Permalänk
Inaktiv

Ni som dricker whisky, varför?

Jag har aldrig fattat hur man kan tycka om whisky.
Men vad det verkar är det ju så många som tycker det är "gott". Vad är det ni gillar med det?
Är det att det är romantiserat genom film/musik/litteratur?
Det smakar ju värre än ren brännvin om vi ska vara ärliga, och ren brännvin är ju inte heller gott.

Jag utgår ifrån att allt handlar om att man är lite cool och macho om man dricker whisky, annars får ni försöka förklara vad det är som är så "gott" med det.

Permalänk
Avstängd

Det är väl standard, smaken är som baken?

Jag gillar inte alls brännvin men är förtjust i whisky

Sen beror det såklart på sorten också... Jag föredrar exempelvis Japansk whisky.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Jag har aldrig fattat hur man kan tycka om whisky.
Men vad det verkar är det ju så många som tycker det är "gott". Vad är det ni gillar med det?
Är det att det är romantiserat genom film/musik/litteratur?
Det smakar ju värre än ren brännvin om vi ska vara ärliga, och ren brännvin är ju inte heller gott.

Jag utgår ifrån att allt handlar om att man är lite cool och macho om man dricker whisky, annars får ni försöka förklara vad det är som är så "gott" med det.

Då har du inte smakat god whiskey!

Men för att ungefär svara på din fråga - det smakar bra helt enkelt. Finns vissa som hatar öl och inte förstår varför folk gillar öl, men det har väl med bl.a. smaklökarna att göra.

Smaken är som baken helt enkelt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Jag har aldrig fattat hur man kan tycka om whisky.
Men vad det verkar är det ju så många som tycker det är "gott". Vad är det ni gillar med det?
Är det att det är romantiserat genom film/musik/litteratur?
Det smakar ju värre än ren brännvin om vi ska vara ärliga, och ren brännvin är ju inte heller gott.

Jag utgår ifrån att allt handlar om att man är lite cool och macho om man dricker whisky, annars får ni försöka förklara vad det är som är så "gott" med det.

För att smaken är som baken. Vissa gillar whisky, andra inte. Vissa gillar surströmming, andra inte. Vissa gillar sushi, andra inte. Listan kan göras oändlig.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig tycka om det. I början smakar det skavsår precis som typ Öl, men dricker du då och då så lär du dig uppskatta smaken

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon176726: De flesta jag har pratat med som dricker tex vin, öl och sprit men inte tyckt om whisky har druckit det (i min personliga mening) ”fel”.

Jag hade kunnat skriva ett lååångt inlägg om hur jag anser att whisky ska avnjutas men i korthet är is ett big nono, det ska vara rätt sorts kupat(!) glas och rätt mängd vatten för att frigöra aromer.

Allt kommer i slutändan ner till tycke och smak såklart men personligen dricker jag whisky för just smaken och det till synes oändliga utbudet av olika smaker. Jag brukar skoja om att jag har en whisky för varje sorts måltid, årstid och väderlek. Det kan kanske ligga någon sanning i det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

@NordhNet: Ja det tycker jag verkligen

Jag har ju med min amatörtunga ibland börjat tro att det är en rom som serveras när det gäller typ Balvenie och Aberlour...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nu tror ju inte jag de som gillar whisky tycker det smakar dåligt. Det skulle ju vara väldigt märkligt.

Man måste kunna se saker från ett annat perspektiv än sitt eget. Vissa kommer alltid tycka om saker du inte gillar och du kommer gilla saker som vissa andra inte tycker om.

Jag själv dricker inte kaffe för jag tycker det är vidrigt. Men tydligen verkar folk tycka om det. Jag kan inte förstå varför men jag respekterar det!

Permalänk
Medlem

Antar att det är som alla andra saker som man tycker är äckliga de första gångerna, t.ex. kaffe, öl, ostron, mögelost, eller vad det nu må vara. Äter eller dricker man något tillräckligt många gånger tror jag man kommer tycka om det till slut. Frågan är bara varför man fortsätter när man tycker det är äckligt i början. Kanske är en status-grej?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte Jack Daniels smakade supergott första gången jag provade i mitten av 1980-talet och har aldrig fått en flaska som smakat annat än gudomligt sedan dess.

