EU röstar igenom upphovsrättsdirektiven Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Dock så skulle verktygen för snabb spridning av "Alternativa fakta" och andra former av propagandakampanjer drastiskt minska. Verklighetsfrånvända yrkespolitiker i Parlamentet som har sin framtid tryggad redan via EU https://www.expressen.se/nyheter/sa-blir-ni-miljonarer-eu-par... bryr sig mindre om ifall folk kan länka gratis nyheter eller skicka Memes.

Internet skrämmer dessa killar och tjejer, vilt påhejade av lobbyister då internet naturligtvis är orsaken till Brexit och all annan olycka som drabbat politiker i spåren av populistiska partiers framfart. På samma sätt som vägnätet och vägverket är ansvariga för att terroristen använde vägarna mot Drottninggatan eller att bankrånarna framför fordon på samma vägar! Fy vad hemskt!...

Håller med dig till fullo. Men om viktiga tjänster som vanligt folk använder och inte kan vara utan, stannar upp en vecka, så skulle detta generera mycket negativitet för Eu-parlamentet. Att få pengar är en fördel för de som sitter i EU-parlamentet, men att hålla kvar makten (brexit) är nog mer viktigt. Om större makter (Facebook, Google, Twitter) än EU säger ifrån så blir de rädda. Detta kommer ju tyvärr inte hända utan de får göra som de vill där nere.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Bara för att svära lite i kyrkan så kan man ju faktiskt hänvisa till vad som får anses motparten till majoriteten av användarna här, dvs upphosvmännen i form av ett debattinlägg i SvD

https://www.svd.se/google-for-dold-kamp-mot-svenska-kulturska...

Under denna artikel finns även ett inlägg från google som också kan vara intressant att läsa.

Det är alltid intressant att se båda sidor om man vill bilda sig en nyanserad bild...någon kanske kan vara intresserad av att veta att det verkar varit lobbyorganisationer med Google i bakgrunden som låg bakom möjligheten att mer eller mindre automatiskt ringa upp parlamentariker och lite olika varianter där man kunde skriva under ett färdigt brev som sedan skickades till någon lämplig beslutsfattare.

Lite lustigt att säkert en hel del fullt omedvetet agerat lobbyboskap åt Google...även om man håller med deras ståndpunkt i sak så känns det (åtminstone för mig) lite sådär när de kampanjerna åtminstone delvis drevs i egenintresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

...I övrigt ska man vara medveten att Google och Facebook lobbat för att detta inte ska gå igenom, inte minst genom att försöka förmå vanligt folk att kontakta sina parlamentariker. Lobbying går inte bara åt ett håll. Dessa kampanjer lär åtminstone delvis ligga bakom att detta tydligen är det förslag där flest privatpersoner för en gångs skull gjort sig besväret att faktiskt kontakta de som beslutar.

Det är identiskt med ett svar du gav tidigare som jag svarade på då så jag hänvisar till mitt tidigare svar

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Här är hela texten:

KAPITEL 1
Rättigheter i publikationer

Artikel 11
Skydd av presspublikationer vid digital användning

1.Medlemsstaterna ska ge utgivare av presspublikationer de rättigheter som avses i artiklarna 2 och 3.2 i direktiv 2001/29/EG för digital användning av deras presspublikationer.

2.De rättigheter som avses i punkt 1 ska inte på något sätt påverka de rättigheter som unionsrätten ger upphovsmän och andra rättsinnehavare när det gäller de verk och andra alster som ingår i en presspublikation. Dessa rättigheter får inte åberopas gentemot dessa upphovsmän och andra rättsinnehavare, och får framför allt inte beröva dem rätten att utnyttja sina verk och andra alster oberoende av den presspublikation i vilken de ingår.

3.Artiklarna 5–8 i direktiv 2001/29/EG och direktiv 2012/28/EU ska i tillämpliga delar gälla i fråga om de rättigheter som avses i punkt 1.

4.De rättigheter som avses i punkt 1 ska upphöra att gälla 20 år efter publicerandet av presspublikationen. Denna frist ska beräknas från och med den första dagen i januari året efter dagen för offentliggörandet.

