Permalänk

Vilken dator är bättre

Hej, jag har en snabb fråga: Vilken borde jag köpa.

Dator 1
Kraftfull 8 kärnig Intel Xeon processor
16GB DDR3 ECC
256GB SSD
Gtx 780 3gb

Pris:4750

Dator 2
Processor: AMD Ryzen 3 2200G 3.7GHz - 4 core
Grafikkort: AMD Radeon Vega 8
RAM-minne: Corsair Vengeance 8GB 3000MHz
Hårddisk (SSD): Crucial MX500 - 250GB (SSD)

Pris: 4490

Vilken är bättre med tanke på priset, den ska användas för att spela på

Permalänk
Medlem

Dator 2 skulle jag ha valt, prisskillnaden är inte stort precis, jag går mest på dator 2 utifrån gpu.
ramminne går lätt att uppgradera annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snared:

Dator 2 skulle jag ha valt, prisskillnaden är inte stort precis, jag går mest på dator 2 utifrån gpu.
ramminne går lätt att uppgradera annars

Gtx 780 är mycket bättre än vega 8, jag vet inte ifall jag misstolkar ditt inlägg dock. Vega 8 är väl i klass med ett gtx 560/560ti. Duger till surf eller enkla spel.

Ingen av datorerna är ett kap. Jag hade personligen valt Ryzen datorn om jag tvingades välja eftersom den ger en moderna plattform att utgå ifrån.

Dock säger inte "Kraftfull 8 kärnig Intel Xeon processor" särskilt mycket. Vore intressant och veta lite mer specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dator 2 hade jag valt av de alternativen för spel. Alla dagar i veckan

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Avstängd

Dator 2, mer uppgraderingsvänlig vid behov.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Elektron: det har du helt rätt i !
Läste för snabbt på vega och tänkte : https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-760-vs-AMD-R...
Såg att vi pratade om en annan vega då.
@gusselibus
Kollade upp den nu och insåg att det var inbyggt grafikkort?
Den såg faktiskt ändå bra ut, enklare spel i 1080p, och därmed används med ddr4 ramminne?
Till skillnad från den förra med ddr3.

Enda jag kan yttra mig att en polare har en med inbyggt, minns inte vilken modell, men kör mycket diablo bland annat och enstaka gånger med battlefield, enligt honom så duger det fint och måste hålla med de andra att det är mer "framtidssäker/lättare att uppgradera".

Permalänk
Permalänk
Medlem

@gusselibus: Det beror på hur/vad den ska användas till och om du vill uppgradera längre fram. Jag hade valt dator 2 med tanken kring att uppgradera. Dator 1 är inte uppgraderingsvänlig alls.

Dock så låter båda alternativen förhållandevis dyra.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusselibus:

Hej, jag har en snabb fråga: Vilken borde jag köpa.

Dator 1
Kraftfull 8 kärnig Intel Xeon processor
16GB DDR3 ECC
256GB SSD
Gtx 780 3gb

Pris:4750

Dator 2
Processor: AMD Ryzen 3 2200G 3.7GHz - 4 core
Grafikkort: AMD Radeon Vega 8
RAM-minne: Corsair Vengeance 8GB 3000MHz
Hårddisk (SSD): Crucial MX500 - 250GB (SSD)

Pris: 4490

Vilken är bättre med tanke på priset, den ska användas för att spela på

Kollar jag på Vega 8 får jag upp:
https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-RX-Vega-8-GPU-Benchm...

Userbenchmark ger följande:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-780-vs-AMD-R...

Så skulle kolla upp att det är IGPU som avses på dator2. Är det det så blir det ju dator 1 som gäller.
Sen kan ju dator1 bli en utmärkt server om man kompletterar med lite mer disk.

För dator 1 vore det bra veta vilken Xeon som avses och om den går att överklocka på medföljande moderkort.

Så svårt att ge nåt säkert råd med angivna data, men det lutar åt dator1.

Permalänk

@SAFA: Är dator ett bättre än den här:

Intel Core i5 2500 - 3.3 / 3.7 GHz (4 core)

8 GB DDR3 ram

250 GB S-ATA HDD

GTX 1050

Pris 4290

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusselibus:

8 GB DDR3 ram

250 GB S-ATA HDD

GTX 1050

Pris 4290

Den är värd ca 2000-2500kr, är det på blocket du kikar?
Den kommer klara en hel del spel, gtx 1050 är inte ett så starkt kort men den kommer klara många titlar på lite lägre inställningar.

Vet du hur man skruvar ihop datorer? För isf kan du få en bättre dator för pengarna antingen genom att du köper lite blandat begagnat och nytt och skruvar ihop ditt eget paket. Eller om du hittar ett färdig paket på andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusselibus:

8 GB DDR3 ram

250 GB S-ATA HDD

GTX 1050

Pris 4290

Grafikkortet på dator1 är bättre:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-780-vs-Nvidi...
samt mer minne.
Dock då det inte framgår vilken Xeon det är så vet man inte hur det är med processorn.

En annan sak att tänka på är strömförbrukning och ljudnivå ett GTX-780 är ju rätt gammalt och drar klart mer ström än ett 1050 eller 1060 vilket så klart påverkar fläktljud mm.