AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tellus82:

Som sagt, det du vill göra är p state klockning, det är dock inte en rekommendation på alla moderkort, med denna så kommer man behålla varierad vcore och varierad frekvens. Du tappar däremot XFR när du gör detta men performance states blir det du sätter dom till så all core boost blir så hög du sätter den.

Det är däremot inte alla moderkort det funkar bra på och du behöver börja med manuell oc för att se vart du bör landa i frekvens/vcore

Som sagt, vid manuell OC ska du dessutom slå av core performance boost, att lämna detta igång kan skapa förödande spännings toppar med konstiga temporära multiplar och det skapar alltid dålig stabilitet.

Att klocka på AM4 är inte samma som på någon annan plattform om man tittar på de små detaljerna
Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst, jag är helt med! Pillat en del AM4 på jobbet innan.

Det jag menar är att vad jag kan se finns inte ens möjligheten till P state-klockning på det här moderkortet. Det är antingen helt auto, eller helt manuellt vilket då blir fast. Så snart jag ändrar frekvens från auto tappar både Core Performance Boost och CnQ effekt.

Själv lägger jag mig lite lägre i maxprestanda för att ha fungerande P-states, eftersom min burk ligger i eller nära idle majoriteten av tiden. Därför blir det inte värt att jaga några extra procent utöver vad XFR ger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det jag menar är att vad jag kan se finns inte ens möjligheten till P state-klockning på det här moderkortet. Det är antingen helt auto, eller helt manuellt vilket då blir fast. Så snart jag ändrar frekvens från auto tappar både Core Performance Boost och CnQ effekt.

Själv lägger jag mig lite lägre i maxprestanda för att ha fungerande P-states, eftersom min burk ligger i eller nära idle majoriteten av tiden. Därför blir det inte värt att jaga några extra procent utöver vad XFR ger.

Jag vet inte om detta är grejen och inte brytt mig om att testa. Skriv upp dina inställningar för kocken du vill ha. Sätt tillbaka bios till default och knappa in allt igen. Jag misstänker att det fungerar tills man går in i bios en andra gång och ändrar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kolla i eufi efter advanced/AMD CBS/Zen common/custom pstates/
Kan även ligga direkt under CBS.
Men åter igen, kör absolut inte med core performance boost påslaget i eufi med klockning alls, det är inte en god idé.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tellus82:

Kolla i eufi efter advanced/AMD CBS/Zen common/custom pstates/
Kan även ligga direkt under CBS.
Men åter igen, kör absolut inte med core performance boost påslaget i eufi med klockning alls, det är inte en god idé.

Har letat igen nu, finns tyvärr ingen sådan meny eller något liknande. Lite mer Google-fu än jag orkade med i natt säger att MSI helt enkelt inte har med möjlighet till P state-klockning på sina X370-moderkort. Det verkar vara en efterfrågad feature av många, dock än så länge utan gehör.

Kort och gott, jag nöjer mig med vad XFR ger tills vidare då det är bästa kompromissen för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har letat igen nu, finns tyvärr ingen sådan meny eller något liknande. Lite mer Google-fu än jag orkade med i natt säger att MSI helt enkelt inte har med möjlighet till P state-klockning på sina X370-moderkort. Det verkar vara en efterfrågad feature av många, dock än så länge utan gehör.

Kort och gott, jag nöjer mig med vad XFR ger tills vidare då det är bästa kompromissen för mig.

Ja om du inte gör något med tunga AVX workloads så kommer klockning ge som bäst 5% men troligen mer åt 3% vid max antal kärnor belastade. Om jag skulle köra en 2000 serie X modell skulle jag se till att köra bra minneshastighet med manuellt polerade timings & lämna själva CPU stock, detta kan ge så mycket som uppåt 10% eller mer på 2000 serien, det du däremot kan pilla lite på är XFR throttling gränserna och släppa lite på reglerna, även detta är moderkortsberoende om det finns eller ej, MSI är väl inga höjdare på att fixa features så tyvärr.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tellus82:

Ja om du inte gör något med tunga AVX workloads så kommer klockning ge som bäst 5% men troligen mer åt 3% vid max antal kärnor belastade. Om jag skulle köra en 2000 serie X modell skulle jag se till att köra bra minneshastighet med manuellt polerade timings & lämna själva CPU stock, det du däremot kan pilla lite på är XFR throttling gränserna och släppa lite på reglerna, även detta är moderkortsberoende om det finns eller ej, MSI är väl inga höjdare på att fixa features så tyvärr.

