Kan ej ändra upplösning via VGA

Permalänk

Kan ej ändra upplösning via VGA

Min dator: GTX 745 med Win 10
Min skärm: LG Flatron W2243S, stödjer 1080p men har bara en anslutning via VGA

Problemet är att windows låser upplösningen till 1024x768 och jag kan inte ändra den. Om jag avinstallerar nvidias drivrutiner så kan jag ändra upplösningen, dock till max 1600x1200 vilket är fel aspect ratio också. Att installera drivrutinerna till skärmen gör ingen skillnad. Jag har haft skärmen i full HD med en annan dator, dock så var det med en DVI till VGA-adapter. Jag tror inte att det är något fel på kabeln, har testat flera VGA-kablar.

Det finns inte heller något ställe att ändra upplösning i skärmens egna inställningar.
Är det så att skärmen är för gammal för Windows 10?

Permalänk
Medlem

Det går inte möjligen att ändra upplösning genom Nvidias kontrollpanel då? Den har ju funktioner för att lägga till custom-upplösningar bl.a.

Annars skulle jag tippa på att denna checkbox kanske är ibockad och behöver bockas ur:

Permalänk

@s0sdaf: Jag har testat att göra en egen upplösning i nvidias kontrollpanel men det står att skärmen inte stödjer 1920x1080... Och den där rutan är inte ibockad.

Permalänk

@Slewentogzz: Skärmen är ju på 60 hz så testa att ändra till 60 hz i den rutan och se om kan få till upplösningen då istället.

Permalänk

@mrmagicvoice: Det står redan 60 Hz där och jag kan inte ändra till något annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du även har anslutit nått via hdmi kan det vara hdcp som bråkar, man ska aldrig blanda hdmi och vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Kortet har HDMI, men jag tror inte det är problemet. Jag har anslutit en annan skärm via VGA (dock en betydligt nyare och bättre skärm) och då funkade full HD problemfritt.

Permalänk

Jag fixade det! Som @s0sdaf tipsade om så gjorde jag en egen upplösning i nvidias kontrollpanel. Det var dock lite krångligt då jag behövde fixa med "timing standards" manuellt för att få det att fungera. Men när jag gjorde rätt så funkade det!