Apple fokuserar på mörkt läge och personlig integritet i IOS 13

Permalänk
Melding Plague

Apple fokuserar på mörkt läge och personlig integritet i IOS 13

Ytterligare optimerad systemprestanda, mörkt läge och fokus på personlig integritet står i fokus i nästa version av Apples mobila operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har väntat länge på mörkt tema. Ser fram emot uppdateringen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Som väntat får IOS 13 ett mörkt läge.

Ja, det var verkligen på tiden. Vet inte hur många gånger jag blivit teamflashad när jag tagit fram iPaden på kvällen/natten, bara för att Apple envisas med att ha enbart kritvita GUI:n i alla appar.

Dock vill jag också nämna att iOS redan idag har en inställning Reduce White Point, som gör att skärmen kan fås otroligt mörk (men man måste vad jag vet gå via flera undermenyer i den vita Settings-appen för att aktivera det). Aldrig sett motsvarande på Android.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Apple pikar just Googles och Facebooks lösningar då dessa delar en stor mängd information om användaren. Sign in with Apple reducerar informationen till namn och e-postadress, och användaren kan välja att inte låta sajten se e-postadressen. För sajter som kräver e-post kan Apples system generera en slumpad e-postadress som sedan kan raderas om den får för många oönskade mail.

Det låter ju bra, i teorin. Däremot tänker jag att flertalet sajter inte kommer vara så sugna på att att kanske använda sig av denna tjänst, helt enkelt eftersom den information de får från användaren är snudd på värdelös?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

IOS dark mode ser bra ut. Till skillnad från Microsofts halvtaskigt designade dark mode i Windows 10. Det är inte ens enhetligt mellan olika Windows 10 fönster t.ex. inställningar och utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Apple pikar just Googles och Facebooks lösningar då dessa delar en stor mängd information om användaren. Sign in with Apple reducerar informationen till namn och e-postadress, och användaren kan välja att inte låta sajten se e-postadressen. För sajter som kräver e-post kan Apples system generera en slumpad e-postadress som sedan kan raderas om den får för många oönskade mail.

Det låter ju bra, i teorin. Däremot tänker jag att flertalet sajter inte kommer vara så sugna på att att kanske använda sig av denna tjänst, helt enkelt eftersom den information de får från användaren är snudd på värdelös?

Nej, men vi får hoppas att det ger något. För min del är de här ansträngningarna en av de få anledningar varför jag håller mig till iPhone. Apple visar gång på gång mycket större omsorg om ens integritet än Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det var verkligen på tiden. Vet inte hur många gånger jag blivit teamflashad när jag tagit fram iPaden på kvällen/natten, bara för att Apple envisas med att ha enbart kritvita GUI:n i alla appar.

Dock vill jag också nämna att iOS redan idag har en inställning Reduce White Point, som gör att skärmen kan fås otroligt mörk (men man måste vad jag vet gå via flera undermenyer i den vita Settings-appen för att aktivera det). Aldrig sett motsvarande på Android.

Under hjälpmedel-zooma kan du ställa in att den ska zooma i helskärm (dvs inte alls) och sen filtret svagt ljus. Stäng sen av själva zoomen men tilldela trippelklick på hemknappen till zoom och vips så släcker du nästan skärmen med ett trippelklick. Utmärkt när man ska kvällsläsa lite!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Apple pikar just Googles och Facebooks lösningar då dessa delar en stor mängd information om användaren. Sign in with Apple reducerar informationen till namn och e-postadress, och användaren kan välja att inte låta sajten se e-postadressen. För sajter som kräver e-post kan Apples system generera en slumpad e-postadress som sedan kan raderas om den får för många oönskade mail.

Det låter ju bra, i teorin. Däremot tänker jag att flertalet sajter inte kommer vara så sugna på att att kanske använda sig av denna tjänst, helt enkelt eftersom den information de får från användaren är snudd på värdelös?

Tror inte de har så mycket val, som jag fattar det så kan inte siten i fråga avgöra att det är detta som används. Det är lite som man kan göra själv idag (skapa temporära mail med 10-minute email t.ex.) fast det blir smidigare att använda och du kan fortsätta få mail till ditt vanliga konto från dem så länge du vill. Låter mycket praktiskt.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Tror inte de har så mycket val, som jag fattar det så kan inte siten i fråga avgöra att det är detta som används. Det är lite som man kan göra själv idag (skapa temporära mail med 10-minute email t.ex.) fast det blir smidigare att använda och du kan fortsätta få mail till ditt vanliga konto från dem så länge du vill. Låter mycket praktiskt.

Måste väl ändå vara upp till de som har sajten? Anledningen till att man erbjuder login via Google eller Facebook har jag tolkat det som att man delar med sig av info till Google/FB men i gengäld får lite info tillbaka. De lever på hoppet att man inte orkar skapa ett eget login, alternativt tar sig tiden och skapar ett konto där 99% antagligen använder sin primära mailadress, win-win.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Apple pikar just Googles och Facebooks lösningar då dessa delar en stor mängd information om användaren. Sign in with Apple reducerar informationen till namn och e-postadress, och användaren kan välja att inte låta sajten se e-postadressen. För sajter som kräver e-post kan Apples system generera en slumpad e-postadress som sedan kan raderas om den får för många oönskade mail.

Det låter ju bra, i teorin. Däremot tänker jag att flertalet sajter inte kommer vara så sugna på att att kanske använda sig av denna tjänst, helt enkelt eftersom den information de får från användaren är snudd på värdelös?

Har appen sign in från tredjepart tex facebook/google måste de inkludera apple sign in annars godkänns inte appen i app store
Så det är ett krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det var verkligen på tiden. Vet inte hur många gånger jag blivit teamflashad när jag tagit fram iPaden på kvällen/natten, bara för att Apple envisas med att ha enbart kritvita GUI:n i alla appar.

Dock vill jag också nämna att iOS redan idag har en inställning Reduce White Point, som gör att skärmen kan fås otroligt mörk (men man måste vad jag vet gå via flera undermenyer i den vita Settings-appen för att aktivera det). Aldrig sett motsvarande på Android.

Har inte behövts på Android då dark themes har funnits länge och finns i många appar etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Har inte behövts på Android då dark themes har funnits länge och finns i många appar etc.

På vilka telefoner har mörkt tema funnits länge? Bara nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste väl ändå vara upp till de som har sajten? Anledningen till att man erbjuder login via Google eller Facebook har jag tolkat det som att man delar med sig av info till Google/FB men i gengäld får lite info tillbaka. De lever på hoppet att man inte orkar skapa ett eget login, alternativt tar sig tiden och skapar ett konto där 99% antagligen använder sin primära mailadress, win-win.

Aha, ja det kan vara så, har inte kikat närmare på hur de implementerat det, men jag utgick från att de kunde generera en mailadress on the fly när man tillexempel fyller i ett registreringsformulär, då blir det ju svårt för siten att filtrera bort dem. Men om det bara funkar som en SSO såsom google eller facebook så måste ju siten i fråga stödja det aktivt.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Har inte behövts på Android då dark themes har funnits länge och finns i många appar etc.

Hjälper inte på natten, då innehåll (content) ofta är ljust. Dessutom har inte alla appar ett mörkt tema och har framförallt inte haft det tidigare (Messenger till exempel, som nyss fick det). Har personligen flera gånger saknat motsvarande Reduce White Point på Android.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

På vilka telefoner har mörkt tema funnits länge? Bara nyfiken

Ja, på Android kommer officiellt mörkt tema först till v10/Q. Även om det funnits i appar och vissa tillverkares egna gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är det allmän beta på IOS 13 i juli och release i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hjälper inte på natten, då innehåll (content) ofta är ljust. Dessutom har inte alla appar ett mörkt tema och har framförallt inte haft det tidigare (Messenger till exempel, som nyss fick det). Har personligen flera gånger saknat motsvarande Reduce White Point på Android.

Kanske det ja.

Jag har dock aldrig haft problem, bara dra ner ljusstyrkan till det absolut lägsta har varit mer än tillräckligt för mina ögon.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

På vilka telefoner har mörkt tema funnits länge? Bara nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Har funnits på Storen så länge jag kan minnas. Bara att ladda ner vilken dark theme som helst. Annan femma gällande in-app.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic-inlägg. Diskussioner om ex. nya 6K-skärmen hänvisas till Apple visar Pro Display XDR med 6K och pris på 59 000 kronor-artikeltråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Aha, ja det kan vara så, har inte kikat närmare på hur de implementerat det, men jag utgick från att de kunde generera en mailadress on the fly när man tillexempel fyller i ett registreringsformulär, då blir det ju svårt för siten att filtrera bort dem. Men om det bara funkar som en SSO såsom google eller facebook så måste ju siten i fråga stödja det aktivt.

Så är det ju, men i det här fallet så tolkar jag det dels som att Apple alltid gör så och utöver det inte delar med sig av någon data, så det blir ju enbart en tjänst för sina medlemmar att erbjuda den typen av inlogg. I det här fallet bara gratis info till Apple.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Apple pikar just Googles och Facebooks lösningar då dessa delar en stor mängd information om användaren. Sign in with Apple reducerar informationen till namn och e-postadress, och användaren kan välja att inte låta sajten se e-postadressen. För sajter som kräver e-post kan Apples system generera en slumpad e-postadress som sedan kan raderas om den får för många oönskade mail.

Dödade precis Apple spam? Halle-effin-luleja det var på tiden att något gjordes åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har funnits på Storen så länge jag kan minnas. Bara att ladda ner vilken dark theme som helst. Annan femma gällande in-app.

Snackar du rootade devices med 3rd party theming? Android kommer ju inte införa universal dark mode förrän Android Q.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Dark Mode var den stora featuren. Ser fram emot det, absolut, men hade gärna anpassat home page också, att få den lite mer anpassningsbar med appar i olika storlekar etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är rena flashbangen i nyllet på man tar fram sin telefon morgon/kväll. Detta är välkommet. Är redan en standard sak i många appar idag trots allt.

Sweclockers, er tur härnäst! Gör det med stil, kanske något motiv/text på en t-shirt med Myriad Pro typsnitt. Lägg ut dem på er affär med en absurd prislapp.

Permalänk
Medlem

Apple killed spam? Siign in with apple är ju en supervinst för konsumenter. Niiice!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Apple killed spam? Siign in with apple är ju en supervinst för konsumenter. Niiice!!!!

Lätt en av det bättre funktionerna de presenterat.

iOS 13 ser ut att bli riktigt intressant

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Apple killed spam? Siign in with apple är ju en supervinst för konsumenter. Niiice!!!!

Privacy as a Service.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har nyss installerar betan och en funktion som många lär gilla är förslag på ord på svenska när man skriver. Som på engelska tangentbordet alltså. Verkligen på tiden, kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Publika betan ger ett riktigt härligt första intryck. Sen kommer jag tyvärr få rulla tillbaka tills skarpt släpp, då Mobilt BankID inte fungerar på ios 13 Betan

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk