Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vill man ha 65", Dolby Vision och med bra svärta över hela skärmen är det väl bara Sony XF9005 som är aktuell av dom som inte är Oled. Orkar inte tanken på att mecka ned en stor tv efter ett par månader om det blir inbränning.

Hur står sig XF9005 mot Samsung's motsvarighet om man räknar bort Dolby Vision?
Är det inte 120hz på 1440p på Sonyn? Då går nog den bort i så fall. Fan. Omöjligt att välja TV nu.

jag kör en lite äldre 65" sony 9305 tror jag. tycker den är kanon. dock är det lite blooming när man kör hdr och det är väldigt mörkt i rummet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Mellomgardet:

Det lutar mer och mer mot Q9FN. Vid nuvarande tillfälle 22k för 65", men jag tippar den går ned till under 20k i morgon eller til jul. Men då mister jag Dolby Vision. Bläh.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag står i kvalet mellan en LG Oled C8 och en Samsung 9Q, Q8D eller Sony XF9005.
Då det är extremt svårt att flytta en 65tums tv i kartong stående hit och dit (jag bor på tredje våningen utan hiss dessutom) så är det viktigt att reparatör kommer hem och lagar den. Sony verkar aldrig ha det.

LG har det men bara i några städer, inte i Sundsvall, så de skickar en kartong som DHL sedan kommer och hämtar för transporet till Stockholm. Krångligt, och man blir utan tv i upp tilll 4 veckor. Och man vet ju hur DHL hanterar sina paket. Nej, tack.
Jag frågade LG:s support nyss om hur de hanterar inbränningar. Det går inte på garantin sa han. Då jag hänvisade till TV4:s sol så höll han med om att det kunde gå i vissa fall. Men man får skicka in ett foto på skärmen och sedan är det upp till personen på supporten att godkänna detta. Känns inte tillräckligt bra för mig.
"Men Samsungs QLED får också inbränningar" sa han. Som jobbar på LGs support. Okunnig eller med flit vilseledande?

Jag kommer inte att våga satsa 20.000-25.000 kronor på en OLED-TV med LG:s inställning till inbränning och support.

Sista chansen är Samsung, håller på att undersöka hur de sköter reklamationer.

Någon som vet mer vilka märken som lagar i hemmet och är generasa med inbränningshantering? Och efter 2 år får man ju alltid laga inbränningsskador, och det tar säkert ofta mer än två år för dem att synas, även om man är försiktig och aldrig ser på Text-TV, TV4 eller någon kanal med kanal-loga.

TV-apparater blir bättre och bättre, men servicen och köptryggheten blir sämre och sämre.

Permalänk
Medlem

Tycker det äe märkligt med den här företeelsen. Är det verkligen permanenta inbränningar det rör sig om? Eftetsom enbart LG displays tillverkar panelerna borde ju alla modeller lida av det här lika mycket? Bättre att köpa vanlig LCD tills dess att tekniken som visades upp i samsung "the wall" hittar ut på konsumentmarknaden?
En grej som är svår att veta är ju också hur materialet i oled-skärmarna åldras? Skulle jag köpa en TV i den här klassen så skulle jag nog vilja kunna ha den i typ 10 år minst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tycker det äe märkligt med den här företeelsen. Är det verkligen permanenta inbränningar det rör sig om? Eftetsom enbart LG displays tillverkar panelerna borde ju alla modeller lida av det här lika mycket? Bättre att köpa vanlig LCD tills dess att tekniken som visades upp i samsung "the wall" hittar ut på konsumentmarknaden?
En grej som är svår att veta är ju också hur materialet i oled-skärmarna åldras? Skulle jag köpa en TV i den här klassen så skulle jag nog vilja kunna ha den i typ 10 år minst.

Om man inte tittar mycket på vanlig TV med färgglada permanenta ikoner tror jag verkligen inte att det är ett problem.

Jag siktar på en OLED B8 ikväll från elgiganten.

Tänker inte titta på Nyhetsmorgon

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Om man inte tittar mycket på vanlig TV med färgglada permanenta ikoner tror jag verkligen inte att det är ett problem.

Jag siktar på en OLED B8 ikväll från elgiganten.

Tänker inte titta på Nyhetsmorgon

Rtings har ett test med 6 olika videoklipp.

bl.a. CNN i Max ljusstyrka och 100cd/m2 (tror jag), Amerikansk Fotboll, NBC, Call of Duty WW2 och FIFA.