KAPITEL 2
Viss användning av skyddat innehåll via nättjänster

Artikel 13
Användning av skyddat innehåll via leverantörer av informationssamhällets tjänster som lagrar och ger tillgång till stora mängder verk och andra alster som laddats upp av deras användare

1.Leverantörer av informationssamhällets tjänster som lagrar och ger allmänheten tillgång till stora mängder verk eller andra alster som laddats upp av deras användare ska, i samarbete med rättsinnehavare, vidta åtgärder för att säkerställa tillämpningen av avtal som ingåtts med rättsinnehavare för användning av deras verk eller andra alster eller för att hindra tillgång via deras tjänster till verk eller andra alster som identifierats av rättsinnehavare genom samarbete med tjänsteleverantörerna. Dessa åtgärder, t.ex. användningen av effektiv innehållsigenkänningsteknik, ska vara lämpliga och proportionerliga. Tjänsteleverantörerna ska förse rättsinnehavare med tillräcklig information om tillämpningen och utarbetandet av åtgärderna samt i förekommande fall med lämplig rapportering om erkännande och användning av verk och andra alster.

2.Medlemsstaterna ska säkerställa att de tjänsteleverantörer som avses i punkt 1 inför mekanismer för klagomål och prövning som finns tillgängliga för användare i händelse av tvister om tillämpningen av de åtgärder som avses i punkt 1.

3.Medlemsstaterna ska vid behov underlätta samarbetet mellan leverantörer av informationssamhällets tjänster och rättsinnehavare genom dialoger med berörda parter för att fastställa bästa praxis, såsom lämplig och proportionell innehållsigenkänningsteknik, bland annat med beaktande av tjänsternas beskaffenhet, tillgången till sådan teknik och dess effektivitet med hänsyn tagen till den tekniska utvecklingen.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:520...

EDIT: Här är 2001/29/EG som dom pratar om i texten:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELE...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Det är identiskt med ett svar du gav tidigare som jag svarade på då så jag hänvisar till mitt tidigare svar

Ahem, missade att jag redan svarat dig tidigare

Möjligen kan man då säga att Google åtminstone delvis verkar ha gått omvägen genom att få privatpersoner att kontakta parlamentarikerna vilket gör det mindre uppenbart vem som är avsändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Här är hela texten:

KAPITEL 1
Rättigheter i publikationer

Artikel 11
Skydd av presspublikationer vid digital användning

1.Medlemsstaterna ska ge utgivare av presspublikationer de rättigheter som avses i artiklarna 2 och 3.2 i direktiv 2001/29/EG för digital användning av deras presspublikationer.

2.De rättigheter som avses i punkt 1 ska inte på något sätt påverka de rättigheter som unionsrätten ger upphovsmän och andra rättsinnehavare när det gäller de verk och andra alster som ingår i en presspublikation. Dessa rättigheter får inte åberopas gentemot dessa upphovsmän och andra rättsinnehavare, och får framför allt inte beröva dem rätten att utnyttja sina verk och andra alster oberoende av den presspublikation i vilken de ingår.

3.Artiklarna 5–8 i direktiv 2001/29/EG och direktiv 2012/28/EU ska i tillämpliga delar gälla i fråga om de rättigheter som avses i punkt 1.

4.De rättigheter som avses i punkt 1 ska upphöra att gälla 20 år efter publicerandet av presspublikationen. Denna frist ska beräknas från och med den första dagen i januari året efter dagen för offentliggörandet.

KAPITEL 2
Viss användning av skyddat innehåll via nättjänster

Artikel 13
Användning av skyddat innehåll via leverantörer av informationssamhällets tjänster som lagrar och ger tillgång till stora mängder verk och andra alster som laddats upp av deras användare

1.Leverantörer av informationssamhällets tjänster som lagrar och ger allmänheten tillgång till stora mängder verk eller andra alster som laddats upp av deras användare ska, i samarbete med rättsinnehavare, vidta åtgärder för att säkerställa tillämpningen av avtal som ingåtts med rättsinnehavare för användning av deras verk eller andra alster eller för att hindra tillgång via deras tjänster till verk eller andra alster som identifierats av rättsinnehavare genom samarbete med tjänsteleverantörerna. Dessa åtgärder, t.ex. användningen av effektiv innehållsigenkänningsteknik, ska vara lämpliga och proportionerliga. Tjänsteleverantörerna ska förse rättsinnehavare med tillräcklig information om tillämpningen och utarbetandet av åtgärderna samt i förekommande fall med lämplig rapportering om erkännande och användning av verk och andra alster.

2.Medlemsstaterna ska säkerställa att de tjänsteleverantörer som avses i punkt 1 inför mekanismer för klagomål och prövning som finns tillgängliga för användare i händelse av tvister om tillämpningen av de åtgärder som avses i punkt 1.

3.Medlemsstaterna ska vid behov underlätta samarbetet mellan leverantörer av informationssamhällets tjänster och rättsinnehavare genom dialoger med berörda parter för att fastställa bästa praxis, såsom lämplig och proportionell innehållsigenkänningsteknik, bland annat med beaktande av tjänsternas beskaffenhet, tillgången till sådan teknik och dess effektivitet med hänsyn tagen till den tekniska utvecklingen.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:520...

EDIT: Här är 2001/29/EG som dom pratar om i texten:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELE...

Tack för sammanfattningen!

Artikel 11: Det som jag anser vara ett problem i detta är att man delar upp upphovsrätt och upphovsrätt. Om jag har en blogg som inte är under presspublikationer så skulle jag inte få ersättning när någon länkar. Detta visar att parlamentariker i EU har en äldre syn, de unga ser mindre skillnad mellan en privat blogg eller med tidning. Så en ensam människans skapelse anses inte lika viktigt att skydda.

Artikel 13: Det är bra om upphovsrättsinnehavare lättare kan meddela upphovsrättsbrott, men att tvinga fram en automatisk sökning fungerar inte i praktiken. Om det ska bli en automatisk sökning så måste denna sökning ha någon slags databas att söka mot. Och vem bestämmer vad den ska innehålla?
Jag kommer nog inte kunna gratis och med enkla medel lägga till min egentagna bild i denna databas så att ingen annan på hela internet kan använda sig av denna bild.
Det kommer med stor sannolikhet bara att vara film, musik och bok-industrin som kommer kunna ha sina skyddade verk i databasen. Där kommer vi tillbaka till att en ensam människas verk inte anses vara lika viktig.

Jag kanske tänker helt fel? Men med sådana här lagar skyddas mediaindustris pengar, inte den enskilda människans verk.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Demokrati = man följer samma procedur oavsett vad förslaget handlar om. Det verkar som att många missat att normal procedur är att om ett förslag röstas ner så får man en chans att revidera förslaget och sedan rösta om det igen. Det är det som skett här och uppenbarligen så har ändringarna varit tillräckliga för att övertyga en hel del av de som röstade nej förra gången.

Samtidigt så finns det en hel del plattformar (google, facebook) som återger andra medieföretags material utan att dessa får betalt för det. Det är det som den tänkta "länkskatten" är till för att komma åt.

I övrigt ska man vara medveten att Google och Facebook lobbat för att detta inte ska gå igenom, inte minst genom att försöka förmå vanligt folk att kontakta sina parlamentariker. Lobbying går inte bara åt ett håll. Dessa kampanjer lär åtminstone delvis ligga bakom att detta tydligen är det förslag där flest privatpersoner för en gångs skull gjort sig besväret att faktiskt kontakta de som beslutar.

Jag är medveten om att parlamentet har samma tillvägagångssätt för alla förslag vilket jag i sig tycker är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Jag är medveten om att parlamentet har samma tillvägagångssätt för alla förslag vilket jag i sig tycker är fel.

Varför tycker du att det är fel? Är det orimligt att de som lägger fram förslag får en chans att justera dom efter den kritik de får i samband med att ett förslag röstas ner?

Permalänk
Skrivet av Implor:

Tyvärr är det orginalförslaget från kommisionen om jag fattar det rätt. Det inkluderar inte tilläggsyrkandet från Voss som gick igenom (A8-0245/2018 - Axel Voss - Am 156, 157,158, 159, 160, 161):
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//N...

Jag vet inte om det slutgiltiga förslaget med alla yrkanden finns ute än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för sammanfattningen!

Artikel 11: Det som jag anser vara ett problem i detta är att man delar upp upphovsrätt och upphovsrätt. Om jag har en blogg som inte är under presspublikationer så skulle jag inte få ersättning när någon länkar. Detta visar att parlamentariker i EU har en äldre syn, de unga ser mindre skillnad mellan en privat blogg eller med tidning. Så en ensam människans skapelse anses inte lika viktigt att skydda.

