Jag letar efter en lagringslösning som låter mig selektivt välja filer att synca ner via internet till min laptop för att jobba med de. Use caset är att jag har en laptop med SSD i, d.v.s. alldeles för liten, och har fotande och filmande som hobby, i nuläget behöver jag runt 2 tb lagring och har på det stora hela alltid minst 100/100 internet. Så helt enkelt, skall jag jobba med ett filmmaterial så syncar jag ner det till datorn, jobbar och syncar sedan resultatet så det är backupat och tar bort källfilerna tills jag behöver de igen.
Så jag tänkte genom det slå två flugor i en smäll, kombinera min tredje offsite backup med att inte behöva ha med en extra extern hårdisk on the go.
Om det påverkar så använder jag Windows 10 och Android som mina operativsystem.
Finns det någon tjänst med ett bra och smidigt interface som kan lösa detta?
Skall du dumpa upp och ned stora filer på kort tid så är förmodligen molntjänst inte fullt så bra ide. Det brukar trottla någon stanns på vägen eller hos molntjänsten även om du sitter på en fet lina.
Det är nog bättre med en lokal NAS-lösning som sedan speglas mot molntjänst i lite långsammare takt.
moderna NAS (med BTRFS som filsystem) så kan den göra snapshot om du vill ha en viss chans att få fram äldre versioner igen efter dumma misstag eller radera fel filer...