Inbränningar på allting förutomo just CoD.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Scrolla längst ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Rtings har ett test med 6 olika videoklipp.

bl.a. CNN i Max ljusstyrka och 100cd/m2 (tror jag), Amerikansk Fotboll, NBC, Call of Duty WW2 och FIFA.

Inbränningar på allting förutomo just CoD.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Scrolla längst ner.

"Long periods of static content have resulted in some permanent burn-in (see the CNN TVs), however the other TVs with more varied content don't yet have noticeable uniformity issues on normal content. As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV"

"To see how the results at this 5000 hour point compares to your usage, divide 5000 by the number of hours you watch each type of content per day to find the number of days. For example, someone who plays call of duty or another video game without bright static areas for 2 hours per day may expect similar results after about 2500 days of usage. This corresponds to about 7 years."

Räcker inte det? Kollar du nyhetsmorgon konstant, köp en LCD. Annars välidgt liten risk, blir det inbränning om 7 år kan jag nog leva med det och köpa en ny TV då. De tappar ändå i princip allt värde begagnat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

"Long periods of static content have resulted in some permanent burn-in (see the CNN TVs), however the other TVs with more varied content don't yet have noticeable uniformity issues on normal content. As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV"

"To see how the results at this 5000 hour point compares to your usage, divide 5000 by the number of hours you watch each type of content per day to find the number of days. For example, someone who plays call of duty or another video game without bright static areas for 2 hours per day may expect similar results after about 2500 days of usage. This corresponds to about 7 years."

Räcker inte det? Kollar du nyhetsmorgon konstant, köp en LCD. Annars välidgt liten risk, blir det inbränning om 7 år kan jag nog leva med det och köpa en ny TV då. De tappar ändå i princip allt värde begagnat.

Det kommer gå fortare än 7 år.

Finns gott om folk som fått inbränning efter ett par månader bara, genom normal användning även här i sverige där vi inte har sådana korkade nyhetsbanners som bränner ögonen av en.

Vill man ha en OLED, visst, köp en. Men spela inte spel med statisk hud eller kika på tv med statiska ikoner.

Och 2h om dagen är ändå väldigt lite för en gamer egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Det kommer gå fortare än 7 år.

Finns gott om folk som fått inbränning efter ett par månader bara, genom normal användning även här i sverige där vi inte har sådana korkade nyhetsbanners som bränner ögonen av en.

Vill man ha en OLED, visst, köp en. Men spela inte spel med statisk hud eller kika på tv med statiska ikoner.

Och 2h om dagen är ändå väldigt lite för en gamer egentligen.

Det finns betydligt fler som inte har fått några inbränningar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det finns betydligt fler som inte har fått några inbränningar

Frågan är om de faktiskt inte fått det.

Väldigt få som undersöker med olika färger och tar bild med över/under exponering för att få fram det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Long periods of static content have resulted in some permanent burn-in (see the CNN TVs), however the other TVs with more varied content don't yet have noticeable uniformity issues on normal content. As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV"

"To see how the results at this 5000 hour point compares to your usage, divide 5000 by the number of hours you watch each type of content per day to find the number of days. For example, someone who plays call of duty or another video game without bright static areas for 2 hours per day may expect similar results after about 2500 days of usage. This corresponds to about 7 years."

Räcker inte det? Kollar du nyhetsmorgon konstant, köp en LCD. Annars välidgt liten risk, blir det inbränning om 7 år kan jag nog leva med det och köpa en ny TV då. De tappar ändå i princip allt värde begagnat.

Jag spelade över 200H i dragon quest XI. Det räcker med att det dyker upp några sånna spel med permanent HUD under ett par år så kan ju TVn vara rökt? Hur man handskas med plasmor är ganska enkelt och välbeprövat och de behövde inte kosta över 10.000:- som en OLED gör idag. Så jag skulle nog rent spontant känna större oro för just OLED, inte minst med tanke på att det är ett organiskt material som åldras och tappar färgegenskaper med åren vad jag förstår? OLED kanske inte är framtiden som många förutspått? Det här är kanske en anledning varför vi fortfarande inte ser datorskärmar i konsumentsegmentet med OLED-panel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Fick en ny TV av Philips. Fick den nya 903an. Grymt ljud mot för den gamla! Så Philips är nu mitt nya favoritföretag trots inbränningar! =D

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4927777

Fasiken va snyggt hanterat av Philips. Skillnad mot Sony som tyckte det var ok att byta ut min helt nya tv mot en begagnad.

