AC/Luftkonditionering. Rör ut genom öppnat fönster. Hur löser man glipan?

Permalänk
Medlem

AC/Luftkonditionering. Rör ut genom öppnat fönster. Hur löser man glipan?

AC, rör ut genom öppnat fönster. Hur löser man glipan?

Ärade Sweccare.
Har en AC igång i ett försök att klara av värmen. Har dragit ut slangen genom fönstret, dragit ner rullgardinen. Problemet är att gardinen flänger pga vind. Mitt intryck är att mycket av luften som ACn blåser ut kommer in igen.

Hur löser man detta på bästa sätt då det måste vara ett vanligt problem?

Mvh
En varm Ridder

Permalänk
Medlem

Efter en stund letande hittade jag tråden. Inte mycket klokare dock.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1514028-en-ac-for-lage...

Permalänk
Medlem

@Ridder: Om du tittar lite längre ner i den tråden finns ju denna länk: https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

Men annars går det ju att lösa med tejp och wellpapp, helt enkelt bara klämma dit en massa kuddar (eller andra tygprodukter) eller vad som helst egentligen.
Det behöver ju inte vara snyggt.

Permalänk
Medlem

Många tillverkare säljer lösning för detta problem som ett tillbehör. Hittar du inte en färdig produkt så kan du t.ex köpa skumgummi och plugga glipan som uppstår.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hittade på Hornbach. Hantech Fensterabichtung. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Random kartong+tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Hittade på Hornbach. Hantech Fensterabichtung. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Länk?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har tagit ett par handdukar och pressat in i glipan som blir. Funkar kanon!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/f%C3%B6nstert%C3%A4t...
https://www.hornbach.se/shop/Fonstertatning-Hot-Air-Stop-for-...

Nu monterat och klart. Fungerar än så länge bra. Lite meckig setup i värmen förslagsvis är man två som sätter upp den.

Kostade saftiga 389:- Men ökar både kylförmåga och sänker tempen så det är det värt i denna värmen.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du måste få in lika mycket luft som ACn blåser ut för att den ska fungera bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Glöm inte att du måste få in lika mycket luft som ACn blåser ut för att den ska fungera bra.

Hur lyckas man med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

på min gamla AC fick man en adapter som smalnade av i en lång glipa som var justerbar som man klämde fast i fönstret. trodde man fick med det på alla? det var dessutom den billigaste jag kunde hitta så jag förväntade mig inga tillbehör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

på min gamla AC fick man en adapter som smalnade av i en lång glipa som var justerbar som man klämde fast i fönstret. trodde man fick med det på alla? det var dessutom den billigaste jag kunde hitta så jag förväntade mig inga tillbehör.

Sådan har jag med. 4 delar av plast med spår så de passar i varandra. När man justerat färdigt den så finns det några skruvar man drar i så låser man plastdelarna i varandra. I en av delarna är det ett rektangulärt hål där utblåset ska sitta. Sen kopplar man bara slangen i utblåset. Fönstret har jag haspat i sitt yttersta läge och tejpat fast hela plastmodulen.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Glöm inte att du måste få in lika mycket luft som ACn blåser ut för att den ska fungera bra.

Skrivet av Nima2001:

Hur lyckas man med det

Det finns lite mer påkostade portabla AC-anläggningar som har två slangar, den ena för in-luft, den andra för ut-luft.

Annars dras det in mer varm/fuktig luft utifrån via det ventilationssystem man har (aktivt eller passivt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

De där skenorna är utformade för fönster man öppnar nedifrån och upp, inte så himla vanligt i Sverige.

Jag har ett litet fönster på 60x60cm på en av väggarna. Tänkte smälla dit en plexiglasskiva och fräsa ur ett hål för slangen, då blir det tätt och man tappar inte ljusgenomsläppet. Tätas med vanlig en vanlig fönsterlist. Simpelt men enligt mig helt genialiskt, då slipper man hålla på och krångla med påsar, skenor och tejp.

Edit: Dessutom tänker jag palla upp ACn en aning för att sedan dra en slang från dräneringshålet till en dunk på 20 liter, på så sätt kan jag köra den 16.6 timmar innan jag behöver tömma.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/f%C3%B6nstert%C3%A4t...
https://www.hornbach.se/shop/Fonstertatning-Hot-Air-Stop-for-...

Nu monterat och klart. Fungerar än så länge bra. Lite meckig setup i värmen förslagsvis är man två som sätter upp den.

https://preview.ibb.co/nJBYKT/bildAC.jpg

Kostade saftiga 389:- Men ökar både kylförmåga och sänker tempen så det är det värt i denna värmen.

fifan de är slut i hela sverige ! =(((

Hittade du något annat än denna varianten..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fifan de är slut i hela sverige ! =(((

Hittade du något annat än denna varianten..?

https://www.computersalg.se/i/3480432/comfee-fensterabdichtun...

493:- + 50 spänn i frakt, huva. Hos en annan åf med snarliktpris som ts fanns den för 340, men slut i lager och ingen förväntad ny leverans inom 3v...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag köpte en rulle täckplast för bygg och tejpade upp över glipan i balkongdörren, sen satte jag fast den "ventil" som följde med i ett hål i byggplasten. Kostade totalt typ 140 spänn och nu har jag 90% av en rulle byggplast kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag köpte en rulle täckplast för bygg och tejpade upp över glipan i balkongdörren, sen satte jag fast den "ventil" som följde med i ett hål i byggplasten. Kostade totalt typ 140 spänn och nu har jag 90% av en rulle byggplast kvar.

Jag är totalt bygghandikappad. Har du lust av länka till en sån plast och gärna om du har lust att ta en bild på ditt bygge och posta här.
uppskattar det starkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag är totalt bygghandikappad. Har du lust av länka till en sån plast och gärna om du har lust att ta en bild på ditt bygge och posta här.
uppskattar det starkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte sådan här typ: https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/golv...

Sen bara klippa en tillräckligt stor bit och tejpa fast över öppningen och göra ett hål för slangen. Sen tog jag en bit plast och vek den flera ggr så det blev ett tjockt lager och tejpade ihop kanterna så det blev som en tjock bit och gjorde hål i den. Tejpade fast ventilen i den tjocka plasten och tejpade fast den i hålet på plasten över dörren, sen var det bara att fästa slangen i ventilen med medföljande fäste. Allt är i princip helt lufttätt där nu.

Använde packtejp för konstruktion av ventilhållare osv och maskeringstejp för att montera plasten kring öppningen på dörren (tejpar på både glas och målat trä så vill inte dra med mig något).

Permalänk
Medlem

Lite OT men hur mycket lyckas ni sänka i temperatur/luftfuktighet med detta?

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Lite OT men hur mycket lyckas ni sänka i temperatur/luftfuktighet med detta?

Har ingen riktigt korrekt placerad termometer faktiskt så kan inte svara på det, men denna sommar var riktigt varm och svettig innan jag skaffade ACn och då var det innan den värsta hettan också. Efter ACn är det på gränsen till för kallt med shorts+t-shirt i sovrummet där den står och behagligt i resten. Har dock en fläkt som blåser ut ur sovrummet för att få dit luften. Det är ca 50-55 kvadrat (med 3 meters takhöjd) den kyler. Stänger jag dörren till sovrummet blir det som en kyl mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

De där skenorna är utformade för fönster man öppnar nedifrån och upp, inte så himla vanligt i Sverige.

Jag har ett litet fönster på 60x60cm på en av väggarna. Tänkte smälla dit en plexiglasskiva och fräsa ur ett hål för slangen, då blir det tätt och man tappar inte ljusgenomsläppet. Tätas med vanlig en vanlig fönsterlist. Simpelt men enligt mig helt genialiskt, då slipper man hålla på och krångla med påsar, skenor och tejp.

Edit: Dessutom tänker jag palla upp ACn en aning för att sedan dra en slang från dräneringshålet till en dunk på 20 liter, på så sätt kan jag köra den 16.6 timmar innan jag behöver tömma.

Jag har haft min i ca 5 år, det finns ju en dräneringshål, men det kommer knappt någon vatten från den. Har kört den nästan konstant dagtid i 2-3 månader nu, tömde den först idag, och det kom ca 1/2 deciliter, annars har jag inte tömt den alls under alla åren, skulle göra det en gång, men då kom det inte något vatten alls. Eller kan det vara så att vattnet följer med det varma luften? Men är gammal Centurion modell https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon... (säljs inte längre) Där står tydligen att den återanvänder kondensvattnet.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Behöver ju som sagt var inte ha någon speciell plast eller så: wellpapp, vanliga plastpåsar, tidningar, etc. går hur bra som helst, ta vad som finns hemma.
Samma sak med tejp, visst en bredare tejp är väl att föredra. Skulle dock rekommendera att man använder en blå maskeringstejp (eller annan liknande tejp) som inte ger några rester efter man tar bort den, sparar mycket tid med att ta bort gammalt tejpklister.

Permalänk
Medlem

Så ser detta kitet ut som följde med min AC, köpt begagnad för typ en månad sen.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har haft min i ca 5 år, det finns ju en dräneringshål, men det kommer knappt någon vatten från den. Har kört den nästan konstant dagtid i 2-3 månader nu, tömde den först idag, och det kom ca 1/2 deciliter, annars har jag inte tömt den alls under alla åren, skulle göra det en gång, men då kom det inte något vatten alls. Eller kan det vara så att vattnet följer med det varma luften? Men är gammal Centurion modell https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon... (säljs inte längre) Där står tydligen att den återanvänder kondensvattnet.

Har nu efter några dagars användning bara tömt den en gång. Efter 1 timmes körning första uppstarten varnade den om att tanken var full, men det kom bara ut 1-2dl vatten och sedan dess har den gått bra många timmar utan att klaga. Läste något om 1.2L/h på produktsidan, de måste ha menat att den kan avfukta upp till 1.2L/h (stod på tyska).

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

De där skenorna är utformade för fönster man öppnar nedifrån och upp, inte så himla vanligt i Sverige.

Jag har ett litet fönster på 60x60cm på en av väggarna. Tänkte smälla dit en plexiglasskiva och fräsa ur ett hål för slangen, då blir det tätt och man tappar inte ljusgenomsläppet. Tätas med vanlig en vanlig fönsterlist. Simpelt men enligt mig helt genialiskt, då slipper man hålla på och krångla med påsar, skenor och tejp.

Edit: Dessutom tänker jag palla upp ACn en aning för att sedan dra en slang från dräneringshålet till en dunk på 20 liter, på så sätt kan jag köra den 16.6 timmar innan jag behöver tömma.

Just så har jag gjort, en plexiglasskiva som jag skurit ut till samma storlek som fönstret. I överkant trycks den fast av rutan, i nederkant fick jag dock säkra den med lite tejp. Hoppar loss om det blåser kraftigt från fel håll, vilket har vart två tillfällen den här sommaren...

Största problemet var att få fast slangen. Använde värmelim, men har fått limma om den två gånger. Har också isolerat slangen med en filt, då det blev varmt om man stod bakom ACn, och varje uns värme man slipper är till stor nytta.

Köpte tyvärr en på tok för klen AC, 7000BTU/h på 50 kvadrat vindsvåning. Borde ha köpt den dubbelt så dyra, men lätt att vara efterklok. Har iaf bara 28 grader inne nu, mot 37 den dagen jag bar upp den.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har nog tömt närmare 10 liter senaste dagen på min AC. Tanken klarar kanske 2 liter så har dragit en pip till utloppet och har en 5 liters dunk. Skulle vara skönt att kunna dra en slang till avloppet men det är på andra sidan lägenheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kör varmluftsslangen ut i frånluftsventilen i köket.
ACn står i köket och utblåset riktat mot sovrummet, och täppt till mellan kök och sovrum så bara kalluften blåser in.
Från att haft 30-32 grader inomhus dygnet runt, så går temperaturen ner till runt 22-25 efter bara en halvtimme/timme.
Kalluften blåser rakt mot sängen så det blir riktigt kallt och gott. Ibland blir det till och med för kallt, så måste ha täcke. Underbart!
Har använts flitigt i två månader och har aldrig behövt tömma den på vatten.
Köpte en sån här från Netonnet för 3500:- när dom fortfarande hade dom i lager.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkon...
Det jag kommer göra till nästa sommar är att köpa en aluminiumslang som avyttrar mindre värme, istället för plastslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

https://www.computersalg.se/i/3480432/comfee-fensterabdichtun...

493:- + 50 spänn i frakt, huva. Hos en annan åf med snarliktpris som ts fanns den för 340, men slut i lager och ingen förväntad ny leverans inom 3v...

Utsåld
Varan finns inte i lager.

Gahh... Det där med att bygga egen verkar inte lätt heller..
Får väl koka ihjäl i sommar då...

Visa signatur

Citera för svar!