Permalänk
Medlem

Fläktar till Asus Prime Z370-A

Hello guys <3

Har äntligen börjat bygga min nya dator och som rubriken säger så använder jag mig av en Asus Prime Z370-A och som Chassi använder jag Cooler Master MB500 som har 2 främre fläktar och 1 bakre, där de två främre tänker jag placera på toppen av chassit för att få plats med min kylare som jag placerar där fram istället. Kylaren jag använder mig av är en Cooler Master MasterLiquid ML240L som har 2 fläktar på radiatorn.

Eftersom jag är helt amatör till detta så vet jag inte hur många fläktar jag kan använda på det moderkortet? Totalt har jag 5 fläktar som jag behöver få att funka, kommer det gå att koppla alla på detta moderkortet? Och hur funkar det med vilket håll fläktarna snurrar för att ta in eller blåsa ut luft- går det att ställa in?

Har själv kollat runt lite men har svårt att förstå, vad jag förstått däremot är att det finns "fan splitters"? som man kan köpa. Om jag behöver det vet jag ej :pp

Uppskattar all hjälp <3!

Permalänk
Medlem

Jag kan svara på vilket håll som fläkten blåser.

Tittar man på fläkten så har man en sida, där det inte finns några korsande "brackets" som håller motorn på plats, och den sidan som inte har brackets är den sidan som suger in luft.

Vad jag kan se på manualen till ditt moderkort så ska du ha 4 st PWM fläktplatser, samt en det står "AIO pump" på men den fungerar kanske också som en vanlig PWM styning.. :S

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Det står att moderkortet har 6 st 4-pin fläktkontakter, enligt länken nedan. Så om du har 2 fläktar i toppen, 2 fläktar på AIO-kylaren du har, som förresten mest troligt kör en och samma kontakt, så har du ju max 5 fläktar att koppla på moderkortet.

Moderkortet har en enskild "fläktkontakt" för själva AIO-pumpen, och sedan kör du ju fläktarna som vanligt på 4-pinskontakterna, vilket också fungerar med 3-pinsfläktkontakter.

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-A/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Vad jag kan se på manualen till ditt moderkort så ska du ha 4 st PWM fläktplatser, samt en det står "AIO pump" på men den fungerar kanske också som en vanlig PWM styning.. :S

Ja alltså det verkar fanimej lite oklart vad som gäller egentligen. Inet skriver att det är 5 st fläktkontakter och kollar man på länken jag postade ovan så visar den 6 st fläktkontakter på bilden. Så det kanske är 4 st kontakter avsedda för chassi och 2 stycken för cpu-kylaren.

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Nä du har rätt där är 6 st fläktplatser var av en heter AIO pump och en som heter M.2 fan.... om dom fungerar likadant är ett mysterium, men skulle nästan tro att dom gör det XD

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M