Windows 10 April 2018 Update släpps 30 april

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara simpelt för oss som inte riktigt kommit in i Windows 10 än... Hur man tillfälligt undviker denna stora uppdatering utan att missa andra updates? Har pro versionen.
Tänkte att man skulle vänta några veckor med att uppdatera. Har inte riktigt tid med eventuella problem det skulle kunna medföra just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Om allt går väl kommer April Update version 1804 att vara Build 17134.5:
https://thewincentral.com/kb4135051-update-brings-windows-10-...
Jag installerar just nu KB4135051 på en dator för att kolla. Finns nu för insiders i Fast, Slow and Release Preview rings.
Edit:
Verkar fungera ok. Den som är nyfiken och inte vill vänta till måndag kan alltså få version 1804 nu genom att gå med i Insider Program och ladda hem Build 17134.5
"The update comes with new features like the new Timeline feature, Microsoft Edge as well as Cortana improvements and much more. In addition, there are various changes and under the hood improvements to the OS."

17134.5 är den stabila versionen insiders fick den idag, nu ska den packas och göras till ISO samt uppdatera MCT samt uppdatera Windows Update Historik sidan, så man kan ladda ner ISO på måndag, och Windows update för 8 Maj.

win + r och skriv winver så har den lämnad Windows 10 Pro Insiders till bara vara Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Om allt går väl kommer April Update version 1804 att vara Build 17134.5:
https://thewincentral.com/kb4135051-update-brings-windows-10-...
Jag installerar just nu KB4135051 på en dator för att kolla. Finns nu för insiders i Fast, Slow and Release Preview rings.
Edit:
Verkar fungera ok. Den som är nyfiken och inte vill vänta till måndag kan alltså få version 1804 nu genom att gå med i Insider Program och ladda hem Build 17134.5
"The update comes with new features like the new Timeline feature, Microsoft Edge as well as Cortana improvements and much more. In addition, there are various changes and under the hood improvements to the OS."

Skrivet av UMJ:

17134.5 är den stabila versionen insiders fick den idag, nu ska den packas och göras till ISO samt uppdatera MCT samt uppdatera Windows Update Historik sidan, så man kan ladda ner ISO på måndag, och Windows update för 8 Maj.

win + r och skriv winver så har den lämnad Windows 10 Pro Insiders till bara vara Windows 10 Pro.

Nu är ni allt ute och cyklar. Windows 10 April Update är 1803, build 17134.1. kb4135051 är en kumulativ uppdatering, vid varje kumulativ uppdatering så höjs även delta-numret på diverse Windows 10 version som uppdateras. I detta fall går 17134.1 till 17134.5. Deltan höjs endast för att visa att du har senaste uppdateringarna. Däremot efter ca 2-3 månader släpper Microsoft ofta en "Refreshed" ISO, dvs officiella Microsoft ISO filer med senaste uppdateringarna integrerade. Så med andra ord den Windows 10 April Update version ni kommer att ladda ner inom dom närmaste dagarna, veckorna, t.o.m månad kommer att vara 17134.1.

Permalänk
Medlem

Varför gör de inga uppdateringar med saker användarna har velat ha ända sedan det släpptes?
Som möjlighet till en vettig startmeny utan bloatware metro som windows 7.
Eller Aero tema istället för det stela platta windows 10 temat?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av iFlaX:

Nu är ni allt ute och cyklar. Windows 10 April Update är 1803, build 17134.1. kb4135051 är en kumulativ uppdatering, vid varje kumulativ uppdatering så höjs även delta-numret på diverse Windows 10 version som uppdateras. I detta fall går 17134.1 till 17134.5. Deltan höjs endast för att visa att du har senaste uppdateringarna. Däremot efter ca 2-3 månader släpper Microsoft ofta en "Refreshed" ISO, dvs officiella Microsoft ISO filer med senaste uppdateringarna integrerade. Så med andra ord den Windows 10 April Update version ni kommer att ladda ner inom dom närmaste dagarna, veckorna, t.o.m månad kommer att vara 17134.1.

Tack för klarläggandet.
Jag tänkte mig att det skulle bli som när version 1709 släpptes i höstas.
Den iso-fil som jag laddade ned 17 oktober 2017 heter 10.0.16299.15 och inkluderar alltså någon form av patch i förhållande till 16299.1.
Vi får se på måndag vad som Microsoft lägger ut för nedladdning till den som är på hugget och inte vill vänta på Windows update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kan någon förklara simpelt för oss som inte riktigt kommit in i Windows 10 än... Hur man tillfälligt undviker denna stora uppdatering utan att missa andra updates? Har pro versionen.
Tänkte att man skulle vänta några veckor med att uppdatera. Har inte riktigt tid med eventuella problem det skulle kunna medföra just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Man laddar ner och installerar WUMT (Windows Update Mini Tool).
Detta är en liten klient som gör att man kan sköta alla uppdateringar som i tidigare windows versioner, man kan även inaktivera den vanliga windows update i W10 via denna.
Kan dock rekommendera att inte köra de stora uppdateringarna via denna, så när du väl skall köra in den nya versionen av W10 använder man den vanliga updaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man laddar ner och installerar WUMT (Windows Update Mini Tool).
Detta är en liten klient som gör att man kan sköta alla uppdateringar som i tidigare windows versioner, man kan även inaktivera den vanliga windows update i W10 via denna.
Kan dock rekommendera att inte köra de stora uppdateringarna via denna, så när du väl skall köra in den nya versionen av W10 använder man den vanliga updaten.

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Nu är ni allt ute och cyklar. Windows 10 April Update är 1803, build 17134.1. kb4135051 är en kumulativ uppdatering, vid varje kumulativ uppdatering så höjs även delta-numret på diverse Windows 10 version som uppdateras. I detta fall går 17134.1 till 17134.5. Deltan höjs endast för att visa att du har senaste uppdateringarna. Däremot efter ca 2-3 månader släpper Microsoft ofta en "Refreshed" ISO, dvs officiella Microsoft ISO filer med senaste uppdateringarna integrerade. Så med andra ord den Windows 10 April Update version ni kommer att ladda ner inom dom närmaste dagarna, veckorna, t.o.m månad kommer att vara 17134.1.

Yepp stämmer fint men det har också tagit bort Insiders efter Home/Pro vilket man bruka ha när man har en insiders build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft avslöjar nästa stora uppdatering för Windows 10, vilken får namnet April 2018 Update. En av de stora nyheterna är den tidigare omtalade funktionen Timeline.

Läs hela artikeln här

VA!? Vänta lite nu - Något datorrelaterat som får ett logiskt namn? Det måste vara något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kan någon förklara simpelt för oss som inte riktigt kommit in i Windows 10 än... Hur man tillfälligt undviker denna stora uppdatering utan att missa andra updates? Har pro versionen.
Tänkte att man skulle vänta några veckor med att uppdatera. Har inte riktigt tid med eventuella problem det skulle kunna medföra just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Utöver WUMT kan det vara bra att sätta ditt nätverk som metered, det funkar för både wi-fi och ethernet. Då laddas inte större uppdateringar ner. Vissa drivrutiner tvångsuppdateras dock ändå, t ex gtx-drivrutiner som kraschar startmenyn vilket hänt mig flera gånger. Jag har lyckats stoppa det genom att avaktivera BITS och Windows modules installer i services. Jag hade faktiskt inte ens stängt av Windows update om det inte vore för dessa tvingade drivrutinsinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Utöver WUMT kan det vara bra att sätta ditt nätverk som metered, det funkar för både wi-fi och ethernet. Då laddas inte större uppdateringar ner. Vissa drivrutiner tvångsuppdateras dock ändå, t ex gtx-drivrutiner som kraschar startmenyn vilket hänt mig flera gånger. Jag har lyckats stoppa det genom att avaktivera BITS och Windows modules installer i services. Jag hade faktiskt inte ens stängt av Windows update om det inte vore för dessa tvingade drivrutinsinstallationer.

Stänger man av WU i wumt uppdateras inga drivrutiner automatiskt, det enda som uppdateras är om man har aktiva appar/program med autoupdate, som t.ex. viruslistan i defender eller annan AV.

Permalänk
Medlem

För er som inte är redo att ofrivilligt haka på den nya uppdateringen!
#17253872

Permalänk
Medlem

Enligt källor så är äntligen Windows 10 April Update ute i det fria, har dock inte sett någon vidare förändring på Microsofts egna hemsida?
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Windows 10 April 2018 Update now available
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av sp1k3n:

Tackar för tipset satt just och kikade efter den. Dags att installera.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tackar för tipset satt just och kikade efter den. Dags att installera.

Håller på här med, just nu nedladdningen. Drar igång installationen och sedan går man till elden under tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hänger på installationen nu jag med, see ya!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Gick bra att installera på "Windows 10 Pro" allt verkar funka precis som innan.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Gick bra att installera på "Windows 10 Pro" allt verkar funka precis som innan.

Samma här. Kollat igenom inställningarna, mer för att se vad som ändrats, utseendemässigt samt vad för nya inställningar som finns. Rullar på bra här än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Låta Windows välja automatisk accentfärg destabiliserar fortfarande utforskaren och ger rullgardinseffekt.
"Uppdateringen" dödade min desktop gadget klocka, hur kan jag få en analog klocka med visare på skrivbordet igen? 8Gadgetpack Digitalclock 2.3 fungerar fortfarande och kan skala till 4K skärm, fulare men fungerar.
Skärmsläckaren Bubblor fortfarande trasig, släcker skrivbordet vilket ju tar bort dess funktion.
Undrar vad M$ håller på med...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd

Problem Grafik Driv Nvidia

ja ha, kul. kör en ren installation som jag brukar göra vid stor släpp, ISO.......
allt funkar tills jag ska installera grafikdrivrutinerna.
Börjar bra som det brukar se ut.
Sen blir allt klart. Sen efter några sekunder så låssar allt sig. låssar sig så mycket att jag måste trycka reset knappen.
Driven är den nyaste.
ja ha är det någon mer som har sådan tur som mig ??

nvlddmkm som spökar hos mig. Windows kan inte ens hitta den.