Nej, precis, den lilla vinsten känns verkligen inte värt ställt mot sidoeffekterna. Ska pilla mer med minnestimings, kör 16-15-15-36 i 3 200 MHz nu. Finns säkert lite till att hämta där, bara för sakens skull om inte annat.

Tyvärr finns inga separata XFR-inställningar alls, precis som du misstänker. Eller ja, om de finns ligger de i någon meny jag än så länge inte hittat. Vid det här laget har jag harvat igenom varenda tabb typ 10 gånger dock, så..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, precis, den lilla vinsten känns verkligen inte värt ställt mot sidoeffekterna. Ska pilla mer med minnestimings, kör 16-15-15-36 i 3 200 MHz nu. Finns säkert lite till att hämta där, bara för sakens skull om inte annat.

Tyvärr finns inga separata XFR-inställningar alls, precis som du misstänker. Eller ja, om de finns ligger de i någon meny jag än så länge inte hittat. Vid det här laget har jag harvat igenom varenda tabb typ 10 gånger dock, så..

Kör du B-die minnen så finns det en hel del att hämta, speciellt med även sekundära timings fixade där AM4 har en tendens att sätta extremt slappa timings automatiskt, det har blivit lite bättre med 2000 serien men det är långt ifrån perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Klocka till 5GHz och låt den köra tills datorn ryker och processorn brunnit upp

Kommer inte att hända. Jag är rädd om mina grejer. Just nu lär jag inte köpa någon dator då katten är dålig och pengarna kommer att hamna där istället. Liv går före metallskrot

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Kommer inte att hända. Jag är rädd om mina grejer. Just nu lär jag inte köpa någon dator då katten är dålig och pengarna kommer att hamna där istället. Liv går före metallskrot

Har kvar "gamla Bettan" en FX-8350, med 32 GB ECC minne, på en Asus Sabertooth v2 bräda, henne är jag rädd om.
https://valid.x86.fr/0q5pkm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har kvar "gamla Bettan" en FX-8350, med 32 GB ECC minne, på an Asus Sabertooth v2, bräda, henne är jag rädd om.

Kan ju vara bra om man är tvungen att installera om en datorn vilket tar sin tid. Man vill ju kunna komma ut på nätet under tiden också och då är en extra dator bra att ha till hands

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Kan ju vara bra om man är tvungen att installera om en datorn vilket tar sin tid. Man vill ju kunna komma ut på nätet under tiden också och då är en extra dator bra att ha till hands

Flänger runt en del via jobbet Bettan snurrar i min övernattningslägenhet.
Fallout 4 funkar fint i 60fps, om man drar ned skuggor och goodrays.
Kommer inte ihåg om övriga inställningar är high eller ultra, har för mig high med texturer i ultra.

edit
Verkar som att Emils senaste inlägg modererades bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Den kostar ju lika mycket som en Core i7 8700K som uppenbarligen är bättre för de flesta. Känns som en miss från AMD. Hade gärna sett den över 500 kronor billigare för att den skulle varit aktuell för mig, nu väljer jag ju bara 8700K istället.

Bättre om man nästan uteslutet spelar utan att streama. Som numera mer upplyst och aktiv konsument väljer jag AMD framför intel för att gynna konkurrensen, kan leva med lite lägre FPS i spel generellt till förmån för bättre produktivitet och mindre belastning på SPU samt lägre temperaturer utan att behöva delidda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mookachacka:

Bättre om man nästan uteslutet spelar utan att streama. Som numera mer upplyst och aktiv konsument väljer jag AMD framför intel för att gynna konkurrensen, kan leva med lite lägre FPS i spel generellt till förmån för bättre produktivitet och mindre belastning på SPU samt lägre temperaturer utan att behöva delidda.

Och med dessa processorer så förlorar man ju inte ens mycket i spelprestanda alls. Intel kommer nog få det svettigt i senare generationer

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk: Min son verkar också nöjd ännu med min gamla FX-8350.
Och nvidia 660 sli.Fast allt han gör vid datorn är att spela.
Med moderkortet Asus M5A99FX Pro R2,0

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Frågan är var du får idén ifrån att priserna skulle sänka så mycket? Har det inte gjort förut och tyvärr så tror jag inte man får mycket för en begagnad cpu speciellt inte Ryzen

Från prisjakt prishistorik

Permalänk
Medlem

Har ni några länkar till recensioner av 2700X/2600X där de även har med AMD grafikkort (typ Vega56/64)?

