Permalänk

Utbilda mig till java-utvecklare

Jag går i tankarna att sluta köra truck och utbilda mig. Är 31 år och har barn/familj.

Hade siktet på högskoleingenjör/data men blev tipsad om KY tex javaprogrammerare på 2 år. Har alltid haft lätt för matte och har nog lätt för logiskt tänkande. Jag har skrivit ett forum i PHP (och det lilla html/css/SQL det medför) och lärt mig grunderna i C# visual studio av eget intresse.

Är Java framtidssäkert och värt att välja? Lyssnar gärna på era funderingar och råd.

Permalänk
Medlem

Språk är inte så relevant, det viktiga är att förstå principerna. Vill du jobba med systemutveckling så satsa på ett språk med C syntax, dvs C#, Java, C++. Vill du jobba på lägre nivå för t ex embedded och IoT så är det C och C++ som gäller. För frontend behöver du HTML, CSS och Javascript och gärna lite bibliotek runt omkring.

Java körs ju på någon miljard Android enheter nu så det kommer nog att vara aktuellt i några årtioende till. Dock är det många 1337 utvecklare som ratar Java för att det är för verbose, långsamt, inga nya features, domstolsbråk. Men det är ingen anledning för att inte lära sig det imo. Själv föredrar jag C# då det är lite modernare och trevligare men jag kan hoppa in i java projekt när som helst, övergången är väldigt enkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag går i tankarna att sluta köra truck och utbilda mig. Är 31 år och har barn/familj.

Hade siktet på högskoleingenjör/data men blev tipsad om KY tex javaprogrammerare på 2 år. Har alltid haft lätt för matte och har nog lätt för logiskt tänkande. Jag har skrivit ett forum i PHP (och det lilla html/css/SQL det medför) och lärt mig grunderna i C# visual studio av eget intresse.

Är Java framtidssäkert och värt att välja? Lyssnar gärna på era funderingar och råd.

Är nog smart med YH om du har familj som du behöver lägga tid på. Både java och C# är framtidssäkert och mycket lika varandra i användningsområden. Även JavaScript är oerhört framtidssäkert.

Permalänk

Det brukar bli mycket tyckande i såna här diskussioner så det kan vara bra att titta på till exempel Stack Overflows årliga Developer Survey där de undersöker brett kring språk, jobb med mera.

https://insights.stackoverflow.com/survey/2019

Den visar att många jobbar med Java idag men att det inte är något så många uppskattar.
Men som sagt språket i sig är inte det viktigaste, det du lär dig mest av är att skriva kod och hela tiden lära dig bättre sätt att göra det på genom feedback. Skulle tro att just YH är superbra för just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag går i tankarna att sluta köra truck och utbilda mig. Är 31 år och har barn/familj.

Hade siktet på högskoleingenjör/data men blev tipsad om KY tex javaprogrammerare på 2 år. Har alltid haft lätt för matte och har nog lätt för logiskt tänkande. Jag har skrivit ett forum i PHP (och det lilla html/css/SQL det medför) och lärt mig grunderna i C# visual studio av eget intresse.

Är Java framtidssäkert och värt att välja? Lyssnar gärna på era funderingar och råd.

Är själv i samma sits, är 30 år och har 2 barn.
Jag läser 2-årig YH inom webbutveckling .NET så kort och gott så är C#, JavaScript, CSS/HTML och MSSQL stacken.
Jag har testat både Java och C# men tycker själv att Visual Studio och att jobba i C# är mycket härligare än att skriva Java.
Microsoft satsar mycket mer på open-source nu i och med .NET Core och det går att köra på Mac och Linux.
Men tror att oavsätt språk så är både Java och C# eftertraktade på marknaden.

Skulle helt klart satsa på YH framför en 3-årig ingenjörsutbildning i dina skor. Man vill ju snabbt ut i arbete för att försörja familjen, sen lär man sig mycket mer på arbetet än i skolbänken.

Permalänk

Tack för era svar, jag tänker också att jag vill ut så fort som möjligt. Visual Studio känns trevligt och jag tror att jag skulle gilla att koda i C#, men jag får väl kolla in Java tutorials på youtube. Jag har aldrig känt att jag är bra på grafisk design, visst är det det front-end innebär? Och back-end är vad jag borde kolla in, typ C# eller Java och JavaScript?

