Ultrawide 3440x1440p till fps-spel. För och nackdelar.

Permalänk

Ultrawide 3440x1440p till fps-spel. För och nackdelar.

Ni som använder ultrawide till fps-spel. Vad tycker ni är för och nackdelarna?

Permalänk
Entusiast

Du menar 3440x1440 nu eller?

Permalänk
Medlem

Fördelen är att du ser mer, men nackdel i spel vet jag inte om de finns mer än att vissa inte stödjer formatet så då får man svart bild på sidorna. Dock så är största fördelen inte just för att spela utan om man arbetar och har uppe 2 fönster samtidigt så blir det väldigt mycket yta man har vilket kan vara skönt.

Permalänk
Medlem

Vet bara att jag aldrig mer går tillbaks till vanlig 16:9. Allt blir bättre med 21:9

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Fördelen är att du ser mer, men nackdel i spel vet jag inte om de finns mer än att vissa inte stödjer formatet så då får man svart bild på sidorna. Dock så är största fördelen inte just för att spela utan om man arbetar och har uppe 2 fönster samtidigt så blir det väldigt mycket yta man har vilket kan vara skönt.

Ok du tycker inte att det blir för mycket att ta in för ögonen och att du får sneglar eller vrider huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson84:

Ok du tycker inte att det blir för mycket att ta in för ögonen och att du får sneglar eller vrider huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med 21:9 är alltså att du får mer skärmyta för mjukvaran, och har möjlighet att köra spel både i 21:9 och 16:9, svarta kanter på sidan stör ingenting. Du kan även se filmer i 21:9 och slipper kanter ovan/under vilket är underskattat.

Typ av spel som fungerar bra i 21:9 är spel som inte har ett interface på sidan där du behöver titta/klicka exvis civilisation, smärgränsen går vid en 21:9 skärm och är knappt spelbart enligt mig, kör man flera skärmar går det inte alls. I den typen av spel så ställer jag om och kör i fönster eller 16:9 upplösning med svarta kanter på sidan. Spel som fungerar bra är alla typer av FPS/rally/plattforms spel men RTS går oftast helt bort från detta om dom inte har tänkt till och större delen av interfacet hamnar centrerat. I övrigt är det nog sedan en vanesak

EDIT:

Extremexempel med interface på sidan https://www.youtube.com/watch?v=nyM6_ZlLchI

Permalänk
Entusiast

Vissa anser att det blir för mycket att se och för lite fokus på exakt där du siktar. Personligen har jag kört ett gäng år med 21:9 och har aldrig sneglat tillbaka till 16:9... Många gånger när man sitter och spelar och vill se två saker samtidigt så brukar folk med 16:9 som speccar en säga att det är fiender på min högra sida, de ser inte kanten som jag ser på min skärm

Här t.ex. skulle du inte se de två onda röda killarna som vill pangelipanga på dig om du kör på en vanlig 16:9...

Permalänk
Entusiast

Mitt tips om du funderar på en, kör på en curved! Har kört med både raka och har nu en curved och det är större skillnad än man tror!

Permalänk
Medlem

21:9 är fantastiskt i många FPS spel, och helt underbart i min favoritgenre RPG som t.ex. The Witcher 3. Men det finns undantag! I spel som Overwatch ser du faktiskt MINDRE vertikalt men like brett horisontellt som med en 16:9 skärm när du använder 21:9.

Vad jag också märkt är att med min Asus PG348Q men sina långsamma 5ms GTG så blir det suddigt i snabba och ryckiga strider. Jag undrade varför det var så svårt för mig att vinna shotgun strider i Fortnite tills jag såg skillnaden hos min kompis 2560x1440 1ms skärm.

Så för inlevelsen är 21:9 helt underbart, men det finns nackdelar i FPS spel. Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

det är najs, men se till att köpa en snabbare skärm än första generationen då dessa gav eftersläp vilket gjorde även slöare spel ospelbara (enligt mig ) när man rörde på sig, tex arma 3

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Asså jag älskar 21:9. Fick chansen att testa en sådan skärm under hela dreamhack i sommras och det blev min sagt lite jobbigt att gå tillbaka när jag kom hem.