Har bara sett en rätt liten bench på https://www.eteknix.com/ryzen-2700x-1080-ti-vega-64-gaming-pe... , men skulle gärna läsa något mer om det fanns.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd

Plockade upp en 2700x på lunchen, någon som vill plocka upp en 1800x i Stockholm?

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av andda715:

För övrigt så anser jag work stealing bör förstöras (nåja, åtminstone är det för enkelt att både använda och missbruka idag). Work stealing funkar fint inom kluster men bryter ned fullständigt när det blir fler kärnor och minneshiarkier. 😉

Du blandar inte ihop "work-stealing" med "work sharing / job scheduler"?

Är en egentligen överförenkling att hävda att spel specifikt använder "work-stealing", det är bara en av fler varianter av metoder där man designar sitt system så en dynamiskt varierande parallellism kan spridas över en statisk konfiguration av CPU-kärnor/trådar (statisk för varje specifikt system, men som varierar mellan system).

För diskussionen som pågick ovan kvittar det vilken av dessa som används, alla har samma huvudsyfte: automatiskt använda de CPU-kärnor / trådar som finns i system, något som i praktiken bara händer om det finns tillräckligt med dynamisk parallellism (tillräckligt hög "parallel slackness").

Jeff Preshing (som jobbar på Ubisoft Montreal och är deras "multicore expert") har ett gäng YouTube videos ute där han pratar om hur Ubisofts motorer är designade ur denna aspekt. Deras motorer är mer "work sharing" jämfört med "work stealing".

Fördelen med den förra är enklare implementation, men den har precis de nackdelar du påpekar kring att den i praktiken får problem med skalning när antalet kärnor kliver upp. Metoden har också inget vettigt sett att hantera asymmetri i HW.

Work stealing har under relativt lång tid används i superdatorer med enormt många CPU-kärnor och NUMA-problematik. Givet tillräckligt med dynamisk parallellism så är huvudpoängen med work-stealing över work-sharing att den förra är relativt enkel att skriva så den tar hänsyn till asymmetri. De jag gjort har tagit hänsyn till allt från cache-hierarki, till NUMA till SMT/icke-SMT, det utan att applikationen på något sätt behövts ändras.

Så teoretisk följer alla nämnda metoder samma regler, i praktiken är "work-stealing" mer framtiden. Bra stället att börja läsa för den som vill gräva ner sig i teori

Angående Windows och flytta runt saker mellan kärnor. Problemet med de flesta spel är att de är allt för ivriga med att utnyttja alla CPU-trådar som finns. Ett spel som Far Cry 5 har inte lika många trådar som CPU-trådar, det har fler än så! Detta blir ett problem för Windows i lägen där man momentant råkar ha fler trådar som vill köra än det finns CPU-trådar i systemet. I det läget är Windows extremt aggressiva med att försöka schemalägga varje tråd så snabbt som möjligt, även om det betyder att tråden måste köra på en annan CPU-kärnan än den kördes på precis innan (dåligt ur cache-lokalitetssynpunkt).

Effekten när man tittar i aktiviteteshanteraren blir då att alla CPU-trådar har viss last, det optimala hade varit att färre hade legat närmare 100 %.

Skrivet av mudde:

Som vanligt mycket intressant som skrivs av dig Yoshman!

Reagerade bara lite på detta som gammal fysiker som är ganska okunnig om CPUer.

Är ljusets hastighet relevant för prestanda mellan kärnorna?
Trodde det bara begränsade på transistornivå i kärnan. Mellan dom är det väl latenser eller bandbredd i vad de nu kallar det interface de har mellan kärnorna (infinity fabric) som begränsar?

På en ms som är skalan vi pratar om rör sig ljuset ändå 300 km.

Såg att du redan fått ett svar här. Handlar alltså om att när man har klockfrekvenser i GHz nivå har signalerna mindre än en nanosekund på sig att hinna propagera.

I praktiken har dagens CPUer lite "relativitetseffekt" i form av att flanken på klocksignalerna kommer passera olika delar av kretsen vid lite olika tid. Denna effekt är så pass stor att de som designar lite större kretsar (och en modern high-end x86 är definitivt en sådan "större krets") måste ta hänsyn till denna effekt.

Saker som detta leder till är att man måste hantera saker över flera cykler -> ger latens.

Man kan bara koppla ihop saker rent elektriskt förutsatt att dessa punkter har väldigt snarlik fördröjning av klockflanken, signalen måste ibland ta en längre väg än den logiskt kortaste -> ger latens.

