Registrera domännamn: Rekommenderad återförsäljare/registrator?

Permalänk
Medlem

Registrera domännamn: Rekommenderad återförsäljare/registrator?

Känns som en trivial fråga för detta formidabla forum, men ändå.

Jag är mitt uppe i att försöka registrera ett domännamn (.se och .com), men det finns en uppsjö av återförsäljare/registratorer som uppenbarligen håller på med detta, och veta vilken man ska välja känns inte som det enklaste. För säkerhets skull så vill jag gärna hålla mig till återförsäljare registrerade i Sverige och som är listade på Internetstiftelsen i Sverige:s (IIS) hemsida: Återförsäljare .se-domäner

Kan ni rekommendera någon? Från tidigare trådar har jag läst att speciellt City Network varit ganska populär, men den tjänsten har tagits över av Loopia, som fått blandade omdömen efter övergången.

Till en början vill jag ju bara registrera domännamnet (.se och .com), men med tiden vill jag så klart också kunna sätta upp en hemsida samt ha friheten att flytta domänen om det skulle behövas. Att kunna betala för domänen för många år framöver är ett plus i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

loopia fungerar bra för mig, gillade dock citynetwork mer. Enda negativa jag märkt med loopia är att deras sida är FRUKTANSVÄRT SEG... ddclient osv fungerar med loopia så det är ett plus.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@Pelle: Tack för snabbt svar!

Hoppas fortfarande på lite fler kommentarer för att se vilka erfarenheter andra haft och har om andra återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Jag kör med loopia och är nöjd.

Permalänk
Medlem

Kör med loopia och är nöjd, visst är deras hemsida knappast den snabbaste. Men använder den så sällan så vem bryr sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

Kör med loopia och är nöjd, visst är deras hemsida knappast den snabbaste. Men använder den så sällan så vem bryr sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så jag resonerar också

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag föredrar One.com, har majoriteten av våra kunder upplagda där och har aldrig haft något strul. Det tråkiga med Loopia är att det är så attans segt som tidigare nämnt..

Permalänk
Medlem

Bland de kända i sverige med svensk support är
Loopia AB
Binero AB
One.com
City Network
Crystone AB

Svårt för en att rekommendera en av dem då man har jobbat för en av de listade. Men de flesta är ganska reko. Har haft domäner på 4 av de 5 listade och har aldrig varit några större besvär. Reglerna runt .se domäner är strikta och det finns lite rum för misskötsel. Andra domänder dock kan vissa av dem vara lite krångliga att ha med att göra. Stora frågan är vad för sidor du kommer göra i framtiden.
Vet att One.com en gång i tiden så gott som låste folk in till att ha hemsidor på deras system.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R7 5700X3D | 32GiB DDR4-3200Mhz CL16 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Ok, känns som Loopia är det mest vanliga här, får väl bli det för mig också.

Thnx!

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av följande två som båda har gjort sitt jobb bra:
https://www.one.com/sv/
https://www.clichehosting.com/se/

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Bara erfarenhet av One.com, men sen 2004 så har jag varit nöjd med dom.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Använder https://www.sedirekt.se/ för .se-domäner.
Övriga domäner köper jag från https://www.gandi.net/en.

Har ett hundratals domäner i dagsläget till mig själv och kunder.