Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Skitbra med något som löser upp plast om man råkar spilla lite...

Använd isopropanol som är avsett för ändamålet.

Isopropanol funkar och är lämpligt, men att säga att det är "avsett" för ändamålet stämmer väl egentligen inte. Det är ett medel med många bra användningsområden.

Ska vi prata om något som är "avsett" för att ta bort kylpasta, finns det särskilda rengöringsmedel för detta. Jag kommer på rak arm på två sorter:

akasa TIM clean
ArctiClean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vanlig, standard kylpasta kommer inte att förstöra någonting om man applicerar för mycket, den är inte elektriskt ledande.

(Däremot saker som "flytande silver" och liknande är det, men väldigt få använder det om man inte sysslar med väldigt extrem överklockning eller liknande).

Nej, men man får fruktansvärda temps om man håller på för mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Livsnjutare 😎

En kludd i mitten.

Det är inte raketforskning...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur du applicerar kylpasta spelar ingen större roll. Detta har testats av flera Youtubare, med syftet att visa att det inte är farligt eller komplicerat att bygga en dator.

Det viktigaste är att applicera kylpastan på mellan processorns värmespridare och kylfläns (inte i sockeln), och att använda kylpasta avsett för processorer (inte majonnäs). Här ser du hur du inte ska göra.

Och kör inte på tok för lite, och kör inte alldeles för mycket. Det är mindre dåligt att ha lite för mycket än alldeles för lite.

Själv kör jag "riskornsmetoden", d.v.s. jag lägger en liten dutt med kylpasta stort som ett riskorn ungefär mitt på värmespridaren, och sedan sätter fast kylaren ovanpå, vilket sprider ut kylpastan till ett lagom tunt lager. Men det finns hundra andra sätt att göra på som också är helt OK. På större CPU:er (t.ex. Threadripper, eller serverprocessorer) kanske man vill använda "X"-metoden istället för att få en bättre spridning.

Som ovanstående skriver, det är svårt att misslyckas med att applicera kylpasta. Körde själv som nybörjare X metoden vilket var alldeles för mycket, men resultatet blev detsamma som med riskorns metoden jag kör idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Här finns en fin guide på hur man ska applicera kylpasta, à la The Verge:

https://youtu.be/71-6sqsPXQw

/s

EDIT:
Använder själv riskornsmetoden där man applicerar pastan i mitten på CPU:n, i storlek av ca två riskorn (eller en liten ärta). Fungerar väldigt bra och spiller inte heller ut - se bara till att placera kylaren centralt ovanpå direkt.

Se upp så du inte får "Copyright strike" av Verge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vem kan glömma den här klassikern?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Nej, men man får fruktansvärda temps om man håller på för mycket.

Normalt klämmer ju foten bort mycket av överflödet, men, jo bra blir det ju inte, jag ville bara säga med detdär att man inte bränner allt som vissa säger. Det är dock korrekt att det kan göra ganska rejäl skillnad i uppmätt arbetstemperatur om det blir för tjockt lager kvar, då blir det en "grytlapp" mot kylaren.

Det fanns dock en tid något "open pipe" tower som hade en massa ränder på undersidan som skulle fyllas för att få en jämn anliggningsyta (använde själv ett sådant på tiden det begav sig).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem

Man skaffar en hink med kylpasta.

Och ett vettigt verktyg för appliceringen,

Saknar man kompressor så finns det mindre laddbara modelerl

Man får tänka på att inte pumpa för länge så att man fyller hela datorlådan

Eller så använder man den förapplicerade pastan som ofta ligger på kylflänsen eller så lägger man en liten klick för hand mitt på cpun och låter kylflänsens tryck sprida ut pastan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Wow! Tack för alla svaren! Min uppfattning är att det är lite bättre att ta mer än ett riskorn som exempelvis kanske två riskorn? Men att inte överdriva. Man verkar kunna smeta ut det med ett betalkort vad jag ser i senaste klippet här ovanför.

Det är en Intel G5400 som skall installeras i en Gigabyte H310M S2V.

På tal om moderkortet så ser jag inga distanser som följde med moderkortet men de kanske är inuti chassit? (har en Kolink Satellite Mini-ITX- / Micro-ATX Cube - Black) Vad jag ser inuti chassit är det oxå piggar på golvet vilket är där man kanske ska skruva i distanserna?

Fråga: fungerar dessa "datorskruvar" om det visar sig att jag blev utan distansskruvar?: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Wow! Tack för alla svaren! Min uppfattning är att det är lite bättre att ta mer än ett riskorn som exempelvis kanske två riskorn? Men att inte överdriva. Man verkar kunna smeta ut det med ett betalkort vad jag ser i senaste klippet här ovanför.

Det är en Intel G5400 som skall installeras i en Gigabyte H310M S2V.

På tal om moderkortet så ser jag inga distanser som följde med moderkortet men de kanske är inuti chassit? (har en Kolink Satellite Mini-ITX- / Micro-ATX Cube - Black) Vad jag ser inuti chassit är det oxå piggar på golvet vilket är där man kanske ska skruva i distanserna?

Fråga: fungerar dessa "datorskruvar" om det visar sig att jag blev utan distansskruvar?: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

De kommer alltid med chassit och om och vart du behöver sätta i dem, får du avgöra vid ditsättandet av ditt moderkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kemisk ren aceton sen en sträng rakt över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kan man verkligen jämföra en dammsugning i datorn mot lite kontrollerad avtorkning? Jag förstår din poäng, men det är inte riktigt samma sak

Tycker jag, särskilt när det handlar om att rekommendera något till en nybörjare.

Skrivet av pv2b:

Isopropanol funkar och är lämpligt, men att säga att det är "avsett" för ändamålet stämmer väl egentligen inte. Det är ett medel med många bra användningsområden.

Ska vi prata om något som är "avsett" för att ta bort kylpasta, finns det särskilda rengöringsmedel för detta. Jag kommer på rak arm på två sorter:

akasa TIM clean
ArctiClean

Ett av de avsedda användningsområdena är elektronikrengöring så det tycker jag är korrekt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

ANGÅENDE RENGÖRING: Jag har inget aceton. Har bara klor, allrengöringsmedel, diskmedel, eller ättiksprit. Är det verkligen 100% crucial att rengöra med aceton innan man applicerar kylpasta? I sådana fall får jag dra ned på affären och fixa. Hur ser rengöringsprocessen ut? Duttar man aceton i toapapper och rengör försiktigt på ett masserande vis?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Många som bevisat att det bara finns ett fel sätt att applicera kylpasta på: för lite.
Dagens kylare har ganska bra tryck då alla har IHS, det som blir över rinner över kanterna men gör ingen skada.
Skillnaderna mellan olika metoder som folk har är marginell.
Det här med riskorn gällde när man hade CPU utan IHS, men även där så gör för mycket ingen skada.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

ANGÅENDE RENGÖRING: Jag har inget aceton. Har bara klor, allrengöringsmedel, diskmedel, eller ättiksprit. Är det verkligen 100% crucial att rengöra med aceton innan man applicerar kylpasta? I sådana fall får jag dra ned på affären och fixa. Hur ser rengöringsprocessen ut? Duttar man aceton i toapapper och rengör försiktigt på ett masserande vis?

Får du bort pastan med kaffefilter t ex och sedan rengör med något sprit, det bör räcka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

ANGÅENDE RENGÖRING: Jag har inget aceton. Har bara klor, allrengöringsmedel, diskmedel, eller ättiksprit. Är det verkligen 100% crucial att rengöra med aceton innan man applicerar kylpasta? I sådana fall får jag dra ned på affären och fixa. Hur ser rengöringsprocessen ut? Duttar man aceton i toapapper och rengör försiktigt på ett masserande vis?

Isopropanol är "bäst" om du inte ska använda något specialmedel. Har du kanske våtservetter för att rengöra glasögon? Det brukar vara isopropanol på dessa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fråga: fungerar dessa "datorskruvar" om det visar sig att jag blev utan distansskruvar?: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Gängorna är standardiserade så en sådan sats fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Isopropanol är "bäst" om du inte ska använda något specialmedel. Har du kanske våtservetter för att rengöra glasögon? Det brukar vara isopropanol på dessa.

Måste jag alltså rengöra processorn innan jag applicerar kylpasta på den? Är det verkligen nödvändigt? Jag har inga våtservetter, så får fixa det på affärn, dvs., våtservetter med isopropanol.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Måste jag alltså rengöra processorn innan jag applicerar kylpasta på den? Är det verkligen nödvändigt? Jag har inga våtservetter, så får fixa det på affärn, dvs., våtservetter med isopropanol.

Det är alltid bra att göra, sen tror jag det går bra om du skippar det, särskilt om det aldrig varit pasta på CPU:n förut!

T-sprit bör också funka ifall du har det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Måste jag alltså rengöra processorn innan jag applicerar kylpasta på den? Är det verkligen nödvändigt? Jag har inga våtservetter, så får fixa det på affärn, dvs., våtservetter med isopropanol.

Nej du måste inte rengöra cpun med kemikalier om den inte är ovanligt skitig, är den ny är den ren, är den begagnad brukar det mesta gammal kylpasta gå att torka bort och kemikalier är mest för att det ska gå snabbt att rengöra eller om nån har använt nån typ av värmeledande lim eller annat i stället för kylpasta men det brukar man inte använda på en cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara du inte tar alldeles alldeles för mycket så spelar det mindre roll. Skillnader i temp blir verkligen minimal. Presonligen kör jag en mindre "ärta" i mitten och sedan är det klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av AplAy:

ANGÅENDE RENGÖRING: Jag har inget aceton. Har bara klor, allrengöringsmedel, diskmedel, eller ättiksprit. Är det verkligen 100% crucial att rengöra med aceton innan man applicerar kylpasta? I sådana fall får jag dra ned på affären och fixa. Hur ser rengöringsprocessen ut? Duttar man aceton i toapapper och rengör försiktigt på ett masserande vis?

Torka av hela ytan men aceton, kemisk ren. Torka bort så mycket det går med papper sen avslutar man med aceton. Gjorde detta för cirka 2 timmar sen. Fick ner tempen runt 7 grader. Hade råkat ta fel tub vid förra bytet. Tuben var 5 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det ska ner i alla hålen. Kavli eller Hellmans majonäs, det kvittar och mer en fråga om vad man själv tycker om bäst!
https://media1.tenor.com/images/505db541c9e4837e4de92337b790f295/tenor.gif?itemid=13472622

Skrattade ihjäl mig

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Jag kör alltid ett kryss på cpun

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man har fått för mycket kylpasta ovapå heatspreadern så bör man diska av det ordentligt för att undvika risken för kortslutning:

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Göra rent riktigt sen använder jag inte mer än ett riskorn.
Såhär ska man inte göra https://www.youtube.com/watch?v=kSCVahyh3Dk

Permalänk

Ingen som lappar sina kylare. Tittar jag på både min Nirvana NV120 och NH-D15 så syns spår efter fräsen. Kanske skulle göra någon grad att slipa ner dom.

När jag clockade min Q9450 så körde jag fläkten på lägsta, ökade sen till högsta. Värmen sjönk typ 1.5 grader. Så att lappa den skulle kanske ge samma effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vissa processorfläktar har föraplicerad kylpasta så isf behöver man bara montera dit den. Kontrollera detta först.

Varför då? The Verge säger ju att man ska ta lite extra av tredjepart och blanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En blobb i mitten. Lika mycket volym som ett.. mja säg ett kokat riskorn. Har lärt mig att väldigt lite pasta sprider sig väldigt mycket när två platta ytor pressas samman, men ett okokt riskorn ser så hemskt lite ut att det alltid blir just en liten skvätt mer än så bara för att känna sig säker.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Sprider ut ett riktigt tunt lager på både cpu och kylare. Testat riskorn, ärta, kryss men tycker detta funkar bäst för mig även om det varnas för luftbubblor mm, mm.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB