Råd för köp av rx vega 64

Permalänk

Råd för köp av rx vega 64

Hej jag behöver ett råd för ett ganska snart köp av ett rx vega 64? Är det värt över 3500 eller ska jag köpa ett 2060 ist kynytt inte begagnat?

Permalänk
Medlem

Billigaste jag hittar på prisjakt är 4890kr, då är det Sapphires Radeon RX Vega 64 Nitro+ (en av de bättre versionerna).

Så ja, RX Vega 64 är värt över 3500kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Vega 64 och RTX 2060 drar ungefär jämnt i DX11, medan Vega 64 går om RTX 2060 i DX12.

Vega 64 har mer VRAM (8 GB) än RTX 2060 (6 GB).

RTX 2060 har dock stöd för DXR och DLSS som inte Vega 64 har stöd för. Känns dock inte superlockande för många.

Jag hade dock inte betalat mer för ett Vega 64 än för ett RTX 2060. Jag hade även sett upp med kylaren, många Vega 64-kort (även de billiga) tenderar att komma med tråkiga referenskylare.

Får du tag på ett Vega 64 med en bra kylare för 3500 kr nytt är det ju en riktigt bra deal dock, och klart värt att köpa. Det är ju isf billigare än billigaste RTX 2060 och med mer DX12-prestanda.

Men varför jämför du ett beg Vega 64 med ett nytt RTX 2060?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vega 64 och RTX 2060 drar ungefär jämnt i DX11, medan Vega 64 går om RTX 2060 i DX12.

Vega 64 har mer VRAM (8 GB) än RTX 2060 (6 GB).

RTX 2060 har dock stöd för DXR och DLSS som inte Vega 64 har stöd för. Känns dock inte superlockande för många.

Jag hade dock inte betalat mer för ett Vega 64 än för ett RTX 2060. Jag hade även sett upp med kylaren, många Vega 64-kort (även de billiga) tenderar att komma med tråkiga referenskylare.

Får du tag på ett Vega 64 med en bra kylare för 3500 kr nytt är det ju en riktigt bra deal dock, och klart värt att köpa. Det är ju isf billigare än billigaste RTX 2060 och med mer DX12-prestanda.

Men varför jämför du ett beg Vega 64 med ett nytt RTX 2060?

Jag kollar bara efter opinions från folk som kan mer än datorer om mig hittade ett lockande kort här på forumet fast det kortet styrs av 3x8 pin pcie och är inte 100 om min psu har det ska kollla när jaag kommer hem från jobbet, sitter bara o lurar på om det är värt eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Dessa finesser kommer ju med ett gäng undantag, de kan enligt vad jag läst inte kombineras med varandra, och DLSS på ett 2060 funkar bara i relativt låga upplösningar också tydligen. Skulle spontant säga att de är rätt halvdana finesser som inte har något större värde i denna generation av GPUer. Nvidia måste ta steget ner till 9nm tillverkningsteknik först så de kan feta på hårdvaran med mer prestanda och transistorer.

Sedan är ju iofs Vega hyfsat halvdan också, i tillägg till den brutalt höga maxförbrukningen av ström kom den ju med ett antal funktioner som aldrig gavs stöd i drivrutiner/mjukvara, och kanske inte ens fungerar i realiteten... Om jag skulle vara köpsugen idag skulle jag försökt vänta på nästa generation helt ärligt. Vi står på randen inför ett större generationsskifte här nu. Inte minst med Ryzens stöd för PCIe 4...