Sedan måste jag hitta en distansutbildning för C# eller Java då, om det inte finns någon i Växjö. Några rekommendationer där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Tack för era svar, jag tänker också att jag vill ut så fort som möjligt. Visual Studio känns trevligt och jag tror att jag skulle gilla att koda i C#, men jag får väl kolla in Java tutorials på youtube. Jag har aldrig känt att jag är bra på grafisk design, visst är det det front-end innebär? Och back-end är vad jag borde kolla in, typ C# eller Java och JavaScript?

Sedan måste jag hitta en distansutbildning för C# eller Java då, om det inte finns någon i Växjö. Några rekommendationer där?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske kan ge ett annat perspektiv. Är i samma ålder, familj m.m. och valde att påbörja en kandidat till hösten framför YH, då ett år hit och dit inte spelar så stor roll i livet som stort. Mycket beror på omständigheter, dvs. hur är YH-utbudet i din närhet kontra vilka universitetsutbildningar du har möjlighet att komma in på.

Personligen var jag ute och besökte några YH-skolor/utbildningar i närheten och samtliga gav väldigt dåliga vibbar. Men jag har hört mycket gott om YH generellt och sett många goda exempel här på Sweclockers så jag vill helst inte generalisera

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Tack för era svar, jag tänker också att jag vill ut så fort som möjligt. Visual Studio känns trevligt och jag tror att jag skulle gilla att koda i C#, men jag får väl kolla in Java tutorials på youtube. Jag har aldrig känt att jag är bra på grafisk design, visst är det det front-end innebär? Och back-end är vad jag borde kolla in, typ C# eller Java och JavaScript?

Sedan måste jag hitta en distansutbildning för C# eller Java då, om det inte finns någon i Växjö. Några rekommendationer där?

Skickades från m.sweclockers.com

FrontEnd behöver inte betyda att du jobbar med det grafiska, utan att du jobbar med koden där användaren interagerar.
Ofta är det uppdelat så att en grafiker/designer jobbar med utseendet.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Typ detta program https://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/webbutveck... låter som något du söker. Har själv varit inne på denna, distans och inga träffar.

Jag söker däremot nå enstaka kurser att gå som har innehåll likt denna ovan. Lycka till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

Osäker på om det är webbutveckling jag vill syssla med. Men om det är vad som är mest attraktivt och smartast att utbilda sig till, så... Men väger inte en högskoleingenjörsexamen mer ändå?

Jag har idag en lagerlön på 30.000 brutto, det verkar inte vara så stor skillnad lönemässigt? Är det ens värt att utbilda sig rent ekonomiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Osäker på om det är webbutveckling jag vill syssla med. Men om det är vad som är mest attraktivt och smartast att utbilda sig till, så... Men väger inte en högskoleingenjörsexamen mer ändå?

Jag har idag en lagerlön på 30.000 brutto, det verkar inte vara så stor skillnad lönemässigt? Är det ens värt att utbilda sig rent ekonomiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske får 30' i ingångslön (beroende på ort m.m.) som utvecklare, den lönen stiger dock betydligt i takt med att du får erfarenhet/byter arbetsgivare. Din lagerlön kommer inte stiga många knop däremot.

Permalänk
Medlem

Jag är själv (huvudsakligen) Java-utvecklare och det har jag varit sen det uppfanns, nästan. Åtminstone sen ca 1998. Faktiskt så har jag aldrig sett någon anledning till att gå ifrån det då det alltid funnits en marknad för miljön, och att det tack vare sin Open Source-modell och plattformsoberoende fött så enormt många spin-offs i form av bibliotek för alla möjliga och omöjliga tekniska aspekter man kan tänka sig. Just öppenheten och att du faktiskt kan både utveckla och driftsätta dina produkter kommersiellt utan att behöva köpa en enda licens är ett stort plus för miljön. Jag kör på Eclipse som IDE, men det finns många andra att välja på också. Utvecklar och driftar man i Linux så är det också gratis.

Nu bör man dock även komplettera sin Java-kunskap med Javascript och HTML/CSS, för att få en mer heltäckande kompetens där man då kan skapa webbapplikationer där servern är Java-baserad och därmed kunna bygga hela "stacken". Databaser och SQL är andra grundkompetenser. Javascript är väl annars ett av de hetare "moderna" språken för att bygga effektiva saker på både server (ex Node.js) och klient så det är ett hett tips oavsett.

Vill man få en bekräftelse på att Java fortfarande gäller så läs här från Computer Sweden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dock är det många 1337 utvecklare som ratar Java för att det är för verbose, långsamt, inga nya features, domstolsbråk.

Det blir mindre och mindre verbost med introduktionen av lambda samt det ännu nyare kotlin som sakta verkar ersätta många java-projekt.

Sen håller jag med dig helt och hållet. Enda viktiga är att kunna grunden, varefter det blir mycket lättare att hoppa mellan språken

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Tack för era svar, jag tänker också att jag vill ut så fort som möjligt. Visual Studio känns trevligt och jag tror att jag skulle gilla att koda i C#, men jag får väl kolla in Java tutorials på youtube. Jag har aldrig känt att jag är bra på grafisk design, visst är det det front-end innebär? Och back-end är vad jag borde kolla in, typ C# eller Java och JavaScript?

Sedan måste jag hitta en distansutbildning för C# eller Java då, om det inte finns någon i Växjö. Några rekommendationer där?

Skickades från m.sweclockers.com

Frontend behöver inte betyda design. Du kan få en färdig design av UX-teamet sen får du skriva koden som förverkligar den. Är då främst React (JavaScript) och CSS som används där idag, inom webb.

Backend är serverprogrammering inkl databaser. Helt underbart att arbeta med LINQ och Entity Framework i C#.

JavaScript kan köras på serversidan via node.js. Men jag hade personligen aldrig valt det framför .NET.

Lön varierar på utvecklingsnivå, stad och jobb. Känner konsulter som gått YH inom .NET och ett år senare ligger på 40-45 i månaden (Stockholm).
Lön får du främst upp via kunskap, erfarenhet och att byta arbetsplatser. Det är stor brist på utvecklare och har man 2 år eller mer erfarenhet är man högt eftertraktad på marknaden och kan ställa högre krav vid förhandlingarna.

Företag som värderar dig efter examen före kunskap är inga företag man vill arbeta på ändå. Har du arbetat 5-10 år skiter folk i vad för skola du gick.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte hoppa på denna till hösten:
https://lnu.se/program/utveckling-och-drift-av-mjukvarusystem...

Jag tycker att den verkar bra, Javaprogrammering, Javascript och en del serverhantering samt drift av programvaran. Trist att den inte innehåller någon HTML och CSS dock.

Men som tidigare nämnts så är väl övergången mellan Java och C# inte så jobbig när man väl förstår tänket. Ska bli spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Jag tänkte hoppa på denna till hösten:
https://lnu.se/program/utveckling-och-drift-av-mjukvarusystem...

Jag tycker att den verkar bra, Javaprogrammering, Javascript och en del serverhantering samt drift av programvaran. Trist att den inte innehåller någon HTML och CSS dock.

Men som tidigare nämnts så är väl övergången mellan Java och C# inte så jobbig när man väl förstår tänket. Ska bli spännande.

Kul! Jag ska också gå den med start i höst
Har gjort min due diligence och även pratat med lärare/studenter som går och har gått den - gedigen.

HTML och CSS (Webbteknik 1) är den första kursen du läser parallellt med grundläggande programmering i JavaScript

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Punkfrog:

Kul med en kurskompis! Hoppas det håller och att vi båda kommer in.

Att HTML och CSS ingick i Webbteknik 1 borde jag kanske förstått men det är inte alltid så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

@Punkfrog:

Kul med en kurskompis! Hoppas det håller och att vi båda kommer in.

Att HTML och CSS ingick i Webbteknik 1 borde jag kanske förstått men det är inte alltid så lätt.

Verkligen! Har inte fått HP-resultatet ännu men om jag inte rättat fel bör det vara lugnt baserat på antagningshistoriken Sökt distans eller campus?

Haha nä. Enda anledningen till att jag vet är för att jag gått in och lusläst alla kursplaner för kurserna (finns på deras coursepress-sida)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punkfrog:

Verkligen! Har inte fått HP-resultatet ännu men om jag inte rättat fel bör det vara lugnt baserat på antagningshistoriken Sökt distans eller campus?

Haha nä. Enda anledningen till att jag vet är för att jag gått in och lusläst alla kursplaner för kurserna (finns på deras coursepress-sida)

Skickades från m.sweclockers.com

Mmhm, har snokat en del på antagningsstatistiken och det ser ganska lugnt ut som du har det som förstaval. Jag fick kompromissa lite med sambon och sökte därmed distans då det hon vill läsa inte finns i Kalmar. Hur gjorde du? Campus ser ut att vara väldigt enkelt att komma in på, i alla fall jämfört med distansutbildningen (som också ser enkel att komma in på).

Jag har kikat en del på deras coursepress-sida men jag bommade det helt. Ser fram emot utbildningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Mmhm, har snokat en del på antagningsstatistiken och det ser ganska lugnt ut som du har det som förstaval. Jag fick kompromissa lite med sambon och sökte därmed distans då det hon vill läsa inte finns i Kalmar. Hur gjorde du? Campus ser ut att vara väldigt enkelt att komma in på, i alla fall jämfört med distansutbildningen (som också ser enkel att komma in på).

Jag har kikat en del på deras coursepress-sida men jag bommade det helt. Ser fram emot utbildningen!

Haha, samma här - distans är enda alternativet för min del dessvärre. Men det ska bli kul ändå
Ja campus verkar de i stort sett ta in alla som söker, lite tuffare (men inget extremt) på distans.

Sånt som händer! Jag med, feel free att PMa om du vill diskutera vidare, så drar vi inte tråden mer OT än vad vi redan gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fler inputs är välkomna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kalleftw:

Jag tänkte hoppa på denna till hösten:
https://lnu.se/program/utveckling-och-drift-av-mjukvarusystem...

Jag tycker att den verkar bra, Javaprogrammering, Javascript och en del serverhantering samt drift av programvaran. Trist att den inte innehåller någon HTML och CSS dock.

Men som tidigare nämnts så är väl övergången mellan Java och C# inte så jobbig när man väl förstår tänket. Ska bli spännande.

Lär de ut Javascript utan att lära ut HTML/CSS? Låter som att hoppa över ett steg i så fall.

Det är inget som hindrar dig från att lägga till en fristående kurs och byta ut kurser, så du kan välja en sådan kurs om du vill. Om inte annat måste det inte vara en skolkurs heller, du kan komplettera HTML/CSS med kurs och hobbyprojekt på fritiden om du saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Lär de ut Javascript utan att lära ut HTML/CSS? Låter som att hoppa över ett steg i så fall.

Det är inget som hindrar dig från att lägga till en fristående kurs och byta ut kurser, så du kan välja en sådan kurs om du vill. Om inte annat måste det inte vara en skolkurs heller, du kan komplettera HTML/CSS med kurs och hobbyprojekt på fritiden om du saknar det.

HTML+CSS är det första de går igenom parallellt med JS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Osäker på om det är webbutveckling jag vill syssla med. Men om det är vad som är mest attraktivt och smartast att utbilda sig till, så... Men väger inte en högskoleingenjörsexamen mer ändå?

Jag har idag en lagerlön på 30.000 brutto, det verkar inte vara så stor skillnad lönemässigt? Är det ens värt att utbilda sig rent ekonomiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var i en liknande sits tidigare och valde att utbilda mig till utvecklare. Börjar närma mig 30 och har (nu) två småknoddar och tar snart en kandidat från ett brett 3-års program i Kristianstad.

Min input är att satsa på att plugga vad du är intresserad av. Vet du inte så är kanske en bredare utbildning något att satsa på istället för något nischat.

Du kommer till en början ta ett ekonomiskt bakslag men du har å andra sidan 30 år kvar i arbetslivet att ta igen det, det viktiga (för mig iaf) var att göra något jag är intresserad av, inte att göra det ur lönesynpunkt.

Högskolan jag läser vid har både "högskoleingenjör datateknik, inriktning Internet of Things" och "datasystemsutveckling" vilket jag läser. Båda är tre år. Nu när vi bara är några veckor från examen så verkar de flesta fått jobb och ingångslönen i Skåne verkar vara 27 +- 2 som nyligen nämndes i lönetråden.
Av ingenjörerna har ~95% hoppat av/inte klarat sig medan 'bara' ~50% hoppat av/inte klarat mitt program, vilket också kan vara värt att ha i åtanke. Även om det kanske är attraktivare på arbetsmarknaden.

Växjö som stad har mig veterligen många företag inom olika grenar av IT, så arbetsmöjligheter finns det säkert om din plats i profilen stämmer

Permalänk

Vad rekommenderar ni? En högskoleutbildning på 3 år eller 5 år inom it?
Vad är mest värt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337swish:

Vad rekommenderar ni? En högskoleutbildning på 3 år eller 5 år inom it?
Vad är mest värt

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du vill få ut av det, vad din målsättning är dvs.