Permalänk
Skrivet av Bananen12:

ja ha, kul. kör en ren installation som jag brukar göra vid stor släpp, ISO.......
allt funkar tills jag ska installera grafikdrivrutinerna.
Börjar bra som det brukar se ut.
Sen blir allt klart. Sen efter några sekunder så låssar allt sig. låssar sig så mycket att jag måste trycka reset knappen.
Driven är den nyaste.
ja ha är det någon mer som har sådan tur som mig ??
nvlddmkm som spökar hos mig. Windows kan inte ens hitta den.

Är det 391.35 du har problem med? Det ska vara den senaste för GeForce.
397.31 verkar Nvidia ha dragit tillbaka eftersom den inte lät sig installeras.
390.77 fungerar hos mig på GeForce GTX 980SLI.

Permalänk
Medlem

Fått problem med att få tag på Pro versionen, tänkte göra en iso men får bara tag på Home versionen.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Edit: problemet löst.

Lyckades lite bättre när jag testade utan att ange "index" i kommandot.

dism /Get-WimInfo /WimFile:F:\sources\install.esd

Vilket genererade att följande versioner verkar stödjas på den nedladdade iso'n:

Windows 10 Home, Windows 10 Home N, Windows 10 Home Single Language, Windows 10 Education, Windows 10 Education N, Windows 10 Pro, Windows 10 Pro N.

Permalänk

@Venke:
Problemet finns också beskrivet här:
https://www.askvg.com/fix-cant-select-windows-10-pro-edition-...
Bra att du lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man laddar ner och installerar WUMT (Windows Update Mini Tool).
Detta är en liten klient som gör att man kan sköta alla uppdateringar som i tidigare windows versioner, man kan även inaktivera den vanliga windows update i W10 via denna.
Kan dock rekommendera att inte köra de stora uppdateringarna via denna, så när du väl skall köra in den nya versionen av W10 använder man den vanliga updaten.

WUMT är på Ryska. Är lite dålig på Ryska men det skall finnas Svensk språkfil till den. Problemet är att den sida den finns på händer det inget när man klickar download. Försökt med ALLT, det går bara inte. Någon som vet var man kan ladda ner en sådan fil?

Här är länken till Svenskt språk:
https://drive.google.com/file/d/0BwJH2CazcjsIbmpCbGdlVmZGdzA/...

Kan någon visa hur man får ner fil-jäveln?

EDIT:
Efter flera plågsamma försök kom jag på att jag måste ha ett Google-konto. Jag skapade ett sådant sedan klickade jag på allt man kunde klicka på i länken här ovan. När jag sedan gick in på mitt Google-konto fanns filen där (???).
Om man kan göra det lätt eller svinsvårt att få tag i det som behövs väljer de naturligtvis den svinsvåra metoden, varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

WUMT är på Ryska. Är lite dålig på Ryska men det skall finnas Svensk språkfil till den. Problemet är att den sida den finns på händer det inget när man klickar download. Försökt med ALLT, det går bara inte. Någon som vet var man kan ladda ner en sådan fil?

Här är länken till Svenskt språk:
https://drive.google.com/file/d/0BwJH2CazcjsIbmpCbGdlVmZGdzA/...

Kan någon visa hur man får ner fil-jäveln?

EDIT:
Efter flera plågsamma försök kom jag på att jag måste ha ett Google-konto. Jag skapade ett sådant sedan klickade jag på allt man kunde klicka på i länken här ovan. När jag sedan gick in på mitt Google-konto fanns filen där (???).
Om man kan göra det lätt eller svinsvårt att få tag i det som behövs väljer de naturligtvis den svinsvåra metoden, varför?

Svinsvårt?
Det kan inte vara så att det är du klyddat till det
Klickar jag på länken får jag upp en ruta med knappen "Ladda ner", tycker inte det är svinsvårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Svinsvårt?
Det kan inte vara så att det är du klyddat till det
Klickar jag på länken får jag upp en ruta med knappen "Ladda ner", tycker inte det är svinsvårt

mmmm....
Jag får inte upp en sådan ruta.
Kan vara min poppupp-stoppare som blockerat rutan.

Jag glömmer aldrig sådant, får skylla på värmen och sätta mig i hörnet o skämmas.

Permalänk
Medlem

Jag har testat mängder av update-blockerare och update-hanterare. Jag kommer att skriva om det i tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482638-permanent-stan...