Blir lätt en sådan skärm vid mitt nästa skärm köp. Även spel som inte hade stöd för 21:9 som t.ex. overwatch känndes även trevligt att spela på den och svarta kanter stör inte så mycket som man kan tro.

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

det är najs, men se till att köpa en snabbare skärm än första generationen då dessa gav eftersläp vilket gjorde även slöare spel ospelbara (enligt mig ) när man rörde på sig, tex arma 3

Snabbare än vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

21:9 är fantastiskt i många FPS spel, och helt underbart i min favoritgenre RPG som t.ex. The Witcher 3. Men det finns undantag! I spel som Overwatch ser du faktiskt MINDRE vertikalt men like brett horisontellt som med en 16:9 skärm när du använder 21:9.

Vad jag också märkt är att med min Asus PG348Q men sina långsamma 5ms GTG så blir det suddigt i snabba och ryckiga strider. Jag undrade varför det var så svårt för mig att vinna shotgun strider i Fortnite tills jag såg skillnaden hos min kompis 2560x1440 1ms skärm.

Så för inlevelsen är 21:9 helt underbart, men det finns nackdelar i FPS spel. Hoppas det hjälper!

Ja det är lite det jag är rädd för. Att de ska kännas släpiga. Dock så kommer ju nya LG med motion blur reduction på sina 120hz det borde göra att skärmen känns pigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ziddie:

21:9 är fantastiskt i många FPS spel, och helt underbart i min favoritgenre RPG som t.ex. The Witcher 3. Men det finns undantag! I spel som Overwatch ser du faktiskt MINDRE vertikalt men like brett horisontellt som med en 16:9 skärm när du använder 21:9.

Vad jag också märkt är att med min Asus PG348Q men sina långsamma 5ms GTG så blir det suddigt i snabba och ryckiga strider. Jag undrade varför det var så svårt för mig att vinna shotgun strider i Fortnite tills jag såg skillnaden hos min kompis 2560x1440 1ms skärm.

Så för inlevelsen är 21:9 helt underbart, men det finns nackdelar i FPS spel. Hoppas det hjälper!

Just Overwatch har väl inte ens stöd för 21:9? Du får väl en utsmetad 16:9 om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Just Overwatch har väl inte ens stöd för 21:9? Du får väl en utsmetad 16:9 om jag förstått det rätt?

Var det inte det jag skrev? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

21:9 är fantastiskt i många FPS spel, och helt underbart i min favoritgenre RPG som t.ex. The Witcher 3. Men det finns undantag! I spel som Overwatch ser du faktiskt MINDRE vertikalt men like brett horisontellt som med en 16:9 skärm när du använder 21:9.

Skrivet av Zpnk:

Just Overwatch har väl inte ens stöd för 21:9? Du får väl en utsmetad 16:9 om jag förstått det rätt?

Skrivet av Ziddie:

Var det inte det jag skrev? :/

Overwatch stödde 21:9 under betan men Blizzard tyckte att detta gav ett orättvist övertag så istället är 21:9 inzoomat så att du har samma bredd som 16:9 men mindre höjd än 16:9. dvs det är inte utsmetad 16:9 utan snarare en sorts utsmetad 16:6. Anledningen till varför jag inte spelade det längre än några dagar efter release.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ziddie:

Var det inte det jag skrev? :/

Har själv inte spelat en enda sekund av spelet pga avsaknad av 21:9 så jag går bara på hörsägen. Din text fick det att låta som att det var mindre än 16:9 så som jag tolkade den. Därav frågetecknen

Skrivet av Terrell:

Overwatch stödde 21:9 under betan men Blizzard tyckte att detta gav ett orättvist övertag så istället är 21:9 inzoomat så att du har samma bredd som 16:9 men mindre höjd än 16:9. dvs det är inte utsmetad 16:9 utan snarare en sorts utsmetad 16:6. Anledningen till varför jag inte spelade det längre än några dagar efter release.

Så mao ser man alltså mindre än folk som kör 16:9?

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

21:9 är klart bättre om du tittar på mycket film och vill ha inlevelse i dina spel. Däremot är det ju inte alla spel som stödjer så bra (speciellt gamla) men det har blivit nästan ett krav i alla nya spel som kommer ut. 21:9 tycker jag också passar bättre för multitasking, att ha flera fönster i Windows o.s.v. 3840x1600 tycker jag är den optimala upplösningen, så därför tänker jag själv vänta på en LG skärm som ska komma Q1 2019 som ska stödja den upplösningen, i 144Hz med HDR 1000..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har själv inte spelat en enda sekund av spelet pga avsaknad av 21:9 så jag går bara på hörsägen. Din text fick det att låta som att det var mindre än 16:9 så som jag tolkade den. Därav frågetecknen

Så mao ser man alltså mindre än folk som kör 16:9?

Om du kör med 21:9 så ser du MINDRE än om du kör med 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara flika in att det faktiskt går att köra Overwatch i en 16:9-upplösning även på en ultrawide-skärm, och då slipper man problemet med att man ser mindre upptill och nertill.

Då får man svarta sorgkanter på sidan, men man ser varken mer eller mindre än dina motspelare som kör med 16:9-skärm.

Med andra ord, en 21:9-skärm är aldrig *sämre* än en 16:9-skärm om man ställer in spelet rätt. Det finns ju många spel som stödjer 21:9 också.

Med det sagt valde jag själv en 16:9-skärm, då jag prioriterar möjligheten att ha två skärmar framför att ha en skärm som är bredare. (Brukar ofta ha uppe typ en webbläsare, discord, etc på andra skärmen när jag slöspelar något.) Jag har begränsat utrymme på mitt skrivbord och det är redan gränsfall att det får plats med 2 st 27" 16:9-skärmar.

Tycker det är tråkigt att Overwatch känner att de behöver göra på det här sättet. Om de inte vill att det ska vara en "materialsport" att köra Overwatch så borde de väl egentligen cappa allas FPS till typ 30 också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Så mao ser man alltså mindre än folk som kör 16:9?

Precis.

Om ni någonsin har sett på en 16:9 video på en 21:9 skärm så har ni tre oftast tre alternativ, stretch, svarta kanter eller zoom.

Blizzard valde att gå med zoom.

https://i.imgur.com/I812B1T.png

Permalänk

Harddrive
Har du mer info om den? Känns som den kan bli dyr. Och väldigt tungdriven med så många pixlar. Det är 21:9 format också va fast högre upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man sammanfatta debatten med att:
I multiplayer spel, har programmerarna begränsat fördelen man kunnat få med 21:9?
I singelplayer kan man dra full nytta av 21:9?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Kan man sammanfatta debatten med att:
I multiplayer spel, har programmerarna begränsat fördelen man kunnat få med 21:9?
I singelplayer kan man dra full nytta av 21:9?

Nej det är väl vissa specifika spel. Vissa äldre saknar helt stöd för det, vissa går att modda till via ini-filer och som vi fick svar på nu så har tydligen blizzard gått full retard och gjort det till en nackdel att köra i 21:9.

Battlefield-spelen och PUBG som jag kör har perfekt stöd för 21:9 och du kan nyttja alla fördelar med det

Permalänk
Medlem

@Zpnk: PUBG croppar dock lite på höjden numer. Dvs lite zoom. Tycker själv det är värt det dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Jag kör en BenQXR3501 med 2560x1080 och spelar endel Forza Horizon 4 nu, och vilken skillnad! vad gött det är jämfört med en TV eller vanlig skärm, fördelen och nackdelen med just min skärm är ju upplösningen, mer lättdriven än dom med högre upplösning givetvis, men kan bli lite pixligt i vissa titlar. Jag är inte speciellt känsig så det passar mig perfekt, i Forza hinner man inte se dom detaljerna ändå

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson84:

Ok du tycker inte att det blir för mycket att ta in för ögonen och att du får sneglar eller vrider huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste du ha en extremt stor skärm, eller sitta alldeles för nära, vrida huvudet behöver jag aldrig göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Om du kör med 21:9 så ser du MINDRE än om du kör med 16:9
https://i.imgur.com/br1k1lY.jpg

Eh, på både bilderna ser man lika mycket, enda skillnaden är att den är utbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Eh, på både bilderna ser man lika mycket, enda skillnaden är att den är utbredd.

Du påminner lite om en sån där glasögonreklam