Permalänk
Medlem

Solcellsladdare till cykelresa

Tjena!

Jag och min dam ska ut på en cykelresa nu i sommar. Jag skulle gärna vilja ha tillgång till mobil då gps är rätt bekvämt att ha.

Jag har tittat lite på solcellsladdare. Tanken var från början att köpa en solcellsladdare utan batteri. Tänkte att ifall det är batteri i själva solcellschassit lär det förbrukas snabbt när den står i solen och blir varm.

Jag hqr verkligen ingen aning vad jag ska leta efter egentligen därför jag skriver här i hopp om att någon vet.

Är det skillnad i laddningshastighet på olika modeller?

Finns det bättre och sämre kvalité på laddarna?

Har kollat på denna med inbyggt batteri på 8000mah.
Undrar om den kan ladda min andra powerbank om jag kopplar ihop dessa med sladd?

https://www.mytrendyphone.se/shop/xlayer-plus-solcellsladdare...

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Tjena!

Jag och min dam ska ut på en cykelresa nu i sommar. Jag skulle gärna vilja ha tillgång till mobil då gps är rätt bekvämt att ha.

Jag har tittat lite på solcellsladdare. Tanken var från början att köpa en solcellsladdare utan batteri. Tänkte att ifall det är batteri i själva solcellschassit lär det förbrukas snabbt när den står i solen och blir varm.

Jag hqr verkligen ingen aning vad jag ska leta efter egentligen därför jag skriver här i hopp om att någon vet.

Undrar om den kan ladda min andra powerbank om jag kopplar ihop dessa med sladd?

borde du inte ha en Dynamo laddare istället ? sol är det ju inte hela tiden men hjulen snurrar ju..
https://www.google.com/search?q=bicycle+dynamo+phone+charger&...

alt: om din cykel har nav dynamo borde det redan finnas saker från kina som stabiliserar volt till 5V ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

borde du inte ha en Dynamo laddare istället ? sol är det ju inte hela tiden men hjulen snurrar ju..
https://www.google.com/search?q=bicycle+dynamo+phone+charger&...

alt: om din cykel har nav dynamo borde det redan finnas saker från kina som stabiliserar volt till 5V ?

Det var ju riktigt smart! Inte tänkt på det!

Du har inte något tips på en bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Ja dynamo är ju inte dumt, men varför inte kombinera med båda delarna en cykel är ju inte heller i farten jämt och en bra solpanel behöver inte direkt sol funkar även när det molnigt.

Hur som du ska köpa en regulator.
Man får nog inte göra reklam här men sök på regulator tex ebay så hittar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tjena!

Den du länkat är bara bluff och båg. Absolut inte 8ah och solceller kommer inte göra något alls.

En sånhär kan funka bra:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Kombinera med en vanlig usb powerbank and your golden

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Spola iden om att använda dynamon, den är på någon enstaka watt och du kommer dräpa dig av ansträngningen.
Solceller(nu talar jag om tekniken inte någon produkt) funkar även om det är lite mulet. Var tillochmed tal om att döpa om solpaneler till dagsljuspaneler för några år sedan. Men det ligger dåligt i munnen. Grundregel är att större yta är bättre iaf.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Den du länkat är bara bluff och båg. Absolut inte 8ah och solceller kommer inte göra något alls.

En sånhär kan funka bra:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Kombinera med en vanlig usb powerbank and your golden

This. Jag har en sådan solcellsladdare som länkad (fast några år äldre, ser lite annorlunda ut), och har använt den åtskilliga gånger vid hajker och vandringar. Den laddar min mobil fullt på dryga 1-1.5h när det är ljust ute, men jag brukar låta den ladda min powerbank under hela dagen, tex hänga den bak på ryggsäcken, och då har jag alltid tillräckligt för att ladda både min och kompisens mobil på kvällen när vi stannar.

Permalänk
Medlem

Navdynamo är ju det bästa, mindre motstånd, oljud och bra ström, men ofta får man ju helt byta däck isåfall :/

Permalänk
Medlem

@Sweex:

Kollade på denna och försökte kolla på prisjakt om den finns billigare någon annanstans men de var ju smärre omöjligt. Finns inget modellnamn för denna produkt.

Men som jag förstår det är det watten ut man ska hålla koll på. Så 10W ut ska jag leta efter minst?

Permalänk
Medlem

Har inget specifikt tips, kan bara berätta om min egna upplevelse.
Jag var och vandrade i USA i tre månader i somras, och hade en powerbank på 8000mAh med mig, den hade inbyggd solcell, men dess yta var som kanske... 10x15cm, säg en ganska saftig mobiltelefon. Den liknade nog i mångt och mycket den du länkat i första inlägget.

Den gjorde nog varken till eller från på laddningen av själva powerbanken - men, med tre mobiltelefoner i flygplansläge och två gps-klockor så gjorde det faktiskt ingenting, jag hade då en Honor 8 som gick tolv timmar om dagen (med gps påslaget) i en navigeringsapp som vi använde, en ZTE "Skräp" och hon sin iPhone 5SE och jag och tjejen klarade oss flera flera dagar på flygplansläge och nattlig laddning om det behövdes.

Man använder den ju mest ändå till att ta foton i det läget, och du ska väl sitta på cykeln större delen av tiden som jag förstod det?

Så även om inte solpanelen är något att ha så räcker 8000mAh mycket länge, man laddar ju aldrig från tomt till fullt heller.

Jag hade köpt en större bank och struntat helt i solpanelen.
Rikard OUT.

Permalänk
Lego Master

@Dassh:

W = V * A, dvs 10 W vid 5 V = 2 A. Och vid 2 ampere laddar du en mobil rätt kvickt. Mer än så är inte säkert att mobilen kan dra, om inte solcellsladdaren reder ut sån där fast-charge. Men det är inte troligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tjena!

Säkert lättare att bara köpa en lite större powerbank. Jag litar inte riktigt på "solpaneler" och "kineticladdare".

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/r... här finns en hyfsat billig som räcker att ladda en mobil ungefär 8ggr - det ska väl räcka?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Dassh:

ja vet bara om att det finns, aldrig använt nån själv. kolla i cykelbutiker om du inte har tid att vänta på Ebay
en navdynamo inne i hjulet levererar ganska många volt vad jag vet 10-100V så blir lite fixande om du vill göra en egen regulator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här - en kvalitetprodukt från Anker. Kombinera med en vanlig bättre powerbank, så kan du ladda powerbanken när du har möjlighet för lite extra reservkapacitet.

https://www.amazon.co.uk/Anker-PowerPort-2-Port-Charger-iPhon...

Några tester:
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sol...
https://fstoppers.com/originals/fstoppers-reviews-anker-21w-p...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dassh:

De bästa färdiga systemen för laddning via dynamo tillverkas nog av Busch + Müller, de gör både lampor med cachebatteri och usbuttag och E-werk som är en från belysningen fristående enhet, du behöver bara addera en dynamo, de flesta långcyklare använder SON men Shutter Precision är ungefär lika bra (men billigare) men det funkar ju med Shimano också om man redan har det på cykeln.
http://en.bumm.de/produkte/e-werk/e-werk.html
http://en.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer/lumotec-iq2-lu...
https://www.bumm.de/de/
https://nabendynamo.de/en/products/hub-dynamos/
http://www.sp-dynamo.com/

Om du inte redan har en bra dynamobelysning så bör du ju ha det eftersom batteridrivet inte är pålitligt nog.
B & M fram och Spanninga bak !
Ska du ha en ren solcellsladdare så är det nog bäst med en "utvikbar" usbladdare som du köper online, powerbankar med en liten solcellsarea är inte så bra i praktiken då de troligen är för små för att hinna ladda pga att de har för liten area.
Lidl brukar sälja skapliga utvikbara laddare men de har dem ju inte hela tiden men de finns online typ så här >

https://www.gearbest.com/power-banks/pp_1046321.html?wid=1433...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en solcellsladdare med powerbank för några år sedan ifrån teknikmagasinet. Jag blev inte imponerad. Kunde ladda mobilen ca 75% på en laddning. Jag skulle rekommendera att ta med en powerbank som du kan ladda vid stop på restauranger exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jag vart så kluven att jag bestämde mig för att köra med båda alternativen. Ska iväg och klämma på solcellsladdare och dynamo för att sedan beställa på nätet.

Tjejen får ta dynaom då hon har Shunz*** något vilket även har dynamo laddare som ska passa ihop.

Sen solcellen funderar jag på att köpa en Anker då den såg ut att vara i bra kvalité.

Får se om det blir bra. Kan rapportera när jag testat produkterna om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jag vart så kluven att jag bestämde mig för att köra med båda alternativen. Ska iväg och klämma på solcellsladdare och dynamo för att sedan beställa på nätet.

Tjejen får ta dynaom då hon har Shunz*** något vilket även har dynamo laddare som ska passa ihop.

Sen solcellen funderar jag på att köpa en Anker då den såg ut att vara i bra kvalité.

Får se om det blir bra. Kan rapportera när jag testat produkterna om någon är intresserad.

Anker gör väldigt bra grejer, både solcellsladdarna och powerbanks.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Köp en panel från Anker eller Ravpower, de kommer ge dig bästa möjliga energi till ett vettigt pris och med hög kvalitet. Ta en utan inbyggd powerbank, satsa på en riktig extern powerbank istället. Mitt förslag är återigen Anker, de får konstant höga betyg och verkar ha få fel överlag.

Ställ också in dig på att den är ett komplement till annan strömförsörjning i många situationer. Att helt försörja en eller ett par mobiltelefoner på solcellspaneler är möjligt men inte under alla omständigheter. Det beror på väder, användning, var man är (i tät skog kommer den fungera sämre) och så vidare.

Permalänk
Medlem

Solenergi är skräpenergi [1] hur vackert man än talar om det - det innebär att man inte kan tillåta sig någon lyx-konsumtion av elström som alltid påslagna GPS-mottagare och ännu mindre smartphone med google-maps snurrande.

Sedan vid rast/vila/sova så kan man heller inte läsa eböcker på en smartphone/iphone någon längre tid utan att helt dränera batteri i förtid, utan man bör väldigt skarpt överväga någon ebook-läsare med eink-papper, dock variant med bakgrundsbelysning då en sådan drar magnituder mindre med elström än en smartphone/iphone och kan läsa i timmar var kväll under en vecka på en enda batteriladdning - kväll när det är mörkt behövs inte mycket till bakgrundsbelysning och därmed väldigt liten elförbrukning för att vara fullt läsbart i en ebook-läsare.

Att kunna använda dynamo/navgenerator med rätt adapter-burk för att ladda sin powerpack (som man sedan laddar sina prylar ifrån) ser jag som ett bra komplement till solpaneler, speciellt i situation mulna flerdags-sessioner och låg elproduktion på solpanelerna, och förstås passa på att ladda vid varje tillfälle med nätansluten elström.

[1] i avseende 'mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen'

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Solenergi är skräpenergi [1] hur vackert man än talar om det - det innebär att man inte kan tillåta sig någon lyx-konsumtion av elström som alltid påslagna GPS-mottagare och ännu mindre smartphone med google-maps snurrande.

Sedan vid rast/vila/sova så kan man heller inte läsa eböcker på en smartphone/iphone någon längre tid utan att helt dränera batteri i förtid, utan man bör väldigt skarpt överväga någon ebook-läsare med eink-papper, dock variant med bakgrundsbelysning då en sådan drar magnituder mindre med elström än en smartphone/iphone och kan läsa i timmar var kväll under en vecka på en enda batteriladdning - kväll när det är mörkt behövs inte mycket till bakgrundsbelysning och därmed väldigt liten elförbrukning för att vara fullt läsbart i en ebook-läsare.

Att kunna använda dynamo/navgenerator med rätt adapter-burk för att ladda sin powerpack (som man sedan laddar sina prylar ifrån) ser jag som ett bra komplement till solpaneler, speciellt i situation mulna flerdags-sessioner och låg elproduktion på solpanelerna, och förstås passa på att ladda vid varje tillfälle med nätansluten elström.

[1] i avseende 'mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen'

Precis så är det ju.
Energi är inte gratis, var ju nån som nämde att man nåste trampa mer med dynamo.

Skaffade själv en solvärmare till garaget.
Inte alls den effekten som vissa vill få det tro.

Den apparaten är också behov av ytterligare en energikälla för att driva en fläkt.
Så köpte en separat panel som gör även elen gratis.

Först händer knappt nånting när jag smällde panelen bara på väggen. Det kom ljus på väggen.
Min svärfar tillverkade en hållare till den från en gammal parabol då gick panelen justera precis hur som helst och märkte att det var noga få rätt vinkel. Nu fungerar den ju men inte kan man driva avancerade saker med den och den är ändå såpass stor att jag skulle inte vilja ha den på cykeln.

Men solenergi är ändå intressant och har funderat på att smälla upp ett helt tak av solpaneler.
Är ju ändå en bättre investering än sparkonto med ingen ränta eller mycket låg ränta och bättre spel än aktier som kan dippa ner hur som helst.
Sol lär vi nog ändå ha och har vi inte det gör man inget med sina sparpengar på banken heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Ja hoppas du rapporterar hur det går!
Intressant och bra ha sånt om man åker på längre tur, inte alltid man har möjlighet få el att ladda powerbank.
Dessutom tar det ju lång tid ladda upp powerbanks, gör man inte på en fika eller restaurangbesök.

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Då gör jag det!

Jag och tjejen har köpt en cykelvagn som man eg ska använda till att ha barn i. Men på toppen är det tänkt att montera solcellerna så den får sol hela dagen och laddar powerbanksen. Känns ju rätt smidigt men allt beror ju på om det finns någon sol. Där är det nog bra att man har en dynamo också ifall att.

Permalänk
Inaktiv

@Dassh:

här testar dom 3 olika solcellsladdare

Permalänk
Medlem

@anon190792: Tack för tipset!