 ms
240,67/91,78 Mbit/s, latenstid 12,97 ms
244,27/95,80 Mbit/s, latenstid 15,66 ms
242,44/93,68 Mbit/s, latenstid 13,97 ms

Hur ser det ut om du kör en traceroute till 192.36.133.235 (BBKs GBG-server)?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz