Permalänk
Avstängd

Hur applicerar Du kylpasta?

Tjo! Ska bygga min allra första dator idag (en HTPC) där jag kmr behöva göra allt (skruva dit moderkort, applicera kylpasta för att få dit processor, skruva fast processorfläkt) och sedan allt annat som nätagg, minnen och grafikkort (vilket jag har gjort tidigare så det är inget jag oroar mig över).

Jag oroar mig över att applicera kylpastan fel så att värmeöverföringen blir dålig.

Hur rekommenderar Du att man applicerar kylpastan som på själva processorn?:

- Ska man först sätta dit processorn och sedan applicera kylpastan?

- Ska man applicera kylpastan direkt på processorn innan man plockar upp den från förpackningen?

- Vad använder du för att "bre ut" kylpastan? Jag minns att min storebror brukade använda ett betalkort på något vänster (vi är tyvärr ovänner så kan ej få hjälp från honom)

- Vad är viktigt att tänka på med kylpastan som applicerar på processorn? Hä på för lite först och tillsätt mer vid behov? Hä på för mkt och "skrapa bort" överskottet?

- Hur fort måste allt ske innan kylpastan "torkar" eller "stelnar"?

Tack för svar! Ska hämta resterande datorgrejer nu så jag kan påbörja bygget redan ikväll!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Intel eller AMD?

Har bara gjort på intel, lägger en klick lite större än ett riskorn i mitten sedan sätter jag dit kylaren. Det sprider ut sig själv.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kommer nu bara skriva hur jag gör, rätt eller fel.

Jag monterar först CPUn och lägger en liten dutt med kylpasta på, tänk typ riskorn.
Därefter monterar jag kylaren på. Ingenting att breda ut den med eller liknande, det löser botten på kylaren som är i kontakt med CPUn.

Mängden är väl igentligen att börja med vad du tror är lagom, rinner det över är det för mycket och då hade jag tagit bort allt och gjort om.

Kylpastan i min erfarenhet kommer inte torka eller stelna på ett bra tag, så du har inte direkt 2 minuter på dig att montera kylaren.

Permalänk
Medlem

Även jag monterar först processorn i moderkortet och applicerar därefter en liten klick kylpasta i storleken av ett riskorn innan jag monterar kylaren som sprider ut kylpastan. Däremot är det intressant att veta vad det är för cpu du ska använda då det finns vissa som är avsevärt större där det går åt mer kylpasta

Permalänk
Medlem

Använder också riskornsmetoden som nämns ovan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Hur du applicerar kylpasta spelar ingen större roll. Detta har testats av flera Youtubare, med syftet att visa att det inte är farligt eller komplicerat att bygga en dator.

Det viktigaste är att applicera kylpastan på mellan processorns värmespridare och kylfläns (inte i sockeln), och att använda kylpasta avsett för processorer (inte majonnäs). Här ser du hur du inte ska göra.

Och kör inte på tok för lite, och kör inte alldeles för mycket. Det är mindre dåligt att ha lite för mycket än alldeles för lite.

Själv kör jag "riskornsmetoden", d.v.s. jag lägger en liten dutt med kylpasta stort som ett riskorn ungefär mitt på värmespridaren, och sedan sätter fast kylaren ovanpå, vilket sprider ut kylpastan till ett lagom tunt lager. Men det finns hundra andra sätt att göra på som också är helt OK. På större CPU:er (t.ex. Threadripper, eller serverprocessorer) kanske man vill använda "X"-metoden istället för att få en bättre spridning.

Permalänk
Medlem

Här finns en fin guide på hur man ska applicera kylpasta, à la The Verge:

/s

EDIT:
Använder själv riskornsmetoden där man applicerar pastan i mitten på CPU:n, i storlek av ca två riskorn (eller en liten ärta). Fungerar väldigt bra och spiller inte heller ut - se bara till att placera kylaren centralt ovanpå direkt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kör också riskornsmetoden men lägger även 4 små små kluttar i varje hörn. (såklart inte längst ut mot kanten med kanske 1cm från kanten på hörnet.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Här finns en fin guide på hur man ska applicera kylpasta, à la The Verge:

https://youtu.be/71-6sqsPXQw

Jag förstår att du menar den här posten på skoj, men det är bra om du märker inlägget tydligt som satir, annars kanske någon nybörjare tror att man ska göra på det sättet.

För ordningens skull:

- Alldeles för mycket kylpasta
- Använd CPU-monteringsverktyget istället för att YOLO:a som de gör, om du vill vara rädd om processorn.

Permalänk

Finns bara ett sätt!

Det ska ner i alla hålen. Kavli eller Hellmans majonäs, det kvittar och mer en fråga om vad man själv tycker om bäst!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det ska ner i alla hålen. Kavli eller Hellmans majonäs, det kvittar och mer en fråga om vad man själv tycker om bäst!
https://media1.tenor.com/images/505db541c9e4837e4de92337b790f295/tenor.gif?itemid=13472622

Helt rätt, den hade jag redan postat längre upp (dock bakom en länk så att ingen som scrollar igenom utan att läsa tror att det är en seriös instruktion)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Helt rätt, den hade jag redan postat längre upp (dock bakom en länk så att ingen som scrollar igenom utan att läga tror att det är en seriös instruktion)

Haha, fan, du han före. En av internets roligaste giffar!

(Rekommenderar också riskornsmetoden, eller om man orkar peta med liquid metal, sprida ut det med specialtopsen som följer med. )

Har också hört att det skall fungera med bladguld, ett par sheets och tryck emellan. Det är en mjuk metall men leder värme sämre än silver. Kul i vilket fall!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag lägger kylpasta på cpun och smetar ut den väldigt tunt med en kniv eller ett rakblad.
Litar inte på att kylaren kommer sprida den jämnt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, fan, du han före. En av internets roligaste giffar!

(Rekommenderar också riskornsmetoden, eller om man orkar peta med liquid metal, sprida ut det med specialtopsen som följer med. )

Har också hört att det skall fungera med bladguld, ett par sheets och tryck emellan. Det är en mjuk metall men leder värme sämre än silver. Kul i vilket fall!

Uck, jag har aldrig haft förmånen att jobba med flytande metall, men från vad jag sett så är det rätt meckigt. Lite överkurs för en första gångens datorbyggare kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår att du menar den här posten på skoj, men det är bra om du märker inlägget tydligt som satir, annars kanske någon nybörjare tror att man ska göra på det sättet.

För ordningens skull:

- Alldeles för mycket kylpasta
- Använd CPU-monteringsverktyget istället för att YOLO:a som de gör, om du vill vara rädd om processorn.

Får hoppas på att ingen gör det! Men utifall att så har jag uppdaterat mitt inlägg

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Vanlig, standard kylpasta kommer inte att förstöra någonting om man applicerar för mycket, den är inte elektriskt ledande.

(Däremot saker som "flytande silver" och liknande är det, men väldigt få använder det om man inte sysslar med väldigt extrem överklockning eller liknande).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En klick som en halv okokt ärta i mitten på processorn har funkat för mig i alla tider.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Glöm "ett riskorn". Titta på hur stort ett riskorn är.. ett riskorn är minimalt och blir på tok för lite. Det finns "gamla sanningar" som bara ställer till problem. Använd MINST motsvarande storleken av en halv grön ärta. Hellre lite spill på sidorna än för lite. Jag brukar ta gladpack på pekfingret och smeta ut, men det är egentligen inte nödvändigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Glöm "ett riskorn". Titta på hur stort ett riskorn är.. ett riskorn är minimalt och blir på tok för lite. Det finns "gamla sanningar" som bara ställer till problem. Använd MINST motsvarande storleken av en halv grön ärta. Hellre lite spill på sidorna än för lite. Jag brukar ta gladpack på pekfingret och smeta ut, men det är egentligen inte nödvändigt.

Det beror i och för sig på vilket slags ris man menar, så på det sättet kanske "riskorn" är en dålig beskrivning.

Permalänk
Medlem

En liten klick i mitten, på med kylaren och viglar den försiktig lite och sen löser tryckskillnaden resten. Kört med samma metod jämt, aldrig någon fara med tempsen.
Men som sagt så finns det hur många metoder som helst som funkar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kör ett tunt litet kors över cpun istället Eller Riskorn modell större. Fast som alla här säger, och som många youtube profiler säger så finns det många sätt och alla funkar bra. Keep it simple! Ut med lite pasta och montera kylaren ordentligt så blir det bra!

Permalänk
Medlem

@AplAy:

Röd Aceton och kaffefilter för rengöring, och sedan ett riskorn stor dutt kylpasta i mitten av IHS och kylaren smack på för fästning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vissa processorfläktar har föraplicerad kylpasta så isf behöver man bara montera dit den. Kontrollera detta först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Röd Aceton

Skitbra med något som löser upp plast om man råkar spilla lite...

Använd isopropanol som är avsett för ändamålet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skitbra med något som löser upp plast om råkar spilla lite...

Använd isopropanol som är avsett för ändamålet.

Aldrig haft något problem med det, men doserar inte heller åt skogen. Liiite på kaffefiltret, vänta någon sekund, sedan torka.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Aldrig haft något problem med det, men doserar inte heller åt skogen. Liiite på kaffefiltret, vänta någon sekund, sedan torka.

Folk stoppar dammsugaren i datorn utan att få problem också men det är inte heller att rekommandera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Folk stoppar dammsugaren i datorn utan att få problem också men det är inte heller att rekommandera.

Kan man verkligen jämföra en dammsugning i datorn mot lite kontrollerad avtorkning? Jag förstår din poäng, men det är inte riktigt samma sak

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag använder helt enkelt metoden tillverkaren av kylpastan rekommenderar för den aktuella plattformen, ofta ett streck eller ett riskorn. Är väl kanske bara bortskämd med att Arctic är duktiga på att hålla sådant uppdaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=EUWVVTY63hc

Bara att kolla och göra på något OK sätt. Skiljer sig inte så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA