Permalänk
Medlem

Behöver köpa ny dator akut

Moderkortet på min gamla dator la av och då jag behöver datorn i mitt arbete så är det bråttom att införskaffa nya komponenter. Datorn kommer användas främst för Adobe-programmen. Spelar gör jag på min PS4 så grafikkortet är inte prioriterat men något som är hyfsat framtidssäkert och som inte segar ner prestandan i videoredigeringsprogrammen är att föredra.

Tankar kring paketet? Någon som har ett bra tips på chassis som är lätt för en amatör att bygga i?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12436808

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Känns lite skevt.
Om du ska köra på en 2700x så kan du ju skippa den extra feta Kylaren för det första om du inte tänkt gå hårt på överklockning. Det följer med en duglig kylare med processorn.

Moderkortet känns lite overkill om du inte ska köra typ SLI, du skulle lätt klara dig på ett b450 kort för runt tusenlappen.

Vad jag vet så gillar ryzen Ram med hög frekvens över låg CL, så skulle kanske rekommendera ett kit med 3200MHz/CL16.

Kan också bara nämna att Nätagget är riktigt bra och framtidssäkert men du skulle klara dig på mindre.

När det gäller chassi kan jag rekommendera:
https://www.inet.se/produkt/6902705/fractal-design-meshify-c-...

https://www.dustinhome.se/product/5011084940/h500?utm_source=...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Permalänk
Medlem

Gjorde ett bygge:

Bytte till ett annat 2060 då detta är nästan 300MHz snabbare från fabrik med högre boost.
Ram är 3200Mhz/CL16.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv

Urk, ett GTX 1050...

Permalänk
Medlem

@Muumin: Tack så mycket för informativa rekommendationer! Det jag funderar på är om jag borde ha ett moderkort som skyddar M.2-disken från att bli för varm? Jag tycker det vore synd att tappa prestanda för något som går att förhindra genom att lägga några hundralappar extra. Men det kanske inte ens fungerar bra på det moderkort jag hade med i mitt eget förslag? Finns det några moderkort/lösningar som ger bra kylning åt M.2-disken?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

@Muumin: Tack så mycket för informativa rekommendationer! Det jag funderar på är om jag borde ha ett moderkort som skyddar M.2-disken från att bli för varm? Jag tycker det vore synd att tappa prestanda för något som går att förhindra genom att lägga några hundralappar extra. Men det kanske inte ens fungerar bra på det moderkort jag hade med i mitt eget förslag? Finns det några moderkort/lösningar som ger bra kylning åt M.2-disken?

Gissar att i7 9700K är betydligt snabbare i Adobe-sviten och behöver du ens ett externt grafikkort?

Adobe After Effects är i all fall snabbare på en 9700K (eller 9900K). Premiere är också snabbare med Intel QuickSync.

Du får mycket mer Adobe-prestanda för pengarna om du skippar grafikkortet och köper i9 9900K. Billigare blir det också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Gissar att i7 9700K är betydligt snabbare i Adobe-sviten och behöver du ens ett externt grafikkort?

Adobe After Effects är i all fall snabbare på en 9700K (eller 9900K). Premiere är också snabbare med Intel QuickSync.

Du får mycket mer Adobe-prestanda för pengarna om du skippar grafikkortet och köper i9 9900K. Billigare blir det också.

Enligt "Pugetsystems" så är 2700X bättre i Premiere Pro, men långsammare i After Effects och Photoshop. 9900K är dock "top of the line".

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@mfm: Grafikkortet underlättar absolut när du jobbar med redigering. Och då det KANSKE kommer någon nyhet som faktiskt utnyttjar RT-kärnorna inom de närmaste 10 åren så vore det kul att åtminstone ha tillgång till dem.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

@mfm: Grafikkortet underlättar absolut när du jobbar med redigering. Och då det KANSKE kommer någon nyhet som faktiskt utnyttjar RT-kärnorna inom de närmaste 10 åren så vore det kul att åtminstone ha tillgång till dem.

Fast 9900K är klart snabbast, det är inget kanske med det. Sen går det att komplettera med ett dedikerat grafikkort i framtiden om det behövs. Om det kommer något om några år som använder RT-kärnor så är 2060 ändå hopplöst akterseglat vid det laget.

I vilket fall finns det inget som motiverar prisskillnaden för 2700X på den här dyra datorn.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/iAPoV/
Ska du montera datorn själv så tar du noctua nh-D15 luftkylare. Ska inet montera vattenkylning.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Moderkortet på min gamla dator la av och då jag behöver datorn i mitt arbete så är det bråttom att införskaffa nya komponenter. Datorn kommer användas främst för Adobe-programmen. Spelar gör jag på min PS4 så grafikkortet är inte prioriterat men något som är hyfsat framtidssäkert och som inte segar ner prestandan i videoredigeringsprogrammen är att föredra.

Tankar kring paketet? Någon som har ett bra tips på chassis som är lätt för en amatör att bygga i?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12436808https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12436808

Tänker bara att det skulle gå att spara lite genom att återanvända delar från den gamla datorn. Chassi, Kragg, SSD/HDD och grafikkort är bra kandidater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast 9900K är klart snabbast, det är inget kanske med det. Sen går det att komplettera med ett dedikerat grafikkort i framtiden om det behövs. Om det kommer något om några år som använder RT-kärnor så är 2060 ändå hopplöst akterseglat vid det laget.

I vilket fall finns det inget som motiverar prisskillnaden för 2700X på den här dyra datorn.

Så det han säger i den här videon stämmer inte? https://www.youtube.com/watch?v=v5chvNkWPO0

Skrivet av SAFA:

Tänker bara att det skulle gå att spara lite genom att återanvända delar från den gamla datorn. Chassi, Kragg, SSD/HDD och grafikkort är bra kandidater.

Absolut, hårddiskarna kan jag egentligen ha kvar och likaså grafikkortet om det som sägs i videon ovan inte stämmer.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Byt moderkortet till ett B450 Tomahawk, bra VRM och pris för ett B450. Klarar lätt en 2700X.
3200 CL16 eller 3000 CL15 är bra ram för Ryzen men vill du gå upp till bland det bästa så kolla på 3200 CL14 kit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv tycker det är kul när trådar i detta forum faktiskt mynnar ut i ett köp så kan jag informera om att detta är vad inköpet blev (samt en Noctua NH-U12A som jag hämtar ut imorgon):

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Inaktiv

Inget grafikkort?

Permalänk
Medlem

@anon42512: Stoppar in ett 1060 6GB och inväntar vad AMD Navi har att erbjuda senare i år.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TraXx:

@Loxus: Stoppar in ett 1060 6GB och inväntar vad AMD Navi har att erbjuda senare i år.

Aha 😁

Permalänk
Medlem

@TraXx kylning av M.2-ssds är inte helt trivialt. Å ena sidan är det bra att kyla kontrollern, men om du kyler minnesmodulerna kan du rentav orsaka mer skada än nytta. Jag vet inte om det faktumet har kommit ut till tillverkare som implementerar kylning av M.2-ssds.

Permalänk

Ska du inte överklocka så ok. Ska du överklocka så är moderkortet ett dålig val.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spjakarn:

@TraXx kylning av M.2-ssds är inte helt trivialt. Å ena sidan är det bra att kyla kontrollern, men om du kyler minnesmodulerna kan du rentav orsaka mer skada än nytta. Jag vet inte om det faktumet har kommit ut till tillverkare som implementerar kylning av M.2-ssds.

Hur då? Nån länk där man kan läsa om det?

Permalänk
Medlem

@TraXx: Trevligt när någon återkopplar vad det blev. Är så mycket köptrådar i forumet, men man vet ju aldrig vad som köps.
Tror det blir kanon för dig med setupen du köpt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur då? Nån länk där man kan läsa om det?

Vet att jag har bland annat kollat på diverse videor som täcker det (bland annat GN), men kan gladeligen hitta källa när jag kommit hem.

Edit: om det är okej med video som källa då Steve citerar sin källa. 6:15 in i klippet och framåt (Ask GN 90).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Eftersom jag själv tycker det är kul när trådar i detta forum faktiskt mynnar ut i ett köp så kan jag informera om att detta är vad inköpet blev (samt en Noctua NH-U15A som jag hämtar ut imorgon):

https://komponentkoll.se/bild/FslnD.png

Bra prolle för Adobe, och bra med rejält utrymme på minnet (virtuellt minne är inte kul). Och en brun kylare är aldrig fel!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spjakarn:

Vet att jag har bland annat kollat på diverse videor som täcker det (bland annat GN), men kan gladeligen hitta källa när jag kommit hem.

Edit: om det är okej med video som källa då Steve citerar sin källa. 6:15 in i klippet och framåt (Ask GN 90).

Tack!

Permalänk

Vad billigt och härligt det ser ut med en sådan kompott av grejer utan grafikkort. Tänk om man ändå slapp det här med grafikkort!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

i

Visa signatur