Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Speldator / Intel ca 18k

Morgon

Hyffsat känt är det Black Friday och det är väl dags för nya delar till en speldator. Inte helt med i matchen vad gäller hårdvara tyvär.

Mina idéer är en I5 9600 / I7 9700
Asus ROG bräda (Gärna m-ATX om möjlilgt) Hur stor är skillnaden på ett Z370 och H370?
16 GB RAM
RTX 2070 alt 1080 (Har just nu en FHD-skärm som i framtiden kommer bytas ut mot högre/snabbare)
Fractal Design chassi. R6? Mini-C?

Föredrar Webhallen då det är nära jobbet

Sitter på en 4:e gen I5 just nu med ett 1060 som inte riktigt hänger med i BFV tyvär.

Edit: Ny lista nedan + Gick upp 2K

Lista från Komponentkoll
CPU: Intel Core i5-9600K (2 980 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 649 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM750X V2 750W (1 186 kr hos Elgiganten)
Edit: FD R6 Window och Asus ROG z390-H

Permalänk
Medlem

@tcntad: Z370 tillåter överklockning, det gör inte H370. Annars är det ungefär samma. Men du ska helst ha Z390 till 9600/9700 eftersom Z370/H370 kan kräva bios uppdatering för att fungera med nionde generationen processorer.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CyberNerd:

@tcntad: Z370 tillåter överklockning, det gör inte H370. Annars är det ungefär samma. Men du ska helst ha Z390 till 9600/9700 eftersom 370 kan kräva bios uppdatering för att fungera med nionde generationen processorer.

En klar fördel om man använder rätt, tack. Ingen överklockning kommer ske, idag

Tänker mig kanske följande bas
I5-9600K / ASUS ROG Strix Z390-H alt liknande m-ATX

Med:
Corsair Vengeance LPX Black 16GB 2x8
Valfritt 2070 skulle funka? Ett under 7K finns på webhallen eller deras MSI ?
Seasonic ~700W ?
CPU-kylare? Luftburen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Edit / Update

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (2 980 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 649 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM750X V2 750W (1 186 kr hos Elgiganten)

Edit: FD R6 Window och Asus ROG z390H

Det jag inte lagt till är CPU-kylare och GPU, där tänkte jag RTX2070. För lagring har jag en redan i form av SSD
Min tanke är att det kanske blir tight med så långt grafikkort i det chassit?

Vad tycks? Behövs nåt ändras? Allt från Webhallen/Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Edit / Update

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (2 980 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Define Mini C TG -Svart (Ej PSU) (969 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-I GAMING (2 690 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 649 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM750X V2 750W (1 186 kr hos Elgiganten)
Summa: 9 474 kr

Det jag inte lagt till är CPU-kylare och GPU, där tänkte jag RTX2070. För lagring har jag en redan i form av SSD
Min tanke är att det kanske blir tight med så långt grafikkort i det chassit?

Vad tycks? Behövs nåt ändras? Allt från Webhallen/Inet

Ser absolut bra ut, inga konstigheter. Chassit tar grafikkort med en maxlängd på 315mm med chassifläktar monterade i fronten så jag skulle säga att de flesta korten passar. Dubbelkolla längd innan du köper.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett dyrt itx moderkort till en rätt stor matx låda, hade det inte varit bättre med ett matx moderkort?

Nu tycker jag även att man kan fundera på vanliga atx, define c mini och vanliga define c skiljer väl endast på att atx versionen är 4 cm högre. Med det menar jag att varför dra matx i "världens största" matx-låda istället för ett fullstort atx-kort i en ungefär likastor låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Edit / Update

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (2 980 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Define Mini C TG -Svart (Ej PSU) (969 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-I GAMING (2 690 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 649 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM750X V2 750W (1 186 kr hos Elgiganten)
Summa: 9 474 kr

Det jag inte lagt till är CPU-kylare och GPU, där tänkte jag RTX2070. För lagring har jag en redan i form av SSD
Min tanke är att det kanske blir tight med så långt grafikkort i det chassit?

Vad tycks? Behövs nåt ändras? Allt från Webhallen/Inet

Tänkte bara flika in med att alla priser inte stämmer på komponentkoll. T.ex. om du går in på dustin och kollar processorn så kostar den 3290:-. Så inte säkert att alla andra priser stämmer heller. Hade detta problem när jag beställde häromdagen, så bättre du går in på prisjakt och kollar billigast sida där. Annars tycker jag paketet ser bra ut

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av antepannte:

Ser absolut bra ut, inga konstigheter. Chassit tar grafikkort med en maxlängd på 315mm med chassifläktar monterade i fronten så jag skulle säga att de flesta korten passar. Dubbelkolla längd innan du köper.

Inget är ju bestämt än, tack.

