Skrivet av Qraft:
Ska nog lämna tillbaka mitt mixed reality headset då det är för mycket screen door effect för mig. Om någon är ute efter ett i göteborg/kungsbacka och vill ta den istället för retur till butik så säg till.
Skrivet av lasseTM:
@Qraft: Samma sak för mig, jag åker tillbaka med mitt idag till Kungens Kurva. Vill någon ha ett i Huddinge och få hemleverans så skicka PM
Visst finns det lite screen door effekt, men jag tycker personligen att den var minimal. Endast om jag letade efter den så var den "tydlig". Ser nästan mer ut som om det vore än väldigt liten mängd smuts som bara syns när man håller huvudet still och kollar på ljusare saker.
Nu har jag som sagt inte testat Vive eller Rift, men kan inte tänka mig att det är mindre screen door på dom t.ex. då PPI'n på HP WMR'en är bra mycket högre (visst, det är inte bara PPI som påverkar hur tydlig screendoor effekten är, avståndet mellan pixlarna och FOV'n påverkar också).
Japp! Följer även med batterier. Det du behöver köpa själv utöver headsettet är en bluetooth 4.0 dongle om du inte redan har en.
Skrivet av merdique:
angående trackingen med Windows MR:
https://www.reddit.com/r/WindowsMR/comments/7njjek/has_any_on...
Det gäller ett bordtennisspel som jag spelat sönder på min Vive och trackingen måste vara väldigt precis för att det ska gå att spela ett sånt spel, snabba rörelser och exakta positioner (för att träffa bollen). Enligt flera redditors i tråden fungerar det bra även med Windows MR.
Ah, okej.
Personligen efter att jag testat nu i ca 3-4 timmar så tycker jag att trackingen är bättre än jag hade räknat med. Även om jag håller kontrollerna bakom ryggen så trackar den hur jag vänder och vrider på kontrollerna utan problem, men självklart klarar den inte att tracka positionen på rätt sätt utan dom hamnar precis framför en (dock trackar den ändå rätt höjd fortfarande då).
Det enda större problem jag har haft är om jag står nära väggen, det är nån ful gammal gul tapet som tydligen fuckar med trackingen.
I övrigt har det gått långt över förväntan. Att skjuta pilbåge t.ex. var inga problem alls trots att jag trog bak pilen bakomför det område som headsettet kan tracka.
Skrivet av Sephirot:
Du verkar ha koll på detta. Jag har bara provat Oculus en gång och var tagen med storm. Är det några skillnader med kameror som ska följa rörelser mellan denna och Oculus?
Eller är enda skillnaden kvalite på skärmarna? Jag sitter på jobbet och har inte sett videon som länets till tidigare.
Jag har möjlighet att köpa ett ex i butik i stan
Har testat den lite nu. Headsettet funkar långt över vad jag hade räknat med.
Det finns som sagt minimalt med screen door effekt, vet inte hur pass mycket högre upplösningen måste bli innan den försvinner helt, men tror inte ens Samsung Odyssey eller Vive Pro med deras 1440x1600 per öga lyckas få bort den effekten om man försöker hitta den.
Trackingen funkade utan några större problem, det är som sagt min gula vägg som inte var helt omtyckt. Dock har jag det ganska mörkt i rummet och ingen lampa tänd, vilket kan vara en del av problemet. Har läst att folk rekommenderar att man har hyffsat välbelyst i de rum man spelar i. Så ska testa tända lampan och öppna upp persiennerna som jag har nerdragna och se hur väggen funkar då.
Att hitta "sweet spot" där bilden är som skarpast var lite småkrångligt. Området är hyffsat litet så man får pilla lite för att få det helt rätt. Dock använder jag glasögon, vet inte om det kanske försvårade det hela lite. Vissa saker, som t.ex. Ready Player One Betan har en HUD som inte helt lätt gick att läsa då den har text i alla hörn och följer med huvudrörelserna, då du tappar fokus om du flyttar ögonen för mycket.
Det är ganska god komfort tycker jag. Nu efter närmare 4 timmar utan avbrott så trykte den lite mot pannan, men ingen större fara.
Det kommer igenom liten mängd ljus på sidorna och vid näsan för min del. Inget som syns medans jag spelar dock så länge bilden inte är i princip helt svart. Då kan jag även se en liten reflektion av linserna som annars inte är synbar.
Allt som allt så är jag positivt överaskad, jag trodde att det skulle vara mer att klaga på än det faktiskt har varit. För ett pris på 2222kr (plus typ 100-150kr för en bluetooth dongle), så tycker jag absolut att det är värt det priset.
Skulle nog, med priset inräknat, ge den typ 4/5 i betyg. För normalpriset på runt 4500 så hade den nog fått 3/5.
Vad jag trodde skulle ske efter test, mest troligast först, är: 1) Att jag skulle få lite bloodad tand och skicka tillbaks denna men istället köpa mig en Samsung Odyssey eller en Vive Pro. 2) Att jag skulle behålla HP WMR'en tills nästa generation och vänta på något lite bättre då men att den var bra nog att behålla, eller 3) Att jag inte skulle känna att WMR som platform funkar bra nog och därför inte vilja behålla varken HP'n eller köpa mig en Odyssey samt känna att det var för mycket screen door för att Vive Pro med sina extra 160 pixlar på bredden inte skulle vara nog för att få bort nog mycket av det.
Ska testa lite mer under helgen och se om min uppfattning förändras. Som det känns just nu så kommer jag att behålla den. Visst, en Odyssey eller Vive Pro är garanterat snäppet bättre, men är det verkligen värt 3x-5x priset jämnfört med denna? Spontant känner jag att det inte alls är det. Hade jag köpt den för ca 4500, så hade jag kanske valt att lämna tillbaks den och lagt de extra 1500kr på att köpa en Odyssey dock.