Permalänk
Medlem

Tips på billig surfdator

Mina föräldrar har frågat mig om jag kan leta reda på en billig laptop. Det enda dom skulle göra är att surfa och spela facebookspel. Har letat lite men det är inte lätt. Har varit från hårdvaruvärlden ett par år så har dålig koll på budgetCPUerna så jag skulle gärna vilja ha hjälp av er.
Fick ingen budget av dom.... Men så billigt som möjligt. Dvd är inget krav. Inget speciellt krav på storlek på skärm men jag anser väl att en 15" ska dom ha åtminstone. Jag hade väl tänkt att en SSD skulle vara självklart men nu vet jag inte, nog svårt att få in i budgeten som är så billig som möjligt som sagt.... Och det kanske inte behövs egentligen när man använder den som dom gör eller vad anser ni?

Permalänk
Medlem

Om du skall ha en billig laptop, det bästa är att hitta en med 8gb ram minimum.
Dom billigaste från 2500-3000 har bara 4, och dom är sega som fan.

Annars en begagnad är alltid en mycket bättre idé.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Om du skall ha en billig laptop, det bästa är att hitta en med 8gb ram minimum.
Dom billigaste från 2500-3000 har bara 4, och dom är sega som fan.

Annars en begagnad är alltid en mycket bättre idé.

Tack för tipset med 8gig, var lite osäker på om det skulle räck med 4 eller inte för deras aktiviteter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Robin:

Tack för tipset med 8gig, var lite osäker på om det skulle räck med 4 eller inte för deras aktiviteter.

De räcker gott med 4 för de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Som ovan rekommenderade. Den kommer stå sig ett tag med SSD, 8gb ram, Intel i3. Dock var upplösningen lite klen. Men för under 4000kr så är den bäst. Är det panik? Annars är Black Friday på ingång.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

An Chromebook räcker ju för själva surfandet, men hur det är med FBspel vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för hjälpen. Det blev den från komplett. Hade väl helst sett att dom valde den från webhallen men jag tror nog att dom blir nöjda ändå

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en billig laptop men 3 av de 4 datorerna som länkades har ju utgått :/
För min del vore det bra med dvd för att läsa skivor, program som tex kommer med obdläsare till bil.
Alltså 8gb ram borde man ha? Något annat man ska titta efter för att hitta ett klipp för 1 - 4000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Om du skall ha en billig laptop, det bästa är att hitta en med 8gb ram minimum.
Dom billigaste från 2500-3000 har bara 4, och dom är sega som fan.

Annars en begagnad är alltid en mycket bättre idé.

Man kan kika efter dator där det går uppgradera ram i efterhand. Dock är det inte sant att en dator med 4gb är långsamt. Jag testkörde en dator med 8130u med 4gb ram i några veckor och den var riktigt rapp för surf netflix och liknande uppgifter. Ofta i billigare datorer så är det främst processor som sinkar ner tempot, men även hårddisk. En riktigt ssd är att föredra om det är möjligt.

https://www.webhallen.com/se/product/287829-Asus-K410UA-EB785... 4299kr, ssd, 8130u och 1080p

Annars kan man nog fynda en begagnad kvalitetsdatir, det är nog det bästa om man vill komma undan billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

bytdator.se har en del bra begagnade. Går att lägga på mer RAM, HDD etc.

T.ex en i3:a med 128GB SSD & 4GB RAM för 2138kr.
https://bytdator.se/begagnade-barbara/begagnade-barbara-dator...

Går att fynda på eBays och andra ställens auktioner om inte skandinavisk tangentbord är viktig.

Permalänk
Medlem

Hur vet man ifall det går att uppgradera ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FYL:

Hur vet man ifall det går att uppgradera ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland står det antal ramslots 2 varav lediga 1. Men det är ibland lite luddigt. Så ibland får man fråga tillverkaren eller söka på nätet ifall man ser någon video där de skruvar isär en dator.

Permalänk