Permalänk

Köpa moped, frågor om mil

Det är så att jag funderar på att köpa en moped, för att ha till att köra till och från jobb samt skola. Det är ju också ganska kul att ha och köra med. Jag har kollat runt lite på blocket och har tillslut hittat en utav märket PGO G Max årsmodell 2016. Säljs för 8 tusen kronor. Länk till mopeden

Eftersom jag är helt rookie på det här med mopeder och allt runtomkring behöver jag lite hjälp. Jag frågade tjejen som säljer den hur många mil den gått. Den har tydligen gått 2800 mil vilket även jag som noobie kan tycka är väldigt mycket. Den ser dock väldigt fräsch ut och enligt henne så har den aldrig inneburit några bekymmer. Jag lyckades pruta ner till 7000 kronor, kanske är till och med det lite för mycket?

Så vad säger ni, bör jag köpa den? Eller kommer dessa 2800 mil endast leda till dyra servicekostnader. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Den verkar kosta närmre 23 000 kronor ny, så 7 000 kronor är absolut inte ett sjukt pris. Vad de där går för på begagnatmarknaden har jag egentligen ingen aning om, men har den inte varit kraschad och man tagit hand om oljan, (som man behöver göra på vilket annan fossildrivet fordon som helst), så är 2800 mil ingenting för en motor.

Edit: Läste precis att den går i 70 km/h. Då är den påverkad på något sätt, en moped ska inte gå i 70 km/h original. Det påverkar allt. Det ovanför stämmer inte om ägaren har kört trimmat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

Moped som går i 70km/h hur kan det komma sig? Vad jag vet finns det en mängd olika regler där polisen enbart kan mäta hastigheten. Vad jag vill minnas får eu-mopeder ej göra 70km/h även om allt skulle vara orginal på den.

2800mil är för övrigt väldigt mycket för en moped, körningen påverkar självklart. Men bör man inte långt innan ha bytt kolvringar och annat. Mina mopeder bruka gå sönder innan 2000mil, men då går de ofta 1km, sedan stängs av osv. (de används i arbete) Jag har haft ett 10 tal mopeder i samma prissklass som denna ny.

Nå mopeden ser ut att vara i väldigt fint skick utseendemässigt.

Jag hade letat vidare, typ denna: https://www.blocket.se/goteborg/PGO_Big_Max_Naked_2015_orgina...

*edit*
Angående trimmade mopeder. Så fungerar vårt rättväsende så att alla är lika inför lagen, vissa är dock mindre lika mycket värda än andra. Att vara 15år brumma på en trimmad moppe och bli tagen av polisen är inte bra, att vara över 18år ha bilkörkort och brumma på en moppe i 70km/h blir olaglig körning och det kan påverka ens körkort. Det värsta av allt är om man är med i en olycka och har gjort det med ett fordon som man inte ens har laglig rätt att köra.

Så är man över 18år och tycker mopeder går för sakta ta då mc körkort och köp en 125a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Det är så att jag funderar på att köpa en moped, för att ha till att köra till och från jobb samt skola. Det är ju också ganska kul att ha och köra med. Jag har kollat runt lite på blocket och har tillslut hittat en utav märket PGO G Max årsmodell 2016. Säljs för 8 tusen kronor. Länk till mopeden

Eftersom jag är helt rookie på det här med mopeder och allt runtomkring behöver jag lite hjälp. Jag frågade tjejen som säljer den hur många mil den gått. Den har tydligen gått 2800 mil vilket även jag som noobie kan tycka är väldigt mycket. Den ser dock väldigt fräsch ut och enligt henne så har den aldrig inneburit några bekymmer. Jag lyckades pruta ner till 7000 kronor, kanske är till och med det lite för mycket?

Så vad säger ni, bör jag köpa den? Eller kommer dessa 2800 mil endast leda till dyra servicekostnader. Tacksam för svar.

En snabbkoll på fordonet visar att det är årsmodell 2010, och nuvarande ägare skaffade den i slutet av Juni i år.
Stämmer inte så bra med annonsbeskrivningen, så jag skulle var försiktig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ciccipop:

En snabbkoll på fordonet visar att det är årsmodell 2010, och nuvarande ägare skaffade den i slutet av Juni i år.
Stämmer inte så bra med annonsbeskrivningen, så jag skulle var försiktig.

Påminner om en gammal klasskamrat. Han köpte en moped långt innan vi var med i EU. Han moped gick i 55km/h, alla andras mopeder av samma modell gick upp till 40 till 45km/h vid bra förhållande.

Detta var innan internet och han skröt om att hans moped var i så mycket bättre skick än alla och de som var auktoritära i skolan höll med. Sedan när han lämnade in mopeden på lagning så visade det sig att det var pluggen ut ljuddämparen, förgasaren och ett betydligt större framdrev etc..

Hade det varit idag så hade jag bara när jag sett mopeden direkt kunna säga vad som var trimmat, man hörde direkt hur mopeden låt, man märke direkt att motorn inte varvade till den förbannelse förbannelse som den skulle ha gjort i 55km/h.

Så det kanske är att nuvarande ägare inte är teknisk nog för att säga om den är original eller inte.

Till oss inkompetenta försvar som jag nämnde ovanför, så tack vare internet har folk lättare fått tag på information.

*edit*
Det jag tror med mopenden är att det är fipplat med vikterna på variatorn, tar man ur pluggen ur ljuddämparen så har man motorstyrka för att komma upp i 70km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Den verkar kosta närmre 23 000 kronor ny, så 7 000 kronor är absolut inte ett sjukt pris. Vad de där går för på begagnatmarknaden har jag egentligen ingen aning om, men har den inte varit kraschad och man tagit hand om oljan, (som man behöver göra på vilket annan fossildrivet fordon som helst), så är 2800 mil ingenting för en motor.

Edit: Läste precis att den går i 70 km/h. Då är den påverkad på något sätt, en moped ska inte gå i 70 km/h original. Det påverkar allt. Det ovanför stämmer inte om ägaren har kört trimmat.

Fast den motorn/mopeden byggs väl inte enbart för svenska marknaden? Sen kan det ju va så att Julia kört lugnt o försiktigt så att yttra sig innan man sett provkört är ju relativt dumt.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Den verkar kosta närmre 23 000 kronor ny, så 7 000 kronor är absolut inte ett sjukt pris. Vad de där går för på begagnatmarknaden har jag egentligen ingen aning om, men har den inte varit kraschad och man tagit hand om oljan, (som man behöver göra på vilket annan fossildrivet fordon som helst), så är 2800 mil ingenting för en motor.

Edit: Läste precis att den går i 70 km/h. Då är den påverkad på något sätt, en moped ska inte gå i 70 km/h original. Det påverkar allt. Det ovanför stämmer inte om ägaren har kört trimmat.

Flesta mopeder som kommer från utlandet är gjorda att gå i 70-80 men stryps ned till 50 när de kommer till sverige, så om man endast tagit bort strypningen ska det ju inte påverka motorn. Men de klart om personen gjort andra modifkationer så kan det vara sämre.

Kolla om ägarn endast tagit bort strypningen eller bytt massa annat. Förövrigt så är 2800 mil mycket för en moped, tycker den är dyr för att ha gått så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit*
Det jag tror med mopenden är att det är fipplat med vikterna på variatorn, tar man ur pluggen ur ljuddämparen så har man motorstyrka för att komma upp i 70km/h.

this!

"nyare" mopeder har absolut motorkraft nog att klara 70 på plant eller lätt utförs underlag.

Lite olika beroende på modell vart spärr eller plugg sitter men det är vanligen väldigt enkelt att ta bort. och detta är inget som påverkar hälsan negativt på motorn nämnvärt, kan snarare vara tvärt om. problemet är dock att det är olagligt.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nolfie:

this!

"nyare" mopeder har absolut motorkraft nog att klara 70 på plant eller lätt utförs underlag.

Lite olika beroende på modell vart spärr eller plugg sitter men det är vanligen väldigt enkelt att ta bort. och detta är inget som påverkar hälsan negativt på motorn nämnvärt, kan snarare vara tvärt om. problemet är dock att det är olagligt.

Plugg kvar i ljuddämparen sega till 70km/h, plugg ur skön känsla dit. Sedan varitorvikterna spärrar högre hastighet.

Problemet med olagligt är att det kan bli extremt dyrt. Säg att man kommer och brummar med mopeden och bara kör in i en bil, inga personskador hände, men buckla i lacken och kanske strålkastare. Och blir polisen iblandad för att man kom i 70km/h så kan det bli riktigt allvarligt ekonomisk för en.

I min ungdom så trimmade typ alla ungdomar sina mopeder och då räknar jag även med prästsonen vars moppe gick i nästan 100km/h och sedan polisernas söner som iallafall gjorde 50km/h.

Men min känsla är att det har blivit värre idag med skyldigheter och för de med bilkörkort så gäller det att tänka på vad ni gör när ni kör en fordon som ni ej får framföra.
*edit*
När jag var liten så var det otroligt mycket desinformation. Jag vill dock minnas att de pratade på siffror som 300kr per kugg, x antal kronor för ljuddämpare etc. Där tom föräldrarna pratade om detta, som en polare som ville gå upp från 13 till 15 drev. Varvid hans morsa sa, att om du gör detta ökas bötesbelopped med 600kr och din moppe är tillräckligt trimmad som den är.

Det ingen tänkte på inklusive barnens föräldrar var vad som kunde hända vid olyckor, utan det enda motargument emot trim var att bli tagen av polisen. Nå idag är folk mer upplysta och även om man bara bryr sig om pengar kan det som jag har skrivit bli riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem

@junkysailor: Bara att läsa här om moppen. Ingen moped jag hade köpt.

Edit: Angående strypningen så brukar den sitta i variatorn på "enpetare" i form av en plastring, men då brukar dom toppa runt 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Det är så att jag funderar på att köpa en moped, för att ha till att köra till och från jobb samt skola. Det är ju också ganska kul att ha och köra med. Jag har kollat runt lite på blocket och har tillslut hittat en utav märket PGO G Max årsmodell 2016. Säljs för 8 tusen kronor. Länk till mopeden

Eftersom jag är helt rookie på det här med mopeder och allt runtomkring behöver jag lite hjälp. Jag frågade tjejen som säljer den hur många mil den gått. Den har tydligen gått 2800 mil vilket även jag som noobie kan tycka är väldigt mycket. Den ser dock väldigt fräsch ut och enligt henne så har den aldrig inneburit några bekymmer. Jag lyckades pruta ner till 7000 kronor, kanske är till och med det lite för mycket?

Så vad säger ni, bör jag köpa den? Eller kommer dessa 2800 mil endast leda till dyra servicekostnader. Tacksam för svar.

kan börja med att mopeden är trimmad, och tidigare skribenter har förmodligen fel! det som med största sanolikhet är gjort är att man har plockat varriatorringen! och då lär man kolla om dom har kvar denna då det är en väldigt dum ide att köra trimmat om du har eller så småningom vill ha körkort!

Har dom ringen kvar så behöver detta inte vara något dåligt, dock skulle jag ändå akta mig för just PGO, vet inte hur dom är idag men vet att på min tid som 15åring så va dessa det sämsta man kunde få när det kommer till kvalite (bortsätt från kina 4-taktare)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Den verkar kosta närmre 23 000 kronor ny, så 7 000 kronor är absolut inte ett sjukt pris. Vad de där går för på begagnatmarknaden har jag egentligen ingen aning om, men har den inte varit kraschad och man tagit hand om oljan, (som man behöver göra på vilket annan fossildrivet fordon som helst), så är 2800 mil ingenting för en motor.

Edit: Läste precis att den går i 70 km/h. Då är den påverkad på något sätt, en moped ska inte gå i 70 km/h original. Det påverkar allt. Det ovanför stämmer inte om ägaren har kört trimmat.

Hon har skruvat av en säkring, därför går den i 70.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Moped som går i 70km/h hur kan det komma sig? Vad jag vet finns det en mängd olika regler där polisen enbart kan mäta hastigheten. Vad jag vill minnas får eu-mopeder ej göra 70km/h även om allt skulle vara orginal på den.

2800mil är för övrigt väldigt mycket för en moped, körningen påverkar självklart. Men bör man inte långt innan ha bytt kolvringar och annat. Mina mopeder bruka gå sönder innan 2000mil, men då går de ofta 1km, sedan stängs av osv. (de används i arbete) Jag har haft ett 10 tal mopeder i samma prissklass som denna ny.

Nå mopeden ser ut att vara i väldigt fint skick utseendemässigt.

Jag hade letat vidare, typ denna: https://www.blocket.se/goteborg/PGO_Big_Max_Naked_2015_orgina...

*edit*
Angående trimmade mopeder. Så fungerar vårt rättväsende så att alla är lika inför lagen, vissa är dock mindre lika mycket värda än andra. Att vara 15år brumma på en trimmad moppe och bli tagen av polisen är inte bra, att vara över 18år ha bilkörkort och brumma på en moppe i 70km/h blir olaglig körning och det kan påverka ens körkort. Det värsta av allt är om man är med i en olycka och har gjort det med ett fordon som man inte ens har laglig rätt att köra.

Så är man över 18år och tycker mopeder går för sakta ta då mc körkort och köp en 125a.

Hon har skruvat av säkringen, och denna finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Hon har skruvat av en säkring, därför går den i 70.

Skickades från m.sweclockers.com

skulle inte köpa denna moped om jag va dig, hon har tydligen inte en blekaste aning om vad hon pratar om.

finns ingen säkring på någon moped där ute där man bara kan plocka en säkring och mopeden gör 25km/h mer.

kan nästan lova att det är varriatorringen och det är en ring i antingen plast eller metall som brukar vara det första man plockar på scootrar om man vill att dom ska gå lite fortare

Edit: värt att tänka på! att köra trimmad moppe är olovlig körning samt att moppen kommer att klassas som lätt MC, som kräver att den är besiktad samt registerad som just lätt MC (vilket är omöjligt att göra med en moped)

så straffet kan få ganska stora konsekvenser om man blir stoppad

https://www.blocket.se/angelholm/Gilera_Stalker_EU_Moped_8079...

Bättre maskin överlag samt så gott som ny! sure dom har tydligen ramlat med den en gång men utan tvekan OTROLIGT mycket mer moped för pengarna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

kan börja med att mopeden är trimmad, och tidigare skribenter har förmodligen fel! det som med största sanolikhet är gjort är att man har plockat varriatorringen! och då lär man kolla om dom har kvar denna då det är en väldigt dum ide att köra trimmat om du har eller så småningom vill ha körkort!

Fast vilka skribenter har inte sagt att den är trimmad och gissar att det handlar om variatorn?
Jag själv skrev variatorn, men vill man ha flyt upp till 70km/h så får man ge sig på annat. Pluggen i ljuddämparen är det som är lättast på dagens mopeder.

Skrivet av junkysailor:

Hon har skruvat av en säkring, därför går den i 70.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att strypa mopeder på många sätt, att en säkring är borttaget låter som en mycket konstig konstruktion, som jag tvivlar skulle göra mopeden typgodkänd på svenska marknaden. Ta detta med ett mopedforum.
Sedan kan man med säkring mena mycket, det folk brukar syfta är en elektrisk säkring.

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll hur mopeden är trimmad? Faktum är att innehavaren av mopeden har begått ett brott, tyvärr ett alltför vanligt brott, genom att ta bort säkringen och därför förlorar hon all trovärdighet i mina ögon. Det är dumt att göra sig skyldig till olaglig körning genom att köra med denna mopeden. Hitta något annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

finns ingen säkring på någon moped där ute där man bara kan plocka en säkring och mopeden gör 25km/h mer.

Skrivet av anon159643:

Det går att strypa mopeder på många sätt, att en säkring är borttaget låter som en mycket konstig konstruktion, som jag tvivlar skulle göra mopeden typgodkänd på svenska marknaden. Ta detta med ett mopedforum.
Sedan kan man med säkring mena mycket, det folk brukar syfta är en elektrisk säkring.

Det skulle vara möjligt att ha någon form av elektronisk strypning.
Vet inte om det finns något sånt system på den modellen och om det i så fall skulle räcka med att bara ta ur/sätta i en säkring för att aktivera/avaktivera det systemet.

Men själva fenomenet med elektroniska hastighetsspärrar vet jag att det finns.
En del starkare bilar är begränsade till 250km/h och alla tunga lastbilar ska vara begränsade så de ej kommer upp mycket fortare än 90km/h.

Sett videos om starkare elcyklar där effekten kan begränsas eller låsas upp med enklare metoder.
De flesta delstater i USA tillåter 750W elcykel. Finns modeller som kan köras lagligt (i USA) i 750W läge i stan och sen kan låsa upp högre effekt "for offroad use".

Skrivet av MuLLvaD3n:

Den verkar kosta närmre 23 000 kronor ny, så 7 000 kronor är absolut inte ett sjukt pris. Vad de där går för på begagnatmarknaden har jag egentligen ingen aning om, men har den inte varit kraschad och man tagit hand om oljan, (som man behöver göra på vilket annan fossildrivet fordon som helst), så är 2800 mil ingenting för en motor.

Om man har en med tvåtaktsmotor så måste man ha oljeblandad bensin.
Antingen kan man tillsätta det direkt i bensintanken, antingen med färdigblandad bensin eller att man blandar i bensintanken.
Eller att man har en separat tank för tvåtaktsolja som mopeden/motorcykeln blandar själv.

Då blir det inga "vanliga oljebyten" som på en fyrtaktare.
Är det dessutom en modell med variator så behöver du inte byta växellådsolja heller.

Så "vilket annan fossildrivet fordon som helst" stämmer inte riktigt.

Men bortsett från mopeder och stora fartyg så är tvåtakt i princip utdött för fordon.
Finns väl fortfarande enduro motorcyklar som är tvåtakt och som går att landsvägsregistrera.

Men förr har det funnits tvåtaktsmotorcyklar för gatbruk.
Var mindre än 10 år sen Aprilia slutade tillverka Aprilia RS 125.
Megan Fox körde en sån i Transformers 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Det skulle vara möjligt att ha någon form av elektronisk strypning.
Vet inte om det finns något sånt system på den modellen och om det i så fall skulle räcka med att bara ta ur/sätta i en säkring för att aktivera/avaktivera det systemet.

Men själva fenomenet med elektroniska hastighetsspärrar vet jag att det finns.
En del starkare bilar är begränsade till 250km/h och alla tunga lastbilar ska vara begränsade så de ej kommer upp mycket fortare än 90km/h.

Sett videos om starkare elcyklar där effekten kan begränsas eller låsas upp med enklare metoder.
De flesta delstater i USA tillåter 750W elcykel. Finns modeller som kan köras lagligt (i USA) i 750W läge i stan och sen kan låsa upp högre effekt "for offroad use".

Problemet är att få den typgodkänd som jag skrev, då jag ej tror att enbart elektronisk strypning av t.ex. bränsletillförseln räcker. En moped i sverige är strypen på 2 sätt, en är motorkraft den andra är utväxlingen.
Jag har aldrig sett en moped som enbart genom mer motorkraft har klarat av att köra i 70km/h utan att motorn varvar sönder.
Vanligaste strypningen på motorkraften som jag har sett är en plugg i ljuddämparen och den brukar i många fall vara riktigt dålig, det bl.a. leder bl.a. till att motorn lättare sotar igen. Såklart skulle elektronisk strypning också kunna finnas även om detta känns mer komplicerat. Varför inte enbart sätta dit en plugg i förgasaren som mopeder hade förr?

På vanliga mopeder idag så sitter det en vanlig fysisk förgasare, de har dock fått en elektronisk choke som inte ovanligvis krånglar. Mopeden får för lite luft om choken på på när motorn är varm och den går som en kratta, så om mopeden går bra när den är kall men bra när den är varm så kan man testa och byta denna.

Men mer elektronik än så är det inte, det finns bränsleinsprutning på motorsågar idag sedan några år tillbaka, kanske kommer det till mopeder eller har kommit. Men en 2010 lär knappast ha detta.
När bränsleinsprutning till mopeder kommer så kanske skulle man kunna strypa motorstyrkan på detta sätt, men jag tror även man måste ändra på utväxlingen.

*edit*
Bränsleinsprutning på mopeder har funnits ett tag, ej så uppskattat:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=27771

På motorsågar var det en revolution, de nya motorsågarna med bränsleinsprutning var hur starka som helst. Fast på en moppe som är strypen till den förbannelse i sverige så är behovet i sverige inte så stor.

Även om mopeden skulle ha en bränsleinsprutning så känns en elektronisk spärr som har en egen säkring som långsökt. Som sagt fråga på ett moppeforum. Jag vill påstå att det är mer än bara mer bränsle som behövs för att den ska komma upp i 70km/h om den ej ska vara som en jetmotor. (flippat med variatorn)

På vare sig mina mopeder eller ATV kan jag minnas att det finns så mycket mer säkringar än den vid batteriet, men exklusiva sportmodeller kanske har mer.

Permalänk
Rekordmedlem

Den är trimmad, mer specifik är den troligen helt ostrypt vilket inte enbart är negativt ur ett tekniskt perspektiv men juridiskt får den inte köras i trafik.
Att den är ostrypt innebär för det mesta att den varvar mindre vid en given hastighet vilket minskar slitaget på motorn och förutsatt att den inte "buskörts" så kan det innebära mycket mindre slitage på motorn.
Är det nån vuxen som haft den till jobbpendling är den troligen inte buskörd men är det en tonåring som kört den är det nog tvärt om mer slitage på den pga att den är ostrypt och det påverkar ju fjädring och bromsar också.
Du får alltså försöka ta reda på historiken och kolla skicket noga då ostrypningen kan påverka åt båda hållen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Även om mopeden skulle ha en bränsleinsprutning så känns en elektronisk spärr som har en egen säkring som långsökt.

Jo jag håller med.
Om man skulle ha ett sånt system så borde det i så fall vara tvärtom.
Att den är långsammare/strypt utan säkring.
Annars blir den plötsligt trimmad om säkringen skulle gå sönder...

Men om det finns elektronisk strypning är det sannolikt att man skulle behöva byta/flasha ecu och inte bara plocka ur/sätta i en säkring.

Annars är elektronisk strypning ganska smart om det är tillåtet att ha som enda metod eftersom det är lättare att anpassa än mekaniska strypningar.
Att optimera för att gå så bra som möjligt inom gränserna och gradvis strypas för ett linjärt beteende. Inget som behöver slira och slitas i onödan eller på annat sätt gå sämre än nödvändigt.

Skrivet av anon159643:

Som sagt fråga på ett moppeforum.

Nja...
Supersport hojar brukar vara rätt dyra i försäkringar och vissa andra modeller.
Men annars är mopeder dyrare i försäkring än många billigare motorcyklar.
Jag trivs rätt bra med att lagligt kunna köra fortare än 45 också.

Säg om man sparar 1000 - 3000kr om året på försäkring att köra motorcykel istället för moped så tycker jag det väger upp att betala nästan 500kr för besiktning vartannat år (som man slipper med moped).

Permalänk

tycker EU moppar i allmänt är töntigt, körkort för att köra, alla ser likadana ut och folk som kör dom är oftast nördar, INGEN i mitt gäng som var kool hade EU, hade en prima YAMAHA* YANKEE JAG TRIMMAD - SÅKLART, drog 82 på 3an XD fick fett me brudar åxå som ville "hoppa på min snopp"^^, t.o.m en å annan kille våltjästade min pärla när den sto utanfö ungdomsgården, aaah härliga tider^^,*suck, dessa ångestfyllda tonårs år hade dom nån sorts mening lr va d ba gasen i botten hela dagarna🙄*

köp nå krosslikande moppe, emil engberg hade en för 22k som såg prima ut som jag hade kunna tänkt me att ha åxå, kommer inte ihåg märke då, var något ganska "nytt" då tror ja, nått me tre bokstäver ett z:e kanske🙄 inte säker på att den sakande plåt då men

*

Permalänk
Medlem
Skrivet av illimbius:

tycker EU moppar i allmänt är töntigt, körkort för att köra, alla ser likadana ut och folk som kör dom är oftast nördar, INGEN i mitt gäng som var kool hade EU, hade en prima YAMAHA* YANKEE JAG TRIMMAD - SÅKLART, drog 82 på 3an XD fick fett me brudar åxå som ville "hoppa på min snopp"^^, t.o.m en å annan kille våltjästade min pärla när den sto utanfö ungdomsgården, aaah härliga tider^^,*suck, dessa ångestfyllda tonårs år hade dom nån sorts mening lr va d ba gasen i botten hela dagarna🙄*

köp nå krosslikande moppe, emil engberg hade en för 22k som såg prima ut som jag hade kunna tänkt me att ha åxå, kommer inte ihåg märke då, var något ganska "nytt" då tror ja, nått me tre bokstäver ett z:e kanske🙄 inte säker på att den sakande plåt då men

Wunderbar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har aldrig sett en moped som enbart genom mer motorkraft har klarat av att köra i 70km/h utan att motorn varvar sönder.

Då har du missat nåt. Hade en som var strypt i både förgasare och ljuddämpare. Med båda strypningarna gick den knappt 30 och orkade knappt med treans växel. Utan båda gick det att köra på sexans växel och då gick den i 100. Helt original. Det var förvisso nästan 20 år sedan och det är nog inte vad som räknas in som "moped" med dagens definition då det är mest automatväxlade skotrar idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet är att få den typgodkänd som jag skrev, då jag ej tror att enbart elektronisk strypning av t.ex. bränsletillförseln räcker. En moped i sverige är strypen på 2 sätt, en är motorkraft den andra är utväxlingen.
Jag har aldrig sett en moped som enbart genom mer motorkraft har klarat av att köra i 70km/h utan att motorn varvar sönder.
Vanligaste strypningen på motorkraften som jag har sett är en plugg i ljuddämparen och den brukar i många fall vara riktigt dålig, det bl.a. leder bl.a. till att motorn lättare sotar igen. Såklart skulle elektronisk strypning också kunna finnas även om detta känns mer komplicerat. Varför inte enbart sätta dit en plugg i förgasaren som mopeder hade förr?

På vanliga mopeder idag så sitter det en vanlig fysisk förgasare, de har dock fått en elektronisk choke som inte ovanligvis krånglar. Mopeden får för lite luft om choken på på när motorn är varm och den går som en kratta, så om mopeden går bra när den är kall men bra när den är varm så kan man testa och byta denna.

Men mer elektronik än så är det inte, det finns bränsleinsprutning på motorsågar idag sedan några år tillbaka, kanske kommer det till mopeder eller har kommit. Men en 2010 lär knappast ha detta.
När bränsleinsprutning till mopeder kommer så kanske skulle man kunna strypa motorstyrkan på detta sätt, men jag tror även man måste ändra på utväxlingen.

*edit*
Bränsleinsprutning på mopeder har funnits ett tag, ej så uppskattat:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=27771

På motorsågar var det en revolution, de nya motorsågarna med bränsleinsprutning var hur starka som helst. Fast på en moppe som är strypen till den förbannelse i sverige så är behovet i sverige inte så stor.

Även om mopeden skulle ha en bränsleinsprutning så känns en elektronisk spärr som har en egen säkring som långsökt. Som sagt fråga på ett moppeforum. Jag vill påstå att det är mer än bara mer bränsle som behövs för att den ska komma upp i 70km/h om den ej ska vara som en jetmotor. (flippat med variatorn)

På vare sig mina mopeder eller ATV kan jag minnas att det finns så mycket mer säkringar än den vid batteriet, men exklusiva sportmodeller kanske har mer.

Känns som att du killgissar en hel del.

Många 25 km/h moppar är enbart elektroniskt strypta, en pulsgivare känner av hastigheten och tändningen begränsas varpå moppen ej går snabbare. Klipp kabeln mellan pulsgivare och cdi-boxen (ofta refererad till som "rosa kabeln" på moppeforum) och vips går den betydligt fortare.

Vad är det för plugg i avgasröret du babblar om i var och vartannat inlägg? Exakt vilken moppe har det? Alltså en bricka som minskar diametern.
Du vet att det är fyrtaktare vi pratar om?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Känns som att du killgissar en hel del.

Många 25 km/h moppar är enbart elektroniskt strypta, en pulsgivare känner av hastigheten och tändningen begränsas varpå moppen ej går snabbare. Klipp kabeln mellan pulsgivare och cdi-boxen (ofta refererad till som "rosa kabeln" på moppeforum) och vips går den betydligt fortare.

Vad är det för plugg i avgasröret du babblar om i var och vartannat inlägg? Exakt vilken moppe har det? Alltså en bricka som minskar diametern.
Du vet att det är fyrtaktare vi pratar om?

Strypning ljuddämpare, sitter allra längst fram vid cylindern:
https://www.dinhoj.se/mopeddelar/avgasdelar/avgassystem/avgas...
https://www.twostroke.se/giannelli-avgassystem-rekord-4
En lista på vad mopeder brukar ha för strypning visas här:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/376
Där det går att se att det är otroligt vanligt även på nya mopeder, på gamla mopder var det ännu vanligare. Pluggen kunde dock sitta i cylinderns utblås, men funktionen är detsamma. Jag tycker det ytterer mätkligt att du inte har notetat den när du har renoverat gamla mopeder, då den brukar sitta så tydligt och man i dens närhet brukar ta bort sot.

Plugg i ljuddämparen var billigt och enkel strypning som gjorde att moppen sotade igen lättare, förutom att den blev svagare..

25km/h mopeder har jag aldrig ens sett utanför butik, de kan säkert vara strypta genom elektronik.
Frågan är dock vilka vanliga mopeder som har denna strypning som hindrar de går i 70km/h? Och speciellt ingen mekanisk strypning på utväxlingen.

Att just PGO är 4 taktare visste jag ej, 4 takt kan vara bra då många mopeder idag har styrkan de behöver innan utväxlingen stoppar. Däremot är de lite väl törstiga. Samma problem har jag med mina ATV som dock är 4 taktare, motorstyrkan är det inget fel på, men de dricker som en kalv. Vid nästa köp vill jag få ner bränsleförbrukningen gärna på bekostnad av motorstyrka.

*edit*
Jag har för övtigt hänvisat till moppeforum flera gånger. Jag håller knappast på att trimna mina mopeder när jag har en motorcykel som spöar i alla fall 90% av alla trimmade mopeder från 100km/h till 200km/h.
Trimma moppe är idiotiskk som jag har sagt, jag underhåller bara mopeder
Just elektronisk spärr hade jag ej sett på mopeder, det borde man känna av vid körning. Och som jag tolkar är det fortfande ovanligt, även om nu vissa modeller av Pgo har detta plus annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lovan:

Då har du missat nåt. Hade en som var strypt i både förgasare och ljuddämpare. Med båda strypningarna gick den knappt 30 och orkade knappt med treans växel. Utan båda gick det att köra på sexans växel och då gick den i 100. Helt original. Det var förvisso nästan 20 år sedan och det är nog inte vad som räknas in som "moped" med dagens definition då det är mest automatväxlade skotrar idag

Låter som en konstig konstruktion. Nu har jag ej kört de nya eu crossmopederna.
6 växlar på en 50km/h känns för övrigt sådär, jag hade polare med 3 växlade och de gjorde 100km/h. (ej lagligt) Men poängen var att 3 växlar räckte bra för denna hastighet, 6 växlar är bra om ens moppe går i runt 250km/h.

Jag kan inte bestämmelserna, men jag betvivlar att mopederna om de kör ner för en brant backe får göra 100km/h med drivkraft. Men samtidigt, 6 växlar för 50km/h blir dritt så kanske är de så idag.

*edit*
Att enbart ha motorstyrkaspärr blir en tråkig moppe. Gamla Yamaha DT 50 kunde med 13 drev göra 50km/h i timman utan något annat. Men det var bokstavligen att sega upp till 50km/h, helst skulle man ha en liten backe som hjälpte en att få upp farten och att mopeden på raksträckan skulle behålla farten. -Dvs hur tråkigt som helst emot en helt ny EU-mopped som gör lite över 50km/h direkt.
Jag betvivlar att mopeder som går som en Yamaha DT 50 med 13 drev idag säljs bra för mopeder som ofta kostar 30 000kr. Och varenda scooter bara blåser förbi en..

Elektronisk strypning har några fördelar som att man slipper göra mopeder ultra slöa, vilket säkert är en förklaring på 25km/h mopederna. De skulle annars ha en otroligt slö motor plus en superlåg utväxling och ännu mindre personer än idag skulle vilja ha dem. -Jag har inte riktigt fattat vem som köper 25km/h mopeder och jag känner många i den ålder och de har tagit moppekörkort eller kör gamla mopeder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man har en med tvåtaktsmotor så måste man ha oljeblandad bensin.
Antingen kan man tillsätta det direkt i bensintanken, antingen med färdigblandad bensin eller att man blandar i bensintanken.
Eller att man har en separat tank för tvåtaktsolja som mopeden/motorcykeln blandar själv.

Då blir det inga "vanliga oljebyten" som på en fyrtaktare.
Är det dessutom en modell med variator så behöver du inte byta växellådsolja heller.

Så "vilket annan fossildrivet fordon som helst" stämmer inte riktigt.

Men bortsett från mopeder och stora fartyg så är tvåtakt i princip utdött för fordon.
Finns väl fortfarande enduro motorcyklar som är tvåtakt och som går att landsvägsregistrera.

Men förr har det funnits tvåtaktsmotorcyklar för gatbruk.
Var mindre än 10 år sen Aprilia slutade tillverka Aprilia RS 125.
Megan Fox körde en sån i Transformers 2.

Förlåt, det du säger stämmer. Det var ett tag sedan jag pillade på min moped själv. Jag kan dock nästan garantera att man inte behöver blanda olja i tanken på den där utan att den har en egen oljetank. Min mamma köpte en Vespa som hon körde med i nästan två år. 49cc, väldigt säker på att den inte är 4-takt. Hon fyllde aldrig på olja på den under de två åren? Kanske bara är så snålt att man sällan behöver fylla upp.

Oavsett, är den inte trimmad är milen i sig inga problem. 2300 är ingen större distans.

Edit: Bara för att förtydliga lite. Jag tror inte detta är ett bra köp. Det är en 2010, inte 2016 som det först stod. Den går snabbare än den ska och har antagligen körts hårdare på grund av det. Min ursprungspost baserades på att det var en snällt körd inte så gammal moped.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Känns som att du killgissar en hel del.

Många 25 km/h moppar är enbart elektroniskt strypta, en pulsgivare känner av hastigheten och tändningen begränsas varpå moppen ej går snabbare. Klipp kabeln mellan pulsgivare och cdi-boxen (ofta refererad till som "rosa kabeln" på moppeforum) och vips går den betydligt fortare.

Vad är det för plugg i avgasröret du babblar om i var och vartannat inlägg? Exakt vilken moppe har det? Alltså en bricka som minskar diametern.
Du vet att det är fyrtaktare vi pratar om?

Det behöver inte vara en "plugg" men många mopeder har en Helmholtzresonator monterad i avgassystemet och den kommer vid en viss pulsfrekvens på avgaserna (varvtal på motorn) att trycka tillbaka avgaserna i cylindern, motorn kan då inte suga in luft/bränsle och det finns inget att förbränna , motorn tappar effekt till varvtalet sjunker under resonansfrekvensen och då börjar motorn dra igen.
Resonatorn brukar ofta se ut som ett stängt rör som är fastsvetsat före ljuddämparen nånstans typ så här kan det se ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Förlåt, det du säger stämmer. Det var ett tag sedan jag pillade på min moped själv. Jag kan dock nästan garantera att man inte behöver blanda olja i tanken på den där utan att den har en egen oljetank. Min mamma köpte en Vespa som hon körde med i nästan två år. 49cc, väldigt säker på att den inte är 4-takt. Hon fyllde aldrig på olja på den under de två åren? Kanske bara är så snålt att man sällan behöver fylla upp.

Om hon hade den inlämnad på service så kan det vara så att de fyllt på olja där.
Det går att använda färdigblandad bensin istället för separat oljetank även om man har separat oljetank. Men då ska man göra det istället, inte både och eftersom du troligtvis får en för fet blandning.
Normalt är det bekvämare att använda separat tank, så de flesta modeller som riktar sig mot vanliga konsumenter har haft det om det inte är väldigt gamla modeller.
Crossar och Enduro brukar inte ha separat oljetank. Men ren cross är inte godkänd för användning på allmän väg. Vissa enduro kan landsvägsregistreras.

Sen beror det på hur mycket man kör och hur stor oljetanken är också.
Säg om du har 2% olja så blir det 50 liter bensin per liter olja.
Om man har en oljetank som rymmer mer än en liter, låg bränsleförbrukning och inte kör så mycket så räcker det ett tag.