Alternativt statsskick baserat på sakfrågor?

Permalänk
Lego Master

Alternativt statsskick baserat på sakfrågor?

För att göra det klart från början, min tanke med den här tråden är inte att diskutera specifika politiska frågor, utan hur man kan säkerställa att folkets åsikter kommer till ytan på bästa sätt, oavsett vilka det må vara.

Som vi redan vet, var det många inför valet 2018 som tvekade länge på vilka man skulle rösta på.
För egen del sympatiserade jag med något parti i vissa frågor, men i andra frågor stod de långt ifrån mina åsikter.
Och eftersom vi i praktiken bara har 8 partier att rösta på (för att det ska göra nån slags skillnad i verkligheten), där väldigt få kommer känna att ett enda parti tänker exakt som man själv på alla punkter, så började jag fundera på andra statsskick.

Skulle man, i teorin, kunna utveckla ett statsskick där folket istället för att rösta på partier, får möjlighet att rösta på ett antal sakfrågor istället? Dvs, istället för att lägga en röst på något parti som delvis kommer göra som jag vill, men på andra sätt inte vill, så skulle jag rösta på frågorna direkt istället för att tydliggöra hur man vill att Sverige ska styras.

De politiker som ska agera på frågorna bör sedan komma från de områden som har bäst kunskap om frågan i sig, och (lämpligtvis) håller med om hur folket har röstat i frågan.

En slags demo-teknokrati, så att säga.

Jag inser att det finns många luckor och hål i detta;
Vem sätter upp listan över frågor folket ska rösta på?
Hur säkerställer man att den inte är politiskt viktad?
Hur väljer man vilka som ska arbeta på respektive departement?
Hur väljer man en eventuell statsminister (eller motsvarande position)?

Men i teorin, återigen, så tänker jag att om man kommer runt de värsta problemen så bör det väl reflektera folkets önskan i olika sakfrågor på att bättre sätt än dagens partisystem?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Sakfrågor ändras, vilka frågor är viktiga och vad jag tycker i dom.

Bättre att gå åt andra hållet.

Mer ideologi istället, skippa sakfrågorna.

Permalänk
Lego Master

@robertlindgren82:
Jo, men min tanke var att man skulle sammanställa en lista på nya frågor inför varje val enligt någon statistiskt säkerställd process.
Meningen med mitt förslag var att komma bort från ideologitänket, eftersom jag själv inte direkt känner att jag tillhör någon enskild ideologi, utan ser att jag hade velat blanda partiprogrammen från 3-4 partier för att täcka in de åsikter jag har. Det är inte hållbart eftersom jag inte kan rösta på mer än ett parti. Och det ger sken av att jag håller med om ALLT de står för, vilket nästan aldrig är fallet.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du beskriver i princip direktdemokrati. Rösta på Direktdemokraterna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Jag instämmer till fullo med TS, sakfrågor är vad som främst intresserar mig, helheten verkar ändå bli "same shit different name" oavsett vad man röstar på nuförtiden, jag har sedan länge tappat tron på vårt moderna demokratisystem. Jag röstar mest som en markering att jag vill ha kvar demokratin samt för att pusha upp sakfrågor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Om det går "bra" eller "dåligt" för Sverige intresserar mig faktiskt inte ett jädra skit, vad som däremot intresserar mig är till exempel att saker som sjukvård, skola, äldrevård, mm fungerar väl och är tillgängligt på samma villkor för alla, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Lego Master

@Jonny Myran:
Misstänkte att jag inte kunde vara först med tanken, men visste inte vad det hette. Tackar.
Får kolla upp dom lite närmare, men det fungerar ju bara som tänkt om de får ALLA rösterna. Och det kommer ju inte hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och vad händer när alla får för sig att rösta ja till både fri sjukvård och inga skatter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Dvs, istället för att lägga en röst på något parti som delvis kommer göra som jag vill, men på andra sätt inte vill, så skulle jag rösta på frågorna direkt istället för att tydliggöra hur man vill att Sverige ska styras.

Hur ofta skulle vi rösta? Vilka frågor skulle vi rösta om? Vilka skulle vi inte rösta om? Vi kan omöjligen rösta om allt. Leder snabbt till ett evigt röstande i en sjuhelsikes massa frågor som ingen kommer orka sätta sig in i (vilket är realiteten i Schweiz, folkomröstningens förlovade land). Ineffektivt och i min mening klart sämre utfall.

Skrivet av Shudnawz:

De politiker som ska agera på frågorna bör sedan komma från de områden som har bäst kunskap om frågan i sig, och (lämpligtvis) håller med om hur folket har röstat i frågan.

Det är dock omöjligt att avgöra detta utan att det blir en förlamande politisk diskussion i sig. För det går inte att kodifiera i en vallagstiftning vilka kriterierna är för att "ha bäst kunskap om frågan i sig", alltså blir det diskussion.

Som någon här ovanför sa, det behövs mer ideologi i den politiska diskussionen. Sakfrågedebatter med procentsatser och utspel om satsningar hit eller dit är det som alienerar väljarkåren för det blir ansträngande att själv pussla ihop allt till en helhet och de flesta tycks inte vara beredda att investera den tid och kunskap som behövs för att kunna koppla olika frågor till varandra.

Permalänk
Medlem

Väldigt grumligt tänkt det hela. En stor del av diskussionen i samhället är politisk. Det handlar om vad man vill göra och vad som ska prioriteras. Jag upplever hela diskussionen om "sakfrågor" som ett försök att slippa besvärliga beslut. Mycket i samhället är prioriteringsfrågor. Då man knappast har råd att göra allt på en gång måste man prioritera. Då visar sig snabbt att olika grupper tycker väldigt olika om tågordningen. Det är svårt att välja om ett nytt sjukhus står mot en ny väg men man måste. Det är en politiska fråga.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker vi använder Platons statsskick i hans bok Staten. Vilket land som helst som har ett sådant statsskick kommer bli en supermakt på sikt. Frågan är bara om folket orkar leva på ett sådant sätt.