En modern CPU har flera klockdomäner, det måste finnas en viss säkerhetsmarginal (någon form av buffert på typiskt några cykler) mellan klockdomäner -> ger latens. T.ex. så går CPU-kärnan och Infinity fabric på olika klockdomäner i Zen (kärnan och ringbussen går på olika klockdomäner i Core, i all fall sedan Haswell).

Så tiden för att kommunicera mellan kärnor är absolut begränsad av att hastigheten signaler kan breda ut sig är begränsad på ett sätt som spelar roll vid nanosekundnivå! Än värre blir det om man ska gå via RAM, det kostar ett par hundratals CPU-cykler idag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du blandar inte ihop "work-stealing" med "work sharing / job scheduler"?

Nej.

Skrivet av Yoshman:

Så teoretisk följer alla nämnda metoder samma regler, i praktiken är "work-stealing" mer framtiden. Bra stället att börja läsa för den som vill gräva ner sig i teori

Notera dock att det paper som refereras ovan är snart 20 år gammalt (om jag inte läste fel) men som grund till teorin bakom förenklad fork-join-parallelism + work stealing är den fortfarande relevant.

En snabb googling (scholar) så hittar man väldigt snabbt intressant läsning från de senaste fem åren som belyser problemen work stealing-algoritmer får på ex. NUMA, bland annat en del från KTH. Framförallt relevant när inte bara flöde/"throughput" utan även latens är viktigt (som inom ex. spelbranschen). Enklare att läsa de än att jag på ett opedagogiskt sätt ska sitta här och gagga.

I övrigt så tackar jag som vanligt för dina utförliga och pedagogiskt förklarande inlägg.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av andda715:

Nej.

Notera dock att det paper som refereras ovan är snart 20 år gammalt (om jag inte läste fel) men som grund till teorin bakom förenklad fork-join-parallelism + work stealing är den fortfarande relevant.

En snabb googling (scholar) så hittar man väldigt snabbt intressant läsning från de senaste fem åren som belyser problemen work stealing-algoritmer får på ex. NUMA, bland annat en del från KTH. Framförallt relevant när inte bara flöde/"throughput" utan även latens är viktigt (som inom ex. spelbranschen). Enklare att läsa de än att jag på ett opedagogiskt sätt ska sitta här och gagga.

I övrigt så tackar jag som vanligt för dina utförliga och pedagogiskt förklarande inlägg.

Kanske inte du som blandat ihop något då, låter som din referens / dina referenser från KTH gjort det.

Känner till Mats Brorsson som verkar på KTH. Han verkar leda ett team som tvärtom pratar om fördelarna hos OpenMP (som precis som t.ex. Cilk som blev produkter från länken jag listade ovan och Intels TBB)

Från en 2015 års publikation från KTH gänget

"We identify that both data distribution and locality-aware task scheduling improves performance compared to default policies while still providing an architecture-oblivious approach for the programmer."

Fetmarkerade är det kritiska och är här "work stealing" har fördelar över "job schedulering / work sharing" (där hade man ett quad-socket AMD Opteron system). Samma grupp beskriver även samma grundteknik för en lite mer extrem design när det kommer till asymmetri mellan kärnor, TilePro64 (64-kärnor multicore krets med rejäl asymmetrisk RAM latens och potentiellt väldigt hög kostnad för att läsa "fel" cache).

Alla dessa tekniker lämpar sig för "fork-join", dock är det inte det enda de stödjer (där dock exakt vad OpenMP och Cilk men inte nödvändigtvis TBB använder detta till). De system där jag designat "work-stealing scheduler" har varit helt köbaserade där "work-stealing" använts för att avgöra vilken CPU-resurs som ska hantera en viss kö, där varje kö innehåller jobb som inom en kö måste utföras sekventiellt, medan jobb på olika köer kan utföras parallellt.

I Ubisofts programvara kommer det kontext som ger upphov till någon ny form av isolerad beräkning distribuerar jobbet, d.v.s. en form av "push" där avsändaren inte vet något om vilken CPU-kärna/NUMA-zon mottagaren befinner sig på. Specifikt i Ubisofts fall använder man sig av ett gäng köer som signaleras via Win32 "Event objects".

Självklart kommer sådan få problem med NUMA-system, fast hur vanliga är de som spelmaskiner? Vidare kör Ubisoft med "broadcast", d.v.s. logiskt sett väcker man upp alla "worker-threads" som temporärt inte hade något att göra och den som är snabbast "vinner" och tar hand om jobbet. Inte heller helt optimalt när man börjar få riktigt många kärnor (men hur många spelmaskiner har det?).

I "work-stealing" så postas alla nya jobba alltid på den lokala kön för den kontext som skapade jobbet. Verkar kanske skumt, det ger ju ingen parallellism... Fördelen med detta är att om alla CPU-trådar har något att göra ger detta upphov till noll kommunikation mellan CPU-trådar -> perfekt skalning!

Spel och de flesta applikationer utanför superdatorer kommer in ha i närheten så mycket dynamisk parallellism att alla CPU-trådar har något att göra hela tiden. En CPU-tråd som får slut på jobb vet (om man kör med hård CPU-thread affinity, vilket inte alltid är fallet men är ett krav om man vill hantera asymmetri i HW) exakt vilken NUMA-zon den befinner sig på, den vet (då OS som Windows och Linux har APIer för detta) vilka andra CPU-trådar t.ex. L3$ delas med.

Här kan man då enkelt införa heuristik: stjäl i första hand arbete från CPU-kärnor som är "billigt" att kommunicera med, de i samma CCX i Ryzen fallet. Stjäl i andra hand från de på samma NUMA-zon och i sista hand från andra NUMA-zoner (den "andra" kretsen hos ThreadRipper).

Vet man om att arbetet stjäls från en annan NUMA-zon kan man också lägga in annan heuristik, t.ex. att man gör en "deep copy" av "working-set" för jobbet. Potentiellt dyrt , men gör att jobbet sedan utförs mer effektivt. (Att kopiera data är billigare än de flesta tror och är förvånansvärt ofta värt det i multicore-system då man slipper mycket av synkroniseringsproblemen).

Att artikeln jag länkade till är 20 år gammal: visar väl att tekniken är relevant då vi fortfarande pratar om den
Alla lite större förändringar tar väldigt sällan mindre en ett decennium att slå igenom. I detta fall spenderades säker 10 år enbart kring forskning och de senare 10 åren har spenderats till att få in tekniken i kompilatorer, bibliotek och slutligen applikationer.

Tyvärr löser inte den här tekniken huvudproblem för spel: hur extraheras tillräckligt med dynamisk parallellism för 6-8 C modeller på ett sätt som är effektivt? Det går ju ändå framåt, vi ser ju faktiskt en liten vinst med 6C över 4C idag!

Sedan finns det även spel som har lite att jobba på... Råkade köra "process explorer" på Fortnite. Varför har detta spel över 40 trådar som var och en drar någon enstaka procent varje frame (det på en 4C/8T CPU)? Här har vi ett exempel på hur man inte ska designa något om det ska skala bra. Windows eller Linux scheduler, är irrelevant för ingen av dessa har någon chans att göra något riktigt optimalt i detta fall, blir riktigt karusell av trådar som hoppar mellan kärnor

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

på ett sätt är det bra att AMD lägger dem billigare modellerna som inte är maxade, till skillnad ifrån Intel som låser sina billigare varianter så att det finns mindre poäng med att överklocka speciellt när en Delid kan behövas när man når 5ghz sträcket.

Visst dem billigare varianterna har inte lika bra medföljande kylare som en 2700x men om man är seriös om att överklocka så köper man oftast en bättre kylare ändå som kanske även låter mindre.

Jo det har du rätt i.
Ifall man ändå tänkt överklocka och köpa en eftermarknads kylare så är ju 2600/2700 modellerna riktigt lockande.
Man slipper ju delid och dom är ju inte låsta likt intels lägre CPU modeller, så där har ju AMD ett stort plus!

Permalänk
Medlem

@Yoshman
@wowsers
Tack för utmärkta och lärorika svar!

Permalänk
Medlem

Intressant video om StoreMI!

Denna video är intressant för dom som streamar! 2600/X är riktigt stark jämfört med i5-8600K!

Permalänk
Avstängd

Lite orolig något är fel, tom monterat om vattenblocket, får 72-73 grader i Prime95 kört några timmer, låter högt tycker jag

Kör stock på CPU men minnet i DOCP 3200 CAS 14

Kyld med en XSPC RX360, Heatkiller rev3 block. Laing DDC med XSPC top

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Lite orolig något är fel, tom monterat om vattenblocket, får 72-73 grader i Prime95 kört några timmer, låter högt tycker jag

https://i.imgur.com/nbTni6z.png

Kör stock på CPU men minnet i DOCP 3200 CAS 14

Kyld med en XSPC RX360, Heatkiller rev3 block. Laing DDC med XSPC top

Ser att du kör väldigt hög ProcODT men det kanske är auto bara? 68 ohm på ryzen gen 1 behövs inte förräns 3600Mt/s minneshastighet egentligen, vid 3200 borde 48 ohm räcka.

Bortsett från det så skulle jag se upp med vcore & LLC inställningar, en del moderkort kör nämligen rätt höga stock spänningar till 2700x. I övrigt ger Prime rätt svettiga temps på Ryzen. 72 är dock inget allvarligt, inte om det är med 10 graders offset temp, alltså 62 riktiga grader.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@tellus82: Hur vet jag om det är med eller utan offset? Precis allt är på auto/stock settings, förutom minnena som jag ändrat till DOCP och 3200 mhz (G.skill minnen)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@tellus82: Hur vet jag om det är med eller utan offset? Precis allt är på auto/stock settings, förutom minnena som jag ändrat till DOCP och 3200 mhz (G.skill minnen)

Du kan förmodligen justera timings på minnena en hel del från auto inställning men bortsett det så om alla spänningar står på auto så kan moderkortet ändå krana på för hög vcore & SoC, det ser som sagt ut som att det tar i ordentligt med ProcODT, vid 80ohm rekommenderas LN2, du ligger på 68ohm, normalt ligger man runt 48-53.3ohm vid 3200MT/s minneshastighet. Kolla hur hög din vcore är under load, ligger den runt 1.3v eller mer så är den garanterat för hög. Vad jag förstått så ska den ligga runt 1.275v vid all core XFR men vilken Vcore & SoC som 2700x egentligen ska ha verkar en aning osäkert just nu då det verkar variera kraftigt beroende på moderkort.

Edit: Såg precis på bilden lite bättre, 1.1v SoC är OK, 1.3v vcore ser lite högt ut, kan hända att du få sansa LLC lite eller sätta en negativ spännings offset. För det mesta är det en för aggressiv LLC som ställer till det under load.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Du kan förmodligen justera timings på minnena en hel del från auto inställning men bortsett det så om alla spänningar står på auto så kan moderkortet ändå krana på för hög vcore & SoC, det ser som sagt ut som att det tar i ordentligt med ProcODT, vid 80ohm rekommenderas LN2, du ligger på 68ohm, normalt ligger man runt 48-53.3ohm vid 3200MT/s minneshastighet. Kolla hur hög din vcore är under load, ligger den runt 1.3v eller mer så är den garanterat för hög. Vad jag förstått så ska den ligga runt 1.275v vid all core XFR men vilken Vcore & SoC som 2700x egentligen ska ha verkar en aning osäkert just nu då det verkar variera kraftigt beroende på moderkort.

Edit: Såg precis på bilden lite bättre, 1.1v SoC är OK, 1.3v vcore ser lite högt ut, kan hända att du få sansa LLC lite eller sätta en negativ spännings offset. För det mesta är det en för aggressiv LLC som ställer till det under load.

1.3 mycket med alla cores på 100 procent? Min 1800x behövde 1.37 för att rulla på 3.8 ghz OC okej ska titta på spänningarna efter jobbet, tack

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

1.3 mycket med alla cores på 100 procent? Min 1800x behövde 1.37 för att rulla på 3.8 ghz OC okej ska titta på spänningarna efter jobbet, tack

Min 1600X behöver ~1.4 V för 4.0 Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Skrivet av JonkenPonken:

Min 1600X behöver ~1.4 V för 4.0 Ghz.

Gamersnexus har redan visat att deras 2700x behöver så lite som 1.175v vid 4GHz all core blender belastning och prime small fft, detta är en av de stora förbättringarna som gjorts med Zen+ och dess förbättrade tilverkningsprocess. Den "spänningsvägg" man springer in i vid ~4-4,1GHz på Zen är numer förskjuten uppåt på Zen+ vilket gör att du inte springer in i väggen förrns vid 4.2-4.3GHz.

En annan poäng som redan gjorts här är att 2700x med sin XFR kommer må bättre av lägre vcore då de strömbegränsningar som finns för XFR annars orsakar en sänkning av XFR boost frekvensen till den punkt som CPU'n åter igen håller sig inom satta strömvärden. Att då inte krana på så hårt med spänning när det egentligen inte behövs gör att cpu'n kan hålla en högre boost frekvens utan att springa in i dom begränsningar som finns. Precis som med GPU boost på pascal gpu'er.

Visa signatur