Skrivet av Semjonov:

Varför köpa ett dyrt itx moderkort till en rätt stor matx låda, hade det inte varit bättre med ett matx moderkort?

Nu tycker jag även att man kan fundera på vanliga atx, define c mini och vanliga define c skiljer väl endast på att atx versionen är 4 cm högre. Med det menar jag att varför dra matx i "världens största" matx-låda istället för ett fullstort atx-kort i en ungefär likastor låda.

Kan ju vara så att jag tog fel;)
Förslag på bättre m-ATX låda/MB?

Skrivet av Rosen70:

Tänkte bara flika in med att alla priser inte stämmer på komponentkoll. T.ex. om du går in på dustin och kollar processorn så kostar den 3290:-. Så inte säkert att alla andra priser stämmer heller. Hade detta problem när jag beställde häromdagen, så bättre du går in på prisjakt och kollar billigast sida där. Annars tycker jag paketet ser bra ut

Sant, Bara delarna stämmer och passar bra får vi se var delarna faktiskt köprs från.

Edit
Vi byter till ett FD R6 Window och Asus ROG z390H, ska väl inte vara några problem?

Edit 75..
Om inga fler idéer eller förslag kommer så blir det troligtvis inköp redan imorgon, runt lunch. Dock inte allt på en gång

Permalänk
Medlem

@tcntad: Eftersom RTX 2070 inte stödjer SLI kommer du inte behöva 750W nätaggregat.
550W räcker gott och väl, du sparar pengar och kan ta en variant som håller högre kvalitet.
Kanske denna? Nätaggregat
Jonas skrev en bra recension för ett tag sedan: Recension

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lajnuz:

@tcntad: Eftersom RTX 2070 inte stödjer SLI kommer du inte behöva 750W nätaggregat.
550W räcker gott och väl, du sparar pengar och kan ta en variant som håller högre kvalitet.
Kanske denna? Nätaggregat
Jonas skrev en bra recension för ett tag sedan: Recension

Det är sant, kommer inte heller nyttja SLI även om det gjorde det. Min tanke var att säkerställa lägre arbetsgrad och temp.
Drar inte RTX ca 500W enskilt? Såklart beror det på tillverkare också

Permalänk
Medlem

@tcntad: Tillverkarna tar alltid i något mirakulöst när det anger hur mycket ett grafikkort drar. Det är snarare så att hela datorn troligtvis inte ens kommer nå 400W med lite överklockning. Enligt Sweclockers test av MSI 2070 Armor var den maximala effekten 315W tillsammans med Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz. Själva grafikortet drar 175W ur kartong. Så du har tillochmed marginal med mer än 200W.

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lajnuz:

@tcntad: Tillverkarna tar alltid i något mirakulöst när det anger hur mycket ett grafikkort drar. Det är snarare så att hela datorn troligtvis inte ens kommer nå 400W med lite överklockning. Enligt Sweclockers test av MSI 2070 Armor var den maximala effekten 315W tillsammans med Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz. Själva grafikortet drar 175W ur kartong. Så du har tillochmed marginal med mer än 200W.

Of course! Tack:)
Blir högst troligen ett FD Integra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

@tcntad: Eftersom RTX 2070 inte stödjer SLI kommer du inte behöva 750W nätaggregat.
550W räcker gott och väl, du sparar pengar och kan ta en variant som håller högre kvalitet.
Kanske denna? Nätaggregat
Jonas skrev en bra recension för ett tag sedan: Recension

Fast om jag förstått rätt så var det väl ett RM750x som TS valt? Ett Integra M ligger inte alls i samma klass, även om det är hyffsat bra för sitt pris så är RM750x betydligt bättre rent kvalitetsmässigt. RM750x har t.ex. 10 års garanti jämfört med Integra M:s 3 år, högre effektivitet, semi-passivt, helt modulärt, och allmänt bättre kvalité.

Vill man klara sig undan lite billigare men behålla samma höga kvalité som RM750x har så är det mer RM550x, Seasonic Focus Plus Gold/Platinum eller EVGA SuperNova G2/G3 man ska kolla på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@perost: Hur pass stor skillnad är det?
Förstår ju att FD är ett något billigare men kvalitén skiljer sig "såpass" ändå? Ingen stor prisskillnad dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@perost: Hur pass stor skillnad är det?
Förstår ju att FD är ett något billigare men kvalitén skiljer sig "såpass" ändå? Ingen stor prisskillnad dock..

Det är svårt att kvalificera skillnaden i kvalité mellan två nätagg, men skillnaden i garantitid är som sagt 10 vs. 3 år. Sweclockers har även recenserat RM750x v1, men skillnaden mot v2 ska inte vara någon större.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@perost: topp:) 10 år låter mycket bättre än 3 även om det inte alls skulle behövas.
Jag behåller nätagget mao.

Invändningar mot övriga komponente? CPU-kylare?