Grattis! Hoppas du slipper fler inbränningar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag kör en lite äldre 65" sony 9305 tror jag. tycker den är kanon. dock är det lite blooming när man kör hdr och det är väldigt mörkt i rummet.

Ja 100 % av lcd jag sett lider av clouding i olika former så då kan man fråga sig om inbränning man själv skapar är värre än något du får med köpet och som sällan blir bättre är så farligt?
Jag är då glad jag valde plasma förra svängen. Jag fick aldrig någon inbränning på den. Demoexet jag köpte innan av samma modell kom dock levererad med inbränning.ket Egentligen ändå bra mycket bättre unformitet än den bästa lcd jag någonsin sett på denna jord men inbränning är inte lika socialt accepterat som clouding är.

Jag kör spel med hud i timmar jag är dock selektiv och gör de bästa för att va proaktiv undvika för mycket permanent gult och rött i huddar så det lär ta flera år innan jag kan börja skönja något. På min slit och släng mobil tog det tre år innan delar av statusbaren syns så jag är inte alltför nervös.

Ska vi gå efter rapporterna så är det 9 fall av tv 4s morgonsol och det 10:e fallet var någon cartoon logga med rött i som deras barn såg på. Det är inte särskilt många rapporter egentligen dock. Tänk om alla skulle rapportera clouding på deras lcd tvs. Ingen skulle någonsin våga köpa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Har en LG OLED 65E6V som är inköpt 2017-01 och den har börjat få inbränningar. Började märka av mörka partier i vissa scener. När jag kollade in dessa mer noggrant och testade olika bakgrunder och färger så insåg jag att jag har fått permanenta inbränningar på flera ställen. Har kört "clear panel noise" ett par gånger men det hjälper inte. Har kontaktat LG och skickat bilder. Väntar nu på att de ska återkomma. Kan lägga upp några bilder sen.

EDIT:

Här har ni två bilder:

https://imgur.com/a/98QzZn4

Har även en inbränning som är horisontell men den är ganska svag och går inte att fånga med kameran men även den är permanent.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering: Det kom ut en tekniker från LG hem till mig och tittade på min tv. Han ska byta ut både panel och mainboard nästa vecka.
Återkommer när jobbet är utfört.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Uppdatering: Det kom ut en tekniker från LG hem till mig och tittade på min tv. Han ska byta ut både panel och mainboard nästa vecka.
Återkommer när jobbet är utfört.

Får man fråga vad för material du tittar på? Mycket tv? Samt kör du standardinställningar med max ljusstyrka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Får man fråga vad för material du tittar på? Mycket tv? Samt kör du standardinställningar med max ljusstyrka?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir mycket Youtube och Netflix. Använder i princip bara dom inbyggda apparna. Jag kör isf dark med oled ljus på 50 och isf bright med oled ljus på 60.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Det blir mycket Youtube och Netflix. Använder i princip bara dom inbyggda apparna. Jag kör isf dark med oled ljus på 50 och isf bright med oled ljus på 60.

Löste det sig för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Folk pratar om att inte kolla på kanaler med statisk logga men de flesta har ju svart/vit och halvt transparent logga. Det borde inte orsaka några problem va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det borde stå i manualen till oled tvs att man ej ska titta på tv4 då inbränning kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Beklagar att du fått inbränning. Jag valde mellan lcd och oled innan jag köpte min tv. rtings har gjort långa tester på olika modeller och fick fram att det blev lite inbränning på oled-tekniken. De hittade inga inbränningar på lcd.
Har alltid förespråkat lcd före plasma/oled just pga att det är inte större risk med inbränning

https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Klarar man sig med lila istället för svart och fina genomblödningar av ljus runt om bilden i form av backlight bleeding, samt kass kontrast i väldigt mörka partier skall man välja LCD. Det är därför jag förespråkar OLED.