Behövdes absolut ingen tillvänjning av smaklökarna.

Edit: Och alltid rent, ingen is eller liknande. Det bara förstör den delikata smakbalansen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Whisky är livets vatten
Gärna någon från Islay och då helst en Ardbeg.
Jack Daniels och annan hobby whisky från USA " bourbon " kan jag inte dricka. Om jag ska göra det blir det med Cola

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Antar att det är som alla andra saker som man tycker är äckliga de första gångerna, t.ex. kaffe, öl, ostron, mögelost, eller vad det nu må vara. Äter eller dricker man något tillräckligt många gånger tror jag man kommer tycka om det till slut. Frågan är bara varför man fortsätter när man tycker det är äckligt i början. Kanske är en status-grej?

Hmm, du kanske är något på spåren. Bästa förklaringen so far.
Kan det vara så att man kan vänja kroppen vid vilka smaker som helst bara de typ kopplar rätt nervbanor i skallen på en?
Men i grunden smakar det bäver anus som du säger. Men man kan intala sig själv att det är coolt osv och fortsätta tvinga det i sig tills kroppen har kopplat ihop det med att det är gott eller något flummigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Ni kommer förmodligen aldrig kunna övertala mig med argument som "det smakar bra", "glaset måste vara kupat på rätt sätt", "frigöra aromer".

Hade hoppats att några skulle komma ut ur erkänna att ni dricker det för att det är "coolt"

Hembränt och https://www.pgw.se/old-oak-whisky-12-ar.html någon?

Nej, men det är ju svårt om man själv inte tycker om smaken. Då ska man ju inte tvinga sig på det heller.

Det jag skulle bett någon prova för första gången är typ denna

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/nikka-55102

Och för någon som vill ha något rökigt (som inte är Ardbeg, kan vara lite svårt för nybörjare) så jag tipsat om denna

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/lagavulin-40001

Men detta svaret kommer vara helt annorlunda från någon annan

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Finns ju också folk som tycker öl är gott så smaken är som baken (menar nu inte de som blivit tvingade att dricka öl i hela livet genom grupptryck)?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När jag började dricka whisky tyckte jag att en flaska för 200kr vad god, nu när man oftast dricker flaskor i prisklass 400 och uppåt då börjar man förstå vad en god whisky är för något. Det finns ett helt hav av olika sorter och det är jag glad över!

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

TS: Prova en mildare whisky som t.ex Speyburn 10årig.

Den är väldigt len och en bra inkörsport. Prova att ta det till lite mörk choklad 80%. Smutta lite på whiskyn och försök identifiera de olika smakerna. Efter en flaska eller 2 så är jag säker på att du kommer vilja prova lite kraftigare doningar.

Jag har gillat whisky sen första glaset. Min kompis avskydde det men tyckte det var macho så han tog en kapsyl om dagen i ett par månader och nu är han värre whisky freak än mig.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon176726:

Ni kommer förmodligen aldrig kunna övertala mig med argument som "det smakar bra", "glaset måste vara kupat på rätt sätt", "frigöra aromer".

Hade hoppats att några skulle komma ut ur erkänna att ni dricker det för att det är "coolt"

Hembränt och https://www.pgw.se/old-oak-whisky-12-ar.html någon?

Jag tvivlar på att någon försöker övertala dig till något.
Smaken är olika helt enkelt.
Om man gör något man inte tycker om för att vara ”cool” har man nog andra problem än vad som kan botas här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Whiskey som smakar ostmacka!!

när jag var 15-18 år, smakade på min första whiskey som var typ 50kr litern (who knows where den var tillverkad) och den smakade skit.

"lärde" mig dricka whiskey så sent som 26? på en resa till england, träffa spel polare som jag spelat med sen när jag var typ 15?

iallafall. noob satt man där i ett land där man dricker konstant mer eller mindre. & på en grillfest, kom en polare och sa du och ja, vi delar på den där whiskeyn, och det råkade vara en Jack Daniels tenesse honey, vilket är väldigt lätt att få ner, trots nybörjare.

har däremot provat därefter någon billig bourbon och förstår inte hur man kan dricka de rått giftet!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Jag har aldrig fattat hur man kan tycka om whisky.
Men vad det verkar är det ju så många som tycker det är "gott". Vad är det ni gillar med det?
Är det att det är romantiserat genom film/musik/litteratur?
Det smakar ju värre än ren brännvin om vi ska vara ärliga, och ren brännvin är ju inte heller gott.

Jag utgår ifrån att allt handlar om att man är lite cool och macho om man dricker whisky, annars får ni försöka förklara vad det är som är så "gott" med det.

Tycker verkligen inte det är gott heller, jag kan uppskatta andra starka alkoholhaltiga drycker men whiskey,tequila,sambocca osv... i dont get it!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon176726:

Ni kommer förmodligen aldrig kunna övertala mig med argument som "det smakar bra", "glaset måste vara kupat på rätt sätt", "frigöra aromer".

Hade hoppats att några skulle komma ut ur erkänna att ni dricker det för att det är "coolt"

Hembränt och https://www.pgw.se/old-oak-whisky-12-ar.html någon?

Såg denna mannen prata om whisky för ett tagg sen

Dricker förövrigt sällan alkohol så kan inte säga speciellt mycket om whisky.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Hmm, du kanske är något på spåren. Bästa förklaringen so far.
Kan det vara så att man kan vänja kroppen vid vilka smaker som helst bara de typ kopplar rätt nervbanor i skallen på en?
Men i grunden smakar det bäver anus som du säger. Men man kan intala sig själv att det är coolt osv och fortsätta tvinga det i sig tills kroppen har kopplat ihop det med att det är gott eller något flummigt.

Jag tror att när det kommer till alkoholhaltiga drycker blir man som mycket annat dömd av sin omgivning efter sitt val, folk väljer därför dryck till stor del efter hur man vill bli uppfattad, grupptryck helt enkelt. Alla påverkas av det, men få vill erkänna det. Prova beställ t.ex. en cider när alla sitter och dricker öl eller whisky så ska du få se att minst en person kommer kommentera ditt val. Om du svarar att du inte tycker om öl/whisky kommer de titta på dig som om du vore dum i huvudet. Konsensus är att ju flådigare dryck, desto finare och mognare är man, och de flesta vill bli betraktad som det. Detta varierar säkert beroende på sin umgängeskrets, men om man tänker efter tror jag många känner igen sig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Jag tror att när det kommer till alkoholhaltiga drycker blir man som mycket annat dömd av sin omgivning efter sitt val, folk väljer därför dryck till stor del efter hur man vill bli uppfattad, grupptryck helt enkelt. Alla påverkas av det, men få vill erkänna det. Prova beställ t.ex. en cider när alla sitter och dricker öl eller whisky så ska du få se att minst en person kommer kommentera ditt val. Om du svarar att du inte tycker om öl/whisky kommer de titta på dig som om du vore dum i huvudet. Konsensus är att ju flådigare dryck, desto finare och mognare är man, och de flesta vill bli betraktad som det. Detta varierar säkert beroende på sin umgängeskrets, men om man tänker efter tror jag många känner igen sig.

Spot on, spot on! Du har talets gåva och har övertygat mig med dina flådiga ord
Dock är jag killen som beställer cidern xD

Jag kan förstå det de säger ovan också lite, med att späda ut med vatten så det inte är så starkt. Då är det ju trots allt kanske mest smaken kvar och det kan jag hålla med om är en fråga om smak. Men just något som är ~50% sprit är ju inte gott för någons smaklökar.

EDIT: Genom alla år har jag dock bara sett en vän dricka med vatten. Så utgår ifrån att det inte är så vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag ville verkligen lära mig dricka whisky. Varför? Kommer inte ihåg
Så jag köpte Jack. Provade rent, med is, vatten, frysen, uppvärmd, med cola, fan allt och han moster. Gick inte, smakade alltid lika illa.
Fick prova jag Jim Beam. Skillnaden mellan Jack och Jim var som natt och dag.

Senare fick jag vara med på en whisky provning som hölls utav Stefan Larsson från älvdalens fiskecenter. Helt otrolig människa som fick med sina historier whiskyn och leva på något sätt.
Fick då en helt annan förståelse för hur whisky ska drickas.
Whisky är mer som en hobby än något man dricker för att bli full.

Vill man lära sig dricka whisky så är min rekommendation är att gå på en whisky provning.

Sitter nu och smakar på en Mortlach Rare Old. Men min favorit hittills är nog HP18

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

För att det är gott, förmodligen. Jag gissar att en del, framförallt yngre män, dricker det för att det är "coolt".

Jag tycker inte att det är gott, därför dricker jag det inte. Men jag åt precis makrill i tomatssås och ganska många tycker inte att det är särskilt gott. Förstår man inte att olika människor gillar olika smaker så bör man nog fundera på vad man själv äter och dricker och därefter se om det är något som alla på denna jord äter/dricker.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå och låt gärna bli att "dissa" andras tycke och smak (sådant leder bara till urspårning).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Ibland är det gott som smakbrytare tycker jag, och som kvällsdrink men det är stor skillnad mellan en dålig och en finare wiskey...

Som sagt, Smaken är som röven, klöven...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag är ingen whiskydrickare men vet att olika whisky kan smaka väldigt olika. Sen kan jag förstå att det finns de som gillar smaken/känslan som starksprit ger.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

"Jag tycker om inte om det här, så alla som dricker/äter/gör det måste ha fel".

Jag, likt alla jag känner som dricker whisky, gör det för vi tycker det är gott, och det behöver inte förklaras med ett "varför". Har hänt att man dragit en nitlott och köpt whisky man inte gillar, då pinar man inte i sig flaskan, man häller ut den, eller sparar den som bjud whisky, kanske nån man känner gillar den.

Finns säker folk som dricker whisky andra orsaker som grupptryck eller att de tror det är status i det, men det säger ju mer om de personerna än whisky.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Den enda whiskeyn jag har testat som inte har smakat askfat var nån ~20 år gammal Highland Park. Kan inte se framför mig att jag kommer få idén att lära mig dricka denna brygd. Uppförsbacken är för lång och brant, även om det skulle vara fint att få ingå i gemenskapen.

Permalänk
Medlem

Till TS hade jag först velat fråga ålder men efter att ha läst ett par inlägg så insåg jag att det kanske inte spelar sån stor roll. Sen reagerade jag lite på en och annan som anser att Jack Daniel's inte går att dricka, med eller utan is, det är ju egentligen den mest lättdruckna whiskeyn. Sen om jag ska vara lite (mycket) petig, så är Jack Daniel's inte en bourbon som någon sa, utan det är en "Tennessee Whiskey" vilket betyder att den inte bara görs på så kallad sur mäsk (sour mash som det står på flaskan) utan den filtreras också genom ett 10 meter högt lager av träkol från sockerlönn innan det tappas på tunna. Det är det som gör den så len och mjuk att dricka.
Jag gillar lite olika sorters amerikansk whiskey men jag är extremt svag för Jack Daniel's (så pass mycket freak/störd att jag är med i Tennessee Squire, klubben som bla Frank Sinatra var med i, där jag äger en kvadrattum mark i Lynchburg där dom gör spriten...). Jim Beam är nog favoriten när det kommer till "vanlig" bourbon då den påminner lite om Jack Daniel's då jag anser att den är lite len. Maker's Mark är också god men den kan jag inte trycka i mig en hel flaska för den är för stark i smaken. Återkommer alltid till Jack Daniel's men jag kan ta en scotch då och då bara den inte är rökig, det har jag aldrig fattat.
Jack Daniel's Single Barrel är i mina ögon den absolut godaste whiskeyn man kan dricka.

^^ Världsmästare i att namedroppa varumärke the post...