portforwarding vill inte öppna

Permalänk

portforwarding vill inte öppna

Tjena! Ska sätta upp min egna teamspeak3 Server igen, har haft en tidigare för några år sedan och ska nu starta upp den igen så ja ska hosta den på min andra dator.

Jag har 2 datorer kopplade till netgear switch som i sin tur går in i min Asus RT-AC66U_B1 router som är direktkopplad till fiberdosans första uttag.
Jag har nu installerat servern o fått tokens osv, ja kommer in på min server på den datorn via "localhost" men nu ska ja få mina vänner att komma in på servern också som är mitt problem.

Jag har öppnat följande i routern på virtuel server/port forwarding:
Service name source IP Port range Local IP Local port Protocol
Ts3Server 9987 192.168.1.xx 9987 UDP
Ts3Server 10011 192.168.1.xx 10011 TCP
Ts3Server 30033 192.168.1.xx 30033 TCP

Men när ja kollar portforwardchecker så står det:
Your external IP is: 159.174.23.xxx
Your port is not open or not reachable

När en polare försöker connecta till 159.174.23.xxx så står det i ts "failed to connect to server"

Vad är de jag har glömt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad står det att du har för extern IP om du loggar in på routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

https://portforward.com/asus/rt-ac66u/

Tror inte du ska fylla i local port

Permalänk
Medlem

Troligen NAT:ar din ISP så du inte har någon publik IP. Oftast går det att beställa en publik IP gratis, så kolla det med ISP:n.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Vad står det att du har för extern IP om du loggar in på routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Extern ip är de den som heter WAN IP?
isf står den 100.120.23.xx

Permalänk

@PrOxY_1337:

100-nätet tillhör GC-NAT (CarrierGrade-NAT) och är inte användbart för det du försöker göra.
Du måste kontakta din ISP och be om en publik IP-adress.

Felstavning
Permalänk
Skrivet av PatrickDayZ:

@PrOxY_1337:

100-nätet tillhör GC-NAT (CarrierGrade-NAT) och är inte användbart för det du försöker göra.

Okej okej vad för typ av IP har ja nu då?
Är de enklast o skaffa statisk ip sen för servern eller bara fixa dns som styr om trafiken till nya IP?

Permalänk

@PrOxY_1337:

CG-NAT är en teknik som används för att mildra bristen på IPv4 adresser. Har inte tid att förklara NAT på ett djupare plan just nu, så du får tyvärr tro mig när jag säger att du måste begära en publik IP-adress

dns/statisk IP är inget som hjälper, utan du måste få en publik adress av din ISP

Permalänk
Skrivet av PatrickDayZ:

@PrOxY_1337:

CG-NAT är en teknik som används för att mildra bristen på IPv4 adresser. Har inte tid att förklara NAT på ett djupare plan just nu, så du får tyvärr tro mig när jag säger att du måste begära en publik IP-adress

dns/statisk IP är inget som hjälper, utan du måste få en publik adress av din ISP

Jodå inte så att ja inte tror dig haha bara undra

Permalänk

Då har ja haft kontakt med Bahnhof som fixat publik ip adress o han sa han var tvungen att lägga den på ipn från min switch då de var den som var kopplad i LAN 1 på routern o detta kunde ta 6h innan den hämtar ny ip adress

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickDayZ:

@PrOxY_1337:

Ursäkta att jag går lite off topic, men när du skriver 100-nätet, menar du att första oktaven är 100. eller allt på 100 som t.ex. 101, 102 etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Ursäkta att jag går lite off topic, men när du skriver 100-nätet, menar du att första oktaven är 100. eller allt på 100 som t.ex. 101, 102 etc?

Bra fråga, borde ju vara 100.64.0.0/10 sedan blev det ju också lite fel med förkortningen han skrev (GC-NAT) som borde vara Carrier-grade NAT (CGN) eller large-scale NAT (LSN).

Men tror nog snarare han bara förenklade för TS och inte var allt för tekniskt beskrivande i sitt svar

Skrivet av PrOxY_1337:

Då har ja haft kontakt med Bahnhof som fixat publik ip adress o han sa han var tvungen att lägga den på ipn från min switch då de var den som var kopplad i LAN 1 på routern o detta kunde ta 6h innan den hämtar ny ip adress

Switch? Låter lite galet, du har ju bara tillgång till 1 extern IP-adress ifrån Bahnhof (om jag inte minns mig fel) så du behöver en router för att kunna få internet till mer än en dator, kanske det bara blev förvirring när du pratade med dem?

Dessutom är 6h bara "BS", du kan till och med göra det själv genom att logga in på https://dhcp.bahnhof.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Det är bara första okteten (inte oktaven) som är med, vilket dock inte är helt sant då det är alla adresser inom 100.64.0.0/10 som gäller.
Alltså 100.64.0.0 till 100.127.255.255

Permalänk

Alltså för att ja ska kunna få ut internet till mina datorer ja har i mitt datorrum på andra siden lägenheten ifrån där fiberdosan sitter så sitter routern direkt i fiberdosan sen från routern går där en lång jävla sladd till andra sidan lägenheten in i switchen som ja har i datorrummet o sen går de från switchen ut till mina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Alltså för att ja ska kunna få ut internet till mina datorer ja har i mitt datorrum på andra siden lägenheten ifrån där fiberdosan sitter så sitter routern direkt i fiberdosan sen från routern går där en lång jävla sladd till andra sidan lägenheten in i switchen som ja har i datorrummet o sen går de från switchen ut till mina datorer.

Då är det ju MAC adressen för routern som de bör ha frågat efter, det var i alla fall så jag gjorde hos min bror när jag hjälpa honom att installera en pfSense router åt honom. Dock gjorde vi detta via https://dhcp.bahnhof.se/ och inte via telefon.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Då är det ju MAC adressen för routern som de bör ha frågat efter, det var i alla fall så jag gjorde hos min bror när jag hjälpa honom att installera en pfSense router åt honom. Dock gjorde vi detta via https://dhcp.bahnhof.se/ och inte via telefon.

han fråga efter MAC adressen till datorn ja ska ha servern på och bad mig koppla in den direkt i routern en stund för att han skulle kunna hitta den. sen gjorde han nåt med switchen då de tydligen var den som delade ut till mina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

han fråga efter MAC adressen till datorn ja ska ha servern på och bad mig koppla in den direkt i routern en stund för att han skulle kunna hitta den. sen gjorde han nåt med switchen då de tydligen var den som delade ut till mina datorer

Well, han gjorde säkert rätt, förmodligen så kommer din server få ett externt IP och de andra datorerna i ditt när kommer ligger kvar på deras CGN.

Permalänk

Okej själv har ja svindålig koll på nätverk o adresser o ALLT dehär tyvärr.
Men han sa iaf att ja skulle få en public ip som inte skulle uppdateras o ändras så att den skulle bli statisk liksom för att de skulle fungera bra att ha ts3 servern

Permalänk
Skrivet av gonace:

Bra fråga, borde ju vara 100.64.0.0/10 sedan blev det ju också lite fel med förkortningen han skrev (GC-NAT) som borde vara Carrier-grade NAT (CGN) eller large-scale NAT (LSN).

Men tror nog snarare han bara förenklade för TS och inte var allt för tekniskt beskrivande i sitt svar

Jajjemen, hade tyvärr rätt så bråttom, så hade inte riktigt tid att utveckla det men det stämmer att det är
100.64.0.0 - 100.127.255.255 som tillhör CG-NAT/CGN/LSN

*skämsmössa på för dålig stavning*

Permalänk

Tjena igen! ja har fått det att funka en bit på vägen iaf.
Mina portar är öppna, ja kommer in på min server både som localhost och med local ip.
Vad är nu nästa steg för att vänner ska kunna komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Mina portar är öppna, ja kommer in på min server både som localhost och med local ip.

Om portarna är öppna så är det ju bara att ge dom ditt ip så ska det ju funka att connecta med din 123.1.2.3 adress.
Bara för att du kan connecta med localhost eller ett 192.x.x.x/ eller vad du nu har som local ip betyder inte att du lyckats med portforward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Du skall göra en port forward i routern som pekar mot den datorn som ts servern finns på.

Edit: OK du har redan gjort en forward?
I så fall skall dom kunna ansluta via ditt publika ip nummer.

Edit 2: Om allt skall kunna fungera så skall din router ha ett publikt ip, när det är avklarat skall en port forward göras som pekar mot host datorn för TS servern.
Sen ansluter man utifrån med ditt publika ip.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Ja givetvis förstod jag att han förklarade för TS, och det var det jag kände att jag var lite OT med att be om en förklaring på vilket jag fick

Skrivet av PatrickDayZ:

Jajjemen, hade tyvärr rätt så bråttom, så hade inte riktigt tid att utveckla det men det stämmer att det är
100.64.0.0 - 100.127.255.255 som tillhör CG-NAT/CGN/LSN

*skämsmössa på för dålig stavning*

Tack! Har hört talas om CG-NAT men inte satt mig in i det, men då vet jag iaf spannet. Wiki-time!

Permalänk

Allt fungerar som det skal nu så nu är min sista fråga (hoppas jag) ja vill använda ett domännamn istället för IPn, Vart ska ja vända mig för bästa? och hur registrerar ja denna dns så att den pekar mot min ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Allt fungerar som det skal nu så nu är min sista fråga (hoppas jag) ja vill använda ett domännamn istället för IPn, Vart ska ja vända mig för bästa? och hur registrerar ja denna dns så att den pekar mot min ip?

Köp ett domännamn hos någon återförsäljare bara, själv köper jag genom Loopia men finns säkert billigare ställen än dem! Sedan är det bara att peka domännamnet emot ip-adressen genom återförsäljarens dns-kontrollpanel.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Köp ett domännamn hos någon återförsäljare bara, själv köper jag genom Loopia men finns säkert billigare ställen än dem! Sedan är det bara att peka domännamnet emot ip-adressen genom återförsäljarens dns-kontrollpanel.

Okej så de spelar egentligen inte någon roll om ja kör loopia eller godaddy eller så? (finns säkert fler men kan typ inge )

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej så de spelar egentligen inte någon roll om ja kör loopia eller godaddy eller så? (finns säkert fler men kan typ inge )

Du kan välja någon betrodd/belitade du just listat, eller Binero, One.com. Du behöver inte köpa webbhotell eller något annat, som många mer än gärna säljer samtidigt som rättigheten till din domän.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Finns ju gratis tjänster också som no-ip om det bara är att du vill ha en adress istället för ip när dom ansluter till ts servern.
https://www.noip.com/

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Finns ju gratis tjänster också som no-ip om det bara är att du vill ha en adress istället för ip när dom ansluter till ts servern.
https://www.noip.com/

"problemet" med där på no-ip är att man måste isf ha deras slutändelse. o de är de ja inte vill ha

Permalänk

har ett problem nu när ja ska lägga in records på godaddy
Som ja förstått det så ska ja lägga in SRV record men ja vet inte vad för info som skal in vart?

1: Typ
2: Tjänst
3: Protokoll
4: Namn
5: Mål
6: Prio
7: Port
8: TTL
9: Vikt