Själva OLED tekniken är inte topicstartarens problem utan det är kvaliteten på Philips TVn i detta fallet (gamal OLED teknik). Jag har en TV 4a morgonsberoende fru och har en OLED LG B7 tv. Har haft den i över ett år nu och tv4 morgon har varit igång i stort sett varje morgon. Har inga tendenser alls till inbränning så OLED är bra idag, om man inte köper paneler med gamal teknik (som hade inbränningsproblem).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

min lg oled55c7 är snart 9 månader gammal och den går väldigt mycket om dagarna både spel och annat har klarat mig från alla sorts inbränningar på den, har inte ens kört den där rengörningsprogrammet på den än så länge, riktigt nöjd med den.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Löste det sig för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Väntar på en ny panel och mainboard som ska dyka upp i februari enligt LG.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bosse78: Ifall du tittar på en film - är inbränningen kvar då? Alla OLED (och även LCD:er) får tillfälliga kvardröjningar vilka klingar av efter ett par minutrar.

Citerar dig här ifall du missat min taggning

Jag funderar på de olika kanalernas loggor. De flesta är svart/vita men tex Viasats är kombinerade med färg men 99% av dom verkar ha en hel del transparens. Det borde väl inte framkalla någon inbränning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Klarar man sig med lila istället för svart och fina genomblödningar av ljus runt om bilden i form av backlight bleeding, samt kass kontrast i väldigt mörka partier skall man välja LCD. Det är därför jag förespråkar OLED.

Själva OLED tekniken är inte topicstartarens problem utan det är kvaliteten på Philips TVn i detta fallet (gamal OLED teknik). Jag har en TV 4a morgonsberoende fru och har en OLED LG B7 tv. Har haft den i över ett år nu och tv4 morgon har varit igång i stort sett varje morgon. Har inga tendenser alls till inbränning så OLED är bra idag, om man inte köper paneler med gamal teknik (som hade inbränningsproblem).

Det sitter ju samma panel i din B7 som i trådstartarens 9002. Philips har ju lite aggressivare inbränningsskydd än LG dessutom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Kul! Jag själv tittar inte ens på TV men då förra gick sönder tänkte jag trots den höga kostnaden att OLED är framtiden! Ångrar detta ganska bra nu! =C

Hum..
Vad menar du med det ?
Köp du en oled och var glad att du får en TV som är mycket bättre än LCD (LED)

Själv har jag en plasma Pana viera VT65 tum, jag har aldrig sett något problem med inbränning, vid vanligt TV tittande.
Hoppas den TV`n håller länge....
Har ingen erfarenhet av OLED, annat än det jag läst.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Klarar man sig med lila istället för svart och fina genomblödningar av ljus runt om bilden i form av backlight bleeding, samt kass kontrast i väldigt mörka partier skall man välja LCD. Det är därför jag förespråkar OLED.

Själva OLED tekniken är inte topicstartarens problem utan det är kvaliteten på Philips TVn i detta fallet (gamal OLED teknik). Jag har en TV 4a morgonsberoende fru och har en OLED LG B7 tv. Har haft den i över ett år nu och tv4 morgon har varit igång i stort sett varje morgon. Har inga tendenser alls till inbränning så OLED är bra idag, om man inte köper paneler med gamal teknik (som hade inbränningsproblem).

Vad jag vet utvecklas panelerna långsamt (tror vi har haft samma paneler i 2/3 år nu). Det är drivtekniken och processorn som har uppgraderas över åren (även så kallade "förbättringsfunktioner").

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Det borde stå i manualen till oled tvs att man ej ska titta på tv4 då inbränning kan förekomma.

Sunt förnuft borde ge detta; man skall inte titta på TV4:s morgon-TV, är man inte korkad innan så blir man, maken till fördummande TV-program får man leta efter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag funderar på de olika kanalernas loggor. De flesta är svart/vita men tex Viasats är kombinerade med färg men 99% av dom verkar ha en hel del transparens. Det borde väl inte framkalla någon inbränning?

Hur mycket transparens är en "hel del"?

Rtings inbränningstest är väl det mest givande svaret på inbränningsfrågan om inte annat och vad jag minns (utan att läsa om det) var det inga problem med mer diffusa och statiska bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur mycket transparens är en "hel del"?

Rtings inbränningstest är väl det mest givande svaret på inbränningsfrågan om inte annat och vad jag minns (utan att läsa om det) var det inga problem med mer diffusa och statiska bilder.

Jag tänker främst tex Viasat Premiums gigantiska logga, den är stor och flerfärgad, men man ser när man tittar på den att den är transparent då man ser det som visas bakom loggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tänker främst tex Viasat Premiums gigantiska logga, den är stor och flerfärgad, men man ser när man tittar på den att den är transparent då man ser det som visas bakom loggan.

Var kanske inte så dundertransparent då

Bild