Artikel 13: Det är bra om upphovsrättsinnehavare lättare kan meddela upphovsrättsbrott, men att tvinga fram en automatisk sökning fungerar inte i praktiken. Om det ska bli en automatisk sökning så måste denna sökning ha någon slags databas att söka mot. Och vem bestämmer vad den ska innehålla?
Jag kommer nog inte kunna gratis och med enkla medel lägga till min egentagna bild i denna databas så att ingen annan på hela internet kan använda sig av denna bild.
Det kommer med stor sannolikhet bara att vara film, musik och bok-industrin som kommer kunna ha sina skyddade verk i databasen. Där kommer vi tillbaka till att en ensam människas verk inte anses vara lika viktig.

Jag kanske tänker helt fel? Men med sådana här lagar skyddas mediaindustris pengar, inte den enskilda människans verk.

Här är kickern. Se Artikel 11 sektion 3:

"3.Artiklarna 5–8 i direktiv 2001/29/EG och direktiv 2012/28/EU ska i tillämpliga delar gälla i fråga om de rättigheter som avses i punkt 1."

Utdrag ur artikel 5 i 2001/29/EG:

"Artikel 5

Undantag och inskränkningar

1. Tillfälliga former av mångfaldigande enligt artikel 2, som är flyktiga eller utgör ett inkluderande av underordnad betydelse och som utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och vars enda syfte är att möjliggöra

a) en överföring i ett nät mellan tredje parter via en mellanhand eller

b) en laglig användning

av ett verk eller annat alster och som inte har någon självständig ekonomisk betydelse, skall undantas från den rätt till mångfaldigande som avses i artikel 2.

2. Medlemsstaterna får föreskriva undantag eller inskränkningar från den rätt till mångfaldigande som avses i artikel 2 i följande fall:

a) För mångfaldigande på papper eller varje annat liknande medium utfört med någon form av fotografisk teknik eller genom någon annan process med liknande resultat, med undantag av notblad, under förutsättning att rättsinnehavarna får rimlig kompensation.

b) För mångfaldigande på alla typer av medier utfört av en fysisk person för privat bruk och där syftet varken direkt eller indirekt är kommersiellt, under förutsättning att rättsinnehavarna får rimlig kompensation varvid hänsyn skall tas till huruvida de tekniska åtgärder som avses i artikel 6 har tillämpats på det berörda verket eller alstret eller inte.

c) För särskilda fall av mångfaldigande, utan direkt eller indirekt ekonomisk eller kommersiell vinning, av bibliotek, utbildningsanstalter eller museer som är tillgängliga för allmänheten eller av arkiv.

d) För efemära upptagningar av verk som utförs av radio- och televisionsföretag med hjälp av egen utrustning och för användning i de egna sändningarna; bevarande av dessa inspelningar i officiella arkiv får tillåtas med hänvisning till deras särskilda dokumentära värde.

e) För mångfaldigande av radio- och televisionssändningar som utförs av sociala institutioner med icke-kommersiella syften, till exempel sjukhus eller fängelser, under förutsättning att rättsinnehavarna får rimlig kompensation.

3. Medlemsstaterna får föreskriva undantag eller inskränkningar i de rättigheter som avses i artiklarna 2 och 3 i följande fall:

a) Användning uteslutande i illustrativt syfte inom undervisning eller vetenskaplig forskning, i den utsträckning som är motiverad med hänsyn till det icke-kommersiella syfte som skall uppnås, förutsatt att källan, inbegripet upphovsmannens namn, anges, om inte detta visar sig vara omöjligt.

b) Användning för funktionshindrade, om användningen har direkt samband med funktionshindret och är av icke-kommersiell natur, i den utsträckning som krävs med hänsyn till funktionshindret i fråga.

c) Mångfaldigande av pressen, överföring till allmänheten eller tillgängliggörande av utgivna artiklar om aktuella ekonomiska, politiska eller religiösa ämnen eller av verk eller andra alster av liknande slag i radio- eller televisionssändningar om sådan användning inte är förenad med uttryckliga förbehåll och förutsatt att källan, inbegripet upphovsmannens namn, anges, eller användning av verk eller andra alster i samband med nyhetsrapportering, i den utsträckning som är motiverad med hänsyn till informationssyftet och förutsatt att källan, inbegripet upphovsmannens namn, anges, om inte detta visar sig vara omöjligt.

