Permalänk
Medlem

2400G - Minnesfråga (kalla fötter)

Jag har köpt ett ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac (och lite andra komponenter) och hade tänkt att beställa minnen idag (vi får se hur det blir med det) men fick lite kalla fötter. Ryzen var väl minneskänslig till en början? Hur är det idag?

Är det riskfritt att köpa Crucial Ballistix Sport LT 2666MHz CL16?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4151288

Jag kan inte hitta någon information om kompabilitet på Crucials hemsida medan ASRocks kompabilitetslista inte listar just dessa.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Du har valt ett par snabba minnen och de kommer fungera fint. Titta efter DDR4 och CL16. Alla minnen över ~2400Mhz kan vi kalla för snabba.
Se till att sätt dem i rätt "slots" så att du utnyttjar dual-channel. Se broshyren till ditt moderkort för att se vilka slots du ska sätta dina minnen i.

Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har just byggt med ett ASUS ROG STRIX B350-F GAMING moderkort och köpte Corsair Vengeance 3200MHz minnen och jag har bara slängt ihop delarna och inte lagt nån tid alls på att tweaka och minnena går i 3000 MHz, det innebär ju ändå en överklockning och lägger jag lite energi på att tweaka så går det troligen att öka på frekvensen en bit till men delarna är helt nya och jag är för tillfället nöjd med att allt hoppade igång för jag var mest orolig att fastna med att tvingas uppdatera bios med en 1000 serie cpu eller att det inte skulle gå att klocka minnena alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Du har valt ett par snabba minnen och de kommer fungera fint. Titta efter DDR4 och CL16. Alla minnen över ~2400Mhz kan vi kalla för snabba.
Se till att sätt dem i rätt "slots" så att du utnyttjar dual-channel. Se broshyren till ditt moderkort för att se vilka slots du ska sätta dina minnen i.

Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Ja, alltså farten på dem har jag koll på (du har ju kollat hela mitt bygge i en annan tråd), det är kompatibiliteten jag undrar över. De finns inte med i Asrocks lista över testade minnen: https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac...
Crucial själva ska också ha en sådan lista men deras hemsida är så buggig att jag inte får fram den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Dessa minnen verkar vara kompatibla med ditt moderkort enligt länken ovan:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3275094

Nu är dessa 2400 MHz CL15 minnen men enligt följande graf är 2400 MHz CL15 lite-lite sämre än 2666 MHz CL16 minnen:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag hade ett ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac + 1700 med Crucial Ballistix Sport LT Red DDR4 2400 MHz och det funkade fint. Kunde köra dem i 2666 utan problem.

Tänkt dock på att moderkortet inte stödjer ravenridge eller nya 2000 serien utan en UEFI uppdatering först.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Icte Tackar. De finns visst även i 2666MHz CL15 och är kompatibla, enligt Kingstons hemsida.

@Gambit_2K Det låter ju lovande. Frågan är om det är samma tillverkare (SK Hynix, Samsung eller någon annan) som tillverkar dem. Det kan ju påverka, misstänker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Icte Tackar. De finns visst även i 2666MHz CL15 och är kompatibla, enligt Kingstons hemsida.

@Gambit_2K Det låter ju lovande. Frågan är om det är samma tillverkare (SK Hynix, Samsung eller någon annan) som tillverkar dem. Det kan ju påverka, misstänker jag.

Ja men de var lite dyrare, tänkte om du ville hålla dig inom 1000 kr spannet

Men om du kan tänka dig gå upp i pris med ca 150 kr så rekommenderar jag definitivt 3000 MHz CL15 minnen, t.ex. dessa för 1147 kr från Computersalg:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3723681

(Har handlat därifrån tidigare, inga problem och snabb leverans).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte Från början handlade det om att hitta billigaste möjliga 2666MHz (minimum) med max 16 CL (värden som inte sticker ut som ovanligt dåliga), sedan kom jag på att det också är viktigt att de är kompatibla och när jag börjar rucka på en princip är det lätt att börja rucka på andra också.

Ibland kommer man till en punkt där det går att få tillräckligt mycket mer prestanda för tillräckligt lite extra kostnad för att få en att överväga det dyrare alternativet.

Jag satte mig förövrigt igårkväll och i morse och gick igenom ASRocks kompatibilitetslista och fann att de har testat Crucial Ballistix Sport LT 2666MHz CL16 som ensam sticka, vilket får mig att tänka att det då också lär fungera med två stickor. För att ytterligare korroborera uppgifterna hittade jag en snubbe på Youtube som hade provat 8GB-modellen i kit om fyra i ett ASRock X370 Pro.

Summa summarum: Efter viss eftertanke snålade jag och "chansade" på 2x4GB Crucial Ballistix Sport LT 2666MHz CL16. Jag misstänker skarpt att jag ändå inte skulle märka någon skillnad mellan dessa och snabbare minnen.

Tack för hjälpen alla! Jag ska försöka att komma ihåg att rapportera hur det går med minnena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Icte Från början handlade det om att hitta billigaste möjliga 2666MHz (minimum) med max 16 CL (värden som inte sticker ut som ovanligt dåliga), sedan kom jag på att det också är viktigt att de är kompatibla och när jag börjar rucka på en princip är det lätt att börja rucka på andra också.

Ibland kommer man till en punkt där det går att få tillräckligt mycket mer prestanda för tillräckligt lite extra kostnad för att få en att överväga det dyrare alternativet.

Jag satte mig förövrigt igårkväll och i morse och gick igenom ASRocks kompatibilitetslista och fann att de har testat Crucial Ballistix Sport LT 2666MHz CL16 som ensam sticka, vilket får mig att tänka att det då också lär fungera med två stickor. För att ytterligare korroborera uppgifterna hittade jag en snubbe på Youtube som hade provat 8GB-modellen i kit om fyra i ett ASRock X370 Pro.

Summa summarum: Efter viss eftertanke snålade jag och "chansade" på 2x4GB Crucial Ballistix Sport LT 2666MHz CL16. Jag misstänker skarpt att jag ändå inte skulle märka någon skillnad mellan dessa och snabbare minnen.

Tack för hjälpen alla! Jag ska försöka att komma ihåg att rapportera hur det går med minnena.

Bra att höra att de är kompatibla!

Sett till prestandan så verkar skillnaden vara enbart kring 3-5 FPS mellan 2666 MHz CL16 och 2933 MHz CL14 RAM för just 2400G:

https://www.tomshardware.com/reviews/raven-ridge-memory-scali...

2666 MHz verkar därmed vara en trevlig sweetspot när det gäller pris/prestanda, så håller med dig där om att 150 kr extra är nog inte värt den lilla prestandaökningen man får

Visa signatur