Hörlurar eller hjälpmedel

Permalänk
Medlem

Hörlurar eller hjälpmedel

Hej Sweclockers!

Jag söker efter någon form av headset eller om möjligt program i datorn som kan hjälpa mig med mitt hörselproblem.
Är helt döv på vänster öra och har svårt att kunna lokalisera varifrån ljud kommer ifrån.

Jag har själv tillsammans med en bekant googlat runt lite men inte direkt hittat någonting och tänkte försöka göra ett sista försök här.

(Om det är tilläggsprogram i datorn får det inte klassas som fusk då jag kommer använda det vid spelande)

/Mvh Paerre

Visa signatur

CASE: Fractal Define R4 CPU: i7 7700K MB: Asus STRIX Z270H GAMING RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC 8GB PSU: Corsair RM750x SSD: Intel 600P 256GB M.2 COOL: Noctua NH-D15 MON: BenQ XL2430 ZOWIE 24" 1920x1080 TN 144Hz

Permalänk
Medlem

Du är körd grabben, närmaste som finns är så kallade audio radar vilket mycket riktigt är fusk hur ineffektivt det må vara.

Permalänk
Medlem

Vad vill du uppnå med din lösning, du ger oss bara en problembeskrivning.

I och med att du bara hör på ett öra så kommer du ju oavsett att få problem att inte kunna få bra lokalisering av ljudkällan, i synnerhet med hörlurar. Bör ju gå bättre med vanliga högtalare, då du hör båda kanalerna, vilket man inte gör med hörlurar på sig.
Om du hellre vill ha det så att allt ljud spelas på det örat du hör med, så bör det kanske gå att göra så att ljudkortet matar ut allt ljud i Mono helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad vill du uppnå med din lösning, du ger oss bara en problembeskrivning.

I och med att du bara hör på ett öra så kommer du ju oavsett att få problem att inte kunna få bra lokalisering av ljudkällan, i synnerhet med hörlurar. Bör ju gå bättre med vanliga högtalare, då du hör båda kanalerna, vilket man inte gör med hörlurar på sig.
Om du hellre vill ha det så att allt ljud spelas på det örat du hör med, så bör det kanske gå att göra så att ljudkortet matar ut allt ljud i Mono helt enkelt.

Min tanke angående hörlurar var mer om det fanns hörlurar med en overear eller dylikt tillsammans med en bygel som går över till andra sidan och skickar små vibrationer. Då jag inte kan höra ljud så kan jag iallafall känna av vibrationerna.

Allt ljud i mono blir för mig mer förvirrande när det gäller avgörande av vad ljuden kommer ifrån.

Visa signatur

CASE: Fractal Define R4 CPU: i7 7700K MB: Asus STRIX Z270H GAMING RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC 8GB PSU: Corsair RM750x SSD: Intel 600P 256GB M.2 COOL: Noctua NH-D15 MON: BenQ XL2430 ZOWIE 24" 1920x1080 TN 144Hz

Permalänk
Medlem

@Paerre: OK.

Här är en variant på vibrerande hörlurar:

Kan förstå att det blir konstigt med bara mono, men som jag skrev innan.
När man använder hörlurar så hör man ju endast ena kanalen vilket gör det omöjligt utan, t.ex vibrationer på andra sidan.

Annars kan du ju kolla upp med Öronläkaren ifall du kan vara möjlig att få ett hörselimplantat inopererat för att kunna få tillbaka någon form av hörsel på ditt vänstra öra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte finnas nått färdigt som dunkar bra och det blir svårt att göra nått också eftersom det skulle behövas en automatisk analys av ljuden vilket blir "fusk" Det finn ju hörlurar med vibratorer men de överför ju endast låga frekvenser eller samma frekvens om du inte analyserar signalen. det enda som ev skulle kunna hjälpa dig men ljuduppfattningen är att visa ett spektrogram där du själv tolkar det men då tar det ju fokus från det du normalt ser så det lär ju totalt sett bli en försämring men du kan ju prova att ställa en monitor som visar ett spektrogrm för ljudkanlen du inte hör och se hur mycket "synkapacitet" det drar och om du kan lära dig att tolka det så pass snabbt och lätt att det blir en hjälp och inte bara en belastning på hjärnan.

Du kan kanske prova att bygga nån egen hörlur där du använder både entung "basvibrator" som i de färdiga lösningarna men även gör nån typ av hf enhet som trycker direkt mot huvudet, kanske nån piezokristall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.