d) Citat för användning i t.ex. kritik och recensioner, förutsatt att de avser ett verk eller annat alster som redan lagligen gjorts tillgängligt för allmänheten, att källan, inbegripet upphovsmannens namn, anges, om inte detta visar sig vara omöjligt, och att användningen sker i enlighet med god sed samt i den utsträckning som krävs med hänsyn till det särskilda ändamålet.

e) Användning i den allmänna säkerhetens intresse eller för att garantera ett korrekt genomförande eller en korrekt rapportering av ett administrativt, parlamentariskt eller rättsligt förfarande.

f) Användning av politiska tal samt utdrag ur offentliga föreläsningar eller liknande verk eller alster i den utsträckning som är motiverad med hänsyn till informationssyftet och förutsatt att källan, inbegripet upphovsmannens namn, anges, förutom då detta visar sig vara omöjligt.

g) Användning under religiösa högtidligheter eller officiella högtidligheter som anordnas av en offentlig myndighet.

h) Användning av verk, till exempel arkitektoniska verk eller skulpturer, avsedda att vara stadigvarande placerade på allmän plats.

i) Inkluderande av underordnad betydelse av ett verk eller annat alster som del i ett annat material.

j) Användning i syfte att annonsera en offentlig utställning eller försäljning av konstnärliga verk, i den utsträckning som behövs för att främja evenemanget, men all annan kommersiell användning är utesluten.

k) Användning i karikatyr-, parodi- eller pastischsyfte.

l) Användning i samband med demonstration eller reparation av utrustning.

m) Användning av ett konstnärligt verk i form av en byggnad eller en ritning eller plan av en byggnad i syfte att rekonstruera denna byggnad.

n) Användning genom överföring eller genom tillgängliggörande för enskilda i forskningssyfte eller för privata studier genom därför avsedda terminaler i lokalerna hos sådana inrättningar som avses i punkt 2 c av verk och andra alster som finns i deras samlingar och som inte omfattas av köpe- eller licensvillkor.

o) Användning i vissa andra fall av mindre betydelse där undantag eller inskränkning redan finns enligt nationell lagstiftning, förutsatt att de endast berör analog användning och inte påverkar den fria rörligheten för varor och tjänster inom gemenskapen, om inte annat föreskrivs i de övriga undantag och inskränkningar som anges i denna artikel.

4. Om medlemsstaterna får föreskriva undantag eller inskränkning från rätten att mångfaldiga enligt punkterna 2 och 3 får de också föreskriva undantag eller inskränkning från spridningsrätten enligt artikel 4 i den utsträckning som är motiverad med hänsyn till syftet med det tillåtna mångfaldigandet.

5. De undantag och inskränkningar som föreskrivs i punkterna 1, 2, 3 och 4 får endast tillämpas i vissa särskilda fall som inte strider mot det normala utnyttjandet av verket eller annat alster och inte oskäligt inkräktar på rättsinnehavarnas legitima intressen."

Så som jag tolkar det hela så kan varje medlems land göra undantag. Frågan är om det inte redan täcks upp av existerande lagstiftning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Confusion: Okej. Nu kanske jag är lite trött men det ändrar inte super mycket hur "reglerna" blir. Tycker spontant att Axel tillägg är mildare formulerade så det är väl bra.

Han föreslår ju följande:
"2 a. The rights referred to in
paragraph 1 shall not extend to mere
hyperlinks which are accompanied by
individual words.
"

alltså är de lungt att bara länka till saker. Dock så kanske man inte kan få en "preview" av länkens innehåll nå mera (som exempel facebook gör).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Varför tycker du att det är fel? Är det orimligt att de som lägger fram förslag får en chans att justera dom efter den kritik de får i samband med att ett förslag röstas ner?

Därför att den grundläggande tanken bakom förslaget fortfarande finns i bakgrunden, röstas ett förslag igenom ja då tycker folk om det. Röstar majoriteten däremot emot förslaget, nej då var det inte ett omtyckt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är detta något du vet eller bara ironi? Om det är något du vet så får du gärna länka till en källa, vore intressant att läsa i så fall.

just i det exemplet var det en bonus i sammanhang med en rumänsk representant så röstade på lagar för och mot cigg/nikotin. sitter och letar efter källan återkommer med edit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Därför att den grundläggande tanken bakom förslaget fortfarande finns i bakgrunden, röstas ett förslag igenom ja då tycker folk om det. Röstar majoriteten däremot emot förslaget, nej då var det inte ett omtyckt förslag.

