Permalänk
Medlem

Hur får folk data till API?

Hej. Jag har några projekt jag vill koda men har otroligt svårt att hitta api till datan jag behöver. Har tex hittat en svensk kille som har kodat ett API men priset är på tok för dyrt för mig som student och jag hittar inte andra sådana APIer.

Först och främst undrar jag hur tex denna kille får tag i datan till sitt api? Det enda jag kommer på att han har gjort är att scrapea datan från många olika sidor som innehåller den (detta är väl olagligt så det är väl inte vad han gör?).
Annars så har han väl tagit kontakt med alla dessa företag och köpt datan av dem men jag är rätt säker på att priset på det skulle resultera i att han INTE går runt men sitt API på långa vägar.

Kan nån snälla hjälpa/förklara?

Har Alltid svårt att få tag i data till projekt vilket resulterar i att det är bara att lägga ner projektet innan jag ens börjat koda på det.

Jag skulle självklart inte ha nått emot att betala för apier men summorna som jag sätt är på tok för stora för mig just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Hej. Jag har några projekt jag vill koda men har otroligt svårt att hitta api till datan jag behöver. Har tex hittat en svensk kille som har kodat ett API men priset är på tok för dyrt för mig som student och jag hittar inte andra sådana APIer.

Först och främst undrar jag hur tex denna kille får tag i datan till sitt api? Det enda jag kommer på att han har gjort är att scrapea datan från många olika sidor som innehåller den (detta är väl olagligt så det är väl inte vad han gör?).
Annars så har han väl tagit kontakt med alla dessa företag och köpt datan av dem men jag är rätt säker på att priset på det skulle resultera i att han INTE går runt men sitt API på långa vägar.

Kan nån snälla hjälpa/förklara?

Har Alltid svårt att få tag i data till projekt vilket resulterar i att det är bara att lägga ner projektet innan jag ens börjat koda på det.

Jag skulle självklart inte ha nått emot att betala för apier men summorna som jag sätt är på tok för stora för mig just nu

1) Vad för API syftar du på? API kan vara vad som helst.
2) Dyrt? Många apier har gratis varianter som är perfekt för studenter eller personer som vill labba.
3) Här har du flera gratis apier

Stavning
Permalänk
Medlem

Vad är det för information du letar efter? Du ställer en ytterst generisk fråga.

Det är väl inte speciellt konstigt att folk som har data som går att ta betalt för säljer detta. Känns som en typiskt normal grej. Var de får sin data ifrån kan ju vara exakt vad som helst. Kanske går hela företaget ut på att samla data och sälja den, med tillgång via API för den som vill integrera datakällan i sin egen produkt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600