Ultrawide 3440x1440p till fps-spel. För och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Eh, på både bilderna ser man lika mycket, enda skillnaden är att den är utbredd.

Kolla tavlan och dörröppningen upptill samt skrivbordet där nere.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicoX:

Eh, på både bilderna ser man lika mycket, enda skillnaden är att den är utbredd.

Permalänk
Medlem

Killen bakom denna youtube kanal visa upp hur spel fungerar ihop med Ultrawide - 21:9 intressant att lyssna på han.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Lg skärm

Skrivet av Harddrive:

21:9 är klart bättre om du tittar på mycket film och vill ha inlevelse i dina spel. Däremot är det ju inte alla spel som stödjer så bra (speciellt gamla) men det har blivit nästan ett krav i alla nya spel som kommer ut. 21:9 tycker jag också passar bättre för multitasking, att ha flera fönster i Windows o.s.v. 3840x1600 tycker jag är den optimala upplösningen, så därför tänker jag själv vänta på en LG skärm som ska komma Q1 2019 som ska stödja den upplösningen, i 144Hz med HDR 1000..!

Vilken skärm är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson84:

Snabbare än vad?

Skickades från m.sweclockers.com

första generationens ultrawide gamingskärmar, typ PG348Q eller andra ips baserade skärmar

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Jag har 21:9 och gillar det. Spelar mycket BF1 och där funkar det bra.
Men köp en konkav skärm, till och med på min "lilla" 29" skärm är det småjobbigt att den är platt.
En nackel är att jag inte kan spegla skärmen till TVn som är 16:9 för det pajjar bildförhållanden på din datorskärm.

Mitt nästa skärm kommer dock inte vara en UltraWide. Det kommer bli en en extra stor 16:9 skärm, lika bred som en UltraWide. Men när jag spelar kommer jag spela i 21:9 windowed mode och låta bli att använda den över delen av skärmen till spel.

Typ så här - Bild

Skrivet av Ziddie:

Om du kör med 21:9 så ser du MINDRE än om du kör med 16:9
https://i.imgur.com/br1k1lY.jpg

Fast det är ser ju ut som ett problem med FOV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Men det finns undantag! I spel som Overwatch ser du faktiskt MINDRE vertikalt men like brett horisontellt som med en 16:9 skärm när du använder 21:9.

Det är ju inget undantag då stödjer spelet inte 21:9, du får svarta kanter på ovansidan istället för på sidorna om du väljer den upplösningen. Pillarboxing är inte 21:9

Tolkade jag dig fel så alternativt stretchas bilden till felaktiga proportioner men hela skärmen täcks det är ju fortfarande felaktiga proportioner och spelet stödjer inte 21:9 bara för att en 16:9 bild sträcks/smetas ut.

Eller det kanske är något annat problem, fortfarande ska det se ut som i 16:9 men du ska få mer skärmyta och mer av spelvärlden på sidorna utan att bilden förvrängs eller täcks eller att allting blir inzoomat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X-Lone:

Vilken skärm är det?

Finns ingen utannonserad produkt ännu. Panelen är planerad för tillverkning Q1 2019 vilket tidigast bör innebära en färdig produkt den senare halvan av 2019. Med tanke på att deras 34GK950G/F utannonserades tidigt i Januari och från början var planerad till en Maj-Juni release om jag minns rätt så får man nog anta att den rimligtvis släpps Vintern 2019/2020.
DisplayPort 1.4 kommer dessutom inte ha nog med bandbredd för den skärmen utan den kommer sannolikt utrustas med HDMI 2.1 vilket såvitt jag vet är en bit bort ännu.

LG Display IPS: LM375QW2
Resolution: 3840x1600
Response Time: 5ms
Contrast: 1000:1
Color: DCI-P3 98%
Refresh frequency: 144Hz
Aspect Ratio: 24:10
Curve: 2300R
HDR Support: HDR 1000

Källa: http://www.tftcentral.co.uk/articles/monitor_panel_parts.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det är ju inget undantag då stödjer spelet inte 21:9, du får svarta kanter på ovansidan istället för på sidorna om du väljer den upplösningen. Pillarboxing är inte 21:9

Tolkade jag dig fel så alternativt stretchas bilden till felaktiga proportioner men hela skärmen täcks det är ju fortfarande felaktiga proportioner och spelet stödjer inte 21:9 bara för att en 16:9 bild sträcks/smetas ut.

Eller det kanske är något annat problem, fortfarande ska det se ut som i 16:9 men du ska få mer skärmyta och mer av spelvärlden på sidorna utan att bilden förvrängs eller täcks eller att allting blir inzoomat

I Overwatch blir det inzoomat 16:9 format på en 21:9 skärm. Alltså klipps toppen och botten av bilden bort och du ser mindre yta än med en 16:9 skärm. Du hade förstått vad detta om du läst tråden.

Permalänk
Medlem

Älskar också 7:3 så perfekt <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

I Overwatch blir det inzoomat 16:9 format på en 21:9 skärm. Alltså klipps toppen och botten av bilden bort och du ser mindre yta än med en 16:9 skärm. Du hade förstått vad detta om du läst tråden.

Jag har läst hela tråden
Om du hade läst mitt inlägg hade du förstått att det spelar ingen roll var problemet ligger det är inget undantag, antingen stödjer spelet 21:9 eller inte, om det stödjer 21:9 men om det inte fungerar korrekt så bör det åtgärdas. Det är upp till utvecklaren att implementera stöd alternativt åtgärda eventuellt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Finns ingen utannonserad produkt ännu. Panelen är planerad för tillverkning Q1 2019 vilket tidigast bör innebära en färdig produkt den senare halvan av 2019. Med tanke på att deras 34GK950G/F utannonserades tidigt i Januari och från början var planerad till en Maj-Juni release om jag minns rätt så får man nog anta att den rimligtvis släpps Vintern 2019/2020.
DisplayPort 1.4 kommer dessutom inte ha nog med bandbredd för den skärmen utan den kommer sannolikt utrustas med HDMI 2.1 vilket såvitt jag vet är en bit bort ännu.

LG Display IPS: LM375QW2
Resolution: 3840x1600
Response Time: 5ms
Contrast: 1000:1
Color: DCI-P3 98%
Refresh frequency: 144Hz
Aspect Ratio: 24:10
Curve: 2300R
HDR Support: HDR 1000

Källa: http://www.tftcentral.co.uk/articles/monitor_panel_parts.htm

Precis en sådan skärm jag vill ha!

Tackar för infon

Permalänk
Medlem

Jag kör med Asus PG348Q och jag kan inte vara nöjdare, har inte märkt att det skulle bli smetigt eller oskarpt när jag spelar fps-spel och jag älskar det. Kommer aldrig köpa mindre skärm eller i annat format

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@X-Lone: Enligt http://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm rubriken 37.5" curved ultra-wide development

Samt http://www.tftcentral.co.uk/articles/monitor_panel_parts.htm listad som LM375QW2. Den har redan blivit försenad vad jag förstår, och med tanke på att Asus ska släppa sin ultrawide gaming skärm mot december (PG348Q) så känns 2019 Q1 väldigt rimligt från LG.

Det är ännu oklart om den kommer ha gsync, men med tanke på att den har HDR 1000 spec samt 144hz så skulle det inte vara orimligt, då LG har ett par paneler med modulen redan. Jag uppskattar att priset för denna kommer landa på över 16.000kr dock, om inte mer om den har gsync.

Det finns dock sjukt lite info om den här nya panelen, så räkna med att det kan komma fler delays. Jag tycker det är helt klart värt att vänta på den, den extra vertikala upplösningen är så märkbar plus att jag gillar LGs paneler mer än AUOs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DJ-SAAB:

Killen bakom denna youtube kanal visa upp hur spel fungerar ihop med Ultrawide - 21:9 intressant att lyssna på han.

Man blir ju lite smått hård när man kör fullskärm på en youtube-video och får bild över hela skärmen...Mmmmm

Permalänk
Medlem

@X-Lone: Det är en kommande https://www.monitornerds.com/lgs-upcoming-gaming-monitors/ lite längre ner på sidan:

A"nother variant detailed in the report is a 38-inch version that comes with flagship-level specs and a 3840 x 1600 resolution. We’ve tested models sporting this form factor that offers an overclockable 75Hz refresh rate or factory-calibrated accuracy. LG will surpass all of these features since their new baby will have a 144Hz refresh rate, VESA HDR 1000 compliance, and 98% DCI-P3 coverage.

It’s unspecified at this time how LG will achieve these monstrous specifications, but we are dying to get our hands on a sample to test and review."

Finns även listad http://www.tftcentral.co.uk/articles/monitor_panel_parts.htm under namnet LM375QW2 för Q1 2019. Hoppas bara den inte blir försenad... Det är ju den "ultimata" skärmen för både produktivitet och gaming. Jag ska iaf. hålla ut, det är ju 'bara' max 5 månader bort i bästa fall. Vad jag vet ska Asus lansera sin 144hz gaming ultrawide i december, så skulle ju inte vara smart av LG att försena sin nya modell.

Räkna dock på att den kan komma att kosta minst 20.000kr, du har Gsync+HDR 1000+144hz+3840x1600 upplösning.....

Permalänk
Avstängd

Asus skärmen är väll 35 tum 21:9 och på 200hz Gsynk+HDR

Skickades från m.sweclockers.com