Din tankegång funkar om man röstade om en artikel i taget.

Nu innehåller dom flera och det räcker att en av dom har en oacceptabel formulering eller innehåll så röstas hela ner även om resten var helt okej.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Confusion: Okej. Nu kanske jag är lite trött men det ändrar inte super mycket hur "reglerna" blir. Tycker spontant att Axel tillägg är mildare formulerade så det är väl bra.

Han föreslår ju följande:
"2 a. The rights referred to in
paragraph 1 shall not extend to mere
hyperlinks which are accompanied by
individual words.
"

alltså är de lungt att bara länka till saker. Dock så kanske man inte kan få en "preview" av länkens innehåll nå mera (som exempel facebook gör).

Den texten är tillägg 153 som jag inte vet om den gick igenom. De problematiska (enligt https://saveyourinternet.eu/the-european-parliament-voted-on-... ) är 156-161 som nämndes.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Nu ska jag alltså betala länkskatt snart för detta...

länk: http://www.gp.se/kultur/kultur/internet-kommer-inte-bli-sig-l...

Citat: "När en brittisk ledamot efter beslutet begärde ordet och förklarade vilken katastrof detta var för det öppna, fria internet, buades han ut av parlamentet."

Här gott folk ser vi nivån på politiker i dag. Små barn som sitter i en sandlåda och buar ut folk som vill säga något som dom andra inte tycker om.
Fy fan vad jag skäms över sådant folk! Idioter som faktiskt inte ens vet vad dom röstat fram och sedan buar ut andra som försöker förklara vad som faktiskt har röstats fram.

En stor grupp människor som styr EU är alltså barn i vuxna kroppar. SNÄLLA journalister, ta grepp om detta och visa omvärlden hur det faktiskt är!!! För snart kommer även journalisterna bli mer och mer bakbundna.

Japp, personligen tycker jag att det är perfekt när svensken får vad den röstat för. Det här är inget mot vad som väntar om detta förslag går igenom
Ta nu ansvar och sluta diskutera politik Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Företagen vs yttrandefriheten

När företagen vinner i kampen mot yttrandefriheten kanske det är dags att överväga #swexit. Det handlar inte om exakta konsekvenserna av just den här åtgärden, det handlar om principen att censurering av ALLT innehåll nu är automatiserat. Med det i åtanke kan man inte längre lita på bakomliggande aktörerna heller. Man skulle aldrig sätta detta i bruk om man inte tänkte på sin egna plånbok i första hand. Det är ett av många steg mot allt som Huxley, Orwell och andra varnat om.

Låter det konspirationsteoretiskt? Kanske i dagsläget. Men det är ganska tydligt att censurering av internet redan kommit en bra bit på vägen på alla största plattformar av media.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Gjorde en liten minirensing av tråden nu på kvällkvisten, vilket inkluderade några inlägg med åsikter om moderering. De sistnämnda tas enklast direkt med oss via kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Därför att den grundläggande tanken bakom förslaget fortfarande finns i bakgrunden, röstas ett förslag igenom ja då tycker folk om det. Röstar majoriteten däremot emot förslaget, nej då var det inte ett omtyckt förslag.

Personligen kan jag tycka att det rent generellt är vettigt att man får en chans att justera förslag efter kritik. Då slipper man ta om allt från början ifall det är ett vettigt förslag men vissa delar anses problematiska men är lätta att justera.

Permalänk
Medlem

@Lagers: Tyskland har redan en liknande lag- Google krävde en fri licens av "medieföretag", de som inte godkände de togs bort från googles sökmotor. Det enda EU kommer lyckas med är med andra ord att radera EU från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ju långt ifrån klart hur detta kan komma att yttra sig i praktiken. Men lite löst spekulerat kommer exempelvis SweC tvingas eller nödgas installera ett filter som gör att du inte kan länka till exempelvis DN eller SvD eftersom vi då tvingas betala "länkskatt". Detta filter kommer inte ha något med VPN att göra.

Alternativt behålla möjligheten att posta länkar, men då betala länkskatt till DN och SvD. En skatt som i förlängningen kan påverka oss ekonomiskt. Återigen inget som VPN kan påverka.

Låter ju helt sjukt. Tidningarna vill väl att man länkar till dom? Det är ju så man får läsare.. Och då ska man plötsligt betala för att ge dom läsare? Fantastiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Var det jag sa förut att det kommer köras om vridas på tills skiten går igenom och är väll bara att tacka alla dumma får som vallas runt i röstbåsen för det är väl där den egentliga orsaken ligger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Så som jag tolkar det hela så kan varje medlems land göra undantag. Frågan är om det inte redan täcks upp av existerande lagstiftning.

Det är bra om det finns undantag men vi är med i EU, företag på internet är globala så undantagen blir i praktiken tandlösa, men ser inget i den svåra texten (som jag knappt förstår) som gör att det blir samma rättigheter för en enskild människa som ett stort mediaföretag. tyvärr.

Skrivet av Ibymafayhas:

@Lagers: Tyskland har redan en liknande lag- Google krävde en fri licens av "medieföretag", de som inte godkände de togs bort från googles sökmotor. Det enda EU kommer lyckas med är med andra ord att radera EU från internet.

Visste jag inte att det var så i Tyskland, skrämmande.
De som bestämmer i världen jobbar på olika sätt för att få hålla kvar makten. Den flyttas tack vare internet mer och mer till folket. Så de styrande försöker begränsa informationen. Ju mindre vanligt fotfolk vet, ju lättare blir det att styra som man vill.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Då ser snart varenda sida på internet utanför EU ut såhär då:

http://www.tronc.com/gdpr/nydailynews.com/

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ställ de EU parlamentariker som röstade 'Ja' till svars för sitt handlande;

JA - Marita ULVSKOG (S), parlamentplats nr. 89

JA - Aleksander GABELIC (S), parlamentplats nr. 471

JA - Jytte GUTELAND (S), parlamentplats nr. 546

JA - Anna HEDH (S), parlamentplats nr. 548

JA - Olle LUDVIGSSON (S), parlamentplats nr. 629

JA - Soraya POST (FI), parlamentplats nr. 90

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Jag är uppriktigt ledsen. Mindre arg än faktiskt ledsen. Internet som vi känner det har en så dyster framtid.

Skrivet av ZAIZAI:

Ställ de EU parlamentariker som röstade 'Ja' till svars för sitt handlande;

JA - Marita ULVSKOG (S), parlamentplats nr. 89

JA - Aleksander GABELIC (S), parlamentplats nr. 471

JA - Jytte GUTELAND (S), parlamentplats nr. 546

JA - Anna HEDH (S), parlamentplats nr. 548

JA - Olle LUDVIGSSON (S), parlamentplats nr. 629

JA - Soraya POST (FI), parlamentplats nr. 90

Vad har du för källa? https://se.saveyourinternet.eu/

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Får tydligen alla mina inlägg borttagna från denna tråden, censur.....

Tycker beslutet är helt ok iallafall och har själv inget emot det.
Jag kan klara mig bra utan att länka till saker och tror andra också gör det.

Ja, inför ett internet utan länkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag är uppriktigt ledsen. Mindre arg än faktiskt ledsen. Internet som vi känner det har en så dyster framtid.

Vad har du för källa? https://se.saveyourinternet.eu/

Det där är från förra omröstningen. S och Fi har ändrat sig sedan dess verkar det som. Igår röstade de för förslaget. Här är Soraya Posts förklaring till varför:
https://feministinitiative.eu/2018/09/12/uttalande-fran-soray...

Jytte Guteland fortsätter dock hävda på Twitter att hon röstade emot. Trots bevis på motsatsen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

"Alla svenska representanter röstade emot"
Njaa det var nått som gick lite snett..
Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, twittrar:

"Socialdemokraterna röstade fel i voteringen om memes med mera, då det stod ett fel i deras röstlista. Sånt händer ibland när det är 252 yrkanden, och det är alltid lika beklagligt."

https://twitter.com/MaxAndersson/status/1039894029922648064

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan få en sida att gå i konkurs igenom att spamma länkar?

Skickades från m.sweclockers.com