Permalänk

Asus AC55U öppna port för NAS

Jag försöker öppna port 9000 till min nya NAS för att kunna komma åt mina filer utanför nätverket.

Men jag lyckas verkligen inte. Vänligen se bifogad bild, vad gör jag för fel?

Router inställningar

Permalänk
Vila i frid

Din bild har för dålig upplösning att man skall kunna se något väsentligt.

I korthet, man krånglar alltid till det första gången man gör det.

Målet är att ett externt anrop till routerns publika IP-adress och port 9000 skall vidarebefordras till ett internt LAN-ip och port 9000. Förstår man inte hur router-tillverkarens menyer skall tolkas läser man manualen eller surfar in på https://portforward.com/

Ungefär som att lära en newbie hur VPN funkar - en lång jäkla ethernetkabel, fast osynlig.

Permalänk

@hasenfrasen: Jag har försökt tolka både portforwarder.com och göra precis va de står skrivet samt även använt Port Forward Network Utilities.

Jag brukar inte vara helt tappad, men när det kommer till nätverk så är jag riktigt efter.
Har försökt stänga av brandvägg på datorn och routern och testat diverse olika inställningar i "port forward" fliken.

Men hur jag än gör så säger http://canyouseeme.org/ att port 9000 är stängd.

Permalänk
Medlem

Jag gissar du även behöver ange samma port som "local port", du har utelämnat den.
Jag har en ASUS router + NAS med och jag har fyllt i portnumret på bägge ställena.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk

@oRBIT2002: Tack för assistans, men har försökt med detta, har även försökt med att öppna alla portar mellan 3000:9000 på "Port range" och 9000 på "Local port" men ingen lösning.

Sitter nu i telefon med ISP för att se så att det inte är något skumt på gång från deras sida.

Permalänk
Medlem

Säker på du har konfiguerat NASen rätt? har du statiskt IP (stäng av dhcp på nasen) , samt lagt in default gateway? på nas4free numera xigamanas, är detta blankt som default. Kolla så du har gjort rätt med din NAS först. För jag ser inget fel på din portforward.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk

@Mishy: Jag får dubbelkolla detta tack för förslaget.

Vet inte om detta är relevant, men ringde till ISP som sa att jag hade n privat IP, det ska nu ändras "inom 1-5 arbetsdagar" till en publik IP.

Vet inte om det är viktigt men min router "kallar" datorn för 192.168.1.32, medans om jag kollar "whatsmyip" så säger den 185.113.99.117, detta borde tyda på privat IP-adress vad jag förstått, som kan störa när man ska öppna portar.

Har nu ändrat och avaktiverat DHCP. Men ingen skillnad.
NAS inställningar

Vill bara dubbelkolla så att nedan är rätt:
Source Target: Om man bara vill att specifik IP ska ha access
Port Range: Port som ska vara öppen
Local IP: IP på den hårdvaran som man vill kunna skicka ut från.
Local Port: Port som man vill skicka till
Protocol: Both

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannomorth:

@Mishy: Jag får dubbelkolla detta tack för förslaget.

Vet inte om detta är relevant, men ringde till ISP som sa att jag hade n privat IP, det ska nu ändras "inom 1-5 arbetsdagar" till en publik IP.

Högst relevant. Sitter du inte på en publik IP-adress kommer du inte åt en server som sitter på ditt nätverk från någon annanstans än ditt nätverk.

Permalänk

@fadelol: Fy fan va jag älskar Sweclockers!

Bra, då testar jag nätverket igen efter att Bredband2 har ändrat från privat till publikt!

Tack alla för stunden!!!

Permalänk

*Problem löst*

Det var så pass enkelt att Bredband2 verkar ha bytt till privat IP.
Efter ett snabbt samtal och 2 arbetsdagar så var problemet löst.

Tack för hjälpen!